Gå til innhold

Flere hundre tusen nordmenn brøt loven ved å se film med Popcorn Time


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Et særtrekk ved denne teknologien er at deler av filen hentes fra et uendelig stort antall brukere." - Det er vel en smule overdrevet :)

 

Tilgjengelighet betyr alt når et produkt skal selges. Noe film/tv-serie bransjen, med sitt bakstreverske og rigide rettighetssystem, fortsatt har til gode å forstå.

 

Jeg hører hva du sier, nemlig at "bransjen er så sidrumpa at de har seg selv å takke dersom noen stjeler fra de".

 

Det er ikke et bra argument, egentlig. Det er 98% selvrettferdighet og 2% pølsevev.

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd Popcorn Time, så skal ikke uttale meg så mye om tjenesten og lovligheten rundt den.

 

Men problemet mitt er at jeg har mest sannsynlig bosatt meg på feil plass her i "Bygde-Norge" (som ganske mange andre). Dersom jeg skal se en film på kino, så koster det meg 504 kr i ferje og bompenger + 100 kr i parkering + 100 kr i drivstoff, for å komme meg til Trondheim kino. En kinobillett koster fra 120 kr og opptil 170 kr. Så skal man kanskje ha popcorn og en brus for nærmere 100 kr. Når det skal koste 974 kr å se en film på kino, så synes jeg ikke det er så rart at en del bruker tjenester som Popcorn Time.

 

Og nei, jeg bor ikke langt pokkers ute i skogen heller :-) Det er ikke mange minuttene til ting som Rema 1000, Europris, Jernia, Power, Vinmonopolet, 3-4 frisørsalonger, osv... Så har jo det man trenger, men kino er visst for dyrt å drive ute i distriktene.

Lenke til kommentar

Selv om man har Netflix og diverse leiefilmtilbud er utvalget begrenset, mye innhold distribueres rett og slett ikke til den regionen vi befinner oss i. Når denne Willy Johansen har "regnet ut" fantasitallet sitt har han selvfølgelig kun tatt med piratstrømming av innhold det faktisk er mulig å betale for i vår region? Det blir etter mitt syn litt skjevt om han også har inkludert penger opphavsrettshaverne vanligvis nekter å ta i mot ved å ikke distribuere innholdet i vår region.

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd Popcorn Time, så skal ikke uttale meg så mye om tjenesten og lovligheten rundt den.

 

Men problemet mitt er at jeg har mest sannsynlig bosatt meg på feil plass her i "Bygde-Norge" (som ganske mange andre). Dersom jeg skal se en film på kino, så koster det meg 504 kr i ferje og bompenger + 100 kr i parkering + 100 kr i drivstoff, for å komme meg til Trondheim kino. En kinobillett koster fra 120 kr og opptil 170 kr. Så skal man kanskje ha popcorn og en brus for nærmere 100 kr. Når det skal koste 974 kr å se en film på kino, så synes jeg ikke det er så rart at en del bruker tjenester som Popcorn Time.

 

Og nei, jeg bor ikke langt pokkers ute i skogen heller :-) Det er ikke mange minuttene til ting som Rema 1000, Europris, Jernia, Power, Vinmonopolet, 3-4 frisørsalonger, osv... Så har jo det man trenger, men kino er visst for dyrt å drive ute i distriktene.

 

 

Hvis en liker å gå på kino (eller restaurant, café, teater, konserter eller andre slike urbane ting) så er den ytterste nøgne ø feil sted å bosette seg ja. Dårligere argument for piratnedlasting har jeg sjelden hørt – spesielt siden det som sagt finnes så uendelig mange tjenester man kan betale for.

 

Jeg hører hele tiden argumentet om dårlig utvalg, men jeg kan ikke huske sist jeg ville se en film og ikke fant den på en eneste av tjenestene som finnes.

Lenke til kommentar

 

Har aldri prøvd Popcorn Time, så skal ikke uttale meg så mye om tjenesten og lovligheten rundt den.

