Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiesak, manglende depositum og manglende husleie, ingen kontakt


Aristokatt

Anbefalte innlegg

Hei! Ønsker råd om en utleiesak!

 

Jeg leier ut en leilighet, og leietaker flyttet inn i oktober 2017. H*n som flyttet inn har ennå ikke betalt depositum, til tross for flere beskjeder om at dette må gjøres. Jeg ønsket depositum på forhånd, men dette var ikke mulig for leietaker, og h*n sa det skulle bli betalt i november (over telefon, så har ikke noe skriftlig bevis på dette).

Må jeg opprette depositumskonto på forhånd? Utleier sier h*n ikke kan betale depositum ennå.

 

Hittil har h*n betalt leie i hytt og pine, aldri til riktig dato, men alltid hatt en unnskyldning. H*n har husleiegaranti fra nav, på halve summen av depositumet, og så har samboeren likens garanti. Dette er da bare husleiegaranti, så ikke depositum som skal være i tilfelle skader på leiligheten. Jeg får betalt halve leien fra Nav direkte, så står h*n for den andre halvdelen.

 

Vi har brukt forbrukerrådets husleiekontrakt, så det skrives om både depositum som må betales (men står ingenting om frist for dette, det burde vel egentlig være innbetalt før innflytning), og om utkastelse dersom husleien uteblir.

Dette står i kontrakten:

«Leieren godtar at utkastelse (tvangsfravikelse) kan kreves hvis leien ikke blir betalt innen 14 dager etter at skriftlig varsel i henhold til tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 er sendt. Varselet kan sendes tidligst på forfallsdagen, jfr. samme lovs § 13-2, 3.ledd (a). Det skal i varselet framgå at utkasting vil bli krevd dersom kravet ikke blir oppfylt, og at utkasting kan unngås dersom leien blir betalt med renter og kostnader før utkastelsen blir gjennomført. Leieren godtar at utkastelse kan kreves når leietiden er løpt ut, jfr. § 13-2, 3.ledd (b) i tvangsfullbyrdelsesloven.»

 

Jeg har spurt etter husleien nå 1 dag for sent, 6 dager for sent, samt prøvd å ringe 7 dager sent (nå er det 8 dager for sent). Leietaker har sett beskjedene mine, men svarer da altså ikke. Jeg bor ikke i nærheten, så har ikke mulighet for å komme på døra til de.

 

Jeg kan egentlig ikke kaste de ut, da får jeg ikke husleie i det hele tatt, og jeg kan ikke betjene huslånet mitt uten utleieinntektene (Går i 0 etter lån og regninger på leiligheten er betalt). Det er vanskelig å leie ut i det område også, så hadde vært veldig risikabelt i forhold til å få inn noen nye. Jeg kan ikke flytte tilbake selv.

 

 

Er det noen som har råd til hva i alle dager jeg skal gjøre her? Kommer til å ringe til Nav i morgen å spør etter å få utbetalt garantien de har (den utløper 31. desember), siden de verken betaler husleien denne mnd, eller svarer på kontakt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis garantien utløper 31. desember må du lese garantiteksten nøye. Hva må gjøres for å få rett til dekning? Sannsynligvis må NAV eller kommunen ha mottatt skriftlig påkrav innen fristen. I praksis må du da innom et kontor og levere krav i morgen. Det kan hende du må legge ved dokumentasjon også.

Åh, det blir umulig, jeg er i England for øyeblikket. Jeg får vel bare ringe de å spør. Er det noe jeg kan gjøre i forhold til ubetalt depositum tror du?

Lenke til kommentar

Ring 55 55 33 33 i morgen. Be om å få snakke med vedtaksansvarlig (for garantien(e)). Mest sannsynlig vil du få beskjed om at den ansatte har ferie. Uansett, så gir du beskjed om at du kommer til å stille krav om ubetalt leie. Deretter retter du krav om fornyelse av garantien.

 

Hvis du har akseptert depositumsgaranti, så betyr dette at du ikke har depositum. Depositumsgaranti er ikke verdt papiret det er skrevet på.

