Gå til innhold

Statsbudsjett i Norge vs. Sverige er sjokkerende


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Sveriges befolkning (10,1 millioner) er dobbelt så stor som Norge, så spør man seg hvordan det er mulig, med mindre vi ikke sløser og nærmest hiver penger ut av vinduet?

Altså. Jeg er helt enig i at utgiftssiden i det norske statsbudsjettet er altfor stor, men det står nå ikke så ille til som du forsøker å fremstille det. Tallene du presenterer er før overføringene fra oljefondet til statsbudsjettet, og etter overføringene budsjetterer man likevel med høyere overskudd for Statens pensjonsfond i 2018 enn i 2017.

Lenke til kommentar

Soseks var akkurat på nyhetene at skolene i sør Oslo f.eks faktisk ikke ikke mye.

 

Det aller meste går til trygden, (som jeg selv går på, så er glad for den) men det gangner oss alle om denne sektoren effiktiviseres.

 

Det at penger går ut av vindu hjelper absolutt ingen. Heller ikke oss brukere.

 

Endringer i systemet kan bli smertefullt. Og sannsynligvis kommer de nok å ta noen tak nå i framtiden uansett mtp siv Jensen og FrP.

 

Vi får se. Og håpe på det beste,

 

(Er jo ikke sikkert vi sløser. Er åpen for andre konklusjoner, men jeg bare sier hvis dette er tilfelle. På generelt grunnlag er ikke sløsing nødvendigvis bra)

Endret av sarmint
Lenke til kommentar

 

Med tanke på at Sveriges befolkning (10,1 millioner) er dobbelt så stor som Norge, så spør man seg hvordan det er mulig, med mindre vi ikke sløser og nærmest hiver penger ut av vinduet?

Altså. Jeg er helt enig i at utgiftssiden i det norske statsbudsjettet er altfor stor, men det står nå ikke så ille til som du forsøker å fremstille det. Tallene du presenterer er før overføringene fra oljefondet til statsbudsjettet, og etter overføringene budsjetterer man likevel med høyere overskudd for Statens pensjonsfond i 2018 enn i 2017.

 

 

Jeg har ikke påstått det står ille til med inn/ut balansen, men det faktum at det brukes 4 000 milliarder mer, på halvparten så stor befolkning.

 

Og er nødvendigvis ikke vanlige mannen i gata som ser noe til de pengene.

Lenke til kommentar

Problemet er at man får mindre og mindre for pengene. Hver krone blir mer og mer verdiløs. Derfor "tjener" Norge mer og "bruker" mer, selv om det er en nullsum i forhold til Sverige som har minst like god velferd som Norge.

 

Bare for å nevne ett eksempel har studenter i Sverige samme stipend/lån som i Norge, samtidig som alt er mye billigere i Sverige.

Lenke til kommentar
 i

 

Bare for å nevne ett eksempel har studenter i Sverige samme stipend/lån som i Norge, samtidig som alt er mye billigere i Sverige.

 

De har også gratis Skolmat i grunnskolen.

 

I Norge var det stor politisk ståhei om hvorvidt elevene skulle få litt frukt. Det ble vel tatt fra dem igjen og, hvis jeg ikke husker feil (?)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått det står ille til med inn/ut balansen, men det faktum at det brukes 4 000 milliarder mer, på halvparten så stor befolkning.

 

Og er nødvendigvis ikke vanlige mannen i gata som ser noe til de pengene.

400 milliarder mer i hvert fall. Eller enda litt til om vi regner om til lik valutakurs.

 

Og jo, grunnen til de skyhøye utgiftene er vel nettopp først og fremst at "den vanlige mannen i gata" får tilgang til ekstremt lukrative trygdeordninger her til lands. Folketrygden utgjør godt over en tredjedel av det norske utgiftsbudsjettet (over 470 milliarder kroner), og er hovedgrunnen til at vi bruker så vanvittig mye penger.

Lenke til kommentar

 i forhold til Sverige som har minst like god velferd som Norge.

 

.

 

Nei det har de ikke.

 

Jeg har jobbet og bodd i Sverige en del år, har kontakt med bekjente der og følger media daglig og det er områder der som er under veldig press og har en nedadgående trend som skole, politi og helsevesen. Samtidig har det kommet veldig tøffe krav til de som faller utenfor arbeidslivet.