 

Men problemet mitt er at jeg har mest sannsynlig bosatt meg på feil plass her i "Bygde-Norge" (som ganske mange andre). Dersom jeg skal se en film på kino, så koster det meg 504 kr i ferje og bompenger + 100 kr i parkering + 100 kr i drivstoff, for å komme meg til Trondheim kino. En kinobillett koster fra 120 kr og opptil 170 kr. Så skal man kanskje ha popcorn og en brus for nærmere 100 kr. Når det skal koste 974 kr å se en film på kino, så synes jeg ikke det er så rart at en del bruker tjenester som Popcorn Time.

 

Og nei, jeg bor ikke langt pokkers ute i skogen heller :-) Det er ikke mange minuttene til ting som Rema 1000, Europris, Jernia, Power, Vinmonopolet, 3-4 frisørsalonger, osv... Så har jo det man trenger, men kino er visst for dyrt å drive ute i distriktene.

 

 

Hvis en liker å gå på kino (eller restaurant, café, teater, konserter eller andre slike urbane ting) så er den ytterste nøgne ø feil sted å bosette seg ja. Dårligere argument for piratnedlasting har jeg sjelden hørt – spesielt siden det som sagt finnes så uendelig mange tjenester man kan betale for.

 

Jeg hører hele tiden argumentet om dårlig utvalg, men jeg kan ikke huske sist jeg ville se en film og ikke fant den på en eneste av tjenestene som finnes.

 

 

Fint at du finner det du vil se på, ingenting er jo bedre enn det  :) At du aldri vil se på filmer som faller innunder kategorien nyheter er nå så, men det betyr jo ikke at tilbudet er godt nok. Hvis du setter godsiden til er jeg nesten sikker på at selv du kan innrømme at utvalget kan forbedres. 

 

Enig i at å sammenligne popcorn time med kino fordi en bor ett sted uten kino-dekning blir litt feil blant annet for dette er jo to helt forskjellige ting i utgangspunktet. Det eneste de har til felles er tidspunktet sånn ca når filmen blir tilgjengelig her i landet. Må jo si det at de som vil selge filmene gjør en uhorvelig dårlig jobb, selv når forbedringene ligger der rett fremfor nesetippen. Oppfører vi oss som privatpersoner likedan får vi bare beskjed om at vi har oss selv å takke.

Lenke til kommentar

 

Har aldri prøvd Popcorn Time, så skal ikke uttale meg så mye om tjenesten og lovligheten rundt den.

 

Men problemet mitt er at jeg har mest sannsynlig bosatt meg på feil plass her i "Bygde-Norge" (som ganske mange andre). Dersom jeg skal se en film på kino, så koster det meg 504 kr i ferje og bompenger + 100 kr i parkering + 100 kr i drivstoff, for å komme meg til Trondheim kino. En kinobillett koster fra 120 kr og opptil 170 kr. Så skal man kanskje ha popcorn og en brus for nærmere 100 kr. Når det skal koste 974 kr å se en film på kino, så synes jeg ikke det er så rart at en del bruker tjenester som Popcorn Time.

 

Og nei, jeg bor ikke langt pokkers ute i skogen heller :-) Det er ikke mange minuttene til ting som Rema 1000, Europris, Jernia, Power, Vinmonopolet, 3-4 frisørsalonger, osv... Så har jo det man trenger, men kino er visst for dyrt å drive ute i distriktene.

 

 

Hvis en liker å gå på kino (eller restaurant, café, teater, konserter eller andre slike urbane ting) så er den ytterste nøgne ø feil sted å bosette seg ja. Dårligere argument for piratnedlasting har jeg sjelden hørt – spesielt siden det som sagt finnes så uendelig mange tjenester man kan betale for.

 

Jeg hører hele tiden argumentet om dårlig utvalg, men jeg kan ikke huske sist jeg ville se en film og ikke fant den på en eneste av tjenestene som finnes.

 

 

Jeg har alltid hatt interesse for film og serier - og betaler derfor for Netflix, Viaplay, Sumo, HBO og SF Kids i dag. Kjøper filmer ganske ofte også. Innlegget var ikke ment som et direkte personlig argument for å laste ned ulovlig, da jeg mer eller mindre har sluttet med det etter jeg gikk inn i de voksnes rekker og møtte tidsklemma med hus, jobb og familie :-) Men ja, det er ikke enkelt for stakkars meg å se nye filmer :)

 

Det er likevel ekstremt mange (spesielt ungdommer) som bor ute i distriktene i dette landet, hvor eneste reelle alternativet er piratvirksomhet dersom de ønsker å se en NY film.

