Gå til innhold

Google Wifi endelig lansert i Norge


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Meh.

 

Støtter dingsen(e) PoE eller må en benytte medfølgende strømadapter ?

Google sier:

Hvert Wifi-punkt må kobles til en stikkontakt

Antar dermed disse er uten PoE.

 

Må den ene boksen alltid være router eller kan samtlige bokser settes til å være dumme aksesspunkt ?

Dvs. muligheten for å benytte en annen skikkelig router i kombo med disse.

Lenke til kommentar

Meh.

 

Støtter dingsen(e) PoE eller må en benytte medfølgende strømadapter ?

Google sier:

 

Hvert Wifi-punkt må kobles til en stikkontakt

Antar dermed disse er uten PoE.

 

Må den ene boksen alltid være router eller kan samtlige bokser settes til å være dumme aksesspunkt ?

Dvs. muligheten for å benytte en annen skikkelig router i kombo med disse.

Du kan sette de opp som egne aksess punkt. Men det er absolutt ikke noe poeng og beholde noen annen router. Du jar akkuratt de samme mulighetene med Google Wifi som med en hvilken som helst Asus, dlink, netgear eller andre routere.

 

Jeg har hatt mitt google wifi system siden tidlig i slmmer, og har ikke savnet noe fra den gamle routeren jeg hadde. Jeg har aldri hatt bedre wifi hjemme enn hva jeg har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan sette de opp som egne aksess punkt.

ok.

Men det er absolutt ikke noe poeng og beholde noen annen router. Du jar akkuratt de samme mulighetene med Google Wifi som med en hvilken som helst Asus, dlink, netgear eller andre routere.

Jeg bruker en pfSense boks til router. Den styrer flere ISP (failover) m scheduling & traffic shaping, 4 ulike LAN (hvorav ett er WiFI) med hvert sitt reglerverk (inkl DHCP etc), DNS resolver, 12 aktive IPSEC tuneller. Pluss småting som SNMP og timeservers.

 

Tror ikke helt google boksen egner seg til å ta over.

 

Note; Bruker et Ubiquiti (Unifi) mesh til WiFi pr. nå. Var mest nysgjerrig på hva disse boksene kan.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

hvem i allverden betaler 1390 kroner for 1 box fra spion firma #1 ?

litt mer teknisk,, man må ha minst 3 av disse boksene for å få et såkallt

mesh nettverk ? det er jo helt bak mål prising for spionering..

 

likte teit som bakgrunns støyen min her

hører på lokal nytt fra midtnytt,,  nidaros domen ble ønsket leid av Lockheed Martin , VÅPEN

produsenten fra usa,, det hele var godkjennt og i orden av staten før pluttselig

ei tilfeldig preste dame fannt ut ut av det og fikk satt en stopper for det,, helt villt tankeløst.. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker en pfSense boks til router. Den styrer flere ISP (failover) m scheduling & traffic shaping, 4 ulike LAN (hvorav ett er WiFI) med hvert sitt reglerverk (inkl DHCP etc), DNS resolver, 12 aktive IPSEC tuneller. Pluss småting som SNMP og timeservers.

Tror ikke helt google boksen egner seg til å ta over.

 

Note; Bruker et Ubiquiti (Unifi) mesh til WiFi pr. nå. Var mest nysgjerrig på hva disse boksene kan.

 

 

 

Dersom dette er et hjemmenettverk så befinner du deg i den 0.1% av hjemmebrukere som har helt sinnssykt avanserte behov, og jeg tror vi trygt kan slå fast at du ikke er i målgruppen for Google Wifi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom dette er et hjemmenettverk

Hjemmenettverk, ja. Men det benyttes jo ikke bare til private ting.

jeg tror vi trygt kan slå fast at du ikke er i målgruppen for Google Wifi.

Nja.. 1390,- er ikke så ille dersom dingsen funker bra som rent aksesspunkt. Unifi AC pro koster jo ofte mer enn det og helproffe saker som Cisco Aironet er jo gjerne enda dyrere.

 

Det jeg er litt i tvil om nå er hvorvidt Google får mesh funksjonaliteten til å fungere om du har flere slike og ingen av dem tar rollen som router. Sånne rene "hjemme produkter" har jo gjerne en eller annen uventet begrensning, ofte ment å funke kun på ett bestemt vis.

Lenke til kommentar

Nja.. 1390,- er ikke så ille dersom dingsen funker bra som rent aksesspunkt. Unifi AC pro koster jo ofte mer enn det og helproffe saker som Cisco Aironet er jo gjerne enda dyrere.

Det jeg er litt i tvil om nå er hvorvidt Google får mesh funksjonaliteten til å fungere om du har flere slike og ingen av dem tar rollen som router. Sånne rene "hjemme produkter" har jo gjerne en eller annen uventet begrensning, ofte ment å funke kun på ett bestemt vis.

 

 

 

Jeg fikk inntrykk av at du bedømte produktet etter hvor godt det kunne erstatte ditt eksisterende utstyr, men ser nå at det sto i kontekst med innlegget før ditt.

 

Hjemmeprodukter er ofte svært begrenset i forhold til proff-produkter ja, og Google Wifi er i hvert fall jeg av den oppfatning at er et hjemmeprodukt.

Lenke til kommentar

Det jeg er litt i tvil om nå er hvorvidt Google får mesh funksjonaliteten til å fungere om du har flere slike og ingen av dem tar rollen som router. Sånne rene "hjemme produkter" har jo gjerne en eller annen uventet begrensning, ofte ment å funke kun på ett bestemt vis.

Jeg aner ikke. Men, det er jo meningen at de skal fungere også om hver enhet er koblet til et kablet nettverk. Da bør de vel også være åpen for muligheten for at det allerede er en router på dette nettet?

Lenke til kommentar

Så hva gjør disse boksene som en eller flere range extendere/repeatere ikke kan, for det er vel det det er, en type range extender?

Hva er så spesielt med disse?

Man kan da allerede få tak i slike ting allerede, er det bare at det er google branded som gjør det spesielt eller hva har jeg gått glipp av?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...