Gå til innhold

Folk hater sannheten


  

77 stemmer

  1. 1. Folk hater sannheten



Anbefalte innlegg

 

Folk har ofte en tendens til å bli sinte eller gå i forsvarsposisjon om man fremlegger stygge realiteter, selv om man ikke kritiserer personen, men noe personen tror på. Ofte er det ikke engang en personlig tro, f.eks kan det være en allmenn vrangforestilling eller fortellingen om en annen interpretasjon av en virkelighet som angår oss alle.

Det morer meg at dette kommer fra deg, som jevnlig beskylder meg og andre for mobbing når vi bare argumentet mot noen. Snakker om stein i glasshus.

 

 

Mobbing og argumentasjon er noe helt annet. Mobbing vil jeg anta kommer fra ordet "mob", altså en gruppe mennesker. Hvis en gruppe mennesker aktivt og koordinert angriper alenestående personer, ikke med argumenter, men med trolling og tåpeligheter, vil jeg kalle det mobbing, ikke "å argumentere mot noen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Zeeby: Siden du til tross for gjentatte oppfordringer ikke evner å trekke frem konkrete eksempler på denne mobbinga du jevnlig beskylder meg for er det vanskelig å ta deg på alvor. Derimot har jeg trukket frem eksempler på tilfeller hvor du kjører på med angrep på person og ikke adferd, for ikke å nevne hemningsløse spekulasjoner i andres holdninger og meninger. Jeg vil anbefale deg å gå i deg selv litt før du kritiserer andre.

 

@afterall: Aww, du har avslørt min store og godt skjulte hemmelighet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Zeeby: Siden du til tross for gjentatte oppfordringer ikke evner å trekke frem konkrete eksempler på denne mobbinga du jevnlig beskylder meg for er det vanskelig å ta deg på alvor. Derimot har jeg trukket frem eksempler på tilfeller hvor du kjører på med angrep på person og ikke adferd, for ikke å nevne hemningsløse spekulasjoner i andres holdninger og meninger. Jeg vil anbefale deg å gå i deg selv litt før du kritiserer andre.

 

@afterall: Aww, du har avslørt min store og godt skjulte hemmelighet!

 

Jeg gidder ikke bruke så mye tid på å grave i gamle poster og fremstille det for deg i en tråd. Jeg har bedre ting å gjøre.

 

Når vi diskuterer en sak har jeg heller ingen interesse av å skrive en doktoravhandling kun for å bevise til deg mine syn på en ting. Så, før du spør om bevis for ting, så tenk gjerne en gang ekstra over hva du egentlig spør om.

 

Jeg har ikke noe imot deg, og jeg beskylder ikke DEG. Jeg bare observerer at bestemte grupper her på forumet alltid sammen angriper visse typer innehold som andre poster og visse meninger som andre ytrer. Jeg sier ikke at det ER koordinert mobbing, jeg mener egentlig kun at det fremstår som mobbing. Når dette inneholdet ikke er motargumenter i henhold til rasjonalitet og logisk argumentering, men mer type trolling og personangrep osv, så øker det vurderingen av saken.

 

Det er ikke noe jeg ønsker mer her på forumet enn at "dere" også forholder dere til gode diskusjonsregler og etiketter.

 

Jeg er enig i at jeg noen ganger har sunket til å angripe person, ja, eller diskutere på en urettferdig måte. Men det er ofte heller resutat av selve diskusjonen og nivået den er på enn mitt ønske om hvordan jeg vil diskutere. Jeg er jo også et menneske og kan ikke fullstendig kontrollere mine følelser og mitt temperament osv. Og for de få gangene jeg har feilet i dette, så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sansene er det eneste vi har. Hvordan de oppfatter ting varierer jo fra person til person, og hvordan folk tolker disse varierer muligens også, uten at vi kan bekrefte eller avkrefte det.

 

F.eks finnes det folk som liker fisk, og andre som ikke liker fisk, bare for å ta et flåsete eksempel om hvor forskjellig vi oppfatter sansene våre. Noen liker surt, andre liker salt, mens andre igjen liker søtt eller bittert.

 

Bare man ikke begynner å blande inn sine subjektive meninger basert på egne sanser og presenterer dem som fullgode alternative fakta til allerede empirisk beviste objektive fakta. Det har blitt ett farlig stort problem, altså å styre etter "gut feeling" og hevde sannhet uten å vise til noen vitenskapelig metode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hvorfor tror dere dem lyver i reklamefilmer, det er jo fordi at publikum skal kjøpe produktet dems.....så ja , mange hater sannheten og vil la seg lure.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Folk har ofte en tendens til å bli sinte eller gå i forsvarsposisjon om man fremlegger stygge realiteter, selv om man ikke kritiserer personen, men noe personen tror på. Ofte er det ikke engang en personlig tro, f.eks kan det være en allmenn vrangforestilling eller fortellingen om en annen interpretasjon av en virkelighet som angår oss alle.

