Gå til innhold

Fjernhacket IT-systemene til kommersielt passasjerfly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner det blir kostbart å rette opp i svakhetene, men hvis systemene er bygd opp riktig med lag på lag i programvaren, er det kun kommunikasjonslaget som må endres.

Det krever igjen at hvert lag er standardisert slik at kommunikasjonslaget kan implementeres på samtlige fly.

Men slik jeg leser det, ser det ut som at denne formen for logikk ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det blir kostbart å rette opp i svakhetene, men hvis systemene er bygd opp riktig med lag på lag i programvaren, er det kun kommunikasjonslaget som må endres.

Det krever igjen at hvert lag er standardisert slik at kommunikasjonslaget kan implementeres på samtlige fly.

Men slik jeg leser det, ser det ut som at denne formen for logikk ikke eksisterer.

 

Det handler mest om at uansett hva du endrer på så kreves det en absurd mengde av komplette systemtester og nye krav som ikke var der tidligere kan bli innført som kompliserer oppdateringen ytterligere.

Bare selve test flyvningene vil vil jo koste en liten formue.

Lenke til kommentar

Det er mulig å hacke seg inn på det såkalte Ads-B systemet, og avlese data som sendes til flyselskapets operative og tekniske avdelinger.

Men dette systemet gir ingen ordre til flyet.

Ingen systemer kan derfor fjernstyres fra bakken, og selvsagt er dette da ingen fare for flyets sikkerhet.

 

Det er jo ikke akkurat hacking. ADS-B sender info via radio om flyets kjennetegn, høyde og posisjon, og brukes som ett av flere systemer av fly og flyplasser for å til en hver tid ha informasjon om hva som er i nærheten. Dette er noe hvem som helst kan motta med riktig utstyr.

 

Jeg har satt opp en ADS-B-mottaker med en Raspberry Pi og en billig USB-SDR fra Kina. Enkelt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...