Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekke for dopingmidler, Politi


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Nysgjerrigheten her. Kjenner folk som bruker anabole steroider, og jeg blander meg ikke opp i det. Men har lest artikler som denne at Politiet drar innom treningssenter og sjekker. Hvordan funker det med lovligheten rundt det å sjekke etter tegn, holde noen igjen, ta tester og slikt? Har man benyttet seg av f.eks hasj eller rusmidler, så er det jo synlige tegn på vedkommende som øyne og reaksjon osv. som igjen gir hjemmel for videre undersøkelse. Slikt er det jo ikke med steroider. Bruker de bare 'store muskler' for å gjøre noen mistenkt?

 

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Her-ser-politiet-etter-tegn-pa-bruk-av-anabole-steroider-I-hele-2016-hadde-politiet-900-saker-for-bruk-og-besittelse-av-dopingmidler-235394b.html

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nysgjerrigheten her. Kjenner folk som bruker anabole steroider, og jeg blander meg ikke opp i det. Men har lest artikler som denne at Politiet drar innom treningssenter og sjekker. Hvordan funker det med lovligheten rundt det å sjekke etter tegn, holde noen igjen, ta tester og slikt? Har man benyttet seg av f.eks hasj eller rusmidler, så er det jo synlige tegn på vedkommende som øyne og reaksjon osv. som igjen gir hjemmel for videre undersøkelse. Slikt er det jo ikke med steroider. Bruker de bare 'store muskler' for å gjøre noen mistenkt?

 

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Her-ser-politiet-etter-tegn-pa-bruk-av-anabole-steroider-I-hele-2016-hadde-politiet-900-saker-for-bruk-og-besittelse-av-dopingmidler-235394b.html

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

De har sannsynligvis ett samarbeid med senteret som lett observerer de som har unormal progresjon. I tillegg til gamle kjente osv.

 

En annen ting er jo bare å se etter de som prøver å "rømme" når de opplyser om at det blir foretatt kontroll.

Lenke til kommentar

Men det har jo noe med å føle seg kriminalisert å gjøre også. Om jeg er og trener, og plutselig blir jeg bedt om å tisse i en kopp, så er jo ikke det en hyggelig følelse. Hva er mine rettigheter da egentlig? Er jeg mistenkt bare fordi jeg er 'stor' for eksempel?

 

slitne

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

 

Dersom du er medlem av et senter på du følge deres regler og retningslinjer. Dersom du ikke aksepterer disse kan du bli nektet medlemskap. Dersom du er profesjonell idrettsutøver må du også følge interne regler og retningslinjer, noe som også innebærer testing av doping. Dersom du ikke har noe å skjule, er det jo bare å tisse i vei. Ser virkelig ikke problemet her med mindre du har noe å skjule. De aller fleste som begynner å snakke om rettigheter og lignende i slike setninger har noe i bagasjen de ikke vil vise. 

 

Når du går på flyplassen risikerer du også å bli testet for diverse stoffer. I enkelte yrker det samme. Som sjåfør i bil, kan hvem som helst bli testet for alkohol og andre ting. På nattklubb kan du bli sniffet i skrittet av en narkohund. Dette er en del av samfunnet og bidrar til en tryggere og bedre hverdag der folk som besøker slike arenaer kan føle seg trygge. Det bør i grunn bare føles bra at noen tar seg tid og bryderi til å gjennomføre stikkprøver som dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det har jo noe med å føle seg kriminalisert å gjøre også. Om jeg er og trener, og plutselig blir jeg bedt om å tisse i en kopp, så er jo ikke det en hyggelig følelse. Hva er mine rettigheter da egentlig? Er jeg mistenkt bare fordi jeg er 'stor' for eksempel?

 

slitne

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

Det kan hende, ja.

 

Om du tester negativt kan du jo prøve å ta kontakt med en advokat om det var en stor påkjennelse for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At man skal bli pålagt dopingtest ved å være medlem på et treningssenter er ganske horribelt.

Jeg ville byttet treningssenter og overhodet ikke vært medlem hos noen som utøver slik praksis.

Lenke til kommentar

Dersom politiet skal undersøke om du er i besittelse av eller bruker ulovlige rusmidler/dop beror det på hva de gjør.

Generelt kan man si at etthvert inngrep i folks rettsfære krever hjemmel i lov. Dersom politiet skal kunne pålegge deg å utføre eller akseptere en handling mot din vilje må de ha hjemmel i lov for å utføre det aktuelle inngrepet. Oftest finner man hjemmel i straffeprosesslovens kapittel 15 om ransakelse - evt politilovens bestemmelser om visitasjon -. 

 

Undersøkelse på kropp kan fint gi politiet materielt grunnlag til å kunne gjøre ytterlig undersøkelser for å avdekke bevis. Det skal imidlertid foreligge objektivt konstaterbare og etterprøvbare holdepunkter for det som har dannet grunnlaget for politiets maktbruk. At man har store muskler vil da i seg selv neppe kvalifisere. Det kan da imidlertid foreligge et samspill av opplysninger som gjør at politiet har lov til å benytte seg av et eller flere aktuelle tvangsmiddler. 

 

Politiet har ikke noen generell adgang til å be deg om å gjøre noe du ikke vil. Det sagt, så har politiet vide hjemmler til å kunne utføre ulike inngrep for å bekjempe og avdekke kriminalitet. En gjør oftest lurt i å samarbeide med politiet, spesielt dersom man ikke har noe  skjule. 

I forhold til treningssenteret så er det ulike treningsentere som benytter seg av vilkår i medlemskapet. Deriblant om at medlemmet plikter å ikke benytte seg av doping, og at medlemmet plikter å delta på "stikkprøver". Brudd på dette (også å nekte å delta på stikkprøver) vil eventuelt være et brudd på avtalen mellom deg og treningssenteret, og de kan da eventuelt avslutte medlemskapet.

