Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vet dere om noen billige advokater i Oslo/Akershus?


Sandy Koufax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke problemer med penger, men er usikker på om det er verdt å bruke så mye penger på saken ettersom utfallet er ganske åpenbart. SLAM DUNK case sort of speak.

 

Hvis du ser for deg en rettssak er resultatet aldri gitt på forhånd. Du risikerer faktisk å tape/bli dømt...

Lenke til kommentar

Om det er mulig med fri rettshjelp kommer an på saken og inntekten din.

 

Edit; https://frirettshjelpadvokaten.no/?gclid=EAIaIQobChMI8am8y_KQ2AIVFoGyCh1rhQ3CEAAYASAAEgLbhfD_BwE

 

 

HVA ER FRI RETTSHJELP

Fri rettshjelp er et tilbud som er opprettet av det offentlige, for å hjelpe personer med å kunne få nødvendig juridisk bistand uavhengig av vedkommendes økonomi. Personer som oppfyller vilkårene for fri rettshjelp kan få hjelp i visse typer saker, som er ansett spesielt viktige for folks velferd. Fri rettshjelp går ut på at staten, helt eller delvis, dekker utgifter og omkostninger som påløper i forbindelse med advokatbistand. Kort oppsummert er fri rettshjelp advokatbistand som er subsidiert av staten med formål å hindre rettstap som følge av dårlig økonomi.

I enkelte type saker har man krav på fri rettshjelp uavhengig av hvilken inntekt og formue man har. Disse sakene kalles ikke behovsprøvde saker. I andre type saker er søkerens økonomiske situasjon avgjørende for om vedkommende har krav på fri rettshjelp. Det gis som hovedregel ikke fri rettshjelp i såkalte behovsprøvde sakstyper, dersom enslig søker på søknadstidspunktet har skattbar brutto månedsinntekt (summen av all skattbar inntekt i og utenfor arbeidsforhold før fradrag) over kr 20 500, dvs. over kr 246 000 på årsbasis, eller skattbar formue over kr 100 000.

Dersom overskridelsen av formueskravet skyldes egen bolig, så gis det som hovedregel dispensasjon hvis boligen er av normal verdi. Dersom søkeren er gift, eller lever sammen med andre med felles økonomi, gjelder det en brutto inntektsgrense for husstanden samlet med kr 369 000 (tilsvarende kr 30 750 pr. måned). Formuesgrensen er lik som for enslige, slik at samlet formue kan ikke overstige kr 100 000.

 

 

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

 

Hvilket rettsområde gjelder det?

Utdanning. 

 

Og er det noen mulighet for fri rettshjelp?

 

Videregående skole eller høyere utdanning? Gjelder det dine rettigheter som student, eller noe annet?

 

Du vil nok finne flere advokater som er villig til å ta saker til satsen for fri rettshjelp (ca. kr. 1000/time), selv om du eller saken ikke oppfyller vilkårene for fri rettshjelp. Spørsmålet er om de har håndtert tilsvarende saker før (da vil de sannsynligvis gjøre jobben mer effektivt, slik at sluttsummen blir lavere), og der har jeg dessverre ingen oversikt.

 

Enig i det som ble sagt i tråden om at en dårlig advokat kan ødelegge en sak, men det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom kvalitet og pris.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilket rettsområde gjelder det?

Utdanning. 

 

Og er det noen mulighet for fri rettshjelp?

 

Videregående skole eller høyere utdanning? Gjelder det dine rettigheter som student, eller noe annet?

 

Du vil nok finne flere advokater som er villig til å ta saker til satsen for fri rettshjelp (ca. kr. 1000/time), selv om du eller saken ikke oppfyller vilkårene for fri rettshjelp. Spørsmålet er om de har håndtert tilsvarende saker før (da vil de sannsynligvis gjøre jobben mer effektivt, slik at sluttsummen blir lavere), og der har jeg dessverre ingen oversikt.

 

Enig i det som ble sagt i tråden om at en dårlig advokat kan ødelegge en sak, men det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom kvalitet og pris.

 

Det gjelder høyere utdanning. 

 

Tror jeg faller innenfor grensen når det kommer til inntekt siden jeg er student, men ligger langt over når det kommer til formue. Forhåpentligvis kan jeg bruke argumentet om eiendomsskatt og forskuddsskatt på det området ettersom den er skikkelig stiv. 

 

Trenger også en god advokat ettersom jeg er da opp i mot en insitusjon med tusenvis av ansatte og alle kommer til å forsvare hverandre. 

Har egentlig lyst til å unngå dette, men det har blitt så mange saker nå at jeg egentlig må intervenere. Spesielt for andre "utsatte grupper" sin skyld. Folk med helseproblemer, kjønn og andre etnisiteter.

Lenke til kommentar

Om det er mulig med fri rettshjelp kommer an på saken og inntekten din.

