Gå til innhold

Image av boot disk på ekstern disk, hva er løsningen?


Anbefalte innlegg

Heeelu..

 

Det gjelder en del av "hjertet" i systemet mitt, boot disken.

 

Ryker den, så er det mange timers jobb med re-applikere alt som skal opp å kjøre igjen. Da vil en image backup, eller speile av boot til annen disk være løsningen, "tror jeg"? Ved "Ransom attack , o.l.,vil en slik image bit-for-bit av boot disk være "gull i verdi".

 

Min tanke er å kjøre en disk 1TB for image clone av C: boot disk som gjennomføres per i dag, da jeg vet ar når Windows 10-64 er ca 2-3 år gammelt blitt, så er det dukket opp såpass  mange feil i Hendelselista, at systemet må re-installeres. Da tror jeg at en boot kopi (image) av disk C:\ som er ca 1-2 år gammelt som blir clonet til C: boot disk, være en ok løsning for å få systemet raskere oppe igjen å kjøre, enn en ren ny installasjon av Win10. 

 

Så da har jeg i en årrekke kjørt på Windows sin egen backup&restore løsning. Hver morgen kl 06.00 kjøres en image bit for bit overføring av boot disk til annen WD 3TB Black typen, HDD. En winPE bootable USB minnepen med Win10 gjenopprettingsverktøy er plassert på denne minnepnne. Denne løsning fungerer, helt til Windows sin egen backup&restore software/hardware relaterte problemer oppstår, så denne løsning er ikke det optimale.Under Win7-64 for omkring ett år siden, skjedde nettopp det, og løsning som løste opp problemet ble funnet, etter en lang tid.Image kopien fungerte heller ikke.

 

Da kjøpte jeg NOVA Store Backup system. Også dette systemet fungerte, helt til den dag for en 8 mnd siden måtte ente frem NOVA Store image backup for restore til ny C-boot. Jeg ble dermed mer og mer skeptisk til slike software løsninger. Jeg lot EASYus Backup få en sjanse til å bevise ovenfor meg at deres software fungerte, men neida. Flere feil under oppstart og lagring av en boot image copy til en harddisk. Så har jeg både O&O, samt Acronis  på vent for utprøving. 

 

Men siden jeg har lett tilgang til SATA-600 kabler fra mitt LSI  SAS-900 kort, har jeg tenkt ut en løsning. Hva om jeg kjører en clone kopi av OS over til en 1TB HDD i dag. Kaller denne disken for "A" diksen. Lar dette være en kopi, og som i dag er 75 % brukbar mtp et fungerende Win10 OS. Denne kopler jeg fra (og burde lagt denne i bankboksen min). NAS disk, plassert i annet rom, hos en kamerat har også vært i mine tanker. Det er en annen side av saken, hvis jeg er for uten bankbokser i dag.  Jeg har for øvrig 2 stk sky-kontoer hver hver på 1TB, hvor de viktigste filer synkroniseres konstant. Men det var C: bootdisken.

 

Så tenkte jeg å sette opp to faste 1TB SATA-600 disker, og sporadisk tar clone koper til disse, av C disken. 

 

Så er til mitt 1000-kroners spørsmål: En helt ny ubrukt disk, som er blitt benyttet i ca 5 timer som en klone av ca 750GB tar, vil denne kunne forventes å virke bedre om la oss si 4 år, enn om disker som benyttes hele tiden, 24t/365 ? Dessverre har  jeg en erfaring at DVD plater for eksempel som er home burned, etter  4-5 år var helt ubrukelige med å kunne lese root director fra slike media.

 

Jeg har tenkt at en kontroll sjekk med boot av den clonede disk må også til. Jeg har erfaringer fra cloner som ikke lar seg opprettes, eller ikke er kjørbare -der det absolutt gjaldt å ha en sikker kilde med OS iaget der.

 

Spørsmålet koker vel helt ned til, er det lurest å la image backup disker være i av stilling, eller på hele tiden?lagret.

 

(Stjeles pc'n, brenner huset ned -da har jeg et C-boot problem, er jeg kjent med)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel et typisk spørsmål som er diskutert opp og ned i mange år. Sansynligvis kan drevet ligge i tiår uten at det blir ødelagt, men det er eksempler hvor drevet feiler mekanisk (f.eks lager som ryker - det er jo bevegelig) eller rett og slett rust (men dette bør være enkelt å unngå hvis ikke du bor oppå sjøen liksom). Data kan også gå tapt over tid (korrupt). Magnetiske felt skal man vel være forsiktig med.

 

Men min erfaring er at det skjer sjeldent. Jeg har veldig gamle drev som fungerer fint selv etter flere år uten bruk.

 

Uansett ... Det kan jo være litt kjedelig å ta sjansen på dette? Her er hva jeg har gjort:

Jeg har en 4-bay NAS satt opp med raid5 mellom 3 disker. Videre har jeg 1 disk som "hot spare". Ryker 1 disk så bygges systemet automatisk opp med disken som er "hot spare". Man kan altså bruke alt så mye man vil, data er relativt sikkert og det bygger seg opp automagisk ved feil.

 

Jeg bruker Acronis True Image til backup av "C:\" over nettverk til NAS. Jeg har ikke merket trøbbel med dette.

 

Det var kanskje ikke helt det du lurte på - men litt i samme ballpark iallfall.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Jauda, sikkert bra det. Jeg hadde backup via Image for Windows til NAS pluss backup via Paragon på en ekstern USB disk og alt gikk til en viss plass. RAID kortet i NAS’en feilet og i tillegg feilet USB disken, så jeg er for øyeblikket uten backup. Man kan ikke stole på noe ser det ut som.

 

Greitt nok USB disken er mer enn 5 år gammel, på tide med ny USB disk, RAID kortet, tja vi får se. Det ble sent til Iwill for at de skulle prøve å reparere det (egentlig så vil Areca prøve), men vi får se.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Dette er vel et typisk spørsmål som er diskutert opp og ned i mange år. Sansynligvis kan drevet ligge i tiår uten at det blir ødelagt, men det er eksempler hvor drevet feiler mekanisk (f.eks lager som ryker - det er jo bevegelig) eller rett og slett rust (men dette bør være enkelt å unngå hvis ikke du bor oppå sjøen liksom). Data kan også gå tapt over tid (korrupt). Magnetiske felt skal man vel være forsiktig med.

 

Men min erfaring er at det skjer sjeldent. Jeg har veldig gamle drev som fungerer fint selv etter flere år uten bruk.

 

Uansett ... Det kan jo være litt kjedelig å ta sjansen på dette? Her er hva jeg har gjort:

Jeg har en 4-bay NAS satt opp med raid5 mellom 3 disker. Videre har jeg 1 disk som "hot spare". Ryker 1 disk så bygges systemet automatisk opp med disken som er "hot spare". Man kan altså bruke alt så mye man vil, data er relativt sikkert og det bygger seg opp automagisk ved feil.

 

Jeg bruker Acronis True Image til backup av "C:\" over nettverk til NAS. Jeg har ikke merket trøbbel med dette.

 

Det var kanskje ikke helt det du lurte på - men litt i samme ballpark iallfall.

 

 

Du kjører Acronis True Image, uten trøbbel sier du. Dette betyr at du har hatt behov for recover av C: disken hvor dette fungerte 100 % og du fikk boot og OS forøvrig til å virke, eller at du ikke har utprøvd en recover.  Jeg antar at behovet ikke har vært der, og dersom det er tilfellet, da vet du ikke om Acronis True Image er en fungerende løsning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...