Gå til innhold

Gå ferdig VGS som 25-åring


Seen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter mye fravær på VGS pga helsa fikk jeg ikke vitnemål, og etter det har jeg jobbet forskjellige jobber. Har nå lyst å gjøre ferdig VGS og starte på høyere utdanning, men er usikker på mulighetene rundt det. Ble sykemeldt i sommer og skal gå på AAP i ca 1 år. Etterhvert vil det bli snakk om å fortsette videre til jobb/utdanning, og da har jeg lyst å spørre om å få fullføre VGS. Vet ikke helt om privatist er aktuelt, men er det andre alternativer? Bor i Oslo-området. Trenger jo bare "basisfagene" som inngår i 23/5 regelen, så håper det er mulig å alle sammen på 1 år, kanskje 3 semester.

 

Har noen erfaringer fra lignende situasjoner som de vil dele, så kom med de! Mitt inntrykk av NAV er at jo mer informert jeg dukker opp på møtene, jo mer får jeg tilbud om. Vil vite om mulighetene mine og hva som er det beste å gjøre for noen i min situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

fikk ikke vitnemål?

Jeg er i ca samme båt.

Jeg hadde for mye fravær og har derfor fått stryk på vitnemålet med begrunnelse av "ikke grunnlag for vurdering"

 

Jeg har derfor en "fullført ikke fullført utdannelse".

Man må da sende inn søknad hos vigo.no for å enten søke utdanning eller realkompetansevurdering.

Jeg ble også informert at du kan legge til ønsket studieretning i kommentarfeltet da det i enkelte fag ikke vil være nødvendig å ta opp alt som gjenomgåes i pensum mht høyere utdanning.

Men mest sannsynlig, om du har fullført ikke fullført, så vil du få avslag.

 

Jeg fikk avslag om å få dekket VGS utdannelse, som var opptakskrav, men jeg sendte søknad til fagskole allikevel hvor jeg ble tatt opp allikevel på realkompetansevurderingsgrunnlag.

 

 

 

 

og ja - min erfaring er også at NAV aldri frivillig gir det informasjon om velferd du har krav på. Mine lokale saksbehandlere sier nei, men så sender jeg søknader likevel og får godkjent sentralt. Jeg tror de som sitter i skrankene rundtomkring har veldig lite kjennskap til rettighetene de skal ivareta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og ja - min erfaring er også at NAV aldri frivillig gir det informasjon om velferd du har krav på. Mine lokale saksbehandlere sier nei, men så sender jeg søknader likevel og får godkjent sentralt. Jeg tror de som sitter i skrankene rundtomkring har veldig lite kjennskap til rettighetene de skal ivareta.

 

De som sitter på NAV-skranken er tidligere NAV-klienter, tenker jeg. De kan med andre ord ingenting, bare fått opplæring. Denne informasjonen har jeg fått høre fra andre tidligere.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Etter mye fravær på VGS pga helsa fikk jeg ikke vitnemål, og etter det har jeg jobbet forskjellige jobber. Har nå lyst å gjøre ferdig VGS og starte på høyere utdanning, men er usikker på mulighetene rundt det. Ble sykemeldt i sommer og skal gå på AAP i ca 1 år. Etterhvert vil det bli snakk om å fortsette videre til jobb/utdanning, og da har jeg lyst å spørre om å få fullføre VGS. Vet ikke helt om privatist er aktuelt, men er det andre alternativer? Bor i Oslo-området. Trenger jo bare "basisfagene" som inngår i 23/5 regelen, så håper det er mulig å alle sammen på 1 år, kanskje 3 semester.

 

Har noen erfaringer fra lignende situasjoner som de vil dele, så kom med de! Mitt inntrykk av NAV er at jo mer informert jeg dukker opp på møtene, jo mer får jeg tilbud om. Vil vite om mulighetene mine og hva som er det beste å gjøre for noen i min situasjon.

Du kan ikke få aap i sammenheng med skolegang med mindre du er 23+ år. Hvis du er over 23 år så er det muligheter, er du yngre er det ikke sjans i havet. Vært gjennom det opplegget der, du regnes ikke som 50% ufør om du mener du takler skolegang eller privatist fag. Av en eller annen grunn så forandrer det seg når du blir 23.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 Bor i Oslo-området. Trenger jo bare "basisfagene" som inngår i 23/5 regelen, så håper det er mulig å alle sammen på 1 år, kanskje 3 semester.

 

 

Gratis

 

https://felles.oslovo.no/opplaringstilbud/VGO/studiekompetanse/

 

Du må ikke tenke på å søke private alternativer som koster penger.

