Gå til innhold

Hva er best av en panelovn på full guffe eller to på lav innstilling?


vintersommer

Anbefalte innlegg

Heisann! Har en liten diskusjon i leiligheten om det er mest effektivt både for oppvarming og for strømforbruket (økonomien) om man skal ha på en panelovn på full effekt - eller rundt 23-25 grader, eller om man skal ha på to panelovner på 19-20 grader. 

 

Personlig føler jeg det er mer behagelig og mer lønnsomt på to panelovner som ikke fyrer for fullt, men de andre er uenige. Vil derfor høre med dere om dere har noen tanker om dette, eller noen erfaringer? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Har en liten diskusjon i leiligheten om det er mest effektivt både for oppvarming og for strømforbruket (økonomien) om man skal ha på en panelovn på full effekt - eller rundt 23-25 grader, eller om man skal ha på to panelovner på 19-20 grader. 

 

Personlig føler jeg det er mer behagelig og mer lønnsomt på to panelovner som ikke fyrer for fullt, men de andre er uenige. Vil derfor høre med dere om dere har noen tanker om dette, eller noen erfaringer? :)

 

Jeg ser ikke poenget, de to løsningene fører til to forskjellige temperaturer i rommet? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Heisann! Har en liten diskusjon i leiligheten om det er mest effektivt både for oppvarming og for strømforbruket (økonomien) om man skal ha på en panelovn på full effekt - eller rundt 23-25 grader, eller om man skal ha på to panelovner på 19-20 grader. 

 

Personlig føler jeg det er mer behagelig og mer lønnsomt på to panelovner som ikke fyrer for fullt, men de andre er uenige. Vil derfor høre med dere om dere har noen tanker om dette, eller noen erfaringer? :)

 

Jeg ser ikke poenget, de to løsningene fører til to forskjellige temperaturer i rommet? 

 

Nå har jeg ikke spesielt erfaring med dette, men kun en panelovn vil vel distribuere varmen i rommet ujevnt, og man ønsker kanskje å ha en høyere "basetemperatur" for å kompensere for dette, så temperaturen føles behagelig lenger unna ovnen.

Om dette stemmer i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er mer lønnsomt med to på 19-20, ettersom det da er 3-6 grader kaldere enn med en på 23-25 grader.

Skrur du enda mer ned blir det enda mer lønnsomt, men enda kaldere.

 

Men, det kan tenkes at en panelovn ikke klarer å holde gradene du setter, men at to vil. Men dette betyr jo at det totalt sett er mer strømforbruk.

 

Panelovner er ~100% effektive, to på 50% vil altså gi like mye varme og bruke like mye strøm som en på 100%, om de er like kraftige :)

Jeg ville satt på begge to/alle på den temparaturen jeg ønsket, dette kan bruke mer strøm pga bedre fordeling og at de faktisk har kapasitet til å vame opp mer areal, men dette kan kompanseres med å skru ned temperaturen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her er det nok mer enn et par misforståelser ute og går i huset ditt. All energien som puttes i en panelovn går til varme. Det samme gjør forøvrig all energien du putter i en PC eller en støvsuger til slutt, så det er akkurat like effektivt å varme huset med PC'en, støvsugeren, hårføneren, eller for den saks skyld kjøleskapet.

Noen av disse objektene har nyttige sideeffekter, men likevel går all strømmen over i varme til slutt, selv lyset fra PC-skjermen, om man ser bort ifra den mikroskopiske andelen som forsvinner ut av eventuelle vinduer, vil treffe vegger og bli varme igjen.

Du kan faktisk til og med varme opp huset med et tilstrekkelig antall kaldluftvifter, fordi en vifte på 200 watt vil ende opp med å lage 200 watt med varme. Den flytter luft, men luftflyttingen gir friksjon, og når luften treffer vegger og andre objekter og etterhvert stilner går alt over i varme igjen. Samtidig blir viftemotoren varm, selv om luften som passerer sannsynligvis tar med seg varmen så den kjennes kald.

Om du har én eller to panelovner på er klekkende likegyldig, med mindre scenariet er at én panelovn ikke er tilstrekkelig til å varme opp rommet og derfor alltid står på. To ovner, gitt samme temperaturinnstilling, vil samlet kunne dra mer strøm og muligens nå temperaturen du ønsker. Likevel vil de da bruke mer strøm enn én ovn, siden de samlet kan dra mer, og det trengs mer enn én ovn klarer for å nå ønsket temperatur. Men, med mindre huset ditt lekker som en sil, eller du varmer opp et telt, er ikke dette noe å tenke på.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

 

Panelovner er ~100% effektive, to på 50% vil altså gi like mye varme og bruke like mye strøm som en på 100%, om de er like kraftige :)

 

Flisespikkeri, men dette tar ikke i betraktning kabeltap på ledninger i vegg.

 

Kabeltap lager varme, og er en funksjon av hvor mye strøm som går gjennom kabelen, så med to varmeovner får du to halvparten så varme kabler. Dette har altså absolutt ingenting å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panelovner er ~100% effektive, to på 50% vil altså gi like mye varme og bruke like mye strøm som en på 100%, om de er like kraftige :)

 

To stykker i hver sin ende av rommet gir jevnere temperatur og varmen sprer seg bedre, så de ikke trenger å stå på like mye.. Så selv om et forbruk på 2x50% og 1x100% er like stort så vil 2x50% være påslått mindre og dermed bruke mindre.

