Gå til innhold

Samfunnsøkonomi - bachelor eller master?


Potetsalat1

Anbefalte innlegg

Hei! Er i tenkeboksen angående studier neste år, og tror jeg ender på samfunnsøkonomi. Spørsmålet er da om jeg skal søke bachelor først eller femårig master. Er det riktig at man vil få flere valg ved å ta en bachelor? Både mtp frie emner og evt ta master i finans, eller andre økonomiske fag. Har også hørt at femåring master er en mer anerkjent utdanning enn 3+2-modellen. Noen som vet noe mer om dette?

Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjellen mellom bredde og dybde. Femårig master er en veldig spesialisert utdanning der du bare har samfunnsøkonomi, mens i bachelor + master har et år med andre fag. I noen stillinger er det ønskelig med det ene og i noen er det mer ønskelig med det andre. Begge er høyt ansett

 

Du kan fint hoppe av det femårige løpet og ta en master et annet sted eller i utlandet.

Lenke til kommentar

Du bør også vurdere kor sikker du er på at du vil ta ein master. Ved 3+2 modellen så kan du hoppe av etter at du har fått bachelorgraden. Dette er ein gunstig B-plan dersom du får stifter familie, får økonomiske utfordringar, eller får problem med å sette av nok studietid til å fullføre på normaltid.

Ulempen er at det er ikkje gitt at du får studieplass på master etter bachelor. Går du rett på Master så er du i det minste sikra studieplass heilt ut.

Lenke til kommentar

Det er forskjellen mellom bredde og dybde. Femårig master er en veldig spesialisert utdanning der du bare har samfunnsøkonomi, mens i bachelor + master har et år med andre fag. I noen stillinger er det ønskelig med det ene og i noen er det mer ønskelig med det andre. Begge er høyt ansett

 

Du kan fint hoppe av det femårige løpet og ta en master et annet sted eller i utlandet.

 

 

Vil man kunne ta master i et annet økonomisk fag? F.eks mener jeg at man kan hoppe fra bachelor i samfunnsøk. til master i finansiell økonomi. Litt usikker på dette og hvordan det stiller en på arbeidsmarkedet med en slik kombo.

Endret av Potetsalat1
Lenke til kommentar

 

Det er forskjellen mellom bredde og dybde. Femårig master er en veldig spesialisert utdanning der du bare har samfunnsøkonomi, mens i bachelor + master har et år med andre fag. I noen stillinger er det ønskelig med det ene og i noen er det mer ønskelig med det andre. Begge er høyt ansett

 

Du kan fint hoppe av det femårige løpet og ta en master et annet sted eller i utlandet.

 

 

Vil man kunne ta master i et annet økonomisk fag? F.eks mener jeg at man kan hoppe fra bachelor i samfunnsøk. til master i finansiell økonomi. Litt usikker på dette og hvordan det stiller en på arbeidsmarkedet med en slik kombo.

 

 

 

Relativt sikker på at master er det som vil bety mest i dette tilfellet. Og som Marcus sier over her, resultatene du oppnår.

 

Har forstått det som om at karakterer fra bachelor i praksis bare er helt passe interessant. Masterstudier og bachelorstudier i økonomi er to helt forskjellige ting i praksis. I følge studentundersøkelsene jobber masterstudentene nesten dobbelt så mye med skole hver uke som bachelorstudentene på en del skoler. Fra rundt 25-30 på bachelor til 45-50 timer på master om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Studerte samfunnsøkonomi, 5-årig, når jeg gikk ut av videregående. Men sluttet etterhvert grunnet sykdom. Så har litt erfaring med dette.

 

Når det gjelder status, har nok Samfunnsøkonomi, 5-årig høyere status. Studentmassen har høyere karaktersnitt fra videregående skole og det er langt færre elever per klasse. I tillegg er du mer profesjonalisert samfunnsøkonom.

 

Det er to obligatoriske matematikk-emner og man har langt flere økonomiemner.

 

Bachelor har kanskje høyere konkurranse. Det er mange studenter som først får sin "oppvåkning" når de begynner på universitetet hvor de lærer arbeidsvaner og kommer i et bedre miljø. Men du må fortsatt ha minst 45 studiepoeng innen andre ikke-økonomiske emner (statsvitenskap kan være noe å vurdere ettersom det er mye forvaltning og økonomi der også).

Lenke til kommentar

Med mindre du gjør et poeng ut av det selv i jobbsøknaden din, vil det for mange stillinger ikke spille noen rolle hvilken modell du velger. De fleste potensielle arbeidsgivere vil se på vitnemålet ditt at du har en master i samfunnsøkonomi og i liten til ingen grad bry seg om hvilke kurs den inneholder eller hvorvidt den er integrert.

