Gå til innhold

Folk hater sannheten


  

77 stemmer

  1. 1. Folk hater sannheten



Anbefalte innlegg

Det har alltid funnes folk som mener at alle er ute etter å ta dem, at alt er en illusjon, at det finnes hemmelige organisasjoner/brorskap som planlegger å ta over verden, etc, etc.  Før i tiden ble de lagt i tvangstrøyer, låst inn på en polstret celle og glemt av omverdenen - i dag produserer de hjernedøde videoer på YouTube om det samme og folk som ikke ville gjenkjent virkeligheten om den skjøt dem i leggen biter på i hopetall.

 

Hva er virkeligheten egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hva er virkeligheten egentlig?

 

Matrix....  :)

 

At vi ikke kan være helt sikre på hva virkeligheten er (Kanskje er vi en hjerne i en vattdott, inne i et kunstig dataprogram, mest sannsynlig er verden er slik den fremstår for hver og en av oss eller whatnot...) fritar oss ikke fra å behandle verden slik den faktisk fremstår for oss. Å skape seg alle mulige slags illusjoner kompliserer kun ting og skaper falske forventninger.... 

 

Tenk hvordan verden ville fremstått hvis all faktisk evnet å forholde seg til hva som faktisk er fakta fremfor alle disse fantasiene folk enten overtar eller innbiller seg verden over?  For ikke å snakke om å være ærlige uten hele tiden å måtte fremstille seg bedre enn man faktisk er... 

 

Vi ville antagelig ha vært på månen før 1700 tallet om ikke slike tåpelige fantasier hadde holdt oss nede og for landet for lenge siden på Mars og hatt kolonier der... For er det noe slike døds kult fantasier har vist så er det at de ikke er mye å bygge fremtiden på... Hvordan kan de være det når død og fordervelse er alt slike døds kulter ønsker.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er virkeligheten egentlig?

Vi ville antagelig ha vært på månen før 1700 tallet om ikke slike tåpelige fantasier hadde holdt oss nede og for landet for lenge siden på Mars og hatt kolonier der... For er det noe slike døds kult fantasier har vist så er det at de ikke er mye å bygge fremtiden på... Hvordan kan de være det når død og fordervelse er alt slike døds kulter ønsker..

 

Hva skal vi på månen og Mars å gjøre? Skal vi være parasitter på andre planeter og ødelegge de også?

 

Sånn, rent i forbindelse med den realiteten vi opplever.

Lenke til kommentar

 

Hva skal vi på månen og Mars å gjøre? Skal vi være parasitter på andre planeter og ødelegge de også?

 

Sånn, rent i forbindelse med den realiteten vi opplever.

 

Ødelegge for hvem?

 

Basert på det vi vet er det 2 stener. Hvordan kan vi ødelegge for en sten?

 

Når det er vinter og en strør veiene, unngår du da å gå på veiene, da du trør på stenene? Gir du penger til et organisasjon som kjemper for at sten ikke skal bli knust og strødd over landets veier?

 

Du ville aldri tenkt slik, så hvordan tenker du at vi kan ødelegge mars eller månen?

Lenke til kommentar

 

 

Hva skal vi på månen og Mars å gjøre? Skal vi være parasitter på andre planeter og ødelegge de også?

 

Sånn, rent i forbindelse med den realiteten vi opplever.

 

Ødelegge for hvem?

 

Basert på det vi vet er det 2 stener. Hvordan kan vi ødelegge for en sten?

 

Når det er vinter og en strør veiene, unngår du da å gå på veiene, da du trør på stenene? Gir du penger til et organisasjon som kjemper for at sten ikke skal bli knust og strødd over landets veier?

 

Du ville aldri tenkt slik, så hvordan tenker du at vi kan ødelegge mars eller månen?

 

 

Du kan jo også telle jordkloden som en sten, en sten vi er i ferd med å ødelegge på mange måter. Vi bor i tillegg på denne stenen, så hva kan tenkes vi gjør med en sten vi ikke engang bor på, når vi gjør med den vi bor på, som vi gjør.

Lenke til kommentar

 

 

Du ville aldri tenkt slik, så hvordan tenker du at vi kan ødelegge mars eller månen?

 

Du kan jo også telle jordkloden som en sten, en sten vi er i ferd med å ødelegge på mange måter. Vi bor i tillegg på denne stenen, så hva kan tenkes vi gjør med en sten vi ikke engang bor på, når vi gjør med den vi bor på, som vi gjør.

 

Hele forskjellen er jo at vi bor her, og annet lever også her. Vi ødelegger for noe levende. Selve stenen jordkloden er i svært liten grad berørt av oss. Det er alt som lever på den. Og ingenting lever på Mars eller månen. Så hvem/hva ødelegger vi for der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

virkelighet er det hjernen vår oppfatter som ekte, jeg vet ikke hvordan det er med dere men hjernen min hr oppfattet mye ekte som viste seg å være falske slik at jeg driter meg ut, feilberegner, får dårlig karma osv

Ja, uansett om denne verden er virkelig eller ikke, så er den jo uansett en konstruksjon som vi oppfatter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

virkelighet er det hjernen vår oppfatter som ekte, jeg vet ikke hvordan det er med dere men hjernen min hr oppfattet mye ekte som viste seg å være falske slik at jeg driter meg ut, feilberegner, får dårlig karma osv