 

Mitt inntrykk er at det er veldig mye bedre her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke påstått det står ille til med inn/ut balansen, men det faktum at det brukes 4 000 milliarder mer, på halvparten så stor befolkning.

 

Og er nødvendigvis ikke vanlige mannen i gata som ser noe til de pengene.

400 milliarder mer i hvert fall. Eller enda litt til om vi regner om til lik valutakurs.

 

Og jo, grunnen til de skyhøye utgiftene er vel nettopp først og fremst at "den vanlige mannen i gata" får tilgang til ekstremt lukrative trygdeordninger her til lands. Folketrygden utgjør godt over en tredjedel av det norske utgiftsbudsjettet (over 470 milliarder kroner), og er hovedgrunnen til at vi bruker så vanvittig mye penger.

 

 

 

Halvparten er jo pensjon - vil ikke kalle innbetalt skatt i mange år til egen pensjon for "ekstremt lukurative trygdeordninger".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

i forhold til Sverige som har minst like god velferd som Norge.

 

.

 

Nei det har de ikke.

 

Jeg har jobbet og bodd i Sverige en del år, har kontakt med bekjente der og følger media daglig og det er områder der som er under veldig press og har en nedadgående trend som skole, politi og helsevesen. Samtidig har det kommet veldig tøffe krav til de som faller utenfor arbeidslivet.

 

Mitt inntrykk er at det er veldig mye bedre her!

 

Med velferd mener jeg først og fremst sosialsystem. Men ja, det stemmer at andre områder i samfunnet er i forfall i Sverige, men det er det jammen også i Norge, selv på områder Norge alltid har vært dårligere enn Sverige og Danmark. Skolen er nok mye av det samme i alle tre land, og er en egen diskusjon i seg selv. Jeg kan bare snakke for den Norske skolen og si at kvaliteten på den Norske skolen er langt under et nivå som egentlig er akseptabelt i en moderne verden og til en slik pris.

 

Angående politiet er de jo mer opptatt av å ustede pass og drikke kaffe på politikontoret heller enn å være ute å beskytte nordmenn i gatene (selv om det nok er langt verre i Sverige). Men politiet skal også ha kreditt, de er selvsagt en viktig institusjon og fungerende der de kan fungere, og på områdene de ikke fungerer er det stort sett ikke deres egen feil, men politiske diktat og politisk vanstyre som er årsaken.

 

Helsevesen har jeg ikke hatt så mye med å gjøre, men jeg har inntrykk av at det stort sett er bra i hele Europa, selv om mange nordmenn blir nektet behandling som i andre land er tilgjengelig, med bakgrunn i "det er for dyrt". Altså, et helsesystem som begrenser mulighetene for behandling. I USA er det annerledes, der er behandling begrenset av hvilken samfunnsklasse man tilhører, men vi begynner å se skissen av et slik system også i Norge, hvor rike nordmenn drar til utlandet for behandling som ikke er tilgjengelig i Norge.

 

Ting i Norge og Sverige er egentlig rimelig likt. Sverige har noen flere innvandrer som teller som minus for Sverige, mens Norge har svært få velykkede internasjonale selskap. Alt i alt er bruttonasjonalprodukt ingen god indikator totalt sett, men kun en del av mange statistikker man må se på for å sammenlikne land. BNP er påvirket av valuta som mister verdi. Det finnes pluss og minus ved begge land, men tatt i betraktning at Norge er et oljeland har vi egentlig gjort det rimelig dårlig i forhold til Sverige, som jo et uten olje.

 

Jeg som Nordmann er mer bekymret for Norges fremtid enn Sveriges fremtid, selv om begge gir grunn til bekymring. Det er mange sorte skyer på himmelen for Norge, som sakte men sikkert nærmer seg. Dessverre. Overforbruk på statsbudsjettet er en av disse, det er ikke bærekraftig i lengden. Konsekvensene er rimelig greie å forestille seg, men vanskelige å analysere. For ikke å snakke om en boligboble som lett kan kollapse, eller mangel på alternativer når oljealderen er i en sterkere nedgang. Vi investerer jo tross alt ikke i fremtiden. Så har man også muligheten for en global finanskollaps som jo har potensiale til å fjerne alle verdiene vi har lagt til side, noe forøvrig også en boligboble som sprekker har.

 

Dessverre tenker vi ikke på fremtiden i Norge, det er svært synd. Jeg skulle ønske det var annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...