 

Vi hadde en god bygdekino for lenge siden, som til og med investerte i skikkelige kinostoler. Problemet var at det ble visst for dyrt å kjøpe inn utstyr når filmene ble digitalisert og dermed ble den nedlagt. En annen ting er at bygdekino ofte låner filmer, hvor de kommer lenge etter premierer og vises kun en dag. Skulle nesten tro det ble enklere i en digital hverdag...?

 

Jeg synes vel det hele er en smule ironisk. Filmbransjen har sære krav og regler for distribusjon. Den norske stat bevilger minimalt med penger til kino rundt i distriktene, og stempler piratvirksomhet som ulovlig i tingretten. Det brukes alt for mye penger og ressurser på heksejakt, i stedet for å komme med et godt tilbud.

 

Det diskuteres i tråden her at de som benytter Popcorn Time mest sannsynlig ikke hadde vært villig til å betale for filmene uansett og derfor ikke et reelt tap. Nå kan ikke jeg uttale meg om andre steder enn akkurat der jeg bor, men her har det vært mange som er interessert i å betale for filmer, men ikke 1000 kr pr. film.

 

Sammenligningen med Popcorn Time er vel kanskje helst i overgangsfasen mellom kino og lansering på DVD/Blu-Ray. Filmene er ofte tilgjengelig med god kvalitet på en piratnettside i det de slutter å gå på kino her til lands. Like vel tar det flere måneder før de blir tilgjengelig via lovlig anskaffelse. Har man en film man har veldig lyst til å se, men ikke kommer seg på kino, så er piratvirksomhet neste mulige alternativ.

 

Jeg tror nok dette kan være et godt tilbud for mange: http://itavisen.no/2017/08/19/stromming-av-kinofilmer-kan-starte-allerede-tidlig-neste-ar/ :-)

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan 500 millioner kroner blir beregnet?

 

Dersom de 315000 som bruker popcorntime skulle betalt lovlig måtte rettighetshaverne tjent 1500kr på hver enkelt - hvis man legger til at distributører og utsalgssteder også skal ha sin bit av kaken ser vi sannsynligvis på at brukerne ville brukt 3000-4000kr på film dersom de ikke hadde tilgang til popcorntime.  

 

Det er selvfølgelig helt tåpelig.

 

Hvis en bilforretning blir frastjålet 3 biler á 1 million, så har de tapt 3 millioner selv om det er slik at tyvene ikke ville ha brukt 3 millioner på å kjøpe bilene hvis de ikke hadde stjålet dem.

 

Du kan ikke argumentere mot tapsberegning av lovbrudd med hypoteser om hva som ville skjedd hvis lovbruddet ikke fant sted. 5 uautoriserte filmvisninger á 40 kroner representerer et tap på 200 kroner.

Kostnaden for å erstatte et knust vindu og en stjålet bil er lett å beregne. Kostnadene for en kopiert bil derimot er ren gjetning, hvor man prøver å gjette seg til et tap uten at det fins kvitteringer for det det vil koste å erstatte bilen.

 

Det er denne typen absurde beregninger som lå til grunnlag for søksmålet mot allofmp3.com - hvor de beregnet at nettsidens eksistens hadde påført et tap som tilsvarte 5% av verdens aksjer...

 

Selv om du kan argumentere for at det er helt rimelig at en nedlastning = et tapt salg, og at en person godt kunne brukt milliarder på musikk (fordi han lastet ned 1000 album) - går det IKKE AN å bruke mer penger på musikk enn det fins på planeten jorda!

 

https://techcrunch.com/2006/12/20/i-wish-google-could-buy-allofmp3/

 

Vi (opphavsrettskritikere) kaller dette for "mikke-mus matte" - det går rett og slett ikke an!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumenter om manglende tilgjengelighet gikk ut på dato for 5 år siden. Med Netflix, Amazon Prime, HBO, Hulu, Crunchyroll, DPlay, Viaplay, TV2 Sumo og myriadene av strømmetjenester er det god, gammeldags gjerrighet som gjør at man ikke betaler for det man ser på.

