Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp ruter for tilgang til IP kamera hjemmefra.


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg hosting for fjerntilgang til mitt IP kamera hos www.noip.com og prøver uten hell å få satt det riktig opp på ruteren fra Telenor.

 

Hos noip.com ser det slik ut, fuglemater.hopto.org er hostnavn (fuglemater er falskt navn av sikkerhetshensyn, det samme med IP/Target adressen):

post-132737-0-03080200-1511379144_thumb.png

 

I ruteren har jeg satt det opp slik:

Under NAT og videre Nat-regler. Kameraet har fast IP adresse 10.0.0.28

post-132737-0-78499600-1511379835_thumb.png

 

Under DDNS, Registrering

post-132737-0-23223600-1511380206_thumb.png

Under DDNS, status

post-132737-0-61879400-1511380337_thumb.png

 

Under brannmur, Brannmurregler

post-132737-0-59153700-1511380416_thumb.png

 

Så prøver jeg å få tilgang til kameraet med nettadressen fuglemater.hopto.org eller fuglemater.hopto.org:80 men ingenting skjer. Skriver jeg inn IP-adressen 88.88.xxx.xx åpner dette ruteren. Jeg får heller ikke lenger tilgang til kameraet ved å bruke 10.0.0.28 i nettleseren.

 

Håper noen kan hjelpe meg, jeg har så lite peiling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, ser hvertfall et par tydelige årsaker til hvorfor det ikke fungerer.

 

På brannmurregelen, sett destinasjons-ip til 10.0.0.28 og la det stå tomt i feltet for avsender-ip

 

Du må nok også endre APN på ruteren til et som ikke har brannmur(da snakk om brannmur i mobilnettet). Hvis du har Telenor er det: internet.public

 

Hvorfor du får frem ruteren når du skriver inn 88.88.xx.xx er pga den også funker som webservere på port 80. Da må du enten velge å bruke en annen port til dette på IP-kameraet eller på ruteren. F.eks. 8877. Så kan du nå "den andre" på 88.88.xx.xx:8877

 

Ingenting av dette forklarer hvorfor det ikke fungerer med 10.0.0.28 hvis du er koblet til samme nettverk. Få det til å fungere først. Endret du hvilken port den skal nås på? Test evt. med annen nettleser. Resett kameraet og sett det opp på nytt, osv.

 

Uansett ikke sikkert du vil nå kameraet utenfra om du forsøker fra mobilen eller annen enhet som også får internett via mobilnettet, sånn helt uten videre. Sett i tilfelle APN til internet.public på den enheten også for å være sikker, men det er ikke anbefalt å ha det sånn som standard...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Nettopp kommet hjem fra Danmark, ingen innbrud, he,he.

Fra spøk til alvor, ser ut som en litt inviklet affære dette med fjernovervåkning, jeg får studere litt etterhvert, ikke så godt inne i nettverkssjargongen, det meste er nytt for meg.

Jeg fjerna alle de nye innstillingene, og da fikk jeg straks tillgang til kameraet, eller rettere sagt har jeg to. Ingen av de skal stå innendørs, så det er ikke så forferdelig farlig om andre får tilgang til video. Men kan andre bruke kameraet som gateway for å få tilgang til mine maskiner og mobiler?

Lenke til kommentar

Du var ikke langt unna, men når det først blir en feil baller det fort på seg :-/

Overordna er det ikke så ille:

 

Logg først inn på kameraene:

1. Gi de brukernavn og passord (du vil jo ikke at eventuelle innbruddstyver skal kunne bruke de for å sjekke om du er hjemme?)

2. Endre hvilken port de skal nås på. F.eks. Kamera 1 får 9001, og kamera 2 får 9002.

 

Ps.

Nå når du kameraene ved å skrive <IP-adresse>:9001, f.eks. 
Kamera 1: 10.0.0.28:9001
Kamera 2: 10.0.0.29:9002

 

Logg inn på ruteren:

1: Gi kameraene fast IP (ikke sikkert det er nødvendig, men greit å gjøre i tilfelle)

2: Sett opp portviderkobling for portene du valgte, slik at de blir sendt videre til rett kamera. (Også kalt Port Forward, eller bare NAT)
    9001 får portviderekobling til 10.0.0.28
    9002 får portviderekobling til 10.0.0.29
    WAN-port fra/til og LAN-port fra/til skal du fylle ut samme port i alle feltene.
3: Legg inn Dyn-dns innstillingne, slik at du kan nå ruteren vha. fuglemater.hopto.org

 

Nå når du kameraene ved å skrive i nettleseren:

Kamera 1: fuglemater.hopto.org:9001

Kamera 2: fuglemater.hopto.org:9002

(Glem det jeg skrev om APN tidligere. Av en eller annen grunn hadde jeg det for meg at du hadde internett via Mobilt Bredbånd, men ser jo ikke ut som det stemmer...)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
On 11/28/2017 at 10:55 PM, Jokkmokk med sokk said:

Du var ikke langt unna, men når det først blir en feil baller det fort på seg 😕

Overordna er det ikke så ille:

 

Logg først inn på kameraene:

1. Gi de brukernavn og passord (du vil jo ikke at eventuelle innbruddstyver skal kunne bruke de for å sjekke om du er hjemme?)

2. Endre hvilken port de skal nås på. F.eks. Kamera 1 får 9001, og kamera 2 får 9002.

 

Ps.

Nå når du kameraene ved å skrive <IP-adresse>:9001, f.eks. 
Kamera 1: 10.0.0.28:9001
Kamera 2: 10.0.0.29:9002

 

Logg inn på ruteren:

1: Gi kameraene fast IP (ikke sikkert det er nødvendig, men greit å gjøre i tilfelle)

2: Sett opp portviderkobling for portene du valgte, slik at de blir sendt videre til rett kamera. (Også kalt Port Forward, eller bare NAT)
    9001 får portviderekobling til 10.0.0.28
    9002 får portviderekobling til 10.0.0.29
    WAN-port fra/til og LAN-port fra/til skal du fylle ut samme port i alle feltene.
3: Legg inn Dyn-dns innstillingne, slik at du kan nå ruteren vha. fuglemater.hopto.org

 

Nå når du kameraene ved å skrive i nettleseren:

Kamera 1: fuglemater.hopto.org:9001

Kamera 2: fuglemater.hopto.org:9002

(Glem det jeg skrev om APN tidligere. Av en eller annen grunn hadde jeg det for meg at du hadde internett via Mobilt Bredbånd, men ser jo ikke ut som det stemmer...)

Opplever samme problem, men prøver å komme igjennom en 4G router. Har prøvd å endre APN uten at det har gitt noen resultater. Lit usikker om jeg har riktig adresse da. Har et Phonero abonnement. Phonero er Telia, så har brukt både vpn.telia.no og internet.phonero.no som jeg fant via noen forum på nettet, men usikker på om dette er riktig.

Er det slik noen skriver her, at om man setter opp en regel i NAT-oppsettet om port forwarding, så trenger man ikke i tillegg å sette opp en regel for samme porter i brannmuren? I mitt tilfelle prøver jeg å koble til en server via ddns - ddns ser ut til å være satt opp riktig, og jeg får kontakt med serveren lokalt, men ikke eksternt. Serveren responderer på 192.0.0.10:8080.

Noen idé om hva som kan være feil her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...