 

Send et kravet i morgen eller over helgen, hvor da også sender kopi (merket kopi) til leier.

 

Du burde også avslutte leieforholdet, og finne deg nye leieboere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvis garantien utløper 31. desember må du lese garantiteksten nøye. Hva må gjøres for å få rett til dekning? Sannsynligvis må NAV eller kommunen ha mottatt skriftlig påkrav innen fristen. I praksis må du da innom et kontor og levere krav i morgen. Det kan hende du må legge ved dokumentasjon også.

Åh, det blir umulig, jeg er i England for øyeblikket. Jeg får vel bare ringe de å spør. Er det noe jeg kan gjøre i forhold til ubetalt depositum tror du?
Da får du noen andre til å gjøre det.

 

Det er veldig lite å gjøre mtp depositum, annet enn å true med å kaste ut leietaker.

Lenke til kommentar

Ring 55 55 33 33 i morgen. Be om å få snakke med vedtaksansvarlig (for garantien(e)). Mest sannsynlig vil du få beskjed om at den ansatte har ferie. Uansett, så gir du beskjed om at du kommer til å stille krav om ubetalt leie. Deretter retter du krav om fornyelse av garantien.

 

Hvis du har akseptert depositumsgaranti, så betyr dette at du ikke har depositum. Depositumsgaranti er ikke verdt papiret det er skrevet på.

 

Send et kravet i morgen eller over helgen, hvor da også sender kopi (merket kopi) til leier.

 

Du burde også avslutte leieforholdet, og finne deg nye leieboere.

Takk skal du ha, skal ringe i morgen. Har ikke akseptert depositumsgaranti, kun husleiegaranti, da jeg vil ha depositum tilfelle skader på leiligheten. Skal gjøre som du sier, tusen takk!

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, da får jeg ringe nav og melde om at jeg kommer til å sette fram krav for å få husleien utbetalt fra garantien, samt inkludere leietaker i skriftlig kommunikasjon. Er fryktelig engstelig for å finne nye leietakere, tilfelle jeg ikke finner noen... Har ikke mulighet til å betjene lånet mitt uten leieinntektene. De har betalt alt frem til 20 des.,  men i små summer i hytt og pine.:( 

Lenke til kommentar

1) Depositumskonto skal opprettes før depositum kan kreves innbetalt. Leietaker plikter ikke å betale depositum til utleiers konto slik at det kan stå der frem til depositumskonto er opprettet. Leietaker har plikt til å medvirke til å opprette depositumskonto, og man kan kreve at dette gjøres før utleieforholdet begynner.

 

2) Depositumsgaranti fra NAV er, som Dragen skriver, sjelden verdt papiret den er skrevet på. Det er viktig at du retter krav under garantien mot NAV før garantiperioden utløper. Les vilkårene i garantien - og vær oppmerksom på at NAV har saksbehandlingstid på utbetaling av garantibeløp. Skaff en norsk fullmektig/forretningsfører som kan skrive til NAV på dine vegne, særlig hvis du planlegger å være i utlandet en stund.

 

3) Trikset for å få betalt er å komme nærmest mulig utbetalingsdato. Men noen personer er rett og slett dårlige betalere. Siden NAV kun betaler halvparten vil det si at han har en eller annen form for inntekt (kan dog være AAP/uføretrygd).

 

Tvangsfravikelse, som er et alternativ for deg, er imidlertid ikke nødvendigvis lurt hvis du er i likviditetsskvis. Leietakere som allerede sliter med å betale leie vil ikke magisk få mer penger av at du også krever forsinkelsesrente, ei heller av at du går til tvangsutkastelse med flere tusen kroner i rettsgebyr som resultat. Slår de seg skikkelig vrange risikerer du å stå uten husleieinnbetalinger i det hele tatt i de to-tre-fire månedene tvangsutkastelsesprosessen tar.

