Gå til innhold

Opel har stanset salget av Ampera-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

Det trur jeg ikke er riktig. Tesla el-bil krever 340 amper(78 200 watt) per. bil på hurtig lading(10 minutt) Snakket nettopp med en elektriker nu om Tesla elbil.

 

 

Ehm, dette medfører ikke riktighet. "en tesla el-bil" krever ikke slike mengder strøm/effekt, men under superlading kan en havne opp mot 110kW DC. Dette er dog kun snakk om noen hundre stasjoner her i landet. Normalt sett står bilene hjemme og lader på langt lavere effekter. Min står nå på rundt 2,39kW. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar
Det trur jeg ikke er riktig. Tesla el-bil krever 340 amper(78 200 watt) per. bil på hurtig lading(10 minutt) Snakket nettopp med en elektriker nu om Tesla elbil.

 

 

Ehm, dette medfører ikke riktighet. "en tesla el-bil" krever ikke slike mengder strøm/effekt, men under superlading kan en havne opp mot 110kW DC. Dette er dog kun snakk om noen hundre stasjoner her i landet. Normalt sett står bilene hjemme og lader på langt lavere effekter. Min står nå på rundt 2,39kW. 

Som tilsvarer ca to panelovner :)

Lenke til kommentar

 

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

 

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

Det trur jeg ikke er riktig. Tesla el-bil krever 340 amper(78 200 watt) per. bil på hurtig lading(10 minutt) Snakket nettopp med en elektriker nu om Tesla elbil.

7 Twh er 7 milliarder kWh. En Tesla bruker ca 2kWh per mil. Kjører den 15.000km i året bruker den derfor 3000kWh i året. 7 milliarder kWh delt på 3000 er ca 2,4 millioner Teslaer.... så 7 TWh er nok strøm til Norge med 100% elbil. Med stupende solcellepriser blir det jo flott og...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

overgangen til produkter som sparer strøm gjør at en ikke har behov for å bygge ut, ennå

Lyspærene har f.eks gått fra 40 watt til ~7 watt

Solceller har også blitt nevnt og flere e-verk/kommuner tilbyr ordninger hvor en kan selge strømmen en selv ikke bruker

 

Ikke lenge siden elektriske varer hadde C og lavere karakter, mens nå har det meste A og de har lagt til "plusser" (A++)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

 

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

Det trur jeg ikke er riktig. Tesla el-bil krever 340 amper(78 200 watt) per. bil på hurtig lading(10 minutt) Snakket nettopp med en elektriker nu om Tesla elbil.

TWh - En terrawattime er en milliard kilowattimer. Dette er omtrent så mye strøm som det blir brukt i Drammen i løpet av ett år. I Oslo blir det brukt ni TWh elektrisk energi hvert år, mens det i Norge ble brukt totalt cirka 130 TWh i 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Leste en artikkel om at Norge ikke har nok strøm, hvis alle i Norge får elbil. Vi måtte importere strøm fra utlandet, blir ikke dette kullkraftverk og kjernekraftverk elbilene må bli oppladet batteriene med?

 

Neida, det er ikke riktig. Om alle nordmenn kjørte elbil, ville det trenge 7 TWh. Vi eksporterer over 20 TWh i året, og vi får et større og større kraftoverskudd. Bare allerede konsesjonsbevilget småkraft dekker hele behovet. Det samme gjør nedskalering, av olje. Dessuten kommer solcelleanlegg til. Jeg kan dekke 2/3 av energiforbruket til våre to biler ved solceller på garasjen. Her er den offisielle statistikken: https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

Det trur jeg ikke er riktig. Tesla el-bil krever 340 amper(78 200 watt) per. bil på hurtig lading(10 minutt) Snakket nettopp med en elektriker nu om Tesla elbil.

I Norge er det ca 2,6 mill personbiler. Gjennomsnittleg køyrelengde i 2015 var 12400 pr. år (ca 1400 km mindre enn i 2008).

Med eit forbruk på 2,2 kWh/mil blir dette ca 7TWh. Dette tilsvarer for øvrig reduksjonen i totalt strømforbruk frå 2010 til 2014. Om heile bilparken var elektrifisert ville ikkje totalt strømforbruk bli større enn i 2010.

(Kilde SSB/Opplysningsrådet for veitrafikk)

Lenke til kommentar

 

I Norge er det ca 2,6 mill personbiler. Gjennomsnittleg køyrelengde i 2015 var 12400 pr. år (ca 1400 km mindre enn i 2008).

