Gå til innhold

Økonom fra NHH tjener mer enn en fra HiOA eller BI?


anonymkar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om økonomer fra NHH tjener mer enn økonomer med en tilsvarende utdanning fra en annen utdanningsinstitusjon. Men hvis det er tilfelle, behøver det ikke å være på grunn av NHH.

 

Det er langt viktigere hvor hardt du jobber og hvilke resultater du ender opp med enn hvilken institusjon du er utdannet ved. Hvis du nå går i vg3, helst vil studere ved NHH og det er en mulighet for at du kan klare opptaksgrensen, bør du jobbe beinhardt resten av skoleåret.

Hvis ikke du kan komme inn på NHH, bør du søke deg inn på HiOA ("OsloMet" nå?) og gjøre så godt du kan der.

Lenke til kommentar

 

Interessant. Uten at jeg har lest mer enn denne artikkelen om doktorgraden, kan det altså se ut som at trådstarter kunne fått litt igjen for å studere ved NHH kontra OsloMet, avhengig av hvilket sosialt lag han kommer fra. Men at det meste av forskjellen på studentene kan forklares av andre variabler.

 

Men hvis ikke trådstarter kommer inn på NHH uansett, endrer det ingenting. Man kan utsette studiene og forbedre karakterene sine i mellomtiden, men det er ikke hensiktsmessig hvis målet er å tjene mest mulig penger. Verdien av et tapt år i arbeidslivet overstiger nok verdien av å få utdannelsen sin ved NHH kontra OsloMet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om økonomer fra NHH tjener mer enn økonomer med en tilsvarende utdanning fra en annen utdanningsinstitusjon. Men hvis det er tilfelle, behøver det ikke å være på grunn av NHH.

 

Det er langt viktigere hvor hardt du jobber og hvilke resultater du ender opp med enn hvilken institusjon du er utdannet ved. Hvis du nå går i vg3, helst vil studere ved NHH og det er en mulighet for at du kan klare opptaksgrensen, bør du jobbe beinhardt resten av skoleåret.

 

Hvis ikke du kan komme inn på NHH, bør du søke deg inn på HiOA ("OsloMet" nå?) og gjøre så godt du kan der.

Går vg3. Har ikke hatt realfag så NHH går nok ikke. Tror du arbeidsgiver setter studenter fra NHH foran de fra OsloMet pga. realfagskompetanse? Vurderer enten jus eller økonomi, er ikke helt sikker enda, kan bli noe helt annet. Tar nok det som gir meg best sjanser i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke. Arbeidsgivere flest er nok ikke klar over forskjellen i opptakskrav heller. De er opptatt av om du har en grad og hvilke resultater du har oppnådd i studiet.

 

Ellers er det jo også et alternativ å ta bachelor et annet sted og så forsøke å komme inn på NHH på master.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

 

"- Det er vanskeleg å seie kvifor det er slik. Det er muleg at ein del studentar frå høgkvalitets-lærestader går inn i jobbar der lønsstigen er brattare. Alternativt kan ein tenkje seg at desse studentane er meir produktive, og at sjefane deira ser dette. Men det ser ikkje ut til at sjefar løner utdanningskvalitet i tilsetjingsprosessen, seier Borgen.

 

Rike foreldre, høgare løn.

Borgen har også funne at det ofte er studentar med rike foreldre som studerer ved tradisjonelle universitet eller NHH. Det er også desse studentane som tenar mest på å studere ved slike lærestader. Studentar frå lågare sosiale lag ser ut til å ha svært lite igjen for å velje desse lærestadene."

 

Så det er ikke nødvendigvis hvor man utdanner seg som har noe å si, det er nok litt mer bak lønnen. En ting som har mye å si er hvor man jobber da det ikke er alle steder man kan klatre like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke. Arbeidsgivere flest er nok ikke klar over forskjellen i opptakskrav heller. De er opptatt av om du har en grad og hvilke resultater du har oppnådd i studiet.

 

Ellers er det jo også et alternativ å ta bachelor et annet sted og så forsøke å komme inn på NHH på master.

Kan vel ta bachelor på OsloMet og så ta master på BI? Tenker det er bedre, da jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar

Går på BI nå.

