Gå til innhold

Ikke engang skaperen selv visste at Intel bruker Minix i brikkesettene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gud å villt,, er desverre ikke egentlig overraska over at et ISRAELSK selvskap (Intel) har lagd sitt eget grensesnitt\os med egne høyere privilegier enn både hoved operativsystem og bruker. Få pengene tilbake ! ?:) kan vi saksøke intel nå hvis sårbarheten blir utnytta..?

 

og,, visste alltid linux\unix var mest populært til tross for alle målinger og meninger :):):)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste embedded applikasjoner slipper litt billig unna. BSD spesifiserer ikke hvordan du skal gjengi copyright notisen, men god skikk er å skrive det i manualer eller vedlagte dokumenter. Det er mange infotainment-systemer i biler som har drøssevis av både GPL, MIT og BSD, med relativt laber informasjon rundt bruk og kopiering, og mange gir ikke disse ut før du aktivt spør etter de. Hvor jeg leste det husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

er desverre ikke egentlig overraska over at et ISRAELSK selvskap (Intel)

Nå er da ellers Intel et amerikansk selskap, stiftet i selve hjertet av Silicon Valley (Mountain View, CA, hjem til svært mange av storhetene) av selveste Gordon Moore (Moore's lov) og Robert Noyce i 1968.

Intel har kjøpt opp en rekke israelske bedrifter, og har sikkert israelere på eiersiden også. Ikke godt å vite hvem som frontes av store amerikanske investorselskaper som BlackRock og Vanguard...

 

Intel opererer helt innenfor BSD-lisensen i dette tilfellet. BSD-lisensen er etter min mening den ultimate fri kode-lisensen, da den ikke legger føringer på hva du kan gjøre med koden. 

Kode med begrensinger er ikke fri.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Hm. Når slikt kommer frem, da lurer jeg på om hjernen(e) bak den åpne softwaren er akkurat like entusiastisk rundt open source. Jeg mener det er lett å være entusiast når en er ung og lovende og tror en har hjernekapasitet til å komme opp med uendelig mye klokt. Etter som årene går viser det seg for mange at de største tankene og de beste produktene/ideene kom tidlig i 20 årene.

Å midtveis i livet kanskje med en helt ordinær økonomi der ferier og møbelkjøp må prioriteres og andre ting forsakes så vil det helt forståelig å vakle litt i synet på open source og kanskje spesielt BSD lisensen om en oppdager å skapt noe som er blitt verdensledene i det skjulte uten at det tilkommer skaper og utvikler hverken penger eller prestisje  :D

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

.. å vakle litt i synet på open source og kanskje spesielt BSD lisensen om en oppdager å skapt noe som er blitt verdensledene i det skjulte uten at det tilkommer skaper og utvikler hverken penger eller prestisje  :D

 

Men hvem er det som har forhindret dette "geniale" men akk så frustrerte individet ifra å bli rik på sin egen innovasjon da? Det lurer jeg litt på ...

Lenke til kommentar

Nåja bojangles..

 

Utan BSD lisensen hadde minix vore noko ein kun kan lese om i historiebøkene - nettopp på grunn av begrensande lisens.

Takka vere BSD har prosjektet fått nytt liv og er tydelegvis eit av verdas mest brukte OS i dag..

Sjølv om Intel har handla lovleg lisensmessig, har dei brote nokre etiske prinsipp innan open source. Dei burde absolutt ha informert både Tanenbaum og resten av verda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...