 

Sludder og vås. Det er fortsatt sånn at man blir avspist med smuler i de norske katalogene, sammenliknet med brukere i f.eks. USA eller UK. Det er også sånn at plutselig så forsvinner favorittserien fra katalogen. Derfor er det fortsatt slik at man ikke får det man skulle forvente, og at gratisalternativet er BEDRE enn det man betaler for, med tanke på tilgjengelighet. Ett av problemene er nettopp at det er en myriade av forskjellige strømmetjenester, og at man ikke får "alt på ett sted". Det er "ingen" som realistisk gidder(eller har råd til) å være abonnent hos 10 forskjellige strømmetjenester, som KANSKJE fortsatt har lisens til å vise det du ønsker å se, ett år frem i tid.

 

Spotify har klart å nærmest eliminere piratkopiering av musikk i Norge. Når klarer resten av underholdningsbransjen å følge etter? Det er nemlig slik at folk ikke har en utømmelig mengde penger å bruke på film/TV, noe slik anslag forutsetter.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan 500 millioner kroner blir beregnet?

 

Dersom de 315000 som bruker popcorntime skulle betalt lovlig måtte rettighetshaverne tjent 1500kr på hver enkelt - hvis man legger til at distributører og utsalgssteder også skal ha sin bit av kaken ser vi sannsynligvis på at brukerne ville brukt 3000-4000kr på film dersom de ikke hadde tilgang til popcorntime.  

 

Det er selvfølgelig helt tåpelig.

 

Hvis en bilforretning blir frastjålet 3 biler á 1 million, så har de tapt 3 millioner selv om det er slik at tyvene ikke ville ha brukt 3 millioner på å kjøpe bilene hvis de ikke hadde stjålet dem.

 

Du kan ikke argumentere mot tapsberegning av lovbrudd med hypoteser om hva som ville skjedd hvis lovbruddet ikke fant sted. 5 uautoriserte filmvisninger á 40 kroner representerer et tap på 200 kroner.

Siden når kostet det kr 1500 å se en film? Dersom 315' nordmenn er riktig antall (lurer også på hvordan man kom frem til det) og vi antar at det koster kr 200 å kjøpe filmen, så snakker vi om 63 millioner. Det er fortsatt et tap, men betydelig mindre enn 500''.

Lenke til kommentar

Fint at du finner det du vil se på, ingenting er jo bedre enn det  :) At du aldri vil se på filmer som faller innunder kategorien nyheter er nå så, men det betyr jo ikke at tilbudet er godt nok. Hvis du setter godsiden til er jeg nesten sikker på at selv du kan innrømme at utvalget kan forbedres. 

 

 

Hva snakker du om? Jeg ser nyheter hele tiden; det er omtrent alt jeg ser på. Rundt et halvt år tar det fra en film går på kino og til den er tilgjengelig på f.eks. iTunes eller andre filmleie-tjenester. Nå er det en stund siden jeg gadd å bry meg med fysiske plater, men jeg mener å huske at det aldri har tatt mindre enn et halvt år for filmen å bli tilgjengelig etter at kinovisningene har sluttet.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan 500 millioner kroner blir beregnet?

 

Dersom de 315000 som bruker popcorntime skulle betalt lovlig måtte rettighetshaverne tjent 1500kr på hver enkelt - hvis man legger til at distributører og utsalgssteder også skal ha sin bit av kaken ser vi sannsynligvis på at brukerne ville brukt 3000-4000kr på film dersom de ikke hadde tilgang til popcorntime.  

 

Det er selvfølgelig helt tåpelig.

 

Hvis en bilforretning blir frastjålet 3 biler á 1 million, så har de tapt 3 millioner selv om det er slik at tyvene ikke ville ha brukt 3 millioner på å kjøpe bilene hvis de ikke hadde stjålet dem.

 

Du kan ikke argumentere mot tapsberegning av lovbrudd med hypoteser om hva som ville skjedd hvis lovbruddet ikke fant sted. 5 uautoriserte filmvisninger á 40 kroner representerer et tap på 200 kroner.

vel, mange av de som er pirater er det fordi de ikke har penger til film, fordi de er mindreårige.

hvis en 14 åring ser film med 15 års aldersgrense, kan det da regnes som tap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...