Gå til innhold

Ny rapport: Nesten 1 av 4 bitcoin kan være tapt for alltid


Anbefalte innlegg

 

 

Men, som det står i artikkelen vil alle Bitcoinsen være utdelt innen 2040....hvem vil da stå for den enorme regnekraften som skal holde denne valutaen i gang?

 

Det er en feil i artikkelen. Riktig årstall er år 2140.

 

Det minerne får, er pr nå:

- 12.5 bitcoin

- Alle transaksjonsgebyrene for de transaksjonene de miner.

 

Antall bitcoin i mining reward (nå 12.5) halverer seg med jevne mellomrom, neste halvering er i år 2020. Dette konvergerer mot null i år 2140. Innen den tid regner man med at minerne må leve av transaksjonsgebyrene.

 

Men dette med mining er egentlig noe som regulerer seg selv. Blir det færre som miner, og blokkene kommer for sjelden, vil vanskelighetsgraden gå ned (det regulerer bitcoin-systemet ca. hver 14. dag), og det blir altså billigere å mine - og dermed vil flere igjen mine....

Er ikke hele tanken med mining å holde styr på transaksjonene? Hva mener du med at vanskelighetsgraden vil gå ned?

 

Er det slik at vi i dag kaster bort enorme mengder datakraft på algoritmer som er unødvendig vanskelige?

Ja. Vi bruker ekstremt mye energi på utregninger som ikke blir spart på. Selve verifiseringen av transaksjoner krever veldig lite energi.

Dette gjør en miner:

1. Samle nye transaksjoner i en block

2. legg til en tilfeldig streng på slutten av blocken

3. kjør block + streng gjennom en hashfunksjon

4. hvis resultatet fra hashfunksjonen starter med et visst antall nuller, fant du en gyldig block, og blir belønnet med bitcoin. hvis hashfunksjonen IKKE gav et resultat med riktig antall nuller går du til steg 2. og prøver en ny streng på slutten av blocken.

 

Fordi hashfunksjonen skal være tilfeldig må du bare teste ut forskjellige strenger frem til du klarer å finne en som passer. Grunnen til at det gjøres sånn er for å forsikre seg mot angrep mot bitcoin. Hvis noen har nok kraft vil de klare å fjerne nye transaksjoner fra historikken til bitcoin, men fordi det er utrolig mange som miner vil du trenge både ekstreme mengder utstyr og strøm for å ha noen sjanse til å klare dette.

 

tldr: Energien brukes ikke hovedsakelig til å verifisere transaksjoner, men for å sikre nettverket mot angrep

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Antallet bitcoin som kan lages er maksimalt 21 millioner"

Hvorfor det?

 

Spørsmålet er ikke hvorfor, men hva dette betyr for verdien fremover. Når det ikke kan produseres flere enn 21 millioner så kan du tenke deg hva som skjer når verden virkelig begynner å få øynene opp for valutaen og de virkelig store aktørene omfavner den.

Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig hensikten med bitcoin? :hmm:

 

Hensikten i mine øyne er at jeg kan sende penger til hvem jeg vil i hele verden uten å stole på noen mennesker. Det eneste du trenger å stole på er matte, og matte lyver ikke. Nå er det sjeldent et problem at noen i banken din tar pengene dine eller nekter deg å sende penger, men det betyr ikke at dette ikke kan bli et problem i fremtiden. Bitcoin gir oss et alternativ hvis det blir finanskrise eller staten blir korrupt. Det er klart at dette ikke føles veldig viktig for oss nordmenn, men i mange land er det å slippe å la staten ha kontroll over pengene dine er utrolig god ting for personlig frihet i fremtid.

 

Sånn som bitcoin fungerer nå er det veldig lite praktisk å bruke som dagligdags valuta, men bitcoin har i alle fall bevist at det er mulig å ha en trygg valuta uten å ha noen mennesker som styrer over det. Jeg stoler mer på matte enn mennesker, så jeg synes det er kult! Om bitcoin vil vinne tronen på langsikt tviler jeg litt på. Jeg tror nok det vil komme flere nytenkde valutaer som bygger på prinsippene til bitcoin. Se for deg Myspace vs Facebook. Myspace var først, viste at det var et bruktsområde for internet. Deretter kom facebook og gjorde det bra.

