Gå til innhold

Perfekt portefølje i aksjesparekonto?


Anbefalte innlegg

Jeg sparer i fond (DNB) og lurer på hva dere synes om porteføljen min. Hver måned sparer jeg 5000 kr fordelt slik:

 

- 2750 kr (55%) i KLP AksjeGlobal Indeks V

- 1250 kr (25%) i KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II

- 1000 kr (20%) i Nordnet Superfondet Norge

 

Ville dere endret på noe? Har hørt noen si at man ikke bør investere i norske fond når man har jobb og bolig i Norge fordi man da vil være overeksponert mot norske forhold. 



Anonymous poster hash: c90da...4c1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig ville nok tatt ned eksponeringen mot Norge noe. Norsk aksjemarked er mikroskopisk i verdenssammenheng og særlig dette fondet som kun rommer 25 aksjer, da skal man ha en veldig god grunn til å overeksponere seg mot dette markedet. F. eks en stor tro på gode oljetider. Totaleksponeringen din mot Statoil hele 4% her (20% av superfondet er i Statoil). Som du sier, går det dårlig i norsk økonomi vil du uansett merke det på lommeboken, trenger ikke merke det ekstra godt på formuen også da.

 

Et alternativ kan kanskje være, siden du sikkert ønsker lave kostnader her å heller fordele utover alle 3 superfondene Danmark, Norge, Sverige. Da har du fortsatt gratis fond, men fordelt over 134 aksjer i norden istedet for 25 i Norge. (Ville her hatt størst andel i det svenske fondet som inneholder desidert mest selskaper (89 i superfondet mot 25 og 20 i de to andre)

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville nok tatt ned eksponeringen mot Norge noe. Norsk aksjemarked er mikroskopisk i verdenssammenheng og særlig dette fondet som kun rommer 25 aksjer, da skal man ha en veldig god grunn til å overeksponere seg mot dette markedet. F. eks en stor tro på gode oljetider. Totaleksponeringen din mot Statoil hele 4% her (20% av superfondet er i Statoil). Som du sier, går det dårlig i norsk økonomi vil du uansett merke det på lommeboken, trenger ikke merke det ekstra godt på formuen også da.

 

Et alternativ kan kanskje være, siden du sikkert ønsker lave kostnader her å heller fordele utover alle 3 superfondene Danmark, Norge, Sverige. Da har du fortsatt gratis fond, men fordelt over 134 aksjer i norden istedet for 25 i Norge. (Ville her hatt størst andel i det svenske fondet som inneholder desidert mest selskaper (89 i superfondet mot 25 og 20 i de to andre)

 

Godt poeng. Da tror jeg at jeg rett og slett dropper superfondene, og kanskje heller går for en 70/30-fordeling mellom Global og Fremvoksende. Grunnen til at jeg vil ta med en god prosentandel Fremvoksende er at jeg synes Global er litt vel USA-tungt. De asiatiske økonomiene blir stadig viktigere, og i land som Hong Kong, Taiwan, Singapore og Sør-Korea er det gode forhold for å drive med verdiskapning. 

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drit i DNB Teknologi.

 

Angående USA-vekting, så husk at selv om den globale indeksen består av 60% aksjer børsnotert i USA; så har mange av disse selskapene globale virkeområder, og er i stor grad eksponert mot resten av verden. 30 % i emerging markets er ganske mye imo.

Som om jeg skulle sagt det selv. Ikke se deg blind på hvor selskaper er børsnoterte, det har ikke nødvendigvis noen sammenheng hvor de er eksponert.

 

Ellers har jeg de samme fondene som deg, trådstarter. Det er to grunner til det:

1. Jeg vil overvekte emerging markets.

2. Emerging markets er ikke en del av AksjeGlobal Indeks V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i DNB Teknologi.

 

 

Begrunnelse? Det har jo gått så det suser. Ja, litt dyre gebyrer, men så lenge det gjør det langt bedre enn markedet generelt så går man vel i pluss?