 

(PS: Vær oppmerksom på skatteplikt for utleieinntekter når du ikke selv bor i boligen. Kostnader knyttet til boligen er fradragsberettiget, men avdrag på boliglån er ikke en kostnad.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Depositumskonto skal opprettes før depositum kan kreves innbetalt. Leietaker plikter ikke å betale depositum til utleiers konto slik at det kan stå der frem til depositumskonto er opprettet. Leietaker har plikt til å medvirke til å opprette depositumskonto, og man kan kreve at dette gjøres før utleieforholdet begynner.

 

2) Depositumsgaranti fra NAV er, som Dragen skriver, sjelden verdt papiret den er skrevet på. Det er viktig at du retter krav under garantien mot NAV før garantiperioden utløper. Les vilkårene i garantien - og vær oppmerksom på at NAV har saksbehandlingstid på utbetaling av garantibeløp. Skaff en norsk fullmektig/forretningsfører som kan skrive til NAV på dine vegne, særlig hvis du planlegger å være i utlandet en stund.

 

3) Trikset for å få betalt er å komme nærmest mulig utbetalingsdato. Men noen personer er rett og slett dårlige betalere. Siden NAV kun betaler halvparten vil det si at han har en eller annen form for inntekt (kan dog være AAP/uføretrygd).

 

Tvangsfravikelse, som er et alternativ for deg, er imidlertid ikke nødvendigvis lurt hvis du er i likviditetsskvis. Leietakere som allerede sliter med å betale leie vil ikke magisk få mer penger av at du også krever forsinkelsesrente, ei heller av at du går til tvangsutkastelse med flere tusen kroner i rettsgebyr som resultat. Slår de seg skikkelig vrange risikerer du å stå uten husleieinnbetalinger i det hele tatt i de to-tre-fire månedene tvangsutkastelsesprosessen tar.

 

(PS: Vær oppmerksom på skatteplikt for utleieinntekter når du ikke selv bor i boligen. Kostnader knyttet til boligen er fradragsberettiget, men avdrag på boliglån er ikke en kostnad.)

Takk Krikkert, det er hjelpsomt å vite. Tror disse her er dårlige betalere, føler kanskje å gi oppsigelse er bedre enn tvangsutkastelse da, vi har 3 mnd oppsigelsestid. Hva tror du? Kommer ikke til å kreve noe rente, da det gjør alt bare verre tror jeg. Jeg er klar over skatteplikt, men litt usikker på hvordan det fungerer? Må jeg betale alt i en sum, eller går det an å betale månedlig? Trodde det var alt på en gang så vet ikke helt når jeg må føre opp dette osv, eller hvor. Er i utlandet i 6 mnd minst, så er vanskelig for meg å gå på skattekontoret for råd!

Lenke til kommentar

Takk Krikkert, det er hjelpsomt å vite. Tror disse her er dårlige betalere, føler kanskje å gi oppsigelse er bedre enn tvangsutkastelse da, vi har 3 mnd oppsigelsestid. Hva tror du? Kommer ikke til å kreve noe rente, da det gjør alt bare verre tror jeg. Jeg er klar over skatteplikt, men litt usikker på hvordan det fungerer? Må jeg betale alt i en sum, eller går det an å betale månedlig? Trodde det var alt på en gang så vet ikke helt når jeg må føre opp dette osv, eller hvor. Er i utlandet i 6 mnd minst, så er vanskelig for meg å gå på skattekontoret for råd!

1) Det kommer litt an på om de vil flytte frivillig eller ei. Du kan forsøke med en skriftlig advarsel først, og der skrive at du er villig til å ha en dialog om betalingsdato og oppdelt betaling (f.eks. to ganger i måneden hvis man har AAP).

 

2) Skatteplikt fungerer slik at når du leverer skattemeldingen din for 2017 i april 2018 så skal du også levere et skjema RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom. Bruk gjerne dette skjemaet allerede nå for å finne ut av sånn cirka hvor mye som er ditt overskudd. Skattebeløpet er 24 % av det overskuddet skjemaet viser.

