Gå til innhold

Bygge tv-benk - to senter høytalere i stereo en god ide?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har tenkt å bygge meg en "hifi" tv-benk hvor alle komponenter er skjult. Lavkostnads hobbyprosjekt. 

 

Planen min var å bygge inn to senter høytalere slik at de fungerer i stereo. Spørsmålet blir vel om dette egentlig er lydmessig lurt? Jeg er klar over at det kanskje ikke er optimalt, men det virker som en god løsning når man skal ha alt inn i en møbel. Jeg så noe lignende var blitt gjort på en hifi-klubben butikk med deres "unnu" møbler. Paret med en sub burde det bli en fin ordning for film og serier? 

 

Noen innspill/tanker?

 

Tenkte kanskje å gå for Dali Sensor Vokal da de ofte går billig på finn.no og har fått god kritikk

 

 

 

 

post-373245-0-33555600-1509630653_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen måte å bruke to centerhøyttalere på... :)

 

Hehe, spennende :)

 

Bruker du 2 stk receivere? Eventuelt effektforsterkere?

 

Hvis du kun bruker 1 receiver - hvordan oppførte receiver seg under aut-romkorreksjonen? 

 

Listen på problemer et slikt oppsett lager er laaang, ufasing, avstandsforskjeller osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt, en som har sett OG tenkt, skal svare deg og litt til. ... :)

Jeg bruker én stk 7.1 receiver OG den kjøres med 7 kanaler. Front høyre, front venstre og center kjøres med dobbelt antall høyttalere, paralellkoblet. Side- og bakhøyttalerne kjøres med single høyttalere. Ja, fronter og center kjøres i 4ohms (2x8ohm) på en forsterker som ikke er ratet dette i 7 kanaler, i tillegg er forsterkeren satt til "8ohms drift" altså er makseffekten ikke redusert som den ville bli om den ble stilt inn for lavere impedans. Dette fungerer helt uten problemer. Forsterkeren kutter ikke ved høy last, den blir ikke veldig varm, ikke engang når naboen var bortreist (rekkehus) representerte dette noe problem Front høyre og venstre har jeg kjørt med doble høyttalere i flere år, og det helt bevisst. Før jeg gikk fra 5.1 til 7.1 på samme forsterker bi-ampet jeg doble fronter, etter overgang doblet jeg bare lasten på kanalene og det fungerte meget bra i begge oppsett. Det ekstra høyttalerpotensialet og den ekstra effekten som bi-amp og senere halvvering av impedans ga mye mer futt og dynamikk i frontene, og som sagt, forsterkeren viser ingen tegn til å mistrives.

Dobbel center, det er en helt annen idé som jeg har fundert på i flere år. Greia var at etter at jeg ble oppmerksom på det så plaget det meg at det hørtes ut som dialogen i film kom fra noen som lå på gulvet foran TVen. Centerhøyttaleren  er/var under TVen og det hørtes så fryktelig godt. Så kom jeg til å tenke på hvordan det hørtes ut når jeg trakk pluggen til headsettet litt ut av min gamle walkman (...) slik at H+ og V+ ble kortsluttet til et monosignal - Lyden hørtes ut som den kom fra inni hodet. Så da tenkte jeg "hva skjer om jeg parallellkobler TO centerhøyttalere, en over og en under, vil lyden høres ut som den kommer fra midt mellom dem?" Kort oppsumert...: JA. Jeg leste og leste, og spurte og spurte, både på forumer, hos forstå-seg-på'ere og på Soundgarden og HIFI-klubben. Nesten alle jeg spurte om dette var negative, egentlig alle som ikke hadde prøvd det i alle fall. Men, så var det to forskjellige karer på et par utenlandske forumer som hadde prøvd det jeg spurte om og som var veldig fornøyde med resultatet, så da fant jeg ut at jeg ville prøve ut idéen i praksis. Doble fronter (selvsagt med øverste sett opp-ned) visste jeg fra før fungerte bra, det var jo bare en høyttaler med flere elementer, doble center.... uvisst. Vel vel, jeg fikk tak i en identisk centerhøyttaler, slengte sammen et stativ den kunne stå på, parallellkoblet den inn og kjørte romkorreksjonen på nytt og satte på en film for å teste. Kort oppsummert, testoppsettet jeg lagde for et års tid siden står "as is", urørt og er i vanlig bruk, det fungerte. Nå høres det ikke lengre ut som de som snakker i filmen ligger på gulvet i kjellerstua mi lenger. Nå høres det ut som talen kommer fra et sted i selve TV-skjermen. Plasseringen av talen er ikke riktig så nøyaktig som før, den oppleves som fra ett eller annet sted i skjermområdet, men heller det enn eksakt nøyaktig rett under TVen.

