Gå til innhold

Trading & Inntekt/Lønn


Mozzie

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har sittet og tenkt litt på dette en stund nå og lurte bare på om det er noen som kan hjelpe meg å finne en optimal løsning på dette.

 

La oss si jeg er en day trader i markedet (aksjer, råvarer, fx) osv. 

Jeg har en privat profil hos en megler (nordnet, oanda, fxcm) eller hva enn nå det blir.

Etter å ha gått inn med en viss sum, og da klart å øke innskuddet bestemmer jeg meg for å slutte på jobb for så å leve på det jeg får i måndelig avkastning på innskuddet mitt. 

 

Kan jeg bare trekke ut det og føre det over til min bankkonto? 

Hva vil jeg evt. betale i skatt for det beløpet jeg trekker ut? Er det en fast sats, eller vil det variere ut ifra det jeg trekker ut pr. mnd?

Må jeg betale noe for og trade den summen jeg får avkastning på i hver mnd?

 

Eller vil det være mer lønnsomt for meg å opprette en AS eller enkeltmansforetak, for så og opprette en bedrifts profil hos en av meglerne og deretter betale meg selv lønn gjennom selskapet? 

Hvordan vil det fungere?

 

Håper dere forstår hva jeg prøver å forklare her! haha

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra Smartepenger.no:

Aksjeutbytte/aksjegevinst
 
Skatten på utbytte og gevinster ble i 2016 økt ved å innføre en faktor for å øke skatten. I 2017 er denne faktoren på 1,24. Som en følge av at skatt på alminnelig inntekt går ned til 23 prosent, økes denne faktoren til 1,33
 
Får du 1000 i utbytte i 2018 må du da skatte av 1330 kroner. Skatten blir 23 prosent av dette, som er 305,9 kroner. Den effektive skatteprosenten blir dermed 30,59 prosent.
Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

 

Hentet fra Smartepenger.no:

Aksjeutbytte/aksjegevinst
 
Skatten på utbytte og gevinster ble i 2016 økt ved å innføre en faktor for å øke skatten. I 2017 er denne faktoren på 1,24. Som en følge av at skatt på alminnelig inntekt går ned til 23 prosent, økes denne faktoren til 1,33
 
Får du 1000 i utbytte i 2018 må du da skatte av 1330 kroner. Skatten blir 23 prosent av dette, som er 305,9 kroner. Den effektive skatteprosenten blir dermed 30,59 prosent.

 

Hei,

 

Jeg skjønte dessverre ikke det. Mulig å gi en litt dypere forklaring?

 

Det jeg tenker er at jeg har et kapital på; 1 000 000 kr og la oss si jeg får en mnd. avkastning på 10%, det vil da si 100 000 kr. Hvis jeg tar ut det beløpet som en privat person og fører det inn på konto fra meglerkontoen min, hvor mye må jeg skatte på det? 

 

Evt. vil det være mer lønnsomt da å opprette et selskap som kan betale meg i lønn hver mnd?

Lenke til kommentar

Merk at det har ingenting å si hvor mye du setter inn. Det er avkastningen som gjelder, altså antall kroner du går i pluss (eller minus).

Og det går ikke per måned, det er når du realiserer gevinsten eller tapet (selger aksjene) at du skatten utløses.

 

Her har du en liste med fordeler og ulemper med å starte eget aksjeselskap for å handle aksjer:

http://aksjeportefoljen.blogspot.no/2015/03/handle-aksjer-gjennom-eget-aksjeselskap.html

 

 

Edit: Utsatt skatt (fordel nr. 1 i linken) gjelder vel nå også hvis du oppretter en aksjesparekonto privat. Da realiserer du ikke gevinst før du tar pengene ut av aksjesparekontoen.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Hvis du oppretter et selskap så kommer arbeidsgiveravgift (14,1%) Yrkesskadeforsikring (lovpålagt forsikring) og obligatorisk tjenestepensjon (minimum 2% av årslønn).

 

I eksempelet over med et utbytte på 100 000:

Du sitter igjen med ca. 80 0000 kr etter arbeidsgiveravgift, yrkesskadeforsikring og tjenestepensjon (20%)

Hvis du til sammen tjener 80 000 kr i løpet av 2018 så må du betale 9% skatt på inntekten. Da sitter du igjen med 72 800 kr

Hvis du har en gjennomsnittlig lønn ved siden av dette. Må du skatte 31% av inntekten. Som vil si at du sitter igjen med ca. 55 000 kr.

 

Hvis du da velger å ikke opprette et selskap så sitter du igjen med 69 410 kr

Det finnes noen fordeler med å være ansatt i eget selskap f.eks rett på penger ved sykdom og utgiftsføring (f.eks kostnader til datamaskin osv.) Men, det er også mer pes med tanke på regnskapsføring osv.

Lenke til kommentar

Hvis du oppretter et selskap og velger at selskapet skal utbetale deg lønn må det beregnes arbeidsgiveravgift. Du kan ta ut utbytte. Hva som lønner seg mest kommer an på trinnskattbraketten du er i.

