Gå til innhold

Regjeringen vil bruke 55 millioner til å modernisere Altinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du blir ansatt i en ny bedrift, kjøper et hus, en bil, tar opp lån eller inngår en avtale med en eller annen bedrift osv osv.

 

Vil du da la kontrakten ligge hos arbeidgiver/utbygger/bilselger/bank og aller nådigst få adgang til kontrakt og betingelser når det passer motparten?

 

Det ser ut til at de fleste nå synes det er helt ok.

 

Det offentlige er ikke bare en leverandør av tjenester/ytelsert til befolkningen. De er også en meget sterk motpart som du sannsynligvis vil være i konflikt med på en eller annen måte en eller mange ganger - uenighet om skatt, byggetillatelse, ytelser, medisinsk behandling.

 

Det er ikke du som har din informasjon lagret hos det offentlige ved Altinn og lignende tjenester som helseregister. Du har IKKE fri adgang, og det er ikke DINE gjenparter som ligger der.

 

Det er det offentlige som har SIN informasjon om deg lagret der. Det vil si at du er prisgitt hva disse institusjonene finner det for godt å la deg få adgang til b.la avhengig av hvilken retning politikk og budsjetter tar.

 

Det samme gjelder ditt bankforhold. Hva skjer med dine historiske data når du avslutter ditt kundeforhold til banken? Har du fortsatt enkel tilgang til kontoutskrift og digitalt signerte kontrakter? Eller binder banken deg fast til kundeforholdet gjennom sine digitale løsninger? For det er ikke DIN informasjon de lagrer. De lagrer SIN informasjon om DEG.

 

Problemet med Digipost er at løsningen er eid av et statlig selskap og at eieren er i et meget sterkt avhengighetsforhold til det offentlige. Så hvor sikker er Digipost dersom DU ikke ønsker å gi adgang til postkassen når det offentlige virkelig vil se hva du har der eller hva du har slettet/beholdt?

 

Konseptet med en slik postkasse er bra, men enhver må stå fritt til å plassere den hvor man vil enten det nå er i nettskyen eller på hjemmeserveren eller hvor det måtte være.

 

E-boks er forsåvidt omfattet av den samme problemstillingen fordi de er prisgitt en kontrakt med det offentlige.

 

En digital postkassetjeneste må være avhengig av den enkelte innehaver av en slik postkasse og ikke den mest dominerende motparten du kan ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt i din digitale postkasse og arkiv er din personlige eiendom. Verken avsender (motpart ved en evt. konflikt), eller vi som leverandør, har tilgang til disse dataene. Alle data lagres kryptert. Av praktiske årsaker oppbevarer vi per default brukernes krypteringsnøkler i et digitalt nøkkelskap, utilgjengelig også for ansatte i Digipost. Brukere som heller vil generere sine egne krypteringsnøkler og benytte disse, står imidlertid fritt til det.

 

Mvh. Digipost

Lenke til kommentar

Til dere som mener vi kun trenger Altinn og ikke DigiPost og e-Boks.

Dere glemmer at Altinn er kun kommunikasjon mot det offentlige/statilige etater.

Digipost er et fint alternativ til private organisasjoner for å sende ut dokumenter elektronisk.

 

Alle mine private leverandører leverer meg det jeg trenger digitalt via epost eller via egne portaler hvor jeg kan laste ned dokumentasjon.

 

Jeg liker også å ha ett spamfilter jeg selv kontrollerer, både digipost og e-boks har liten grunn til å stoppe spam som de tjener penger på. Og med tanke på at de ikke har kommet opp med andre måter de skal finansiere løsningen sin på er det spam som kommer til å bli inntektskilden.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Alt i din digitale postkasse og arkiv er din personlige eiendom. Verken avsender (motpart ved en evt. konflikt), eller vi som leverandør, har tilgang til disse dataene. Alle data lagres kryptert. Av praktiske årsaker oppbevarer vi per default brukernes krypteringsnøkler i et digitalt nøkkelskap, utilgjengelig også for ansatte i Digipost. Brukere som heller vil generere sine egne krypteringsnøkler og benytte disse, står imidlertid fritt til det.

 

Mvh. Digipost

 

Det som synes helt åpenbart er at DPI/Digipost/e-Boks er den offentlige forvaltningens verktøy. Det er utviklet for å dekke forvaltningens behov og det er forvaltningen som har det hele og fulle eierskapet til løsningene.

 

Det er også forvaltningens behov som driver utviklingen av løsningene videre.

 

https://www.digi.no/artikler/kommentar-er-sikker-digital-postkasse-blitt-et-mal-i-seg-selv/409545

 

https://samarbeid.difi.no/sites/samarbeid/files/produktstrategi_digital_postkasse_horingsutkast_v0.9.pdf

 

Det er relativt åpenbart at nåværende/fremtidige løsninger tar og må ta hensyn til "Postkasseinnehavernes" behov - ellers vil jo ikke folk bruke dette. Er det ikke det som har vist seg å være et problem?

 

I bakgrunnen lurer det et godt gammeldags spøkelse "obligatorisk", og dette er igjen et symptom på at løsningene ikke treffer et tilstrekkelig antall brukere.

 

Forvaltningens behov for å morphe DPI til noe annet ut ifra forvaltningens ønsker og behov innebærer en ikke uvesentlig risiko for at postkassebrukerne får noe som de absolutt ikke vil ha. Det blir nok ikke helt enkelt å dra skjegget ut av DEN postkassa i fremtiden.

