Gå til innhold

Får knusende kritikk: 27 000 offentlig ansatte har adminrettigheter. Systempassord har ikke vært byttet på ti år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

 

Tror ikke at man skal forvente så veldig mye mer av det offentlige i Norge.

Dersom du trur at det private er så veldig mye bedre på dette, så dream on...

Forskjellen er at informasjon om det offentlige er offentlig. Kva som skjer i det private får vi aldri informasjon om.

Dersom det private ikke tar sikkerhet på alvor så går det kun ut over den private aktøren... og potensielt dennes kunder og samarbeidspartnere... som igjen fører til tapt renomme... som i verste fall kan føre til tap av kunder og i ytterste konsekvens konkurs.

 

Når det offfentlige ikke tar sikkerhet på alvor så skjer det.... ingenting... bortsett fra at det kanskje skrives om det i media og/eller at en eller annen høystående person i det offentlige går ut og sier "dette skal ikke skje, vi må skjerpe oss" eller noe annet svada.

EDIT: Ja pluss at personopplysninger om millioner av mennesker kan komme på avveie da.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom det private ikke tar sikkerhet på alvor så går det kun ut over den private aktøren... og potensielt dennes kunder og samarbeidspartnere... som igjen fører til tapt renomme... som i verste fall kan føre til tap av kunder og i ytterste konsekvens konkurs.

Joda, men allikevel må det ofte skje noe før folk lærer, selv i det private. Gode rutiner er vanskelig å få inn på forhånd, særlig fordi høy sikkerhet ofte kan gjøre ting mer "tungvindt" for brukerene.

 

Blir litt som med backup; man vet man burde, men det kan jo alltids vente til imorgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Joda, men allikevel må det ofte skje noe før folk lærer, selv i det private. Gode rutiner er vanskelig å få inn på forhånd, særlig fordi høy sikkerhet ofte kan gjøre ting mer "tungvindt" for brukerene.

Poenget var vel egentlig at incentivet for å lære er mye lavere i det offentlige, rett og slett fordi at en offentlig aktør ikke behøver å bekymre seg for konkurser eller tapt renomme.

 

Blir litt som med backup; man vet man burde, men det kan jo alltids vente til imorgen.

Eller outsourcing som fører til at mennesker i andre land sitter med alt av passord til pasientdata.

Lenke til kommentar

 

Joda, men allikevel må det ofte skje noe før folk lærer, selv i det private. Gode rutiner er vanskelig å få inn på forhånd, særlig fordi høy sikkerhet ofte kan gjøre ting mer "tungvindt" for brukerene.

Poenget var vel egentlig at incentivet for å lære er mye lavere i det offentlige, rett og slett fordi at en offentlig aktør ikke behøver å bekymre seg for konkurser eller tapt renomme.

Nei, men de kan legges ned, flyttes, omstilles osv. Og renommé er i høyeste grad relevant, hvis man ønsker å oppnå noe.

 

Når det gjelder statlige selskaper, så har jeg vært borti mye rart, men jeg har også mange eksempler på selskaper som er veldig profesjonelle og tar f.eks sikkerhet veldig alvorlig.

Jeg kan være enig at det ofte ikke får store nok konsekvenser når ledere i staten gjør en dårlig jobb, men det er jammen meg ikke alltid grønnere på andre siden av gjerdet heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, men de kan legges ned, flyttes, omstilles osv. Og renommé er i høyeste grad relevant, hvis man ønsker å oppnå noe.

Den offentlige bedriften vil fortsette å bestå så lenge politikerne bestemmer at den skal bestå.

 

Når det gjelder statlige selskaper, så har jeg vært borti mye rart, men jeg har også mange eksempler på selskaper som er veldig profesjonelle og tar f.eks sikkerhet veldig alvorlig.

Ja det finnes helt klart dyktige mennesker som jobber på gulvet i staten også, er ikke det jeg sier. Men generelt har de ikke samme incentiv for å forbedre seg.

 

Jeg kan være enig at det ofte ikke får store nok konsekvenser når ledere i staten gjør en dårlig jobb, men det er jammen meg ikke alltid grønnere på andre siden av gjerdet heller.

Hva private aktører velger å gjøre får være deres egen sak. Vil de kaste bort tid, penger og potensielt sitt eget rykte så ender de ihvertfall opp med å ta smellen selv.

Lenke til kommentar

Ja, saken handler om dårlig sikkerhet. Der er ikke private selskaper noe særlig bedre, det ser vi daglige eksempler på.

