Gå til innhold

My Passport 1TB får ikke kontakt, HDD kaputt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en WD My Passport 1TB fra 2013 med totalt 9 driftstimer. Far har brukt den som backupdisk for bilder osv.. 98% av tiden har den ligget i en skuff. Nå sist han skulle overføre noe til den fikk han ikke kontakt. Så vidt jeg vet har den aldri vært utsatt for slag eller fall. Nå byttet de PC for en stund siden så han har ikke overført alt fra backupdisken til ny PCen.. Så tenkte jeg skulle gjøre et forsøk  :dremel:

Noen guruer her som har noen tips, er det noe håp for å få ut data fra den? :hmm:

 

Legger ved et par bilder og en film av når den startes opp.

 

https://youtu.be/Likq8A48sWQ

 

post-42742-0-81803100-1512298120_thumb.jpgpost-42742-0-00189700-1512298126_thumb.jpg

post-42742-0-60542900-1512298132_thumb.jpgpost-42742-0-05362100-1512298140_thumb.jpg

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt er slike "lomme-disker" bare en ordinær SATA 2.5", satt inn i et USB kabinett.

Nå slike feiler, pleier jeg å ta de ut, og prøve dem i et annet USB kabinett, eller rett på SATA-kontakt i en stasjonær PC.

 

Men jeg ser jo av bildene at din har USB-kontakten montert rett på kontrollerkortet, og ingen SATA kontakter tilgjengelig.

Det gjør jo feilsøking mye vanskeligere.

 

Det er nemlig ofte USB delen som svikter. Også SATA kontrolleren kan svikte. Begge deler uten at platene/hodene eller data er ødelagt i det hele tatt. Så ved å skifte defekte ytre deler kan man fikse en slik disk meget enkelt (Selvfølgelig kan indre plater/hoder være defekt, og da er det bare firma som IBAS som kan få ut data).

 

I tilfeller der det var så viktige data på disken at kostnader ikke spilte noen rolle (eksamensforberedelser f.eks.), har jeg ved flere anledninger kjøpt en ny identisk disk, og satt over alle kort, kontrollere og alt annet som lot seg flytte over fra ny til gammel disk, og veldig ofte funker den gamle igjen da. (Litt lodding må til der motor og lesehoder er festet i kortet)

 

Så det er noe du kan prøve hvis datatap er kritisk. Hvis det er selve disken du vil redde, kjøp heller ny.

Lenke til kommentar

Ja vet, trodde det gikk å flytte disken i ett nytt usb kabinett også, men her er jo "alt i ett". Jeg har 2 identiske disker liggende, så var innpå tanken og ta en og flytte over kontrollerkortet fra en jeg vet funker.

 

Disken er det ikke så farlig med, den er ikke til å stole på lengre uansett.. ville gjøre et forsøk på og hente ut det far hadde innpå den.

 

Er det noen programmer jeg kan prøve først for å finne ut hva som er feil? :hmm:

Lenke til kommentar

Ingen program kan si noe fornuftig hvis det ikke har en disk å "jobbe med"...

 

Sånn helt generelt: Dukker ikke disken opp som en USB-enhet nede i system-tray og enhetsbehandling, er det USB kontrolleren som er defekt.

 

Dukker den opp der, men ikke som disk i utforskeren eller diskbehandling, eller den dukker opp der også, men man får feilmelding når man skal "åpne den", da er det SATA-kontrolleren eller selve plate/hode som er defekt.

 

EDIT: Har du en identisk fungerende disk er det ikke noe å lure på: Flytt over alle godsaker og prøv!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

UPDATE!

 

Da har jeg byttet om kontrollerkortet på de to diskene og ingen bedring. Når jeg byttet om virket ingen av diskene, men når jeg byttet tilbake funket min som før og far sin disk like "død". Diskene er idendiske og har samme produskjsonsdato (kjøpt i samme ordre).

 

Så da vet jeg ikke.. er vel og anse som tapt?  :hm:

Er ikke så kritisk at vi sender den til IBAS, de hadde rimelig stive priser :wee:

 

Heldigvis for han tror jeg jeg har det meste av det liggende på en backup jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan ikke uten videre bytte kontrollerkort på disker, ROM-brikken inneholder unik informasjon pr disk og må i så fall også overføres (fysisk flyttes over). Alternativt kan man forbigå USB-kontrolleren og koble disken direkte til en SATA-kontroller. Begge deler krever både utstyr og kunnskaper om dette, noe som bør overlates til noen som driver med datagjenoppretting.

 

-Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...