 

 

 

Tusen takk <3 Skal søke i dag og heller trekke meg om saksbehandleren ikke støtter planen om å begynne der til høsten. Vet du noe som hvem som går der og hvordan ting foregår? Er det privatistweb du går opp til eksamen til eller ordner de det på skolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Bor i Oslo-området. Trenger jo bare "basisfagene" som inngår i 23/5 regelen, så håper det er mulig å alle sammen på 1 år, kanskje 3 semester.

 

 

Gratis

 

https://felles.oslovo.no/opplaringstilbud/VGO/studiekompetanse/

 

Du må ikke tenke på å søke private alternativer som koster penger.

 

 

 

Tusen takk <3 Skal søke i dag og heller trekke meg om saksbehandleren ikke støtter planen om å begynne der til høsten. Vet du noe som hvem som går der og hvordan ting foregår? Er det privatistweb du går opp til eksamen til eller ordner de det på skolen?

 

 

Bare hyggelig. Gikk der selv på midten av 2000 tallet. Du kan ha timer på dag eller kveldstid (må velge en av delene), og det er et kjempe ålreit sted å være. Alt fungerer på samme måte som vanlig skole, du har eksamen på skolen etc. Eneste forskjell er at det er voksne folk som går der, folk som tar opp fag eller som er på tiltak. Personlig synes jeg lærerne var mye bedre enn i vanlig skole, kanskje fordi alle som går der er motiverte og ingen er skolelei siden ingen er der ufrivillig og lærerne derfor blir ekstra motivert selv. 

 

Blir faktisk litt misunnelig nå kjenner jeg, for jeg kunne ønske det var meg som var 25 og som skulle gå der. Tror faktisk jeg var rundt 23-25 selv når jeg gikk der. Masse hyggelige folk jeg ble kjent med, men som jeg mistet kontakten med på eget initiativ, noe jeg angrer på i dag. DU får oppdatere oss på hvordan det går etterhvert, om du kommer inn eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 Bor i Oslo-området. Trenger jo bare "basisfagene" som inngår i 23/5 regelen, så håper det er mulig å alle sammen på 1 år, kanskje 3 semester.

 

 

Gratis

 

https://felles.oslovo.no/opplaringstilbud/VGO/studiekompetanse/

 

Du må ikke tenke på å søke private alternativer som koster penger.

 

 

 

Tusen takk <3 Skal søke i dag og heller trekke meg om saksbehandleren ikke støtter planen om å begynne der til høsten. Vet du noe som hvem som går der og hvordan ting foregår? Er det privatistweb du går opp til eksamen til eller ordner de det på skolen?

 

 

Bare hyggelig. Gikk der selv på midten av 2000 tallet. Du kan ha timer på dag eller kveldstid (må velge en av delene), og det er et kjempe ålreit sted å være. Alt fungerer på samme måte som vanlig skole, du har eksamen på skolen etc. Eneste forskjell er at det er voksne folk som går der, folk som tar opp fag eller som er på tiltak. Personlig synes jeg lærerne var mye bedre enn i vanlig skole, kanskje fordi alle som går der er motiverte og ingen er skolelei siden ingen er der ufrivillig og lærerne derfor blir ekstra motivert selv. 

 

Blir faktisk litt misunnelig nå kjenner jeg, for jeg kunne ønske det var meg som var 25 og som skulle gå der. Tror faktisk jeg var rundt 23-25 selv når jeg gikk der. Masse hyggelige folk jeg ble kjent med, men som jeg mistet kontakten med på eget initiativ, noe jeg angrer på i dag. DU får oppdatere oss på hvordan det går etterhvert, om du kommer inn eller ikke.

 

 

 

Håper det er like bra der i dag som da du gikk der. Trenger motiverte lærere og et miljø som er okey slik at jeg kommer meg igjennom de fagene.

 

Skal holde dere oppdatert  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du går på voksenopplæringen så er det både gratis og du har status som "elev", dvs at du blir vektlagt underveis som normalt, og trenger ikke å tenke på dette med avsluttende eksamen og privatistweb. Med mindre du faktisk blir trukket ut ufrivillig fra fylkeskommunen ;-). Dama ble trukket ut i hennes svakeste fag, matematikk, og ble sådan straffet særdeles hardt og urettferdig. Selv de lokale lærerne på den vgs klødde seg i hodet av det tullet der... mens jeg ble ikke trukket ut.

Får du et standpunkt i et fag og vil forbedre SÅ må du ut på privatistweb. Ca 2100 kr for å forbedre.

Tok selv alle seks fagene. Skal du ha alle så er det anbefalt å bruke MINST 2 år hvis du ikke er av den A4 skolelyse-sorten og samtidig vil ha gode karakterer med tanke på høgskole.

