Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiesak, manglende depositum og manglende husleie, ingen kontakt


Aristokatt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra, da fikk vi hatt visning, og de som var der vil ha den.

 

Men nå betaler ikke leieboerene mine husleie igjen, sier de kan betale på fredag. Må jeg gi dem et nytt brev i posten om tvangsbegjæringsgreier, eller skal jeg bare la det være? De skal flytte ut 28 april har vi blitt enige om. (De har ut mnd men vi ble enige oss i mellom, mot et lite avslag på husleien).

Lenke til kommentar

Hurra, da fikk vi hatt visning, og de som var der vil ha den.

 

Men nå betaler ikke leieboerene mine husleie igjen, sier de kan betale på fredag. Må jeg gi dem et nytt brev i posten om tvangsbegjæringsgreier, eller skal jeg bare la det være? De skal flytte ut 28 april har vi blitt enige om. (De har ut mnd men vi ble enige oss i mellom, mot et lite avslag på husleien).

Nå sier hun mandag. :( Jeg har ikke råd til å vente til mandag.

Lenke til kommentar

Har akkurat fått meg jobb, så kommer til å gå bedre fremover nå :) Om jeg får midlertidig forføyning, får jeg da tilbake de pengene dette koster, når/om jeg vinner saken? (må leietakerene betale etterpå?)

 

Jeg har heldigvis fått positiv referanse fra utleieren til mine nye leietakere, så det skal gå bra. Hun sier de er punktlige betalere, og stille og rolige. Akkurat slik jeg vil ha det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei så vi tok ikke sånn midlertidig forføyning, og de bor der ennå. De har betalt alt de skylder så langt, men jeg er stresset med neste innbetaling som skal være om noen dager nå. 

 

Det er nå 6 uker til de skal flytte, og noen andre flytte inn. De har ikke funnet seg noe sted å bo enda (den leiligheta de fikk var visst for liten så de ombestemte seg...). Jeg begynner å bekymre meg for at de bare skal la være å flytte ut når dagen kommer? Hva gjør jeg da? 

Vi har bestemt oss for å selge etterhvert, siden jeg har jobb nå har vi mulighet til å få lån der vi bor, til å kjøpe noe annet. Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram med dette ift nye leietakere også, det ble litt dum timing, men hadde ingen planer om å selge når vi skrev kontrakt med dem. Situasjonen har forandret seg ganske mye! Må male også før vi kan selge. Noen som har ide om hvordan jeg kan ordne på best mulig måte, i forhold til de nye som kommer? De har 3 mnd oppsigelsestid, har jo helst ikke lyst å si de opp før noen har kjøpt. Er det da slik at kjøper tar over leiekontrakten og kan si de opp da?

Har rotet det til litt her, men det ble så mye stress med disse som ikke betaler. (Det er ikke bare meg som eier leiligheten, så det er ikke bare mine avgjørelser) 

 

Lenke til kommentar

Sørg for at garantier og depositum dekker erstatningsansvaret de kan pådra seg.

 

Hold nye leietakere informert. Det er ikke deres problem at dine gamle leietakere ikke flytter, men du kan spare deg selv for erstatningsproblematikk (helt eller delvis) hvis du involverer dine nye leietakere i utfordringene slik at de kan tilpasse seg på en måte som er billigst mulig for alle parter.

 

Dersom de nekter å flytte er det som tidligere beskrevet en namsmannsoppgave å tvangsflytte dem (ev. midlertidig forføyning, men det skal mye til).

 

Dersom du selger må du selge med heftelser, dvs. at hvis du har forpliktet deg til å leie ut følger den forpliktelsen med til ny eier. Ny eier kan si opp dersom de ønsker å bruke boligen selv. Du kan også si opp når det er tegnet kontrakt og ny eier skal bruke boligen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...