 

Det er ikke vanskelig å forstå at forvaltningen uansett vil ha sterke interesser i løsningen, men slik det ser ut for meg er det forvaltningen som helt og fullt eier dette, og dersom Digipost eller e-Boks "blir beordret til det" vil en eller annen sette fra seg kaffekoppen, tusle bort til nøkkelskapet og finne frem 8-nøkkelen til den aktuelle postkasseeieren.

 

Jeg kan godt tenke meg å ha en sikker digital postkasse jeg, men det kommer ikke til å bli en realitet før jeg føler jeg har reell eierkontroll over den.

 

Et lite spm til slutt:

Du flytter til det store utland for en lang periode og BankID vil ikke fungere når du ikke lengre har adresse i Norge. BankID trekkes tilbake så snart de vasker mot folkeregisteret. Så skal du håndtere informasjon med "høyere krav til sikkerhet".

 

Hvordan får du adgang til informasjonen og mulighet til å korrespondere med forhøyd krav til sikkerhet? Lockout?

Lenke til kommentar

 

Alt i din digitale postkasse og arkiv er din personlige eiendom. Verken avsender (motpart ved en evt. konflikt), eller vi som leverandør, har tilgang til disse dataene. Alle data lagres kryptert. Av praktiske årsaker oppbevarer vi per default brukernes krypteringsnøkler i et digitalt nøkkelskap, utilgjengelig også for ansatte i Digipost. Brukere som heller vil generere sine egne krypteringsnøkler og benytte disse, står imidlertid fritt til det.

 

Mvh. Digipost

 

Det som synes helt åpenbart er at DPI/Digipost/e-Boks er den offentlige forvaltningens verktøy. Det er utviklet for å dekke forvaltningens behov og det er forvaltningen som har det hele og fulle eierskapet til løsningene.

 

Det er også forvaltningens behov som driver utviklingen av løsningene videre.

 

https://www.digi.no/artikler/kommentar-er-sikker-digital-postkasse-blitt-et-mal-i-seg-selv/409545

 

https://samarbeid.difi.no/sites/samarbeid/files/produktstrategi_digital_postkasse_horingsutkast_v0.9.pdf

 

Det er relativt åpenbart at nåværende/fremtidige løsninger tar og må ta hensyn til "Postkasseinnehavernes" behov - ellers vil jo ikke folk bruke dette. Er det ikke det som har vist seg å være et problem?

 

I bakgrunnen lurer det et godt gammeldags spøkelse "obligatorisk", og dette er igjen et symptom på at løsningene ikke treffer et tilstrekkelig antall brukere.

 

Forvaltningens behov for å morphe DPI til noe annet ut ifra forvaltningens ønsker og behov innebærer en ikke uvesentlig risiko for at postkassebrukerne får noe som de absolutt ikke vil ha. Det blir nok ikke helt enkelt å dra skjegget ut av DEN postkassa i fremtiden.

 

Det er ikke vanskelig å forstå at forvaltningen uansett vil ha sterke interesser i løsningen, men slik det ser ut for meg er det forvaltningen som helt og fullt eier dette, og dersom Digipost eller e-Boks "blir beordret til det" vil en eller annen sette fra seg kaffekoppen, tusle bort til nøkkelskapet og finne frem 8-nøkkelen til den aktuelle postkasseeieren.

 

Jeg kan godt tenke meg å ha en sikker digital postkasse jeg, men det kommer ikke til å bli en realitet før jeg føler jeg har reell eierkontroll over den.

 

Et lite spm til slutt:

Du flytter til det store utland for en lang periode og BankID vil ikke fungere når du ikke lengre har adresse i Norge. BankID trekkes tilbake så snart de vasker mot folkeregisteret. Så skal du håndtere informasjon med "høyere krav til sikkerhet".

 

Hvordan får du adgang til informasjonen og mulighet til å korrespondere med forhøyd krav til sikkerhet? Lockout?

Digipost er en løsning for både private og offentlige virksomheter. Løsninger som integrasjon mot nettbank, egen funksjonalitet rundt inkasso, timeinnkallinger, osv. har alle blitt til i samarbeid med private aktører, for i neste omgang å gjøres tilgjengelig for offentlige virksomheter via DPI-APIet til Difi. I tillegg bestiller Difi ny funksjonalitet på vegne av offentlige aktører, som f.eks sikker 2-veis-kommunikasjon, som private virksomheter også får nytte av.

 

Enkelte aktører ønsker å framstille digital postkasse som "strøm på papir" og at framtiden er "dialog- og innsynsløsninger", men de som har litt erfaring med digitale prosesser i praksis (privat sektor har utviklet kunderelaterte prosesser over web i 15 år) vet at en verden der hver enkelt innbygger skal forholde seg til flere titalls portaler i praksis blir for fragmentert og komplisert for brukerne. Fokus bør derfor være på hvordan innbyggernes sikre meldingsboks og personlige digitale arkiv (enten det leveres av Posten eller andre) og virksomhetenes digitale kanaler spiller sammen mest mulig effektivt. Dette jobber både Difi og vi tett sammen med både private og offentlige virksomheter for å utvikle videre.

 

Eierkontroll over dine data er ubestridt. Er du på tin foil hat nivå, kan du kjøre egen krypteringsnøkkel.

 

Så lenge du har et norsk personnummer kan du ha BankID, og så lenge du har BankID får du tilgang til Digipost - uavhengig av folkeregistrert adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...