Jeg oppfylte ikke 23/5 regelen fordi jeg ikke hadde fått noe særlig jobb, men det er stort sett NULL problem å komme inn med realkompetanse. Inntakskontoret er stortsett ganske greie sånn sett, i hvert fall de i Sandvika da jeg bodde der den gangen.

Men ja, NAV har et tåpelig system. Jeg ønsker deg ALL lykke ut av det der. Måtte selv undersøke og søke på det lokale inntakskontoret da jeg ikke orket å gå og bare se i veggen lenger. NAV bare fulgte etter med AAP så da gikk det jo plutselig veldig bra :-)

 

Motiverte og gode lærere er i mine øyne alfa og omega - det og et godt klassemiljø betyr mye. Man merker fort hvilke lærere som faktisk er interessert i å hjelpe en.

 

EDIT: Liten endring: Norsk er det eneste faget ALLE må ha en avsluttende eksamen i. Alt  annet kan man bli trukket ut i.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er så tragisk; uansett om det er helsa eller annet som spiller inn så passer ikke alle inn i det typiske firkantede skolesystemet. Alle skal gjennom det samme uansett om du er flodhest, ape, fisk, giraff, fugl eller pingvin.

 

https://www.edsurge.com/news/2017-02-23-kids-don-t-fail-schools-fail-kids-sir-ken-robinson-on-the-learning-revolution

 

Vil anbefale å søke etter han på google eller youtube for inspirasjon, spesielt den artige animasjonen som er laget fra en av hans TED foredrag:

 

Uansett alder så er det ingen skam å starte eller ta opp utdanning selv om det ikke alltid er så enkelt... tenkte endel på å blir lærer på grunn av denne karen og min naturfag/matematikk lærer på voksenopplæringen, men slik som reglene er blitt og med lav lønn så gidder jeg ikke.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du går på voksenopplæringen så er det både gratis og du har status som "elev", dvs at du blir vektlagt underveis som normalt, og trenger ikke å tenke på dette med avsluttende eksamen og privatistweb. Med mindre du faktisk blir trukket ut ufrivillig fra fylkeskommunen ;-). Dama ble trukket ut i hennes svakeste fag, matematikk, og ble sådan straffet særdeles hardt og urettferdig. Selv de lokale lærerne på den vgs klødde seg i hodet av det tullet der... mens jeg ble ikke trukket ut.

 

Får du et standpunkt i et fag og vil forbedre SÅ må du ut på privatistweb. Ca 2100 kr for å forbedre.

 

Tok selv alle seks fagene. Skal du ha alle så er det anbefalt å bruke MINST 2 år hvis du ikke er av den A4 skolelyse-sorten og samtidig vil ha gode karakterer med tanke på høgskole.

 

Jeg oppfylte ikke 23/5 regelen fordi jeg ikke hadde fått noe særlig jobb, men det er stort sett NULL problem å komme inn med realkompetanse. Inntakskontoret er stortsett ganske greie sånn sett, i hvert fall de i Sandvika da jeg bodde der den gangen.

 

Men ja, NAV har et tåpelig system. Jeg ønsker deg ALL lykke ut av det der. Måtte selv undersøke og søke på det lokale inntakskontoret da jeg ikke orket å gå og bare se i veggen lenger. NAV bare fulgte etter med AAP så da gikk det jo plutselig veldig bra :-)

 

Motiverte og gode lærere er i mine øyne alfa og omega - det og et godt klassemiljø betyr mye. Man merker fort hvilke lærere som faktisk er interessert i å hjelpe en.

 

EDIT: Liten endring: Norsk er det eneste faget ALLE må ha en avsluttende eksamen i. Alt  annet kan man bli trukket ut i.

 

Tusen takk for at du delte din historie :) Har du noen tips angående NAV kanskje? Vet at de i utgangspunktet er skeptisk til å finansiere utdanning, men jeg er redd for at jeg ikke kommer særlig videre i livet mitt om jeg ikke får dette til. Håper du kan svare enten her eller PM.

Lenke til kommentar

 

-

 

Tusen takk for at du delte din historie :) Har du noen tips angående NAV kanskje? Vet at de i utgangspunktet er skeptisk til å finansiere utdanning, men jeg er redd for at jeg ikke kommer særlig videre i livet mitt om jeg ikke får dette til. Håper du kan svare enten her eller PM.

 

 

Bare hyggelig :-)

 

Tips? Vel, nå skal jo NAV innskrenke enda mere på antall år man kan gå på AAP, som om det hjelper å bare skitte folk over på den beryktede "sosialen"...

