Gå til innhold

Hyundai lanserer hydrogenbil med 600 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk flest her i verden, kjøper ikke en bil som koster omkring 100.000 us dollar, de kjøper en som typisk koster ca 1/3 av et slikt beløp.

​Det er der, fordelen til Hydrogen bilen ligger, det er en teknologi som har et potensiale til å kunne bli produsert langt rimeligere ved større volum.

​Selv ved et veldig beskjedent volum, så kan en altså produsere en Hyundai FCEV til omkring 1/2 prisen av en Tesla. (Og ja, antall HK, osv ligger langt lavere, men folk flest kjøper ikke en familiebil med hundrevis av hk )

Tesla Model 3 koster 44.000 USD med 496 km rekkevidde. Altså 64 km mindre enn Nexo. Koster Nexo 22.000 USD?

 

Riktignok vil nok Model Y være mer tilsvarende, da snakker man trolig om noe sånt som 50k USD for en SUV i lignende størrelse som Nexo. Men fortsatt er det en premiumbil vs Nexo som ikke er det.

 

Ingen ekstern strøm kilde, og ikke noe ekstern strøm for å komprimere hydrogen.

No such thing as a free lunch. Man betaler i stedet for solcellepaneler, og uavhengig av om komprimeringen er integrert i elektrolysøren eller ikke, så krever det energi å komprimere hydrogenet.

 

*0-selv utlading" ?  Den er vel litt drøy ?

Nei. Li-ion har null selvutlading. Man kan lagre li-ion celler i mange år uten at de lades ut.

 

Det som skjer i bilene er at Batteripakken tappes for å holde 12V batteriet fulladet. Deretter benyttes 12V batteriet til å holde bilen i standby, slik at man kan benytte f.eks app og keyless adgang.

 

En fossilbil eller hydrogenbil vil ha akkurat det samme standbytapet. Hydrogenbilen vil måtte fyre opp brenselcellen innimellom for å lade 12V batteriet, eller la det tappe seg tomt på noen dager/uker. Det er enten eller. Fossilbiler fyrer som regel ikke opp fossilmotoren, så der risikerer man å komme til tomt 12V batteri (12V batteriet hurtiglades hver gang man kjører for å forsøke å unngå dette).

 

​En ny Mercedes GLC, koster i Tyskland i dag ca 390.000 Norske Kroner.  Ifølge Mercedes selv, så vil en hydrogen utgave av bilen, koste mindre enn dette om noen år.  En kan anta, at en snakker om 2025, for det er omkring der de fleste andre i Hydrogen bransjen snakker om.

​Det er vel heller tvilsomt, at man da vil se en elektrisk SUV fra Mercedes, Tesla eller noen andre "premium" merker, til en pris som ligger så mye lavere enn det.  Hyundai klarer jo nesten å matche en slik pris i dag, med sin Hydrogen bil.  så, en kan nok anta, at da vil de kunne levere en del rimeligere, den dagen de velger å starte volum produksjon (om 10+ år ? ).

Tesla Model Y vil trolig starte på rundt 320.000 kroner i USA. Da med noe sånt som 300 km rekkevidde. Med ca 450 km rekkevidde vil den rolig begynne på rundt 400.000 kroner. Det er nok før 2020, ikke 2025...

​Selv antar bransjen, at de i 2032 vil produsere flere hydrogen biler globalt, enn det vil bli produsert "batteri biler".  Det er omkring der, at man ser for seg å gå forbi "batteri bilen" i volum.  Skal det være realistisk, ja da må man vel ha en plan,  hvor en ser for seg å produsere rimeligere enn hva "batteri biler" gjør.

Ja, de er helt på bærtur.

​DET, må du mer enn gjerne dokumentere.  Og da med basis i de kravene til "maks vekt" som man har for vogntog her i landet, og ellers i Europa.  Det er ikke så mye problem på "Interstate" veiene i USA, som er bygd med minimum 10-12 tommer med betong dekke som grunnlag.  Da tåler man en del "egen vekt" på lastebilene.  Her i Norge, og mange andre land rundt omkring i Norge og ellers, ja så har vi vekt begrensninger å ta hensyn til

https://electrek.co/2017/11/26/tesla-semi-vp-trucks-electric-presentation/

 

"He confirmed that Tesla intends to have the same cargo capacity as diesel trucks – meaning that it should weigh about the same as a diesel truck."

 

​​

Da kan ikke egenvekten til vogn toget være for høyt.  Noen har gjort beregninger på de nye Tesla Semi, og regnet ut at de må ha minst 12 batterier tilsvarende 100 Kw timer batteriet.  Det blir litt vekt å dra på.  Bare batteriene, vil vel koste omkring 120.000 us dollar, eller der omkring.  (om en da ikke antar, at de klarer å redusere prisen noe )  Så, jeg tviler litt, på at et slikt vogntog kan dra på like mye last langs Vestlandet, som en Scania kan.   MEN, jeg kan selvsagt ta feil der.  Det er jo mye mulig, så jeg skal nå heller vente og se.

Batteriet må være i området 800-1000 kWh utifra informasjonen Tesla har oppgitt. Med 100 USD/kWh så er det 80-100.000 USD. Batteriene vil trolig veie i området 3,2-4 tonn, og ting tyder altså på at Tesla har klart å kutte ut ca like mye vekt ved å fjerne fossilmotor/girkasse/eksosanlegg/dieseltanker/osv, og benytte mer aluminium, osv.

 

Du glemmer en liten sak her.  Ja, Hydrogen inneholder 33,3 KW timer med energi pr kg, men brensels cellen er ikke 100% effektiv.

Så, du får bare 60% av dette i elektrisk strøm, resten vil bli til varme energi og vann.

Akkurat. Hydrogenbiler har dårligere virkningsgrad og kaster bort mye energi i brenselcellen på unyttig varme.

 

At Nexo har en rekkevidde på 560 km, er du nok alene om å mene.  Det var forgjengeren IX35 H som hadde den rekkevidden.

Jeg bare hører på hva Hyundai sier selv. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er "elbiler" så mye renere enn andre typer "0-utslipps biler" egentlig ?

 

Se litt på utslipp ved produksjons linjen først kanskje ?

Hvor mye CO2 utslipp har en elbil hatt, når den er ferdig produsert og klar for salg, sammenlignet med en hydrogen bil ?

Det er alltid miljøbelastning forbundet med å produsere energi, fordi man jo må produsere det som produserer energien (gruvedrift, utslipp, denslags). Derfor vil det være "mer nullutslipp" om man kan oppnå samme transport for færre kilowattimer.

 

 

Vel. da bør en kompakt hydrogen bil ha fremtiden foran seg.

 

Nei, fordi en batteribil gir flere kjørte kilometer per kilowattime strøm en en tilsvarende hydrogenbil. Leste du i det hele tatt hva jeg skrev?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er kostnaden med å fylle full tank i et år på en slik bil i forhold til bensin, diesel og det å lade med strøm?

Hydrogen: 13.000 km/år vil med 95 kr/kg og 0,01 kg/km koste 12.350 kr/år.

Bensin: 13.000 km/år vil med 14 kr/l og 0,065 l/km koste 11.830 kr/år.

Diesel: 13.000 km/år vil med 12 kr/l og 0,05 l/km koste 7.800 kr/år.

Strøm: 13.000 km/år vil med 0,8 kr/kWh og 0,22 kWh/km koste 2.288 kr/år.

 

Sånn ca med dagens priser og ca likt optimistisk forbruk for alle.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...