Alt i alt er jeg storfornøyd. Jeg har brukt ekstremt lite penger på et helt kurant fungerende lydoppsett. Jeg har prøvd ut en egenkomponert idé som 9 av 10 dømte nord og ned, som jeg vil si er en 95% suksess og helt klart en betydelig forbedring av lydbildet, tale i film oppleves  M Y E  mer naturlig nå. Romkorreksjon, impedans, utfasing retning osv, jeg opplever faktisk ingen nevneverdig negativ konsekvens, som sagt, går du inn for det så oppleves det som at talen ikke kommer direkte fra ett punkt lengre, men et litt større område. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg var innom Soundgarden (mener det var det og ikke HIFI-klubben) her i Trondheim og hadde en meget hyggelig samtale med en av de som jobbet det. Han geleidet meg inn i et av lytterommene og satte på en film. Jeg forklarte ham hva jeg ville prøve ut og hvorfor - at jeg opplevde det som at lyden kom unaturlig langt nede fra. Jeg spurte ham om ikke han hørte det samme, etter ca. 30sek intens lytting kom svaret... "faen..." :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig gøy å se i praksis, og ikke minst høre at det fungerer som tiltenkt! Jeg har foreslått dette flere ganger tidligere. Teoretisk sett er det jo det samme som phantom senter med to fronthøyttalere; man bruker to lydkilder med litt avstand mellom for å skape et inntrykk av en lydkilde midt mellom dem. Det skulle fungere like greit vertikalt som horisontalt.

 

Oppbygningen av øret gjør at prinsippet ikke blir HELT likt, og kortere avstand til gulv/tak og større avstand til vegger gjør at betingelsene ikke blir helt de samme som for høyre/venstre. Men så veldig forskjellig er det jaggu heller ikke. 

 

Noen ganger - for eksempel slik som dette - spør man om ting som de fleste aldri har tenkt på en gang. Da er svaret ofte at det ikke går fordi blabla, svada og tåkeprat istedetfor å ganske enkelt si "det vet jeg faktisk ikke - men du skal ikke kunne ødelegge noe, så prøv?"

 

Som regel krever resultatet at man har et visst snev av kunnskap om hva man driver med, eller i det minste en vitenskapelig fremgangsmetode så man er i stand til å si hva som har påvirket resultatet, og hvordan.  Tenk for eksempel på Earl Geddes "multisub approach", der han foreslår mange subwoofere spredd rundt i rommet, gjerne av ulikt fabrikat og størrelse. Det er ikke mange lydbutikker som ville sagt at noe slikt kunne fungert - mistenker jeg ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt, en som har sett OG tenkt, skal svare deg og litt til. ... :)

 