 

Edit; https://frirettshjelpadvokaten.no/?gclid=EAIaIQobChMI8am8y_KQ2AIVFoGyCh1rhQ3CEAAYASAAEgLbhfD_BwE

 

 

HVA ER FRI RETTSHJELP

Fri rettshjelp er et tilbud som er opprettet av det offentlige, for å hjelpe personer med å kunne få nødvendig juridisk bistand uavhengig av vedkommendes økonomi. Personer som oppfyller vilkårene for fri rettshjelp kan få hjelp i visse typer saker, som er ansett spesielt viktige for folks velferd. Fri rettshjelp går ut på at staten, helt eller delvis, dekker utgifter og omkostninger som påløper i forbindelse med advokatbistand. Kort oppsummert er fri rettshjelp advokatbistand som er subsidiert av staten med formål å hindre rettstap som følge av dårlig økonomi.

I enkelte type saker har man krav på fri rettshjelp uavhengig av hvilken inntekt og formue man har. Disse sakene kalles ikke behovsprøvde saker. I andre type saker er søkerens økonomiske situasjon avgjørende for om vedkommende har krav på fri rettshjelp. Det gis som hovedregel ikke fri rettshjelp i såkalte behovsprøvde sakstyper, dersom enslig søker på søknadstidspunktet har skattbar brutto månedsinntekt (summen av all skattbar inntekt i og utenfor arbeidsforhold før fradrag) over kr 20 500, dvs. over kr 246 000 på årsbasis, eller skattbar formue over kr 100 000.

Dersom overskridelsen av formueskravet skyldes egen bolig, så gis det som hovedregel dispensasjon hvis boligen er av normal verdi. Dersom søkeren er gift, eller lever sammen med andre med felles økonomi, gjelder det en brutto inntektsgrense for husstanden samlet med kr 369 000 (tilsvarende kr 30 750 pr. måned). Formuesgrensen er lik som for enslige, slik at samlet formue kan ikke overstige kr 100 000.

 

 

Som nevnt i innlegget ovenfor:

 

Har lav inntekt, men høy formue. Kan formuen begrense muligheten til å få fri rettshjelp?

 

Og skal undersøke med flere advokatfirmaer nå som jeg vet hvordan det virker. 

Lenke til kommentar

 

 

det har blitt så mange saker nå at jeg egentlig må intervenere. Spesielt for andre "utsatte grupper" sin skyld. Folk med helseproblemer, kjønn og andre etnisiteter.

Først sa du slam dunk-case, så virker det som om du skal saksøke et universitet for diskriminering - i såfall høres det ikke veldig slam dunk ut..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

det har blitt så mange saker nå at jeg egentlig må intervenere. Spesielt for andre "utsatte grupper" sin skyld. Folk med helseproblemer, kjønn og andre etnisiteter.

Først sa du slam dunk-case, så virker det som om du skal saksøke et universitet for diskriminering - i såfall høres det ikke veldig slam dunk ut..

 

Det var absolutt ikke det jeg skrev.

 

Hvorfor i det hele tatt bidra i denne tråden med sånt søppel?

 

Simpelt spørsmål: vet dere om noen billige advokater i et visst område? Svar: jeg vet om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg kontaktet en del advokater. Men timeratene ser ut til å være på rundt 1600 kroner.

 

Og det er ganske stivt. Hvem vet hvor lang tid dette tar. Tar sikkert en time bare å forklare situasjonen.

 

Dette er vel den tredje klagen jeg sender inn på dette miljøet og hver gang har det blitt avvist med basis i: ord mot ord-argumentet. Så lite trolig at noe vil forandre seg denne gangen.

 

Men vi får vente litt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener det er en "åpenbar" sak, men du har ingen bevis?

Denne gangen har jeg bevis.

 

Første gangen hadde jeg også bevis, men vi kom aldri så langt ettersom jeg ble avvist ganske tidlig og forfulgte ikke saken mer i håp om at det var et enkelt-tilfelle.

 

Den andre gangen løy personen ganske åpenbart. Under ed vil dette være vanskeligere å gjøre.

Lenke til kommentar

Bør vel komme med en oppdatering her.

 

Snakket med en advokat og penge-problemet er løsbart virker det som. Avventer fortsatt hva administrasjonen sier, men de som har gjort det de har gjort mot meg blir nok beskyttet av administrasjonen. Så det er lite trolig at det vil føre noen vei, samme hvor sterk sak jeg har.

 

Et annet problem er at jeg har en prosjektoppgave som jeg har levert inn. Deres allierte ved instituttet kan finne på å angripe meg på den også. Men her har jeg fått vurdering fra fagkyndige, så er ganske sikker på hva jeg ligger an til. Hvis de forsøker noe, er vi klare her også.

 

Så siste innlegg fra min side, er at det nok blir til noe etter nyttår. Skal bli spennende å se om de velger å lyve og derav begå mened eller innrømme hva de har gjort foran overveldende bevis og tape ansikt. Blir sikkert det første!

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...