Fanboymentalitet : en del Bruce Lee fans begynner nesten å belje når dem får høre at han var utro mot kona med Betty (og sannsynligvis andre også), de kan ikke akseptere at deres idol hadde flaws.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

 

Folk har ofte en tendens til å bli sinte eller gå i forsvarsposisjon om man fremlegger stygge realiteter, selv om man ikke kritiserer personen, men noe personen tror på. Ofte er det ikke engang en personlig tro, f.eks kan det være en allmenn vrangforestilling eller fortellingen om en annen interpretasjon av en virkelighet som angår oss alle.

Fanboymentalitet : en del Bruce Lee fans begynner nesten å belje når dem får høre at han var utro mot kona med Betty (og sannsynligvis andre også), de kan ikke akseptere at deres idol hadde flaws.

 

Det er jo et godt eksempel. En slags boble som sprekker.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror dere dem lyver i reklamefilmer, det er jo fordi at publikum skal kjøpe produktet dems.....så ja , mange hater sannheten og vil la seg lure.

 

hahahah, spesielt på slutten av 90 tallet var det mye slike såkalte kanaler som heter TV Shop som gikk nesten kontinuerlig fra kl 0300 til kl1000, jeg husker det var bare dritt som ble solgt der fordi jeg satt lenge opppe den gangen, briller som tåler hammer slag, dritt trenings apparater som gir 6 pakker, løpe maskiner som man kan løpe gratis i naturen osv, unødvendige mat lagings bestikkker, hjemme verktøy osv osv. det var måten de reklamerte produktene på som gjorde at jeg så på hele konseptet som en komisk tv serie 

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar

folk hater ikke sannheter, jeg tror det er bare at noen ganger blir vi overbevist om noe er riktig, også velger vi å tror på det, og når vi blir konfrontert med fakta og innser at det vi har trodd på er ikke helt riktig, da blir de fleste lei seg/oppgitt/ deprimert, og det er akkurat denne følelesen som de fleste hater i slike situasjoner, men hvis fakta er ekte og virkelig, så vil den oppgitte personen føler seg bedre og mer opplyst etterhvert som tiden leger alle sår, jeg tror det er en slik psykologisk prossess som hender, at vi hater følelsen av å ta feil, tror på feil info osv, men ikke selve sannheten

Endret av Anonimofied
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk liker ikke de som sier sannheten. Sånne som Staff feks.
Så et intervju med Marlon Brando, som sa at alle er skuespillere og lyver hele tiden. Man sier ikke det man faktisk innerst inne kunne tenkt seg å sagt.
Hvis jeg skulle svart akkurat det jeg ville og mener er sannheten til svigerinden min, ville det blitt skandale og jeg måtte dratt vekk.
Det tør jeg ikke, kan hvertfall innrømme såpass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

folk hater ikke sannheter, jeg tror det er bare at noen ganger blir vi overbevist om noe er riktig, også velger vi å tror på det, og når vi blir konfrontert med fakta og innser at det vi har trodd på er ikke helt riktig, da blir de fleste lei seg/oppgitt/ deprimert, og det er akkurat denne følelesen som de fleste hater i slike situasjoner, men hvis fakta er ekte og virkelig, så vil den oppgitte personen føler seg bedre og mer opplyst etterhvert som tiden leger alle sår, jeg tror det er en slik psykologisk prossess som hender, at vi hater følelsen av å ta feil, tror på feil info osv, men ikke selve sannheten

Folk liker ikke de som sier sannheten. Sånne som Staff feks.

Så et intervju med Marlon Brando, som sa at alle er skuespillere og lyver hele tiden. Man sier ikke det man faktisk innerst inne kunne tenkt seg å sagt.

Hvis jeg skulle svart akkurat det jeg ville og mener er sannheten til svigerinden min, ville det blitt skandale og jeg måtte dratt vekk.

Det tør jeg ikke, kan hvertfall innrømme såpass.

Gode innspill begge to. Har ikke så mye å legge til, utenom at de på mange måter formidler noe av det jeg selv forsøkte å formidle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg regner med at du som kristen er godt kjent med det å tro, som et alternativ til objektiv sannhet. Jeg vil påstå at religiøs tro er, ikke hat, men en benektelse av sannhet.