 

Angående USA-vekting, så husk at selv om den globale indeksen består av 60% aksjer børsnotert i USA; så har mange av disse selskapene globale virkeområder, og er i stor grad eksponert mot resten av verden. 30 % i emerging markets er ganske mye imo. 

 

 

Godt poeng. Hva med 80-20 i stedet? Eller KLP Aksje Verden i stedet for Aksje Global?

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

Lenke til kommentar

 

Drit i DNB Teknologi.

 

Angående USA-vekting, så husk at selv om den globale indeksen består av 60% aksjer børsnotert i USA; så har mange av disse selskapene globale virkeområder, og er i stor grad eksponert mot resten av verden. 30 % i emerging markets er ganske mye imo.

Som om jeg skulle sagt det selv. Ikke se deg blind på hvor selskaper er børsnoterte, det har ikke nødvendigvis noen sammenheng hvor de er eksponert.

 

Ellers har jeg de samme fondene som deg, trådstarter. Det er to grunner til det:

1. Jeg vil overvekte emerging markets.

2. Emerging markets er ikke en del av AksjeGlobal Indeks V.

 

 

Har du Teknologi også?

 

Hvilken prosentvis fordeling har du?

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

Lenke til kommentar

 

Drit i DNB Teknologi.

 

Begrunnelse? Det har jo gått så det suser. Ja, litt dyre gebyrer, men så lenge det gjør det langt bedre enn markedet generelt så går man vel i pluss?

 

Det å finne aktive fond som gir deg bedre avkastning enn en indeks er i beste fall en 50/50-sjanse etter kostnader. Men jo høyere kostnader, jo vanskeligere er det å slå markedet etter kostnader.

 

Det man derimot kan si ganske sikkert med forskning i ryggen er at performance chasing er en dårlig strategi. Alt tyder på en motsatt effekt. Fond som tradisjonelt sett har gjort det bra over en lang periode har lavere sannsynlighet for å gjøre det bra fremover.

 

Godt poeng. Hva med 80-20 i stedet? Eller KLP Aksje Verden i stedet for Aksje Global?

80-20 er helt greit det. EM utgjør vel omtrent 10-15% av verden, så 80-20 er ikke noen ekstrem bet på EM.

 

Nei. AksjeVerden har høyere kostnader, så du minimerer kostnadene dine med å sette sammen din egen portefølje. Kjør på.

 

 

Har du Teknologi også?

 

Hvilken prosentvis fordeling har du?

 

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

Nei, jeg skyr DNB Teknologi som pesten (for å overdrive litt). Jeg har ca 80/20-fordeling.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

 

 

Finnes det en oversikt slik at jeg kan se den fullstendige sammensetningen i disse to fondene? Jeg finner bare generell informasjon og prosentvis vekting mellom ulike regioner. 

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

 

 

 

 

Perfekt!

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

 

 

Finnes den for KLP AksjeAsia indeks III også?

 

Anonymous poster hash: c90da...4c1

Lenke til kommentar

Det spørs egentlig hva målet ditt er. De fleste på dette forumet hater aktivt forvaltede fond. Er jo en god grunn til det. Men det er ikke helt svart og hvitt. Det er jo en grunn til at de fleste institusjonelle investorer ikke bare setter alle investeringsmidlene i en håndfull indeksfond. For eksempel har det vist seg at det kan være bedre med aktivt forvaltede rentefond enn passive fond. 

 

Ønsker du å få en gjennomsnittlig avkastning velger du bare et global indeksfond med markedsbasert allokering til globalt og fremvoksende. Ønsker du å ta en sjanse for å få avkastning over marekdet velger du aktivt forvaltede fond. Ville kanskje ikke ha satt alle pengene i et aktivt forvaltet fond selv, men noe allokering skader ikke altfor mye, spesielt hvis fondet har en spesiell allokering til markeder du ønsker overvekt, slik som DNB Teknologi. I blant kan det være billigere å velge de aktivt forvaltede nisjefondene enn utenlandske ETFer pga høye ekstragebyrer som bankene tar, spesielt hvis du skal investere små beløp. 



Anonymous poster hash: dd9ed...dd0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...