 

Når det gjelder statlige bedrifter som består, så må de ofte bestå fordi de utfører en statlig oppgave. Men departementene burde i større grad kvitte seg med udugelige ledere. Her jeg jobber er de ikke akkurat spesielt kompetente, de er ikke en gang helt friske i toppetasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, saken handler om dårlig sikkerhet. Der er ikke private selskaper noe særlig bedre, det ser vi daglige eksempler på.

Ikke uenig i det.

 

Når det gjelder statlige bedrifter som består, så må de ofte bestå fordi de utfører en statlig oppgave. 

I rest my case.

 

Men departementene burde i større grad kvitte seg med udugelige ledere. Her jeg jobber er de ikke akkurat spesielt kompetente, de er ikke en gang helt friske i toppetasjen.

De udugelige blir vel gjerne forfremmet?

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke at man skal forvente så veldig mye mer av det offentlige i Norge.

Dersom du trur at det private er så veldig mye bedre på dette, så dream on...

Forskjellen er at informasjon om det offentlige er offentlig. Kva som skjer i det private får vi aldri informasjon om.

Dersom det private ikke tar sikkerhet på alvor så går det kun ut over den private aktøren... og potensielt dennes kunder og samarbeidspartnere... som igjen fører til tapt renomme... som i verste fall kan føre til tap av kunder og i ytterste konsekvens konkurs.

 

Når det offfentlige ikke tar sikkerhet på alvor så skjer det.... ingenting... bortsett fra at det kanskje skrives om det i media og/eller at en eller annen høystående person i det offentlige går ut og sier "dette skal ikke skje, vi må skjerpe oss" eller noe annet svada.

EDIT: Ja pluss at personopplysninger om millioner av mennesker kan komme på avveie da.

Selv om det kanskje ikkje får store konsekvenser for den enkelte ansvarlige så er "det offentlige" like stor aktør som alle "de private" tilsammen.

 

Derfor er ethvert avvik i det offentlige mer alvorlig enn tilsvarende avvik i et privat selskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selv om det kanskje ikkje får store konsekvenser for den enkelte ansvarlige så er "det offentlige" like stor aktør som alle "de private" tilsammen.

Det er for meg helt sinnsykt.

 

Derfor er ethvert avvik i det offentlige mer alvorlig enn tilsvarende avvik i et privat selskap.

Det er alvorlig for de norske skattebetalere som må finansiere galskapen.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder statlige bedrifter som består, så må de ofte bestå fordi de utfører en statlig oppgave.

I rest my case.

 

Hva du mener bær være statlige oppgaver eller ikke, er ikke relevant for trådens tema.

 

Jeg jobber for en statlig bedrift som har et samfunnsoppdrag. Vi tilbyr tjenester til en viss prosent av befolkningen som ellers ville hatt et alt for lite tilbud hvis de måtte forholde seg til kommersielle aktører. Vår tjeneste bidrar til at de kan ta del i samfunnet og også kunne bidra økonomisk i form av skatt.

Beklager at jeg er litt vag, men ønsker ikke å dele min arbeidsplass med dere.

 

Jeg er absolutt for at dårlig lederskap i større grad får konsekvenser for statlige selskaper, men som sagt så betyr ikke at det ikke finnes incentiv for å gjøre en god jobb selv om jobben må gjøres.

Jeg håper at du er enig i at du har et stort bias når det gjelder hva statens oppgaver er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva du mener bær være statlige oppgaver eller ikke, er ikke relevant for trådens tema.

Akkurat derfor I rest my case. :)

 

Jeg jobber for en statlig bedrift som har et samfunnsoppdrag. Vi tilbyr tjenester til en viss prosent av befolkningen som ellers ville hatt et alt for lite tilbud hvis de måtte forholde seg til kommersielle aktører. Vår tjeneste bidrar til at de kan ta del i samfunnet og også kunne bidra økonomisk i form av skatt.

Er vel også utenfor trådens tema? Eller?

 

Beklager at jeg er litt vag, men ønsker ikke å dele min arbeidsplass med dere.

Har vel ikke bedt om det heller?

 

Jeg er absolutt for at dårlig lederskap i større grad får konsekvenser for statlige selskaper, men som sagt så betyr ikke at det ikke finnes incentiv for å gjøre en god jobb selv om jobben må gjøres.