Med eit forbruk på 2,2 kWh/mil blir dette ca 7TWh. Dette tilsvarer for øvrig reduksjonen i totalt strømforbruk frå 2010 til 2014. Om heile bilparken var elektrifisert ville ikkje totalt strømforbruk bli større enn i 2010.

(Kilde SSB/Opplysningsrådet for veitrafikk)

 

 

Synes forøvrig 2,2 kWh/mil høres mye ut. I min Ampera bruker jeg nærere 1,9.

 

Altså vil jeg mene at når "alle" har elbil vil forbruket kunne være ennå lavere enn 7TWh.

Lenke til kommentar

 

I Norge er det ca 2,6 mill personbiler. Gjennomsnittleg køyrelengde i 2015 var 12400 pr. år (ca 1400 km mindre enn i 2008).

Med eit forbruk på 2,2 kWh/mil blir dette ca 7TWh. Dette tilsvarer for øvrig reduksjonen i totalt strømforbruk frå 2010 til 2014. Om heile bilparken var elektrifisert ville ikkje totalt strømforbruk bli større enn i 2010.

(Kilde SSB/Opplysningsrådet for veitrafikk)

 

Synes forøvrig 2,2 kWh/mil høres mye ut. I min Ampera bruker jeg nærere 1,9.

 

Altså vil jeg mene at når "alle" har elbil vil forbruket kunne være ennå lavere enn 7TWh.

Jepp jeg ligger på 2,03(tesla). En må dog ikke glemme tap i diverse ledd:)

 

En må også ta høyde for at folk installerer mer og mer egen kraft produksjon osv i tillegg til at raffinering går ned. Ingen tvil om at det bare vill være positive effekter.

Lenke til kommentar

Fantastisk ukritisk viderebringere dere er - dette kunne like gjerne vært en pressemelding som en artikkel!

 

Opel har rett og slett ikke greid å produsere nok til å møte etterspørselen, du liksom! Det er GM som bestemmer produksjonstakten, ikke Opel. Og de har valgt å heller bygge opp beholdning i USA fremfor å levere det være seg Bolt eller Ampera-e til eksport. Årsak: CARB credits.

 

Det er ikke sånn at GM ikke anta at det er etterspørsel utenfor USA. Hele 2017-kvoten for Sør-Korea ble solgt i løpet av minutter - i 2016. At Norge ville ha mer enn tusen biler er heller ikke noen overraskelse. Og Europa generelt er mye mer mottakelig for en kompakt bil som dette enn USA er.

 

Absolutt alt som er kjent rundt det lave antallet biler produsert peker mot at GM ikke vil selge noen flere enn nødvendig for å tilfredsstille kravene fra California Air Resources Board. Etterhvert som lønnsomheten forbedrer seg og utslippskravene til flåten blir strammere vil GM øke produksjonen og innføre flere modeller (på samme plattform og annen plattform). Men siden de har kvittet seg med Opel er det på ingen måte sikkert at nye elbiler fra GM nødvendigvis kommer med Opel-merke.

 

Om tek skal skrive om saker uten å gjøre noen selvstendige vurderinger bør dere i det minste la det gå klart frem at det ikke er egne vurderinger som presenteres. Men det beste ville jo være om dere gjorde litt research selv og konfronterte Opel med påstandene og argumentene fra de som hevder en annen årsakssammenheng enn Opels. Jeg er på ingen måte den første som hevder at GM helt bevisst velger å ikke dekke etterspørselen. Hvilket de forsåvidt er i sin fulle rett til - men skal bare ikke lyve om det.

 

Dette kan være riktig, eller ikke. Men den typen journalistikk du påpeker er nok utenfor scopet til tek.no. Jeg er glad at tek ikke driver med for mye spekulasjoner og teorier ut over rykter om hvordan neste mobil X blir. Hvis Opel holder på sitt, hva mener du da tek skal gjøre?

Lenke til kommentar

 

Har du lest saken? Det handler om overføringskapasitet og ikke hvor mye kapasitet vi har totalt. Problemet er bare at noen plasser tåler ikke nettet så mye energi i overføringen. Det er en helt annen sak, som også vill løses mer eller mindre fra 2019 med AMS.

Lenke til kommentar

 

 

Har du lest saken? Det handler om overføringskapasitet og ikke hvor mye kapasitet vi har totalt. Problemet er bare at noen plasser tåler ikke nettet så mye energi i overføringen. Det er en helt annen sak, som også vill løses mer eller mindre fra 2019 med AMS.