Så du sier at det du oppfatter som ekte er virkelig, men så driter du deg ut fordi det allikevel ikke er virkelig. Ut fra postene dine her, kan det se ut til å stemme bra... ;-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

grunnen til at jeg tror på dette er fordi jeg har sett super intelligente folk som har brukt mye tid på studerer realismen som henrik ibsen, newton, plato har lidd med mental forstyrrelser senere i livet deres. derfor tror jeg hjernen vår er ikke laget for å forstå compleksiteten til virkeligheten fordi jo mer tid man bruker på å studerer virkeligheten, realismen, historier, fysikk osv jo farligerer for mentalen vår det blir, det virker for meg som om hjernen vår er laget på en måte som gjør at man får mental sykdom jo mer tid man bruker til å finne ut hvordam realsimen og virkeligheten fungerer.

en annen ting som jeg synes er interessant med virkeligheten er at virkeligheten fungerer fjernt måte uansett om man bruker religion eller vitenskap til å beskrive virkeligheten.

Lenke til kommentar

jeg tror alle hjerner er bygget opp på en måte for å lure oss selv til å tro vi vet hvordan virkeligheten fungerer mens vi egentlig ikke har peiling, men jeg kan bare snakke for meg selv :)

 

Ja, det morsomme er jo at man oppfatter en hel del ting svært forskjellig, selv om man skulle tro de var betydningsløse. Basert på egne erfaringer og opplevelser så lever vi i praksis i forskjellige univers. Hvem vet hvor mange av tingene vi er enige om som mennesker, er ting vi virkelig oppfatter på samme måte. Interpretasjonene våre av virkeligheten rundt oss kan være svært ulik, selv om vi tror den er lik.

 

F.eks har en farblind mann aldri sett de problematiske fargene på riktig måte, og har derfor intet grunnlag for å forstå sin interpretasjon, basert på annet enn interpretasjoner de er uenige om gjennom drøftelser og samtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sansene er det eneste vi har. Hvordan de oppfatter ting varierer jo fra person til person, og hvordan folk tolker disse varierer muligens også, uten at vi kan bekrefte eller avkrefte det.

 

F.eks finnes det folk som liker fisk, og andre som ikke liker fisk, bare for å ta et flåsete eksempel om hvor forskjellig vi oppfatter sansene våre. Noen liker surt, andre liker salt, mens andre igjen liker søtt eller bittert.

Lenke til kommentar

Folk har ofte en tendens til å bli sinte eller gå i forsvarsposisjon om man fremlegger stygge realiteter, selv om man ikke kritiserer personen, men noe personen tror på. Ofte er det ikke engang en personlig tro, f.eks kan det være en allmenn vrangforestilling eller fortellingen om en annen interpretasjon av en virkelighet som angår oss alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk har ofte en tendens til å bli sinte eller gå i forsvarsposisjon om man fremlegger stygge realiteter, selv om man ikke kritiserer personen, men noe personen tror på. Ofte er det ikke engang en personlig tro, f.eks kan det være en allmenn vrangforestilling eller fortellingen om en annen interpretasjon av en virkelighet som angår oss alle.

Tja, kan du være mer konkret eller komme med eksempler?

 

Jeg lurer litt på om de "almenne vrangforestillingene" du tenker på er slike ting som at jorda er rund, The Big Bang, eller evolusjonen. Dette er jo ting som har blitt diskutert en god del på forumet her.

 

Noen av konspirasjonsteoretikerne eller bokstavtro kristne utfordrer jo de almenne sannhetene her, og tror selv at de utfordrer almenne vrangforestillinger, og gjør det gjerne med en total ignoranse og motvilje mot å ta til seg åpenbar kunnskap. Men for dem selv, ser det nok ut som om andre blir sinte fordi de utfordrer deres sannhetsbilde, og ikke fordi de viser en total forakt for kunnskap og fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke være mer dramatisk enn at man kritiserer USA eller fremlegger at fremtiden for dagens økonomiske system ser mørk ut hvis vi fortsetter i samme retning.

 

F.eks sistnevnte er noe folk ikke ønsker å tenke på. Da blir de gjerne sinte, benektelsessyndromet kommer over dem, og de forholder seg ikke til logikk, eller rasjonelt osv, men argumenterer alikevel mot deg eller for en slik korrupt økonomisk modell. Ikke fordi de forstår den eller støtter den, men fordi de ikke ønsker å tenke på realiteten.

 

Når folk er såpass avhengige av eller innbakt i en dårlig modell, så er det rett og slett uønsket å tenke at denne modellen kanskje er totalt ustabil, dødelig for andre eller kan falle fra hverandre.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Folk har ofte en tendens til å bli sinte eller gå i forsvarsposisjon om man fremlegger stygge realiteter, selv om man ikke kritiserer personen, men noe personen tror på. Ofte er det ikke engang en personlig tro, f.eks kan det være en allmenn vrangforestilling eller fortellingen om en annen interpretasjon av en virkelighet som angår oss alle.

Det morer meg at dette kommer fra deg, som jevnlig beskylder meg og andre for mobbing når vi bare argumentet mot noen. Snakker om stein i glasshus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...