 

Yrkesskadeforsikring forutsetter at du regnes som arbeidstaker i foretaket. Det vil du i en del tilfeller ikke gjøre hvis du f.eks. er arbeidende styreformann.

 

Obligatorisk tjenestepensjon forutsetter at du har 1) to eller flere ansatte med 75 % stilling eller mer, 2) én ansatt med 75 % stilling eller mer hvis han ikke er eier av foretaket, 3) ansatte med minst 20 % stilling som til sammen utgjør minst to årsverk. For et "enkeltmannsaksjeselskap" vil OTP ikke være aktuelt. Arbeidende styreformann er ikke "ansatt" i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Okei la oss si;

 

Jeg åpner en privat konto hos Oanda og trader FX. Jeg går inn med en sum på 10 000 kr, og iløpet av en tid så har jeg fått den opptil

1 000 000 kr. Nå ønsker jeg og slutte i min jobb og leve på den avkastningen jeg får på det beløpet hver mnd, hvordan vil det fungere?

 

1. Januar 20xx har jeg 1 000 000 kr stående på den kontoen hos Oanda, jeg skal ha lønn 1. Feb 20xx og det vil være den avkastningen jeg får, og slik vil det forsette hver mnd til 31.12 20xx. La oss si jeg får 10 % avkastning hver mnd i de 12 mnd.

 

Vil jeg da sitte igjen med 69 410 kr på min konto etter å ha betalt skatt hver mnd? Eller lagt de skattepengene til side, som jeg da betaler inn når det først skal betales inn.

Lenke til kommentar

Vil også nevne at å forvente en avkastning på 9900%

+ 10% avkastning hver måned i 12 måneder er ekstremt urealistisk.

Haha! Prøver bare å jobbe med litt enkle tall :)

 

Men, det er jo ganske greit. Så lenge jeg holder styr på det jeg skal betale i skatt, kan jeg ha rådighet på 70 000 kr i mnd. 

 

Er det evt. noen andre muligheter dere ser som kan være lønnsomt, hvis man tenker at det scenario jeg beskriver er mulig :)

Lenke til kommentar

Enig med Jonathan ang. realismen i tallene dine.

 

Eventuelt så kan du ta ut akkurat så mye som du trenger hver måned og reinvestere resten. Hvis du f.eks. klarer deg fint med 30 000 kr etter skatt hver måned tar du ut ca. 45 000 kr. De resterende 55 000 kan du bruke videre i tradingen din.

Ja selvfølgelig, kommer bare til å ta ut etter behov og reinvestere resten.

Men har ikke lyst til å gå i noe skattesmell, og har jo helst lyst til å sitte igjen med mest mulig av pengene jeg tjener. 

Så da er jeg på utkikk etter den mest lønnsomme måten å gjøre dette på, og selvfølgelig på lovlig vis. Har ikke noe imot ekstra arbeid, hvis jeg sparer noen tusen kroner på det. :)

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvordan du organiserer det. Vanlig aksje/fondskonto, Aksjesparekonto, selskap, alle har forskjellige skatteregler.

 

Tror det er best at du leser deg opp på disse og bestemmer deg for hvordan du vil organisere det og deretter er det mye lettere å svare deg på hvordan du skatter. Ellers blir det håpløse lange og detaljerte svar som det spørs om noen orker å skrive og enda færre vil skjønne noe av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I eksempelet med startinnskudd på 1 000 000 kr og avkastning på 10%, så kan du faktisk hvis du gjør dette på en aksjesparekonto ta ut hele innskuddet før du begynner å skatte av avkastningen. Har du 1100 000 kr etter 10% oppgang, så kan du faktisk ta ut hele 1 000 000 kr uten at du må begynne å skatte. Dermed kan du la avkastningen leve videre inne på aksjesparekontoen og trade videre. Det er først etter du har tatt ut all innskudd og du begynner å ta ut avkastningen at du begynner å skatte, og da skatter du 29,76 % (2017) av avkastningen.

 

Skatt på aksjer:

http://aksjebloggen.com/nyttig/aksjeord-og-utrykk-for-nybegynnere/hva-er-skatt-pa-aksjer-og-aksjefond/

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvordan du organiserer det. Vanlig aksje/fondskonto, Aksjesparekonto, selskap, alle har forskjellige skatteregler.

 

Tror det er best at du leser deg opp på disse og bestemmer deg for hvordan du vil organisere det og deretter er det mye lettere å svare deg på hvordan du skatter. Ellers blir det håpløse lange og detaljerte svar som det spørs om noen orker å skrive og enda færre vil skjønne noe av. 

Jeg skjønner, men hvis jeg oppretter en profil hos Oanda får jeg ikke åpnet noen av de type kontoene. Vet ikke hva man vil kalle en konto hos dem.

