Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor trenger biler innkjøring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem sier det?

Har du tenkt kjøre bilen på maks fra dag én (rally f.eks.), så kan det ha noe for seg, men ikke i et land med 80-100 grense og svingete veier, som er mer for en kontinuerlig innkjøring å regne  :)

Mopeder derimot trenger innkjøring fordi de ellers kjøres på full guffe fra dag én og resten av livet etter det.

Lenke til kommentar

Fra "gammelt" av var innkjøring noe helt essensielt. På nyere og moderne motorer er det ikke veldig kritisk. I den grad det er nødvendig i det hele tatt så vil det stå i brukermanualen. Mange motorer er alt innkjørt fra fabrikk, og uansett har de hatt seg noen start-stopp med at de kjøres inn og ut av båt/tog. Poenget med innkjøring er at lagerbaner og andre steder hvor det er metall mot metall, skal tilpasse seg hverandre. Moderne lagre er laget med så små toleranser at det ikke er noe poeng med innkjøring av de, og det eneste som gjenstår å innkjøres er stempelringer. De kan på de fleste motorer kjøres inn på en nokså kort kjøretur: Først rolig så motoren får full driftstemperatur, deretter intervaller med full og lav belastning, på høye og lave turtall. Da har de satt seg, og en kan ta første oljeskift.
Det er og høyst diskutabelt hvor bra det er å kjøre spesielt forsiktig og rolig med en ny motor. I flere motormiljøer sverger man heller en tankegang om at en motor først og fremst må oppnå full driftstemperatur. Første olje på en motor skal og må være uten friksjonreduserende midler, og det kalles gjerne innkjøringsolje. Flere motorfabrikanter spesifiserer at det skal være innkjøringsolje når bil leveres kunde, for deretter å ta første skift etter veldig kort tid, gjerne bare 1000-1500KM. Deretter ordinær olje av typen som motoren skal gå på normalt. Noen fabrikanter har alt foretatt initiell innkjøring og alt byttet olje til ordinær olje før kjøretøyet sendes fra fabrikk.

Jeg har vært med på MC-motorer hvor føreren hadde vært (veldig) forsiktig med gassen, med det resultat at motoren aldri ble innkjørt, og brukte alt for mye olje. Byttet olje til enkel mineralsk olje uten friksjonsreduserende midler, en halvtimes tur med noen korte intervaller med full belastning så stempelringer fikk litt press på seg, deretter oljeskift til det den normalt skulle ha. Da sluttet den umiddelbart å bruke mengder med olje, og den gikk betydelig bedre.
Jeg har foretatt slik innkjøring med en håndfull motorer (bil og MC), og alle hadde samme resultat: En god del "spon" i oljefilteret på første skift, deretter ikke noe. Og alle har tilsynelatende fungert utmerket i etterkant, med gode resultater på kompresjonstest.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fra "gammelt" av var innkjøring noe helt essensielt. På nyere og moderne motorer er det ikke veldig kritisk.

Det er godt å se at vi har folk her inne som vet bedre enn motorprodusentene..

Selv stoler jeg på eksempelvis Mercedes-AMG når de gir svært klare føringer for hvordan bilen skal kjøres de første 1500km, det er en viss differanse mellom det og dine påstander.

 

I den grad det er nødvendig i det hele tatt så vil det stå i brukermanualen.

Dette derimot stemmer, og det er nettopp det man skal forholde seg til fremfor løse påstander om at det ikke er så nøye.

 

Bilen jeg fortsatt venter på skal ikke se turtall over 4500rpm de første 1500km, det er instruksen fra produsent.

Lenke til kommentar

Første olje på en motor skal og må være uten friksjonreduserende midler

 

Mulig det er noe jeg ikke har forstått her, men er ikke hovedfunksjonen til motorolje å redusere friksjonen så mye som overhodet mulig?

Mindre friksjon = mindre varme!

Mindre varme  = mindre behov for kjøling.

Lenke til kommentar

Det han sier her er for de aller fleste biler korrekt. Unntak finnes naturlig nok, som f.eks Sylter snakker om AMG. Dog vil jeg påstå at Bennys påstander ofte er noe forenklet, det er det her også. Alle motorer skal innkjøres, men poenget er at mange allerede er innkjørt nok (og fått ny olje) før den ruller ut fra samlebåndet. Det er fremdeles metallrester inne i maskineriet som også skal ut. Personlig ville jeg ha tatt et  kjapt olje og filterskift etter bare noen mils kjøring. Det kan fort lønne seg.

Lenke til kommentar

 

Første olje på en motor skal og må være uten friksjonreduserende midler

 

Mulig det er noe jeg ikke har forstått her, men er ikke hovedfunksjonen til motorolje å redusere friksjonen så mye som overhodet mulig?

Mindre friksjon = mindre varme!

Mindre varme  = mindre behov for kjøling.

 

Poenget med innkjøringsolje (og/eller olje uten friksjonreduserende midler) er at f.eks stemperinger trenger å bli slipt/tilpasset sylindervegg. Med mye friksjonsnedsettende midler helt fra ny motor kan en risikere at ringene aldri blir tilpasset. Om ikke de blir tilpasset, vil motoren yte dårligere og i noen tilfeller også bruke mye olje. Hør hva han sier karen i denne videoen, om hva innkjøringsolje skal gjøre.

Når en er ferdig med denne innkjøringen (av stempelringer, som stort sett er fort gjort å kjøre inn), kan en gå over til vanlig anbefalt type olje. Disse har som regel friksjonsnedsettende midler om det er bensinmotor, mens på oljer til dieselmotor er det ikke friksjonsnedsettende midler i oljen.

Endret av fikse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...