 

Du må sette av og betale skatt selv. Du finner kontonummer og lager ditt eget KID-nummer på Skatteetatens nettside. Velg Personlig skattyter, Tilleggsforskudd, og 2017. For å slippe renter må du betale skatt for 2017 innen 31. mai 2018. Gjør du ikke dette får du restskatt med renter, som regel i to terminer, august og september 2018.

 

Du har altså gode muligheter til å innbetale dette konsekvensfritt frem til 31. mai, dvs. fem måneder. Klarer du ikke det får du en rentekostnad, men denne er liten, og du får da frem til august/september. Til sammen inntil åtte og en halv måned.

 

For 2018 kan du be om å få utskrevet forskuddsskatt. Da får du som regel faktura på 1/4 av skattebeløpet fire ganger i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan prøve å gå i dialog med dem, bry deg om dem, prate med dem, sette deg inn i deres situasjon. Kanskje tilby deg å kartlegge finansene deres litt, sånn at dere finner ut av det sammen. Utvise lederskap.

 

Problemet er jo det at leietakerene ignorerer alle forsøk på kontakt, så med mindre jeg får noen til å gå på døra, har jeg ikke så mye jeg kan gjøre. :(

Lenke til kommentar

 

Takk Krikkert, det er hjelpsomt å vite. Tror disse her er dårlige betalere, føler kanskje å gi oppsigelse er bedre enn tvangsutkastelse da, vi har 3 mnd oppsigelsestid. Hva tror du? Kommer ikke til å kreve noe rente, da det gjør alt bare verre tror jeg. Jeg er klar over skatteplikt, men litt usikker på hvordan det fungerer? Må jeg betale alt i en sum, eller går det an å betale månedlig? Trodde det var alt på en gang så vet ikke helt når jeg må føre opp dette osv, eller hvor. Er i utlandet i 6 mnd minst, så er vanskelig for meg å gå på skattekontoret for råd!

1) Det kommer litt an på om de vil flytte frivillig eller ei. Du kan forsøke med en skriftlig advarsel først, og der skrive at du er villig til å ha en dialog om betalingsdato og oppdelt betaling (f.eks. to ganger i måneden hvis man har AAP).

 

2) Skatteplikt fungerer slik at når du leverer skattemeldingen din for 2017 i april 2018 så skal du også levere et skjema RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom. Bruk gjerne dette skjemaet allerede nå for å finne ut av sånn cirka hvor mye som er ditt overskudd. Skattebeløpet er 24 % av det overskuddet skjemaet viser.

 

Du må sette av og betale skatt selv. Du finner kontonummer og lager ditt eget KID-nummer på Skatteetatens nettside. Velg Personlig skattyter, Tilleggsforskudd, og 2017. For å slippe renter må du betale skatt for 2017 innen 31. mai 2018. Gjør du ikke dette får du restskatt med renter, som regel i to terminer, august og september 2018.

 

Du har altså gode muligheter til å innbetale dette konsekvensfritt frem til 31. mai, dvs. fem måneder. Klarer du ikke det får du en rentekostnad, men denne er liten, og du får da frem til august/september. Til sammen inntil åtte og en halv måned.

 

For 2018 kan du be om å få utskrevet forskuddsskatt. Da får du som regel faktura på 1/4 av skattebeløpet fire ganger i året.

 

Tusen takk, kjempehjelpsomt :) 

Lenke til kommentar

Avhengig av "status" vedkommende har hos NAV, så kan iallefall sosialkontor betale husleien direkte til deg og ikke via leietakeren som tydeligvis ikke har så lyst å følge sine egne forpliktelser. Dette kan du jo alltids spørre NAV om er mulig å få til, et problem mindre å slite med.

Lenke til kommentar

 

Du kan prøve å gå i dialog med dem, bry deg om dem, prate med dem, sette deg inn i deres situasjon. Kanskje tilby deg å kartlegge finansene deres litt, sånn at dere finner ut av det sammen. Utvise lederskap.