Jeg bruker én stk 7.1 receiver OG den kjøres med 7 kanaler. Front høyre, front venstre og center kjøres med dobbelt antall høyttalere, paralellkoblet. Side- og bakhøyttalerne kjøres med single høyttalere. Ja, fronter og center kjøres i 4ohms (2x8ohm) på en forsterker som ikke er ratet dette i 7 kanaler, i tillegg er forsterkeren satt til "8ohms drift" altså er makseffekten ikke redusert som den ville bli om den ble stilt inn for lavere impedans. Dette fungerer helt uten problemer. Forsterkeren kutter ikke ved høy last, den blir ikke veldig varm, ikke engang når naboen var bortreist (rekkehus) representerte dette noe problem Front høyre og venstre har jeg kjørt med doble høyttalere i flere år, og det helt bevisst. Før jeg gikk fra 5.1 til 7.1 på samme forsterker bi-ampet jeg doble fronter, etter overgang doblet jeg bare lasten på kanalene og det fungerte meget bra i begge oppsett. Det ekstra høyttalerpotensialet og den ekstra effekten som bi-amp og senere halvvering av impedans ga mye mer futt og dynamikk i frontene, og som sagt, forsterkeren viser ingen tegn til å mistrives.

 

Dobbel center, det er en helt annen idé som jeg har fundert på i flere år. Greia var at etter at jeg ble oppmerksom på det så plaget det meg at det hørtes ut som dialogen i film kom fra noen som lå på gulvet foran TVen. Centerhøyttaleren  er/var under TVen og det hørtes så fryktelig godt. Så kom jeg til å tenke på hvordan det hørtes ut når jeg trakk pluggen til headsettet litt ut av min gamle walkman (...) slik at H+ og V+ ble kortsluttet til et monosignal - Lyden hørtes ut som den kom fra inni hodet. Så da tenkte jeg "hva skjer om jeg parallellkobler TO centerhøyttalere, en over og en under, vil lyden høres ut som den kommer fra midt mellom dem?" Kort oppsumert...: JA. Jeg leste og leste, og spurte og spurte, både på forumer, hos forstå-seg-på'ere og på Soundgarden og HIFI-klubben. Nesten alle jeg spurte om dette var negative, egentlig alle som ikke hadde prøvd det i alle fall. Men, så var det to forskjellige karer på et par utenlandske forumer som hadde prøvd det jeg spurte om og som var veldig fornøyde med resultatet, så da fant jeg ut at jeg ville prøve ut idéen i praksis. Doble fronter (selvsagt med øverste sett opp-ned) visste jeg fra før fungerte bra, det var jo bare en høyttaler med flere elementer, doble center.... uvisst. Vel vel, jeg fikk tak i en identisk centerhøyttaler, slengte sammen et stativ den kunne stå på, parallellkoblet den inn og kjørte romkorreksjonen på nytt og satte på en film for å teste. Kort oppsummert, testoppsettet jeg lagde for et års tid siden står "as is", urørt og er i vanlig bruk, det fungerte. Nå høres det ikke lengre ut som de som snakker i filmen ligger på gulvet i kjellerstua mi lenger. Nå høres det ut som talen kommer fra et sted i selve TV-skjermen. Plasseringen av talen er ikke riktig så nøyaktig som før, den oppleves som fra ett eller annet sted i skjermområdet, men heller det enn eksakt nøyaktig rett under TVen.

 

Alt i alt er jeg storfornøyd. Jeg har brukt ekstremt lite penger på et helt kurant fungerende lydoppsett. Jeg har prøvd ut en egenkomponert idé som 9 av 10 dømte nord og ned, som jeg vil si er en 95% suksess og helt klart en betydelig forbedring av lydbildet, tale i film oppleves  M Y E  mer naturlig nå. Romkorreksjon, impedans, utfasing retning osv, jeg opplever faktisk ingen nevneverdig negativ konsekvens, som sagt, går du inn for det så oppleves det som at talen ikke kommer direkte fra ett punkt lengre, men et litt større område. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg var innom Soundgarden (mener det var det og ikke HIFI-klubben) her i Trondheim og hadde en meget hyggelig samtale med en av de som jobbet det. Han geleidet meg inn i et av lytterommene og satte på en film. Jeg forklarte ham hva jeg ville prøve ut og hvorfor - at jeg opplevde det som at lyden kom unaturlig langt nede fra. Jeg spurte ham om ikke han hørte det samme, etter ca. 30sek intens lytting kom svaret... "faen..." :D

 

 

Takk for en grundig forklaring!