 

Jo, stå på og ikke gi deg dersom du ønsker deg utdanning! Det er det beste tipset jeg kan gi deg og den beste medisinen mot en ensformig tilværelse. Jeg slet med ganske mye fra før av før jeg havner i NAV og de er som sagt mestere i å kaste deg rundt som en høyball på speed. Min er faring er at de er selvsagt veldig interessert i å hjelpe deg offisielt, men uoffisielt så må du banke litt i bordet, ellers vil de bare forlange at du sitter stille mens du mottar ytelser.

 

Det er STORE regionale forskjeller. Oslo og Asker/Bærum er kjent for å være rigide og innbitte, og gruser deg, så har du mulighet så flytt på deg. NAV ansetter altfor ofte folk med for lite bakrunn og for lite opplæring. Mens andre kaster kurs og annet etter deg... Har et familiemedlem som jobber i NAV Oslo og selv han var målløs den første tiden...

 

Det hjelper som regel med lege, spesialist, psykolog i ryggen dersom du ikke kommer igjennom på vanlig måte. NAV kan ikke direkte nekte deg å fullføre studiekompetansen eller gjøre noe som kan gjøre deg frisk, eller noe som gjør at du kommer deg videre. Jeg ble i tillegg langvarig sykemeldt på jobben og måtte flytte fordi mitt NAV kontor ikke var interessert i å hjelpe meg frisk, selv med 2 spesialiste, en lege og en psykolog. Selv med advokat så gikk saken i dass og NAV kontoret ga seg ikke. Men som oftest så orker man ikke slikt for lenge, og slik skal det ikke være.

 

De ville heller gi meg penger mens jeg satt på rommet og grein, nesten... ;-). Nå staker jeg ut utdanningen jeg alltid har drømt om, og som jeg aldri kom inn på den gangen jeg søkte vgs for mange år siden (selv med 4+ ut av ungdomskolen og læringsvansker).

 

Forhør deg på ditt lokale utdannings/inntaks -kontor direkte og hør om mulighetene dine. Sjekk ut udir og andre nettsider og ta med alt til din saksbehandler, og fortell at dette må til for at du skal videre. Argumenter også med fakta at voksenooplæringen ikke bør/kan tas kun på et år. Det er er nesten selvmord i og med at man ikke får god nok tid på å gå igjennom alt det komprimerte stoffet og samtidig ønsker en karakter til å kommer seg videre med (bare Norsk er 3 fag alene). Fakta er at studiekompetanse i dag er null værdt med kun bestått. Men fordelen med voksenopplæringen er at du blir vektlagt underveis og får standpunktskarakter, så det hjelper endel.

 

Og uansett så skader det ikke å skaffe seg bøker allerede nå og begynne. Som saksbehandleren min på det nye kontoret sa "hva du gjør på fritiden har ikke vi noe med" :-D

Kan godt fortsette på PM.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Tok selv alle seks fagene. Skal du ha alle så er det anbefalt å bruke MINST 2 år hvis du ikke er av den A4 skolelyse-sorten og samtidig vil ha gode karakterer med tanke på høgskole.

 

 

Absolutt, glemte dette. 

 

 

 

Har en liten oppdatering å komme med siden jeg opprettet denne tråden. I samtaler med NAV fikk jeg støtte i at det beste for meg er å fullføre videregående, og saksbehandleren min betrygget meg med at det økonomiske vil bli tatt hånd om så lenge jeg går på skole. Søknaden til Oslo VO ble godkjent etter at jeg først fikk et brev om at jeg har rett på utdanning etter et eller annet lovverk.

 

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd! Alt var så mørkt for bare ett par måneder siden, men litt etter litt så har det lysnet og det er endelig mulig for meg å begynne å se litt fremover.

 

Tusen takk for all hjelp fra alle her! Hadde ikke visst om dette en gang hadde det ikke vært for diskusjon.no <3

Endret av Seen
Lenke til kommentar

 

 

Tok selv alle seks fagene. Skal du ha alle så er det anbefalt å bruke MINST 2 år hvis du ikke er av den A4 skolelyse-sorten og samtidig vil ha gode karakterer med tanke på høgskole.

 

 

Absolutt, glemte dette. 

 

 

 Søknaden til Oslo VO ble godkjent e

 

 

 

Wooo heldiggrisen!  :)  Er misunnelig  :closedeyes: kos deg MASSE!!!

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke studere på egen hånd?

 

Det gir deg et helt annet forhold til stoffet du lærer. Du blir liksom både lærer og student på en gang.

 

Det fungerer sikkert for folk som har ressurser til det, men jeg er sykemeldt og min studieteknikk er ikke blitt brukt på rundt 7 år. Å gå i gang med selvstudie hadde garantert ikke fungert for meg nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...