 

Du bør først og fremst ta en vurdering på om du foretrekker dybde eller bredde, om du vil ha muligheten til å avslutte med en bachelor og ta et annet veivalg på master (med vissheten om at du må søke igjen) og eventuelt andre muligheter, som utveksling, hvis det er noe du vil vurdere. Jeg har dessverre ingen førstehåndserfaring med bachelor eller integrert master i samfunnsøkonomi, så jeg kan ikke gi noen mer konkrete råd.

 

 

Det er forskjellen mellom bredde og dybde. Femårig master er en veldig spesialisert utdanning der du bare har samfunnsøkonomi, mens i bachelor + master har et år med andre fag. I noen stillinger er det ønskelig med det ene og i noen er det mer ønskelig med det andre. Begge er høyt ansett

Du kan fint hoppe av det femårige løpet og ta en master et annet sted eller i utlandet.



Vil man kunne ta master i et annet økonomisk fag? F.eks mener jeg at man kan hoppe fra bachelor i samfunnsøk. til master i finansiell økonomi. Litt usikker på dette og hvordan det stiller en på arbeidsmarkedet med en slik kombo.

 

Institusjonene velger selv hvilke opptakskrav de stiller til søkerne på masterstudiet. Skal du ta master i en annen retning innenfor økonomi, må du kanskje sørge for å få med deg kurs innen for eksempel finans. I utlandet kan det være annerledes. Institusjoner jeg kjenner til i USA, Storbritannia og Nederland, krever kun at du har en relevant bachelor og ikke bestemte kurs.

 

Undersøk hvilke institusjoner og masterstudier du eventuelt kunne tenke deg å søke på med en bachelor i samfunnsøkonomi og se hvilke opptakskrav de stiller. Hvis du er usikker på hvilke muligheter du har, kan du sende en mail til studiekoordinatoren til det aktuelle masterstudiet. Du har et bedre bilde av hva du trives med og kan tenke deg å studere på master når du har hatt noen kurs på bachelor. Men fortrinnsvis har du noen tanker om dette før du har "brukt" alle de frie studiepoengene dine, så du ikke ender opp med å ta flere kurs enn nødvendig.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Med mindre du gjør et poeng ut av det selv i jobbsøknaden din, vil det for mange stillinger ikke spille noen rolle hvilken modell du velger. De fleste potensielle arbeidsgivere vil se på vitnemålet ditt at du har en master i samfunnsøkonomi og i liten til ingen grad bry seg om hvilke kurs den inneholder eller hvorvidt den er integrert.

 

Du bør først og fremst ta en vurdering på om du foretrekker dybde eller bredde, om du vil ha muligheten til å avslutte med en bachelor og ta et annet veivalg på master (med vissheten om at du må søke igjen) og eventuelt andre muligheter, som utveksling, hvis det er noe du vil vurdere. Jeg har dessverre ingen førstehåndserfaring med bachelor eller integrert master i samfunnsøkonomi, så jeg kan ikke gi noen mer konkrete råd.

 

 

Det er forskjellen mellom bredde og dybde. Femårig master er en veldig spesialisert utdanning der du bare har samfunnsøkonomi, mens i bachelor + master har et år med andre fag. I noen stillinger er det ønskelig med det ene og i noen er det mer ønskelig med det andre. Begge er høyt ansett

 

Du kan fint hoppe av det femårige løpet og ta en master et annet sted eller i utlandet.

 

Vil man kunne ta master i et annet økonomisk fag? F.eks mener jeg at man kan hoppe fra bachelor i samfunnsøk. til master i finansiell økonomi. Litt usikker på dette og hvordan det stiller en på arbeidsmarkedet med en slik kombo.

 

Institusjonene velger selv hvilke opptakskrav de stiller til søkerne på masterstudiet. Skal du ta master i en annen retning innenfor økonomi, må du kanskje sørge for å få med deg kurs innen for eksempel finans. I utlandet kan det være annerledes. Institusjoner jeg kjenner til i USA, Storbritannia og Nederland, krever kun at du har en relevant bachelor og ikke bestemte kurs.

 

Undersøk hvilke institusjoner og masterstudier du eventuelt kunne tenke deg å søke på med en bachelor i samfunnsøkonomi og se hvilke opptakskrav de stiller. Hvis du er usikker på hvilke muligheter du har, kan du sende en mail til studiekoordinatoren til det aktuelle masterstudiet. Du har et bedre bilde av hva du trives med og kan tenke deg å studere på master når du har hatt noen kurs på bachelor. Men fortrinnsvis har du noen tanker om dette før du har "brukt" alle de frie studiepoengene dine, så du ikke ender opp med å ta flere kurs enn nødvendig.

Skal nok høre med studieveileder på det aktuelle studie for å høre litt nærmere. Som du sier så går det jo på bredde vs dybde. Føles bare litt risky å hoppe rett på 5-årig master, spesielt hvis jeg ønsker en annen kombinasjon enn ren samfunnsøkonomi. Men tusen takk for alle svarene, har blitt litt klokere:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...