 

Ta Bachelor på HIOA og jobb hardt og strukturert frem til et snitt der du kan komme inn på Master på enten BI eller NHH. Hvis ikke CBS eller andre utenlandske skoler om du er interessert i det.

 

Det er Mastergraden på BI og NHH som er anerkjent og virkelig gir deg uttelling i arbeidslivet.

Endret av Instinkt
Lenke til kommentar

Ta bachelor og søk deg inn på master på NHH. Her er det bare å gjøre seg klar til en god del jobbing, da du nok må regne med å ha over B-snitt for å komme inn. Men det er du vel klar over. Gode karakterer er for det meste vaner, innsats og vilje, så med rett innstilling kan alle klare det.

 

Ville også vurdert å gå litt dypere til bunns i valget ditt av utdanning.. Du sier "da jeg tenker å utdanne meg etter hvor høy lønn jeg kan få" - jeg håper du er interessert i økonomi i tillegg? Ellers burde du velge en annen utdanning, da en utdanning i økonomi ikke nødvendigvis betyr høy lønn. Dette er et felt hvor det utdannes utrolig mange, og konkurransen er stor. Karakterer vil såklart vektlegges når du skal komme deg ut i arbeidslivet, da arbeidsgiver nok får inn en stor bunke søknader og det er en lett måte å sortere mulige kandidater på, så det er jo det også..

 

Ser at du skriver at du bor i Oslo, så hadde jeg vært deg ville jeg valgt noe i nærområdet (med mindre du kommer inn på NHH), så du kan spare studielånet. Da har du jo feks HIOA, NMBU og UIO (og BI, men da ender du jo også opp med et betraktelig større studielån).

Lenke til kommentar

Ta bachelor og søk deg inn på master på NHH. Her er det bare å gjøre seg klar til en god del jobbing, da du nok må regne med å ha over B-snitt for å komme inn. Men det er du vel klar over. Gode karakterer er for det meste vaner, innsats og vilje, så med rett innstilling kan alle klare det.

 

Ville også vurdert å gå litt dypere til bunns i valget ditt av utdanning.. Du sier "da jeg tenker å utdanne meg etter hvor høy lønn jeg kan få" - jeg håper du er interessert i økonomi i tillegg? Ellers burde du velge en annen utdanning, da en utdanning i økonomi ikke nødvendigvis betyr høy lønn. Dette er et felt hvor det utdannes utrolig mange, og konkurransen er stor. Karakterer vil såklart vektlegges når du skal komme deg ut i arbeidslivet, da arbeidsgiver nok får inn en stor bunke søknader og det er en lett måte å sortere mulige kandidater på, så det er jo det også..

 

Ser at du skriver at du bor i Oslo, så hadde jeg vært deg ville jeg valgt noe i nærområdet (med mindre du kommer inn på NHH), så du kan spare studielånet. Da har du jo feks HIOA, NMBU og UIO (og BI, men da ender du jo også opp med et betraktelig større studielån).

Jeg er hovedsaklig mest interessert i Jus.. Men syns ikke økonomi er så verst det heller. Utrolig vanskelig valg jeg står ovenfor. Lurer på hva som ville gitt meg best betalt dersom jeg utdanner meg enten økonom eller jurist med bare B-er og A-er..

Endret av anonymkar
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er hovedsaklig mest interessert i Jus.. Men syns ikke økonomi er så verst det heller. Utrolig vanskelig valg jeg står ovenfor. Lurer på hva som ville gitt meg best betalt dersom jeg utdanner meg enten økonom eller jurist med bare B-er og A-er.. 

Dette innlegget har blitt redigert av anonymkar: 2 minutter siden

 

Hva som ville gitt best betalt er jo selvsagt vanskelig å svare på, da man både som advokat og siviløkonom kan tjene ganske bra om man først gjør karriere. Men nå er det jo slik at det er BETYDELIG vanskeligere å oppnå et godt snitt på jussen, enn det er på øk-ad. Du må bare ikke innbille deg at et snitt på B er tilstrekkelig i dag. Jeg vil heller si det sånn at B i snitt er et minimum om du skal ha en sjanse i det evige kappløpet ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...