 

Problemet med lyd fra center under tven er jeg godt kjent med - men dette fikset man jo for mange år siden med "Front Height Speakers" som ble vanlig på mange receivere. Noe jeg selv ble veldig glad i. Nå fikser Atmos akkurat det samme problemet - og du kan live justere det slik at stemmer kommer hvor høyt du ønsker.

 

En del surroundforsterkere kan levere mye effekt, en Pioneer jeg hadde var overraskende sprek, mens en Yamaha (som erstattet Pioneeren) sleit litt når det ble mye lyd i alle høytalere. 

 

Men moro med litt "uvanlige" løsninger - fint at du er fornøyd. Selv synes jeg at ditt oppsett ser veldig kult ut, er glad i dingser.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding folkens, det var morsomt. Jo, jeg har aldri vært redd for verken lese, spørre eller prøve. Har hatt en aldri så liten jobb med subben også, plassering og manipulering av frekvenskurven. Den hadde jeg egentlig lyst til å plassere under trappa ned til kjellerstua, ute av syne, men det fungerte ikke lydmessig, så der tror jeg kanskje det blir innfelt tappekran for hjemmebrygga øl i stedet :)

Neste DIY i kjellerstua blir antageligvis å bygge en helt ny sub.

Lenke til kommentar

Finnes en del hyllest-tråder om denne dingsen på diverse av-forum.

 

Den er jo mest interessant for de som ikke har innebygget dsp på subene. Men den er ganske avansert - så man får nesten lese litt om hvor avansert dspen på suben er - før et eventuelt kjøp. Det beste er jo at den er helautomatisk, trenger ingen kunnskaper for å sette den opp.

 

Min egen sub har innebygget mulighet for å dempe en peak - noe som faktisk kan hjelpe veldig, men er ingenting sammenlignet med aktuell dings.

 

Anbefaler å teste den, netthandel er jo så fint - bare å teste og sende tilbake uten at det koster stort hvis den ikke hjalp.

 

Man skulle jo tro at hjemmekinoreceiver med innebygget romkorreksjon fikset suben også - for det er jo i subens arbeidsområde de store problemen kommer. Men receivere gjør som regel ingenting i subens arbeidsområde.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det er mange receivere som gjør annet enn å justere gain på sub out. Jeg har lyst på denne forsterkern og dette elementet (ett eller to) til neste sub, men det sitter litt langt inne, for det blir litt dyrt... :p

 

Tviler på om du får noe mer ut av den dingsen jeg linket til - enn den subforsterkeren - pc-gui og greier - virker til å være veldig kapabel sak.

 

1200W og 2x18" bør vel få frem rockefoten? Kjør på!  :dribble:  

Lenke til kommentar

Hehehe, det blir ikke mangel på effekt i alle fall. Men men, det er ikke lydtrykk, sånn ukritisk i alle fall som vil være målet med med å bygge selv. Jeg bygger selv fordi det ikke finnes subber med de egenskapene jeg ønsker meg, i alle fall ikke til noe i nærheten av prisen jeg kan bygge det selv for. Grunnen til å bruke to elementer er faktisk for å få NED størrelsen på kassen, men når jeg først bygger en sub på et sted rundt 3-600 liter så er det antageligvis like greit å bare leke videre med volum på kasse og heller justere litt på romkorreksjonen kontra å bruke såpass mye penger på et ekstra element som i bunn og grunn bare gir litt ekstra nedover.

Lekte litt med parametre, samme kasse, rød linje er med ett element, gul linje er med to elementer satt isobarisk.

post-6529-0-44356100-1509994670_thumb.png

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...