Gå til innhold

Apple tar 3000 kroner for ny iPhone X-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Ikke noe problem for iSlavene. De føler seg spesielle.

 

 

Siden artikkelen nevnte at Samsungs skjermer er dyrere å fikse, så føler du deg kanskje ekstra spesiell du da?

Lenke til kommentar

 

"Samsung eier rettighetene til skjermen iPhone X" bruker er en kreativ måte å si at Samsung har utviklet og produsert skjermen til iPhone X. 

 

Rettigheter betales for IP, ikke fysiske produkter.

Har ikke noe problem med å si at Samsung har utviklet og produsert skjermen til iPhone, da Samsung er "mest sansynelig" verdens beste skjermprodusent,

 

De eier fortsatt rettighetene til de patent og/eller material som skjermen ble produsert med og vil seff. ha cash for det..

 

Men Apple trenger ikke rettighetene til skjermen, om de kjøper den. Akkurat som at du ikke trenger rettighetene til teknologien i iPhone når du kjøper den. Fordi du har allerede kjøpt den, så essensielt så ligger den prisen inni produktet allerede.

 

Rettigheter er noe du kjøper om du skal lage noe basert på den teknologien. Apple setter kun skjermen fast, de produserer den ikke.

 

"Beste skjermprodusent" kan vel ha 100 forskjellige definisjoner. Samsungs andel av OLED skjermer i verden er ca 95% i dag, så de lager hvertfall flest OLED paneler. 

Lenke til kommentar

- Denne artikkelen bare forsterket mitt standpunkt på tema om hvor viktig det er med rammer, særlig på en "Mobil-TLF".

 

Selv grøsser jeg over tanken på å måtte ut med 8000Kr for en ny "Mobil-TLF", men at man må belage seg på å måtte punge ut 50% av kjøpe-sumen for å skifte display er hårreisende.

 

Glasset knuser uansett hvor store rammer du har så argumentet ditt har ikke noe reelt poeng desverre.

Har du ikke forsikring? Jeg får dekt mobil via super innbo uansett hva som skjer og hvor jeg er.. Koster 98kr mnd for å dekke alt jeg eier inkl mobil, laptop og nettbrett osv...

Så 500-1000kr egenandel for ny skjerm (eventuelt ny mobil om den blir mistet, stjålet eller ikke kam fikses osv) er veldig OK om uhellet først er ute altså..

Samme om f.eks TVn min ramler ned fra veggen eller jeg mister den i gulvet.

Lenke til kommentar



 



 



- Denne artikkelen bare forsterket mitt standpunkt på tema om hvor viktig det er med rammer, særlig på en "Mobil-TLF".

Selv grøsser jeg over tanken på å måtte ut med 8000Kr for en ny "Mobil-TLF", men at man må belage seg på å måtte punge ut 50% av kjøpe-sumen for å skifte display er hårreisende.


 




Glasset knuser uansett hvor store rammer du har så argumentet ditt har ikke noe reelt poeng desverre.
Har du ikke forsikring?
Jeg får dekt mobil via super innbo uansett hva som skjer og hvor jeg er..
Koster 98kr mnd for å dekke alt jeg eier inkl mobil, laptop og nettbrett osv...
Så 500-1000kr egenandel for ny skjerm (eventuelt ny mobil om den blir mistet, stjålet eller ikke kam fikses osv) er veldig OK om uhellet først er ute altså..
Samme om f.eks TVn min ramler ned fra veggen eller jeg mister den i gulvet.


 

 

- Pris er ment generelt sett.
Ikke alle har lik forsikkring.

Nytt display er fortsatt like dyrt, med eller uten forsikkring.
Forskjellen er at uten forsikkring så sitter du selv med hele regningen.
Med forsikkring så betaler forsikkringsselskapet brorparten av utgiftene, og du som forbruker/kunde trenger bare å betale en egenandel.

-----

Når det gjelder rammer så kommer det veldig an på hvordan man definerer "rammer".

De kan enten gå i bredden(Altså tykkelsen på rammen.), eller i høyden(Altså bredden på rammen.).
En kombinasjon av de to hadde vært det beste.

På den måten er en "Mobil-TLF" mye bedre beskyttet, pluss at den er også lettere å gripe.

Så argumentet mitt holder fortsatt.

-----

Side note...
Ja, jeg har forsikkring.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

"Samsung eier rettighetene til skjermen iPhone X" bruker er en kreativ måte å si at Samsung har utviklet og produsert skjermen til iPhone X. 

 

Rettigheter betales for IP, ikke fysiske produkter.

 

Har ikke noe problem med å si at Samsung har utviklet og produsert skjermen til iPhone, da Samsung er "mest sansynelig" verdens beste skjermprodusent,

 

De eier fortsatt rettighetene til de patent og/eller material som skjermen ble produsert med og vil seff. ha cash for det..

Apple har faktisk både utviklet og designet skjermen selv, noe de har presisert gang på gang til blant annet de som nå er igang med å anmelde enheten. Se TheVerge som nevner dette. Derimot er det kun Samsung som har gode nok fabrikker og utstyr til produksjonen, de har færrest feil blant alle som kan produsere slikt.. bare se på alle klagene LG får nå pga. V30 og Pixel 2 XL, så Samsung har derfor fått ansvaret for å produsere.

Lenke til kommentar

 

Apple har faktisk både utviklet og designet skjermen selv, noe de har presisert gang på gang til blant annet de som nå er igang med å anmelde enheten. Se TheVerge som nevner dette. Derimot er det kun Samsung som har gode nok fabrikker og utstyr til produksjonen, de har færrest feil blant alle som kan produsere slikt.. bare se på alle klagene LG får nå pga. V30 og Pixel 2 XL, så Samsung har derfor fått ansvaret for å produsere.