Lenke til kommentar

I eksempelet med startinnskudd på 1 000 000 kr og avkastning på 10%, så kan du faktisk hvis du gjør dette på en aksjesparekonto ta ut hele innskuddet før du begynner å skatte av avkastningen. Har du 1100 000 kr etter 10% oppgang, så kan du faktisk ta ut hele 1 000 000 kr uten at du må begynne å skatte. Dermed kan du la avkastningen leve videre inne på aksjesparekontoen og trade videre. Det er først etter du har tatt ut all innskudd og du begynner å ta ut avkastningen at du begynner å skatte, og da skatter du 29,76 % (2017) av avkastningen.

 

Skatt på aksjer:

http://aksjebloggen.com/nyttig/aksjeord-og-utrykk-for-nybegynnere/hva-er-skatt-pa-aksjer-og-aksjefond/

Tusen takk for svar, men jeg tenker å trade valuta. Altså kjøp og salg av valuta, det kommer jeg til å gjøre hos en ikke nordisk megler og da får jeg ikke åpnet en slik type konto. 

 

Tusen takk for lenken du la til, fin informasjon å hente der. Fikk litt mer klarhet i hvordan jeg fyller ut skattemeldingen ang. kjøp og salg av valuta. Men vet du om det er samme skatteregler for kjøp og salg av valuta? 

Lenke til kommentar

 

I eksempelet med startinnskudd på 1 000 000 kr og avkastning på 10%, så kan du faktisk hvis du gjør dette på en aksjesparekonto ta ut hele innskuddet før du begynner å skatte av avkastningen. Har du 1100 000 kr etter 10% oppgang, så kan du faktisk ta ut hele 1 000 000 kr uten at du må begynne å skatte. Dermed kan du la avkastningen leve videre inne på aksjesparekontoen og trade videre. Det er først etter du har tatt ut all innskudd og du begynner å ta ut avkastningen at du begynner å skatte, og da skatter du 29,76 % (2017) av avkastningen.

 

Skatt på aksjer:

http://aksjebloggen.com/nyttig/aksjeord-og-utrykk-for-nybegynnere/hva-er-skatt-pa-aksjer-og-aksjefond/

Tusen takk for svar, men jeg tenker å trade valuta. Altså kjøp og salg av valuta, det kommer jeg til å gjøre hos en ikke nordisk megler og da får jeg ikke åpnet en slik type konto. 

 

Tusen takk for lenken du la til, fin informasjon å hente der. Fikk litt mer klarhet i hvordan jeg fyller ut skattemeldingen ang. kjøp og salg av valuta. Men vet du om det er samme skatteregler for kjøp og salg av valuta? 

 

 

 

Jeg tør ikke helt å uttale meg angående valutatrading, da jeg ikke har nok erfaring på dette området. Her vil jeg absolutt anbefale å ta kontakt med den sikreste kilden - Skatteetaten. Da får du det svart på hvitt. Ellers er det også en idé å oppsøke noen som driver med valutatrading for å se hvordan de gjør det. F. eks Håkon Fulgass (Twitter: https://twitter.com/hfuglaas?lang=en)som driver K2 Trading (https://k2trading.net/no/)

Lenke til kommentar

 

 

I eksempelet med startinnskudd på 1 000 000 kr og avkastning på 10%, så kan du faktisk hvis du gjør dette på en aksjesparekonto ta ut hele innskuddet før du begynner å skatte av avkastningen. Har du 1100 000 kr etter 10% oppgang, så kan du faktisk ta ut hele 1 000 000 kr uten at du må begynne å skatte. Dermed kan du la avkastningen leve videre inne på aksjesparekontoen og trade videre. Det er først etter du har tatt ut all innskudd og du begynner å ta ut avkastningen at du begynner å skatte, og da skatter du 29,76 % (2017) av avkastningen.

 

Skatt på aksjer:

http://aksjebloggen.com/nyttig/aksjeord-og-utrykk-for-nybegynnere/hva-er-skatt-pa-aksjer-og-aksjefond/

Tusen takk for svar, men jeg tenker å trade valuta. Altså kjøp og salg av valuta, det kommer jeg til å gjøre hos en ikke nordisk megler og da får jeg ikke åpnet en slik type konto. 

 

Tusen takk for lenken du la til, fin informasjon å hente der. Fikk litt mer klarhet i hvordan jeg fyller ut skattemeldingen ang. kjøp og salg av valuta. Men vet du om det er samme skatteregler for kjøp og salg av valuta? 

 

 

 

Jeg tør ikke helt å uttale meg angående valutatrading, da jeg ikke har nok erfaring på dette området. Her vil jeg absolutt anbefale å ta kontakt med den sikreste kilden - Skatteetaten. Da får du det svart på hvitt. Ellers er det også en idé å oppsøke noen som driver med valutatrading for å se hvordan de gjør det. F. eks Håkon Fulgass (Twitter: https://twitter.com/hfuglaas?lang=en)som driver K2 Trading (https://k2trading.net/no/)

 

Tusen takk for god respons! Er ikke så godt kjent i det norske trading miljøet, men kjenner du til flere valutatradere her i landet. Evt. formuer hvor jeg kan få kontakt med dem? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...