Det der er helt feil. Det er for dyrt å sende penger med bitcoin, skal man sende 100,- så koster det fort 50,- hvis man vil at pengene skal komme over i løpet av dagen, betaler man ikke nok så kan de bruke uker, ja mnd på å komme frem. Det er denne transaksjonsavgiften alle de som i dag "graver" etter bitcoins skal leve av i fremtiden så den vil bare øke. Derfor vil bitcoin forsvinne.

Lenke til kommentar

Det der er helt feil. Det er for dyrt å sende penger med bitcoin, skal man sende 100,- så koster det fort 50,- hvis man vil at pengene skal komme over i løpet av dagen, betaler man ikke nok så kan de bruke uker, ja mnd på å komme frem. Det er denne transaksjonsavgiften alle de som i dag "graver" etter bitcoins skal leve av i fremtiden så den vil bare øke. Derfor vil bitcoin forsvinne.

 

 

 

Nei. Jeg vet ikke om du bevisst lyver eller om du ikke aner hva du snakker om.

 

Gjennomsnittsavgiften for en transaksjon er i skrivende stund ca. $4, og tiden for verifikasjon av transaksjonen er da 0-25 minutter.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

 

Men, som det står i artikkelen vil alle Bitcoinsen være utdelt innen 2040....hvem vil da stå for den enorme regnekraften som skal holde denne valutaen i gang?

 

Det er en feil i artikkelen. Riktig årstall er år 2140.

 

Det minerne får, er pr nå:

- 12.5 bitcoin

- Alle transaksjonsgebyrene for de transaksjonene de miner.

 

Antall bitcoin i mining reward (nå 12.5) halverer seg med jevne mellomrom, neste halvering er i år 2020. Dette konvergerer mot null i år 2140. Innen den tid regner man med at minerne må leve av transaksjonsgebyrene.

 

Men dette med mining er egentlig noe som regulerer seg selv. Blir det færre som miner, og blokkene kommer for sjelden, vil vanskelighetsgraden gå ned (det regulerer bitcoin-systemet ca. hver 14. dag), og det blir altså billigere å mine - og dermed vil flere igjen mine....

Er ikke hele tanken med mining å holde styr på transaksjonene? Hva mener du med at vanskelighetsgraden vil gå ned?

Formålet med miningen er vel primært å bestemme rekkefølgen på transaksjonene, så vidt jeg forstår, og å gjøre dette på en måte som ikke så enkelt lar seg hacke eller rigge utenfra.

Lenke til kommentar

Kunne vært kjekt å visst hvor stor andel av våres mynter og sedler som har blitt tapt for alltid! Det er jo ikke uvanlig å både gjemme vekk, samt miste mynter eller sedler, og dersom ingen oppdager de, så er jo pengene tapt..!

 

Vi bytter jevnlig ut våres mynter og sedler. Hvor mange gamle sedler ble levert inn til makulasjon, kontra hvor mange som ble produsert? Noen som vet?

 

Men fordelen med bitcoins, er at dersom det skulle dukke opp igjen, så er det ingen sentralbank som har hatt muligheten til å stenge ute disse serienumrene. Det er med andre ord gode som nye penger igjen, om en "arkeolog" skulle finne dem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det noen som kan være snille å forklare meg dette...

 

Alle transaksjoner av Bitcoins lagres vha. blockchains, og dette krever "en god del" regnekraft. Derfor har man konseptet "Mining", som gjør at de som bruker mest regnekraft på å utføre disse kalkulasjonene får Bitcoins som belønning. Det benyttes da enorme mengder datakraft fordelt i "Pools" for å få disse Bitcoinsene utbetalt.

 

Alt vel så langt...Regnekraft holder styr på transaksjonene, og de som tilbyr regnekraft får betalt i Bitcoins.

 

Men, som det står i artikkelen vil alle Bitcoinsen være utdelt innen 2040....hvem vil da stå for den enorme regnekraften som skal holde denne valutaen i gang?

 

Dette er akillesen til bitcoin. Dash.org (DASH) er et bedre alternativ i så måte og er den cryptovaluttaen som har størst fremgang om dagen etter Bitcoin. Her er det 50 utviklere som jobber med videreutvikling. De har også mye lavere transaksjonstid og kostnad enn bitcoin. Noe som er veldig bra når de har Microsoft POS integrasjon for brukerne sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...