 

Problemet er jo det at leietakerene ignorerer alle forsøk på kontakt, så med mindre jeg får noen til å gå på døra, har jeg ikke så mye jeg kan gjøre. :(

 

Å huff, det er dumt når det blir sånn. Ja, da er nok myndighetene eneste vei å gå, dessverre. Godt gjort av deg å prøve da!

Lenke til kommentar

Avhengig av "status" vedkommende har hos NAV, så kan iallefall sosialkontor betale husleien direkte til deg og ikke via leietakeren som tydeligvis ikke har så lyst å følge sine egne forpliktelser. Dette kan du jo alltids spørre NAV om er mulig å få til, et problem mindre å slite med.

Jeg får heldigvis halve husleien direkte på min konto fra Nav, så det manglet da leietakerenes halvdel. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med nav, og som forventet var det noe dritt. Det er ingenting de kan gjøre og ingen penger å hente fra dem. De sa jeg måtte ringe huseierenes landsforbund, som da sa jeg må være medlem for å få veiledning. Nav sa at jeg deretter måtte ringe namsmannen, som jeg da gjorde. De sendte meg dokumenter jeg kan bruke for å kreve inn husleie, med relevante kommentarer ift. utkastelse. De skjønte heller ikke hva nav holdt på med, men var hjelpsomme.

Har nå fått tak i leietaker, som kom med en latterlig unnskyldning. De har nå betalt 3000 kr på min konto, men jeg skjønner ikke hvordan de skal ha råd til 2x mnd husleie på en måned, så ikke vet jeg hvordan dette skal gå. Ser ut som det går mot å si opp kontrakten, da de tydeligvis ikke har vilje/mulighet til å betale for seg på et skikkelig vis. Kan ikke forstå at 2 voksne ikke har råd til å betale 50% av typisk husleie. Det er ikke mange pengene det er snakk om, og jeg greide det fint når jeg gikk på sosialhjelp (de får mer enn det... ) Sukk!

Lenke til kommentar

Hvis markedet er vanskelig bør du begynne å lyse ut etter nye leietakere så fort som mulig. 

 

Bare vær forsiktig - en vrang leietaker kan trenere en oppsigelse (oppsigelsen kan bestrides innen en måned, og da faller den bort uten videre med mindre du går til søksmål, og de kan beholde boligen frem til søksmålet er rettskraftig). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Først, send en purring. Deretter varsel om å heve leiekontrakten. Deretter, når utleier har flyttet ut - kan du sende begjæring om tvangsinndrivelse til Namsmannen. 

 

Du finner alt av informajsone du du trenger her: 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/tvangsfullbyrdelse/

 

Og skjemaer her:

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/tvangsfullbyrdelse/skjemaer-varsler-og-begjaringer/

 

>

 

Personlig ville jeg kun forholdt meg skriftlig og "firkantet". Jeg må berømme deg som utleier, for du har en veldig objektiv og fin forklaring på problemstillingen og gir inntrykk av å være forståelsesfull og sympatisk. Det siste kan være litt farlig, for dette er garantert ikke et forbigående problem. 

 

Dette med NAV-garantier gjør at det lyser rødt i mine øre. Særlig som utleier. Ikke for å si noe vondt om brukere av NAV, men dersom de trenger ekstra oppfølgning i den stand at de må ha tiltak som dette for å komme inn på leiemarkedet. Og ikke er selvstendige nok til noe sånt på egen hånd. Ville jeg aldri godtatt en slik toveis-løsning. Problemet med slike toveis-løsninger er at det er veldig lett for begge parter å skylde på hverandre. Så kommer man ingen vei. 

 

-

 

Jeg ville startet med en enkel purring, deretter varsel om opphevelse av leiekontrakten. Da stopper nok mest sannsynlig innbetalingene også - men dette kan du kreve inn senere via Namsmannen. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig. :)

 

Lykke til. 

 

Edit: Du kan også ringe Namsmannen i din kommune og få råd der. De har plikt til å veilede deg. 

Endret av MellomAlt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...