Incentivet ligger nok da mer på personlig nivå vil jeg gjette på(!), dvs at man har litt yrkesstolthet og vil gjøre en god jobb. Men det finnes også nok av de som bare lar det skure, rett og slett fordi at det ikke får noen personlige konsekvenser for de... eller den offentlige bedriften.

 

Jeg håper at du er enig i at du har et stort bias når det gjelder hva statens oppgaver er.

At jeg er en tilhenger av privatisering er ikke noen stor hemmelighet nei.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Tror ikke at man skal forvente så veldig mye mer av det offentlige i Norge.

 

Dersom du trur at det private er så veldig mye bedre på dette, så dream on...

Forskjellen er at informasjon om det offentlige er offentlig. Kva som skjer i det private får vi aldri informasjon om.

Det er like forskjellig i forskjellige offentlige enheter som det er i private bedrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg jobber for en statlig bedrift som har et samfunnsoppdrag. Vi tilbyr tjenester til en viss prosent av befolkningen som ellers ville hatt et alt for lite tilbud hvis de måtte forholde seg til kommersielle aktører. Vår tjeneste bidrar til at de kan ta del i samfunnet og også kunne bidra økonomisk i form av skatt.

Er vel også utenfor trådens tema? Eller?

 

Tja, det var bare en liten digresjon i et forsøk på å forklare hvorfor konsekvensene av dårlig sikkerhet ser annerledes ut i det offentlige. Selv om de ikke risikerer konkurs så betyr det ikke at det ikke kan få konsekvenser, både når det gjelder renommé og lederskapet. Selv om jeg skulle ønske sistnevnte skjedde oftere.

 

 

 

Beklager at jeg er litt vag, men ønsker ikke å dele min arbeidsplass med dere.

Har vel ikke bedt om det heller?

 

Nei, det var bare et føre var i tilfelle det skulle bli et tema.

 

 

 

Jeg er absolutt for at dårlig lederskap i større grad får konsekvenser for statlige selskaper, men som sagt så betyr ikke at det ikke finnes incentiv for å gjøre en god jobb selv om jobben må gjøres.

Incentivet ligger nok da mer på personlig nivå vil jeg gjette på(!), dvs at man har litt yrkesstolthet og vil gjøre en god jobb. Men det finnes også nok av de som bare lar det skure, rett og slett fordi at det ikke får noen personlige konsekvenser for de... eller den offentlige bedriften.

 

Sier meg ikke uenig i det.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det finnes også nok av de som bare lar det skure, rett og slett fordi at det ikke får noen personlige konsekvenser for de... eller den offentlige bedriften.

Dessuten blir sikkerhetstiltak ofte motarbeidet fordi brukere opplever systemene som mer tungvindte med innføring av høyere sikkerhet. F.eks noe så enkelt som pålegg om jevnlig bytte av passord.

 

Så ansatte i IT avdelinger befinner seg i en situasjon hvor de ikke får cred. for å høyne sikkerheten, men isteden bare kjeft for at de lager så "vanskelige" regler. Så da skal det baller til for å gjøre "en god jobb" dersom en ikke har et sterkt "eieransvar" for driften.

Lenke til kommentar

Dessuten blir sikkerhetstiltak ofte motarbeidet fordi brukere opplever systemene som mer tungvindte med innføring av høyere sikkerhet. F.eks noe så enkelt som pålegg om jevnlig bytte av passord.

Så ansatte i IT avdelinger befinner seg i en situasjon hvor de ikke får cred. for å høyne sikkerheten, men isteden bare kjeft for at de lager så "vanskelige" regler. Så da skal det baller til for å gjøre "en god jobb" dersom en ikke har et sterkt "eieransvar" for driften.

 

I min erfaring er det ledelsen som holder igjen når det kommer til sikkerhet i det offentlige, spesielt innen helse hvor jeg jobber mest er stort sett alt av fagpersonell langt mer oppdatert på sikkerhet enn ledelsen.

 

redigert: men nå foreslår jeg vanligvis brukervennlige løsninger for å høyne sikkerheten også, for eksempel å ikke sette opp drakoniske passordregler men heller innføre 2-faktor som smartkort.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Debatten rundt at private er like ille er søkt. Dette kan selvsagt ikke sammenlignes.

Det offentlige bruker våre felles midler, mens en privat bedrift bruker egne midler. At en privat bedrift kaster bort penger er jo selvsagt ille for dem, men at det offentlige kaster bort penger er noe som rammer oss alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...