 

Det kan tenkes at et slikt vilkår om å pålegge noen å delta på "stikkprøver" er ulovlig, og ikke kan være en del av avtalevilkårene, men så vidt meg bekjent har ikke dette blitt prøvd for domstolene. 

 

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at et slikt vilkår om å pålegge noen å delta på "stikkprøver" er ulovlig, og ikke kan være en del av avtalevilkårene, men så vidt meg bekjent har ikke dette blitt prøvd for domstolene.

Politiet er vel kjent for å fremstille deres anmodning om frivillig samarbeid med hva de vil som ett pålegg som du ikke kan motsette deg.

 

Det er bare å nekte, og om de insisterer be om å få se ransakingsordre.

 

Selv om du befinner deg på ett treningsenter som har gitt tillatelse til Politiet til å gjennomsøke lokalene innebærer ikke dette noen tillatelse til å gjennomsøke din person eller personlige eiendeler som befinner seg på senteret. Denne tillatelsen må du selv gi, eller la være å gi.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Har man benyttet seg av f.eks hasj eller rusmidler, så er det jo synlige tegn på vedkommende som øyne og reaksjon osv. som igjen gir hjemmel for videre undersøkelse. Slikt er det jo ikke med steroider. Bruker de bare 'store muskler' for å gjøre noen mistenkt?

 

Her er det mye misforståelser ute og går. Diverse rusmiddler viser ikke nødvendigvis noen tegn på personen. Steroider kan vise tegne på personen. Oppførsel og psyke forandrer seg når man bruker steroider og tegnene kan sammenliknes med tegnene på rusmiddler. Hvis man vet hva man driver med så kan man også se forskjell på muskler.

 

Politiet bruker stort sett tips og slik når de har aksjon på treningssentre og da er det strategisk lurt å teste folk selv om man ikke nødvendigvis ser tegn. Blir som om politiet kommer på en fest, like greit å sjekke de fleste da det er enklere og billigere enn å sette seg ned med alle sammen og titte etter tegn. Koster mindre med en pissprøve enn en time med "personlig sjekking".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at politiet skal kunne få ransake nokon krevst det at politimannen finn nok haldepunkt for å oppnå kravet om "skjellig grunn til mistanke" (sannsynlighetsovervekt). 

Symptom som kan være teikn på bruk av anabole stereoider står her: http://www.rustelefonen.no/fakta-om-anabole-steroider-og-dopingmidler/tegn-symptomer-pa-bruk-aas/ 

 

Dersom politiet over tid klarar å byggje seg opp eit heilhetsinntrykk av at personen har ein unaturlig muskelvekst kan dei oppnå skjellig grunn - "berre ved å sjå på deg". 

Lenke til kommentar

Men det har jo noe med å føle seg kriminalisert å gjøre også. Om jeg er og trener, og plutselig blir jeg bedt om å tisse i en kopp, så er jo ikke det en hyggelig følelse. Hva er mine rettigheter da egentlig? Er jeg mistenkt bare fordi jeg er 'stor' for eksempel?

 

slitne

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

 

Det er som å være toppidrettsutøver og tro at  kun de som "alle vet" doper seg skal bli dopkontrollert.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en tråd her på forumet for en god stund siden, ca 1 år, hvor én spurte om det her. Han fikk polisen hjem til seg, hevdet han, kun på bakgrunn av at han var storbygd, svært sent på kvelden med barn som skulle sove og greier. De var svært bryske og brautende. Jeg har ingenting til overs for politistat-metoder i et fritt demokrati. Dog dette er internett, så man skal ta alt med en klype salt, men det samme kan jo sies andre veien. Hvorfor gidde å bruke 1 time på å konsturére et så langt innlegg som han gjorde bare for hvilken som helst grunn?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det var en tråd her på forumet for en god stund siden, ca 1 år, hvor én spurte om det her. Han fikk polisen hjem til seg, hevdet han, kun på bakgrunn av at han var storbygd, svært sent på kvelden med barn som skulle sove og greier. De var svært bryske og brautende. Jeg har ingenting til overs for politistat-metoder i et fritt demokrati. Dog dette er internett, så man skal ta alt med en klype salt, men det samme kan jo sies andre veien. Hvorfor gidde å bruke 1 time på å konsturére et så langt innlegg som han gjorde bare for hvilken som helst grunn?

Sannsynligvis for at de tok han og han er bitter?

 

Politiet bryter ikke ned dører hos hvem som helst, og når det skjer kommer det store medie oppslag og beklagelser fra høyeste hold...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det har jo noe med å føle seg kriminalisert å gjøre også. Om jeg er og trener, og plutselig blir jeg bedt om å tisse i en kopp, så er jo ikke det en hyggelig følelse. Hva er mine rettigheter da egentlig? Er jeg mistenkt bare fordi jeg er 'stor' for eksempel?

 

slitne

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

Er det noe verre det enn random promillekontroll når man kjører bil?

Lenke til kommentar

Det er annerledes enn promillekontroll. Står man og trener med masse folk, og plutselig kommer polisen bort og drar deg med vil alle begynne å tenke og skravle. Det hadde ikke vært kult. Selv klarer jeg feks heller ikke tisse under press, så de hadde måttet ta meg med inn for eksempel.

 

Anonymous poster hash: 51f6b...a9a

 

Hva så om de skravler? Du ber bare om en kopi av attesten etterpå så kan du plassere den på facebook om du føler det blir for mye skravling. Problemet er at en ofte gjerne får positiv test når en først blir pekt ut, da er man liksom litt skyd i det hele selv.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...