Gå til innhold

Veksling av skotske pund i Norge


kibraar

Anbefalte innlegg

Under besøk i Aberdeen i julen tok jeg ut 700 skotske pund istedenfor 70på mitt kredittkokrt. Det viser seg at det ikke er mulig å få vekslet disse inn i norske kroner i norske banker. 

Finnes det noen der ute som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal få satt inn 500 av disse på min bankkonto i norsk bank? Kan de veksles inn i engelske pund?

Haster litt, da det dreier seg om ca 5000 NOK, og det er mye penger for meg.

 

Venter spent på svar fra noen der ute...

 

Vennlig hilsen

Kirsti B

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zeebra, hva er vitsen. Du skjønner åpenbart at det er snakk om GBP. 

 

Det er ulike motiver på Britiske Pund, deriblant Skotske, som gjør det naturlig å tro at det er "Skotske Pund", Spesielt når det også står "bank of Scotland" på dem... https://en.wikipedia.org/wiki/Banknotes_of_the_pound_sterling

 

kibraar: 

Hvis ikke en bank, eller en fillial som veksler penger er villig til å ta i mot pundene dine, så kan du jo alltids forsøke å få vekslet dem hos noen du kjenner som skal på tur til Storbritannia i nær fremtid og trenger kontanter. Alle som sier de veksler "GBP" eller Britiske Pund, vil kunne veksle det for deg, men vær obs på at det fort påløper gebyrer ved veksling. 

 

Visit Oslo (Turistkontoret), Forex Bank og Travex veksler sedler i følge google. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du drar til en bankfilial på en større flyplass, bør det være enkelt å få vekslet de til NOK.

 

Edit: Ettersom de er produsert i Scotland, ser det (etter litt Googling) til at det eneste stedet du kan bruke dem er i Scotland. God tur :-)

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør sjekke rundt i ditt nærområde.

Dei fleste bankar kan veksle inn britiske pund, ofte i innskuddsautomat.

 

Skottske pund er det same som britiske pund, det kun utsjåanden som er forskjellig.

Også pund som er trykt i Skottland er tvunget betalingsmiddel i heile Storbritania, og alle pengeautomatar godtar slike seddlar. Men når det er sagt så oppfordres ein ofte til å hovedsaklig bruke skottske pund i Skottland, dette fordi det ikkje er alle i Storbritania som er like familiære med seddlane, og det kan derfor oppstå litt uklarheiter når seddlane skal brukast.

Eg ser ingen grunn til at ein i Norge ikkje skal kunne veksle inn pund.

 

Enkelte bankar har desverre blitt pengefrie så det er ikkje alle som har dette tilbudet, men dei fleste plassar finn du minst ein bank som tek imot utanlandsk valuta.

Dei største flyplassane har ofte automat for både innskudd og uttak av diverse valuta.

 

 

 

Min anbefaling er derfor å finne ut om du har bankar i nærheita der du kan sette inn pund, og deretter veksle inn der.

Ikkje nevn at det er skotske pund sidan det kun fører til unødvendig forvirring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Under besøk i Aberdeen i julen tok jeg ut 700 skotske pund istedenfor 70på mitt kredittkokrt. Det viser seg at det ikke er mulig å få vekslet disse inn i norske kroner i norske banker. 

Finnes det noen der ute som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal få satt inn 500 av disse på min bankkonto i norsk bank? Kan de veksles inn i engelske pund?

 

Dette ER engelske pund. Det er bare at noen private banker i Skottland har tillatelse til å trykke egne pengesedler, men de bør kunne veksles i Norsk bank akkurat som med sedler utstedt av "Bank of England"

 

the-royal-bank-of-scotland-plc-20-pounds

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Banknotes_of_the_pound_sterling

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Dette ER engelske pund.

 

Det er vel det eneste det ikke er. Det er britiske pund, det er "pound sterling", og verdien er den samme som for sedler utstedt av Bank of England, men det gjør ikke disse sedlene til "engelske pund".

 

Det er bare at noen private banker i Skottland har tillatelse til å trykke egne pengesedler, men de bør kunne veksles i Norsk bank akkurat som med sedler utstedt av "Bank of England"

 

Det er vel ingen i Norge som har plikt til å veksle inn disse sedlene, og en god grunn til å ikke ta imot dem kan jo være at man har erfart at ingen kunder vil ha dem; de vil heller ha sine kjente "engelske pund"-sedler.

 

edit: Men det står jo svart på ..hvitt at man får vekslet inn sedlene ved RBS' hovedkontor i Edinburgh, og det er jo en trivelig by å besøke. Jeg foreslår 17.mai-helga i Skottland i år.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Under besøk i Aberdeen i julen tok jeg ut 700 skotske pund istedenfor 70på mitt kredittkokrt. Det viser seg at det ikke er mulig å få vekslet disse inn i norske kroner i norske banker. 

Finnes det noen der ute som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal få satt inn 500 av disse på min bankkonto i norsk bank? Kan de veksles inn i engelske pund?

Dette ER engelske pund. Det er bare at noen private banker i Skottland har tillatelse til å trykke egne pengesedler, men de bør kunne veksles i Norsk bank akkurat som med sedler utstedt av "Bank of England"

 

the-royal-bank-of-scotland-plc-20-pounds

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Banknotes_of_the_pound_sterling

 

 

Det der ser jo ut som en bank har forfalsket penger.

 

Eventuelt har offeret blitt gitt falske penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...