 

Dette sier for meg at sannheten dessverre er relativt. At en gud kan være den absolutte sannhet for noen, selv om det strider mot den vitenskaplige metoden, som jeg ser som målestokken for sannhet. Det du spør om er om vi hater din realitet.

 

Den vitenskaplige metode er enda i sin barndom vil jeg våge å påstå.

 

Individet rommer et immaterielt absolutt som er overordnet det materielle relativet, og dette relativet kan ikke uttrykke absoluttet. Derfor blir alt relativt… noe halvt, delt eller redusert. Den relative tanke er nemlig begrenset, mens den absolutte tanke er uendelig. Det finnes mennesker som har sett lyset, opplevd korte glimt av uendeligheten, men foreløpig er mennesketanken relativ…

 

En fin allegori på dette er en fisk som bryter vannflaten for første gang…

 

Men til trådstartes spørsmål: Mennesket tåler ikke sannheten! Det gjorde det ikke før og det gjør det ikke nå. Ingenting skal få rokke ved de etablerte sannheter og jo mer man får vite om vår "fantastiske" (groteske) verden, desto mer lukker man øynene for den.

 

Jeg vil egentlig påstå at sannheten om vår verden er så skremmende at man ikke vil våge å søke den fulle sannhet, og om man gjør det så får man håpe det finnes en overordnet makt som er i stand til å rydde opp...

 

Tro er forøvrig en forløper til viten, en god start om ikke annet. Og om andre "fisker" forteller deg at det finnes en annen verden der oppe, så kan man jo begynne med å tro det, ...eller ikke.

Endret av tinamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men til trådstartes spørsmål: Mennesket tåler ikke sannheten! Det gjorde det ikke før og det gjør det ikke nå. Ingenting skal få rokke ved de etablerte sannheter og jo mer man får vite om vår "fantastiske" (groteske) verden, desto mer lukker man øynene for den.

 

Jeg vil egentlig påstå at sannheten om vår verden er så skremmende at man ikke vil våge å søke den fulle sannhet, og om man gjør det så får man håpe det finnes en overordnet makt som er i stand til å rydde opp...

Et bra innlegg, men jeg tar tak i akkurat dette, fordi det er noen av tankene jeg hadde i hodet rundt den tiden jeg startet tråden. Etablerte "sannheter" er jo interessante, og fordømmelsen man får hvis man kritiserer disse eller bryter med disse. Ofte handler det jo ikke engang om sannheten, det handler om "ønske" og ofte forsøker man å undertrykke sannheten for å opprettholde ønsket.

 

Det med tilstanden i verden er egentlig helt forferdelig å tenke på. Verdens tilstand er helt katastrofal og forferdelig. Da er det egentlig deiligere å holde seg inne i sin egne lille boble, som våre samfunn tillater at vi gjør. Da er man tilbake til fordømmelsen om man peker til faktiske forhold i verden. Jeg mener det ikke går an å vurdere verdens tilstand på en ordentlig måte uten å komme til konklusjonen at denne tilstanden er katastrofal. Menneskeheten har rett og slett mislykkes.

 

Problemet er at så lenge vi ikke innser dette, så vil vi nok ikke gjøre noe med det eller endre noe. Når man gransker verdens tilstand vil man på et eller annet tidspunkt komme til et "løp eller kjemp" punkt. Da er det letter å grave hodet ned i sanden. De med hodet i sanden hater å bli påminnet om at de faktisk har hodet i sanden.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil egentlig påstå at sannheten om vår verden er så skremmende at man ikke vil våge å søke den fulle sannhet, og om man gjør det så får man håpe det finnes en overordnet makt som er i stand til å rydde opp...

 

Ja den sannheten er så skremmende, at man har nærmest evolusjonert seg til en bevisstløsgjøring av den. Altså den sannhet, at vi alle er dødsdømte fanger på en eneste stor tilintetgjørelsesplanet.   

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var jo et veldig dystert syn på ting. Men jo da, det kan av og til være kjipt at vi ikke alltid kan gjøre de tingene vi har lyst til å gjøre. At man f.eks. ikke kan ønske seg bekymringsfri og så bli bekymringsfri. Eller ønske seg udødelig og så bli udødelig. Slik jeg ser det så handler det om å akseptere realiteten på realitetens premisser. Jeg er uansett tvunget til å bøye meg etter nevnte realitet, selv om jeg kanskje ikke alltid liker den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...