Det eneste som "løses" med AMS er vel at penger løsner fra forbrukeren og fester seg hos netteier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har du lest saken? Det handler om overføringskapasitet og ikke hvor mye kapasitet vi har totalt. Problemet er bare at noen plasser tåler ikke nettet så mye energi i overføringen. Det er en helt annen sak, som også vill løses mer eller mindre fra 2019 med AMS.

Det eneste som "løses" med AMS er vel at penger løsner fra forbrukeren og fester seg hos netteier.

 

 

Det er ofte når det begynne rå svi økonomisk at folk gjør noe med vanene sine, så jo det er håp for løsning der. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Har du lest saken? Det handler om overføringskapasitet og ikke hvor mye kapasitet vi har totalt. Problemet er bare at noen plasser tåler ikke nettet så mye energi i overføringen. Det er en helt annen sak, som også vill løses mer eller mindre fra 2019 med AMS.

Det eneste som "løses" med AMS er vel at penger løsner fra forbrukeren og fester seg hos netteier.

Det er ofte når det begynne rå svi økonomisk at folk gjør noe med vanene sine, så jo det er håp for løsning der.

Ja, da er det bare å begynne med nattskift og legge om døgnrytmen, evt se om man får nattskole til ungene.

Med minde man sløser MYE med strømmen er det pent lite og hente hvis man ikke har smart strømstyring, annet enn penger såklart.

Det hadde jo vært grusomt om noen av de milliardene i overskudd hos netteiere skulle blitt brukt til oppgradering av fordelingsnett.

Endret av lavamakt|
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, da er det bare å begynne med nattskift og legge om døgnrytmen, evt se om man får nattskole til ungene.

Med mi de man sløser MYE med strømmen er det pent lite og hente hvis man ikke har smart strømstyring, annet enn penger såklart.

 

 

Hvorfor skal du legge om alt til natten? Ingenting som tyder på at dette vill svare seg.. 

Lenke til kommentar

 

Ja, da er det bare å begynne med nattskift og legge om døgnrytmen, evt se om man får nattskole til ungene.

Med mi de man sløser MYE med strømmen er det pent lite og hente hvis man ikke har smart strømstyring, annet enn penger såklart.

 

Hvorfor skal du legge om alt til natten? Ingenting som tyder på at dette vill svare seg..
https://www.nrk.no/norge/vil-gjore-det-dyrere-a-lade-elbilen-pa-ettermiddagen-1.12975883

Nå er jeg bare lekmann, men dette er et scenario jeg ser for meg.

Husholdning med to voksne og to barn. Foreldrene har "vanlig" jobb og er hjemme kl 1630, da skal middag lages og bilen lades før man skal videre til fritidsaktiviteter. Når man kommer hjem for kvelden skal unger dusjes/bades og helst skal temperaturen i stua være komforttemp.

Dette blir dyrere med midre du har smart styring av varmekabler, vamtvannstank etc.

Uenig?

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

 

 

Ja, da er det bare å begynne med nattskift og legge om døgnrytmen, evt se om man får nattskole til ungene.

Med mi de man sløser MYE med strømmen er det pent lite og hente hvis man ikke har smart strømstyring, annet enn penger såklart.

Hvorfor skal du legge om alt til natten? Ingenting som tyder på at dette vill svare seg..

https://www.nrk.no/norge/vil-gjore-det-dyrere-a-lade-elbilen-pa-ettermiddagen-1.12975883

 

 

 

 

Eller for å si det enkelt: Det blir dyrere strøm når alle andre bruker strøm og rimeligere strøm når strømforbruket er lavt.

 

Dette betyr ikke at det kun er billig å bruke strøm på natten... Spesielt ikke om alle gjør det... Så du må nok retenke det der. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, da er det bare å begynne med nattskift og legge om døgnrytmen, evt se om man får nattskole til ungene.

Med mi de man sløser MYE med strømmen er det pent lite og hente hvis man ikke har smart strømstyring, annet enn penger såklart.

Hvorfor skal du legge om alt til natten? Ingenting som tyder på at dette vill svare seg..
https://www.nrk.no/norge/vil-gjore-det-dyrere-a-lade-elbilen-pa-ettermiddagen-1.12975883

Eller for å si det enkelt: Det blir dyrere strøm når alle andre bruker strøm og rimeligere strøm når strømforbruket er lavt.

Dette betyr ikke at det kun er billig å bruke strøm på natten... Spesielt ikke om alle gjør det... Så du må nok retenke det der.

Det blir det samme som å si at rushtidsavgift i bomringen ikke gjør det dyrere for de som må kjøre på jobb i rushtiden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...