Gå til innhold

SAMLETEST: Projektorer under 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

Har dere mulighet for å ta ett par bilder av "bildene" disse projektorene gir?

 

Typisk ett overeksponert og ett undereksponert for å få med detaljene i svart, absolutt svart, detaljene i hvitt, max lysstyrke, lysblødning i rommet, fargegjenngivning, osv.

Husk å bruke nøyaktig samme manuelle kamera innstillinger for å muliggjøre sammenlignbare resultater.

Test bilder kan være bilder som viser både lyse områder og mørke (Feks en mørk scene med hvis undertekst) då dette gir ett mer realistisk scenraio for kontrast (fremfor å la en dynamisk iris "jukse til" bedre svart nivå).

 

Forstår at video handler mer enn kun ett bilde, men det er bedre enn ingenting, og kan være ett greit utgangspunkt for sammenligning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Vi ner av testen måtte flyttes litt lengre bak for å oppnå 100". Ble teste startet med 3m fra bakkant av projektor, eller 3m fra linse til lerret.

 

Jeg har et rom på 3,38m, og ser for meg 100". Er det slik at vinner av testen ikke vil kunne gi meg 100"?

 

På forhånd takk for svar

Projeksjonsforhold - 2,16-1,33:1

Altså, for å få ett 1 meter bredt bilde, må du ha 1,33 meter vinkelrett "luft" avstand mellom lerret og projektor.

 

100" 16:9 bilde, har en bredde på ca. 2,21 meter.

 

2,21 meter * 1,33 = 2,94 meter

 

Dybden på projektor = 0,285 meter

 

Dybden på lerretet ditt må være mindre enn 3,38m - 2,94m - 0,285m = 0,15m

 

Husk å regne med litt ekstra luft bak projektor for å få plass til kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Vi ner av testen måtte flyttes litt lengre bak for å oppnå 100". Ble teste startet med 3m fra bakkant av projektor, eller 3m fra linse til lerret.

 

Jeg har et rom på 3,38m, og ser for meg 100". Er det slik at vinner av testen ikke vil kunne gi meg 100"?

 

På forhånd takk for svar

 

Med den sitteavstanden vil jeg anbefale å gå for 84-92 tommer, i stede for 100. Er selvfølgelig en smakssak. men det kan faktisk bli FOR stort ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Angående lange kabler og forslagene dere har.

Det råeste er om man har mulighet til å slå sammen opplegg med prosjektor og oppussing av stua/kinorommet. På den måten kan man legge store rør i vegger/tak fra der media-enhetene står og opp til prosjektor.
Helst stive plastrør i 40+ mm diameter for gjennomføring av HDMI, de er glatte innvendig og lette å trekke i. Man kan også bruke korrugerte/bøyelige rør, men rillene her kan gjøre det vanskelig å trekke kablene pga de hekter seg opp. Men man får det til men litt lirking og teipe over kantene på kabelen.

Uansett er det utrolig strøkent å ha kablene skjult hele veien. Kan også legge opp en stikkontakt i taket til prosjektoren.

Endret av Blodstrupm0en
Lenke til kommentar

Det er interessant hvordan den eneste vurderingen av plassering her er "ikke stort nok på kort avstand". Vi er på projektor tre (over mange år), og problemet de siste to gangene har vært å finne en som gir lite nok bilde. Selv i den lille Oslo-leiligheten vår er det langt over tre meter fra vegg til vegg, og det enkleste stedet å henge projektoren er nært en vegg ... fortrinnsvis ikke den samme som vi projiserer på. Vi har projektoren over sofaen, og med den forrige Optomaen var det ikke mange centimeter klaring mellom bunnen av bildet og toppen av TV-benken (som vi har receiveren og spillmaskinene i); vi måtte klistre toppen av bildet helt opp i taket ved minste mulige forstørrelse.

 

Vi har en Acer nå (H6502BD), og det er marginalt mer rom for justering på den. Det hadde dog fortsatt ikke holdt om vi ønsket å bruke et lerret i stedet for en hvit vegg. Såvidt jeg kunne forstå sist jeg prøvde å få oversikt, var muligheten til å justere bildestørrelsen ned noe særlig en av disse fordelene man bare får med på kjøpet i de høyere prisklassene - henger folk projektoren midt i taket, eller har man den på stuebordet?

Lenke til kommentar

Det er interessant hvordan den eneste vurderingen av plassering her er "ikke stort nok på kort avstand". Vi er på projektor tre (over mange år), og problemet de siste to gangene har vært å finne en som gir lite nok bilde. Selv i den lille Oslo-leiligheten vår er det langt over tre meter fra vegg til vegg, og det enkleste stedet å henge projektoren er nært en vegg ... fortrinnsvis ikke den samme som vi projiserer på. Vi har projektoren over sofaen, og med den forrige Optomaen var det ikke mange centimeter klaring mellom bunnen av bildet og toppen av TV-benken (som vi har receiveren og spillmaskinene i); vi måtte klistre toppen av bildet helt opp i taket ved minste mulige forstørrelse.

 

Vi har en Acer nå (H6502BD), og det er marginalt mer rom for justering på den. Det hadde dog fortsatt ikke holdt om vi ønsket å bruke et lerret i stedet for en hvit vegg. Såvidt jeg kunne forstå sist jeg prøvde å få oversikt, var muligheten til å justere bildestørrelsen ned noe særlig en av disse fordelene man bare får med på kjøpet i de høyere prisklassene - henger folk projektoren midt i taket, eller har man den på stuebordet?

Dette vil jo alltid være ett problem ettersom alle stuer er forskjellige. Optikk er dyrt, så for å spare pris velger produsent enten kort eller lang "kaste avstand" på objektet.

 

Valget lander ofte på kort avstand ettersom det er mer fleksibelt og derfor treffer større kundegruppe.

(Blir vil det for stort kan du flytte projektoren nærmere, blir bilde for lite må du sage hull i veggen).

 

Målet med projektor er jo å få ett større bilde. En TV er ett bedre valg om en ikke trenger "projektor stort bilde".

 

Litt morsomt (klype salt) det er både billigere og enklere å lage projektor optikk med lang "kaste avstand" og bildet blir også bedre med slik optikk.

Lenke til kommentar

Optoma UHD550X må jo være et bedre kjøp hvis man får den på tilbud ser den har vært nede i 15000 før, skal man ha projektor så er 4k er must spør du meg. Full hd kan bli litt kornete på 100+ tommer

 

Ja nå er det nok på tide å lage en egen 4K-test vil jeg si. Snart kommer jo 8K, før vi vet ordet av det. Kommet et TV allerede sies det..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...