 

Dette er selvfølgelig bare min erfaring uten å ha testet med strømmålere eller noe så, ja :)

Lenke til kommentar

 

Panelovner er ~100% effektive, to på 50% vil altså gi like mye varme og bruke like mye strøm som en på 100%, om de er like kraftige :)

 

To stykker i hver sin ende av rommet gir jevnere temperatur og varmen sprer seg bedre, så de ikke trenger å stå på like mye.. Så selv om et forbruk på 2x50% og 1x100% er like stort så vil 2x50% være påslått mindre og dermed bruke mindre.

 

Dette er selvfølgelig bare min erfaring uten å ha testet med strømmålere eller noe så, ja :)

 

Nei. Du vil nok få bedre inneklima, men om an ser bort ifra plassering og at du kan spare strøm på å ha ovnene lengst mulig vekk fra varmetap som vinduer, som er det stikk motsatte av det man gjør for bra inneklima, så er resultatet akkurat likt.

Lenke til kommentar

 

 

Panelovner er ~100% effektive, to på 50% vil altså gi like mye varme og bruke like mye strøm som en på 100%, om de er like kraftige :)

 

Flisespikkeri, men dette tar ikke i betraktning kabeltap på ledninger i vegg.

 

Kabeltap lager varme, og er en funksjon av hvor mye strøm som går gjennom kabelen, så med to varmeovner får du to halvparten så varme kabler. Dette har altså absolutt ingenting å si.

 

 

Men det gir ikke tilnærmet 100% effektivitet om kablene er utenfor rommet du skal varme, eller lekker ut av huset bak uisolerte vegger. Du betaler for all strøm som går fra strømmåler og inn.

 

Dessuten er det feil at du får halvparten så varme kabler. To ovner vil forårsake dobbel belastning på kablene de har til felles, og motstanden i kabelen vil øke etterhvert som kablene blir varmet opp, og dermed øke netto kabeltap selv om du har på ovnene halvparten av tiden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Så, om man setter 50 panelovner på ett rom trenger man knapt bruke strøm for å varme det opp?

 

Du som tydeligvis har så fantastisk peiling burde vel vite det....

 

Det var ett spørsmål til deg.

Om 2 ovner bruker mindre strøm på å produsere samme mengde varme som 1 ovn, burde jo enda flere ovner bruke enda mindre strøm..

Lenke til kommentar

 

 

 

Panelovner er ~100% effektive, to på 50% vil altså gi like mye varme og bruke like mye strøm som en på 100%, om de er like kraftige :)

 

Flisespikkeri, men dette tar ikke i betraktning kabeltap på ledninger i vegg.

 

Kabeltap lager varme, og er en funksjon av hvor mye strøm som går gjennom kabelen, så med to varmeovner får du to halvparten så varme kabler. Dette har altså absolutt ingenting å si.

 

 

Men det gir ikke tilnærmet 100% effektivitet om kablene er utenfor rommet du skal varme, eller lekker ut av huset bak uisolerte vegger. Du betaler for all strøm som går fra strømmåler og inn.

 

Dessuten er det feil at du får halvparten så varme kabler. To ovner vil forårsake dobbel belastning på kablene de har til felles, og motstanden i kabelen vil øke etterhvert som kablene blir varmet opp, og dermed øke netto kabeltap selv om du har på ovnene halvparten av tiden.

 

Du ønsker virkelig å ta kabeltap utenfor isolasjonen med i beregningen? Og effekt av kabeltemperatur på motstand? Er vi der nå? Hva med kvadratsregningen?

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Så det du sier er at du bare kverulerer? Jeg kan dette. Trenger ingen utdypning :)

Feil for din egen dør med kveruleringen. Innlegget mitt var et selvstendig svar inntil du begynte å utfordre meg.

 

Hvis du kan dette så forstår du også at kabler varmer opp luft som ikke er inne i boligen, og at kabeltapet øker prosentvis med belastningen, noe som kan gi målbart, men i praksis ubetydelig effektivitetstap i oppvarmingen av boligen. Har du 20 ovner i boligen og lurer på hvordan du skal gjøre det mest effektivt, så er det bedre å bruke færrest mulig ovner på høyest mulig effekt, selv om plasseringen av ovnen er mye mer betydelig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Så det du sier er at du bare kverulerer? Jeg kan dette. Trenger ingen utdypning :)

Feil for din egen dør med kveruleringen. Innlegget mitt var et selvstendig svar inntil du begynte å utfordre meg.

 

Hvis du kan dette så forstår du også at kabler varmer opp luft som ikke er inne i boligen, og at kabeltapet øker prosentvis med belastningen, noe som kan gi målbart, men i praksis ubetydelig effektivitetstap i oppvarmingen av boligen. Har du 20 ovner i boligen og lurer på hvordan du skal gjøre det mest effektivt, så er det bedre å bruke færrest mulig ovner på høyest mulig effekt, selv om plasseringen av ovnen er mye mer betydelig.

 

Stigeledninger og andre kabler utenfor bolig er gjerne av slike dimensjoner at kabeltap som følge av forskjellen på 1 og 2 panelovner umulig kan være lett å måle. Om du har et eldgammelt hus med etterinstallert strøm, så kanskje...

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...