Gå til innhold

Intels CPU-feil ser ikke ut til å være noen krise for den vanlige databruker


Anbefalte innlegg

Er det ikke litt tidlig å konkludere med noe som helst? Både Intel og Google ser ut til å mene at du også trenger en UEFI Firmware / BIOS oppdatering med en mikrokodeoppdatering til CPU-en for å være fullverdig patchet? Blir vel mest relevant å ta testene etter man har fått dette også.

Helt enig! Alt blir jo bare synsing. Ikkje sikkert man MÅ oppdatere engang. Jeg gidder ikkje oppdatere med mindre BF1 slutter å virke uten :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Asus har begynt å rulle ut UEFI/BIOS oppdateringer med CPU mikrokodeoppdateringen til de fleste Z370 hovedkortene hvertfall, så om Tek har et Coffee Lake build med Asus Z370 liggende så kan de jo teste ytelsen før og etter disse oppdateringene og se om det er noen forskjell.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke litt tidlig å konkludere med noe som helst? Både Intel og Google ser ut til å mene at du også trenger en UEFI Firmware / BIOS oppdatering med en mikrokodeoppdatering til CPU-en for å være fullverdig patchet? Blir vel mest relevant å ta testene etter man har fått dette også.

Helt enig! Alt blir jo bare synsing. Ikkje sikkert man MÅ oppdatere engang. Jeg gidder ikkje oppdatere med mindre BF1 slutter å virke uten :D

Sant nok, men slik jeg forstår det så kommer ytelsestapet av at OS skiller prosessene i kernel og user space mer fra hverandre. Altså, man får mer venting fordi prosessoren må gjøre flere operasjoner mellom et slik skifte. Fiksen på bios mener jeg ikke har noen direkte innvirkning på dette, og jeg har heller ikke sett noe som tyder på at intel patchen fjerner behovet for dette skillet i OS.

 

Altså, så vidt jeg tolker det vil det ikke være noen forskjell i ytelse.

Lenke til kommentar

Iogmed at et såpass seriøst sikkerhetshull befinner seg i maskinvaren, ser jeg for meg at Intel burde fikse dette og da gi nye brikker (til kostpris) til samtlige som sitter med de brikkene som er berørt av dette, alternativt god rabatt på neste generasjon hvor problemet er utbedret. Programvare kan en alltids komme seg rundt, så selv om det blir "patchet", finnes det alltids en mulighet til å kjøre i gang en "meltdown".

 

Ja, det blir dyrt for Intel om de hadde gjort det, men ville gitt dem et bedre rykte.

Det er umulig å erstatte 10 år med prosessorer i verden, selv om Intel hadde gitt det gratis. Så mye kapasitet finnes ikke.

Lenke til kommentar

Det har ikke en dritt å si for consumer markedet, bare oppgrader. De som vil merke det er enterprise miljøet med alle sine datasentre.

 

Det blir nok massesøksmål der etterhvert også.  Fra konsumer er det komt 3-4 stk allerede. Se bla. på denne, gikk fra 4min til 21min =p Dette blir ikke lett for Intel  :eek: 

 

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sies at Windowsoppdateringen som skal dekke dette sikkerhetshullet er KB4056892, men i beskrivelsen står det ikke noe om intel eller meltdown i det hele tatt...

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/4056892/windows-10-update-kb4056892?ranMID=24542&ranEAID=nOD%2FrLJHOac&ranSiteID=nOD_rLJHOac-F3aCPyW454ia6gqKib9PAw&tduid=(ad095dd71482b749b0b186da99cc3d89)(256380)(2459594)(nOD_rLJHOac-F3aCPyW454ia6gqKib9PAw)()

Lenke til kommentar

Er det der really "forbruker" egentlig? Jeg forsvarer ikke Intel her, for det er ser ut til de som faktisk jobber med slike ting er de som sliter, men du spinner denne som om det å compile Java og syslog i Fedora (Linux) er forbruker-relatert (consumer)

EDIT: Til Hellbound

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Hadde vært morsomt å se resultater fra DPC test før og etter oppdateringen. Noen som ikke har oppdatert enda? http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

JEg har ikkje oppdatert enda. Kjørt noen Optane benchmarks som jeg har klar, så kan jeg sammenlikne etter en eventuell oppdatering.

 

Får 500 "us" ATM med x299/7980xe maskinen. Både idle og i BF 1 :)

 

500us er da skrekklig mye, men det programmet er kjent for å ikke fungere med win10.

Bruk Latency Mon

Lenke til kommentar

 

Det har ikke en dritt å si for consumer markedet, bare oppgrader. De som vil merke det er enterprise miljøet med alle sine datasentre.

 

Det blir nok massesøksmål der etterhvert også.  Fra konsumer er det komt 3-4 stk allerede. Se bla. på denne, gikk fra 4min til 21min =p Dette blir ikke lett for Intel  :eek: 

 

https://twitter.com/PCzanik/status/949275491617464320

Så hvor skal grensen gå? Hvem skal gidde å utvikle noe som helst ettersom en feil fører til slakt. De har faktisk ikke funnet feilen før nå og den har vært på prosessorer siden 1995.

Lenke til kommentar

Alle høyytelse CPUer er jo rammet av Spectre. Og det er egentlig ingen fiks for dette enda, da problemet enda ikke er helt forstått. 

 

Det er jo Meltdown som spesifikt mest påvirker Intel og som har blitt fikset med oppdateringer. 

 

Problemet er jo at de som designer CPUene ikke tenker at dette kan utnyttes på denne måten. Du må essensielt være ekspert på to felt da for å designe dette samtidig se forutse at et problem som Meltdown kan skje. Og de som driver med sikkerhet er veldig sjeldent inne på så lavt nivå i systemene. 

 

Og ingen designer alt fra nytt hver gang. De bruker mye på nytt igjen generasjon etter generasjon, så er ikke som om de har gjort samme feil år etter år. 

 

 

Du kan ikke bli sparket fra jobben selv om du hadde en dårlig dag, gjorde en feil. Du kan ikke vinne et søksmål mot Intel, fordi de gjorde en feil av denne typen. De hadde noen CPUer for litt siden som etter litt sluttet å virke pga designfeil, og da erstattet de alle. 

 

Selv om detter kjipt for alle som har kjøpt Intel CPUer og er rammet, selv om dette er veldig kritikkverdig av Intel så ser jeg ikke hvordan de skal ha gjort noe ulovlig her, eller noe som skal kreve erstatning. Spesielt ikke siden feilen faktisk er så langt tilbake i tid. Ikke bare oppdaget ikke Intel det, ingen andre gjorde heller over en så lang periode. 

 

Eneste jeg ser for meg er om de kan bevise Intel lagde Meltdown på ordre fra NSA. Som du selvfølgelig ikke vil klare, siden du i tilfelle ville forsvunnet eller dødd før den tid. 

 

 

Eksempelvis er Google og Microsoft veldig rammet av dette. Ser du dem saksøke Intel? De samarbeider med Intel. Så hvis kundene som er mest rammet, som også er de med mest advokater, ikke saksøker, så er det nok en god grunn til det.

 

 

Forsvarer ikke Intel, hadde allerede litt  lyst å gå AMD over Intel og dette virker som enda en god grunn til å kjøpe AMD CPU istedenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det der really "forbruker" egentlig? Jeg forsvarer ikke Intel her, for det er ser ut til de som faktisk jobber med slike ting er de som sliter, men du spinner denne som om det å compile Java og syslog i Fedora (Linux) er forbruker-relatert (consumer)

 

EDIT: Til Hellbound

Ja, hvis du ser det i motsetning til datasenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...