 

Jeg tror The Verge har misforstått litt da. Du kan se fra avsnittet over:

"Samsung phones tend to be oversaturated to the point of neon"

https://www.theverge.com/2017/10/31/16579748/apple-iphone-x-review

 

Men det er jo ikke korrekt i det hele tatt. Det er en modus som er satt til å oversaturere fargene. Så det er altså gjort med vilje, og er fult mulig å endre i innstillinger. Så:

"OLED displays allow for thinner phones, but getting them to be accurate is a challenge"

 

Er jo ikke riktig i det hele tatt. Det å få dem riktige er jo enklere, fordi de har en base av rød, grønn og blå. Nylige iPhone skjermer (LG IPS LCD) emulerer jo det en OLED skjerm gjør, og har gitt dem bedre nøyaktighet og utvidet fargerom.

 

Både LCD og OLED kan få nøyaktighet som er så bra at mennesker ikke kan skille det fra perfekt.

 

Det Apple har gjort er ikke relatert til selve teknologien for OLED paneler generelt, men dette panelet spesifikt. De har sagt hvordan de vil ha det og gitt alle spesifikasjoner og tegninger av det over til Samsung, og så bruker Samsung sin teknologi de har utviklet og sine fabrikker til å produsere panelene. LG sin OLED teknologi er bak Samsung sin, så Apple valgte naturlig nok Samsung da kvaliteten på panelene deres er bedre. Om de kun trang fabrikk er jo Samsung eller LG irrelevant. Hvor "god" en fabrikk er har å gjøre med yields ol. ikke hvor bra panelet er. Samsungs OLED blir ikke bedre med bedre fabrikker. De får bedre yields, flere eksempler som er gode nok for salg, lavere kostnader. Men for at selve skjermer skal skikkelig bli bedre trengs ny teknologi. 

 

 

Apple elsker å gi folk en illusjon om at Apple gjør all design ol selv, bare selve produksjon ved fabrikker er noe andre gjør, selv om det ikke er tilfelle. Selv om de bare tegnet formen de ville ha, hvor kontakter skal ol. Så har de selv "designet" skjermen. Og den er "custom engineered" som er super generelle uttrykk som kan bety det meste i verden. Så det er ikke galt av dem å si det, men det får det til å virke som om de gjorde mye mer enn de gjorde. Apple har nemlig aldri utviklet noen skjermer. Og de utvikler ingen heller.

 

Om det var noe så ville det vært sammen med Foxconn, som nylig kjøpte Sharp, men da ville det jo ikke vært Samsung som lagde alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Denne artikkelen bare forsterket mitt standpunkt på tema om hvor viktig det er med rammer, særlig på en "Mobil-TLF".

 

Selv grøsser jeg over tanken på å måtte ut med 8000Kr for en ny "Mobil-TLF", men at man må belage seg på å måtte punge ut 50% av kjøpe-sumen for å skifte display er hårreisende.

 

Helt enig, derfor har man forsikring.

Mobilforsikring i seg selv er dyrt, men noen forsikringsselskaper dekker dette over innboforsikring.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min flott Nokia Lumia 930 (med windows 10) i ca. 5 år. Og det er fortsatt ikke noen funksjon som overgår denne telefonen. Glasset holder også. Kameraet er fantastisk. Det ser jeg når bildene venner sender som er tatt med andre telefoner. GPS hjelper meg alle steder. Hovedmenyen med levende fliser og brukerdefinerte størrelser gjør at alle kan se, også uten briller. Dessverre er det begrenset med apper. DNB og Vipps ga blaffen, og jeg gir blaffen i dem også. Men jeg klamrer meg til telefonen så lenge Ruter har tilbud :-). Når det skjer blir det vanskelig å erstatte en fantastisk bra telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er noen som påstår at innboforsikringen ikke dekker knust glass på mobiltelefon. Da bør de kanskje sjekke en gang til, eventuelt bytte forsikringsselskap. Jeg betalte en egenandel på kr. 500,- for bytte av glass på Samsung S7 Edge, resten tok mitt forsikringsselskap Gjensidige seg av. Mobilen ble reparert av Mobylife. 

Ordreinformasjon
 
 

Ordrenr: 8154407
Din referanse: ...
Skadenr/3.part: 77784999,5

Samsung SM-G935F (Galaxy S7 Edge)
Imei: 354315082314786 
Innlevert tilbehør: Telefonen

Bestilt tjenester:
  • Gjensidige skjermbytte med egenandel 500,- inkl mva
  • VISA / MasterCard / Maestro
Valgt frakt:
  • Send inn med returetikett
  • Returneres direkte til kunde

  

Lenke til kommentar

 

Mange er ikke klar over at innboforsikringen i mange tilfeller dekker reparasjon av knust glass mot en egenandel på kr. 500,-. Oppdaget dette ved en tilfeldighet da jeg ødela glasset på min S7 Edge.

Nei det gjør den ikke.. det er dedre å forsikre mibilen direkte et koster deg ca 130 kr i DNB da er du sikret mot knust sjerm

 

Les innlegget mitt lenger bak i tråden, der har du også dokumentasjon på at Gjensidige dekker reparasjon

Lenke til kommentar

Kostet meg ca 150kr å bytte skjermen på min Xiaomi Redmi Note 3 Snapdragon. Gjorde jobben selv på en 2timers tid. At den samme skjermen knuste etter at den falt i bakken fire måneder senere får jeg ta på min kappe. 

 

Muligens den nye skjermen hadde glass av et litt lavere kvalitet siden den bare tålte 2 turer i bakken før den knuste. Skjermen på den telefonen skal byttes enda en gang for telefonen er absolutt ikke gale. 1500kr for en telefon med Snapdragon 650, 3gb ram og 32gb mine og den ble kjøpt i August 2016.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...