Gå til innhold

Denne elektriske SUV-en kommer neste år og har 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Og i tilfellet IT-nett kan ikke Neutral tilkobles da der bare ikke finnes noen Neutral-leder å koble til. Jeg besitter ikke standarden, men om den faktisk spesifiserer at Neutral må tilkobles så er det standarden som har et problem. Vi kan ikke ha en standard som ganske enkelt er diskriminerende mot eksisterende og utbredte forsyningsnett som IT. Jord (PE) må alltid tilkobles, men der stopper velviljen.

 

 

Du kan mene hva du vil men slik er standarden og den kan ikke endres uten å skape massive kompatibilitets-problemer. Det er kun deler av Norge og Albania som har IT-nett, og ingen brydde seg om tenke noe særlig på våre to små land når standarden ble skrevet. 

 

Så at IT-.nett er utbredt er nok en rimelig sterk overdrivelse. Europa har i all hovedsak TN.

Lenke til kommentar

 

Du snakker altså om en helt ordinær transformator som om det var noe nytt? Eller at folk ønsker å ha slikt i garasjen?

 

Ehh, nei? Jeg forklarer hvordan tre stykk galvanisk skilte 230VAC enfaseseladere kan arrangeres rundt – typisk ved hjelp av kontaktorer – på to ulike sett – Stjerne og Delta – inne i bilen, slik at de samme laderne tillates omfavne to helt ulike forsyningsnett – 3×400VAC TN og 3×230VAC IT. 

 

At dette ikke er min oppdagelse, er korrekt. Prinsippet benyttes alle steder der det er trefase i aksjon, enten det er transformatorer eller motorer. Så hvorfor bilindustrien nekter benytte prinsippet til balansert semihurtig lading av bilen på 'alle' typer nett, se det forstår jeg bare ikke. Men svaret er vel som alltid penger. 

 

 

 

Ja, og markedet for dette er jo kjempestort.

 

Det hadde vært LANGT mer fornuftig å dimensjonere likeretteren til å støtte både 230V enfase og 400V trefase.

Den består da av 6 likeretterdioder hvor kun fire er i bruk ved enfase. Kondensatoren i midtkretsen/DC-linken må da dimensjoneres for topuls-last og tåle spenningen fra 400V samtidig - noe som slett ikke er vanskelig å designe for.

 

Problemet er at dette er noe dyrere enn løsningen som eksisterer i dag, og det er ikke verdt kostnaden å tilpasse det for et særdeles lite 230V trefase-samfunn. Noen (Tesla og eGolf) har dog tweeket det slik at man får to av tre faser på 230V. Det skal vi takke og bukke for.

 

Løsningen du skisserer derimot er et mikkmakksammensurium uten like som ville fått de fleste designere til å himle med øynene og vise deg døren.

Lenke til kommentar

 

Og i tilfellet IT-nett kan ikke Neutral tilkobles da der bare ikke finnes noen Neutral-leder å koble til. Jeg besitter ikke standarden, men om den faktisk spesifiserer at Neutral må tilkobles så er det standarden som har et problem. Vi kan ikke ha en standard som ganske enkelt er diskriminerende mot eksisterende og utbredte forsyningsnett som IT. Jord (PE) må alltid tilkobles, men der stopper velviljen.

Du kan mene hva du vil men slik er standarden og den kan ikke endres uten å skape massive kompatibilitets-problemer.

 

Foretrekker å ikke mene så mye når jeg i stedet kan dokumentere.

 

I så måte vil jeg få gjøre oppmerksom på at ‘Twinflower’ sin ‘to-fase’ Åpen Delta konfigurasjon for TN stjerneladere i IT nett – noe han mener både Tesla og (nyere) e-Golf benytter seg av – faktisk bryter med din tolkning av standarden. Og disse laderne er allerede på markedet.

 

Spesifikt demonstrer konseptet presis hva jeg påpekte – at man ikke kan koble til Nøytral der ingen Nøytral finnes. I stedet blir stjernepunktet for laderne tilsluttet fase L2 i ‘Twinflower’ sitt diagram. Dette stjernepunktet vil altså normalt være tilsluttet Nøytral i et TN nett. Men stjernepunktet er ikke Nøytral av natur, det er intet mer som et felles referansepunkt for alle tre laderne.

 

Så min tolkning av standarden ut i de få holdepunkt jeg er forelagt, er at standaren ikke på noen måte påbyr Nøytral men derimot forbyr flytende stjernepunkt, slik det figurerer i Schneider Electric sin illustrasjon av IT nett, gjengitt under. Noe standarden både bør og skal. Dette til tross for at laderen(e) vil fungerer også med flytende stjernepunkt, gitt tilstrekkelig balanse mellom de tre laderne. Men om standarden faktisk påbyr Nøytral så er jo ingen ladere konform i IT nett.

 

482px-DB422173_EN.svg.png

 

Min påstand er derfor at standarden bare forbyr den enkleste løsningen på problematikken mellom TN og IT. Nemlig tre ‘Universal Input Voltage’ ladere permanent arrangert i stjerne konfigurasjon, der stjernepunktet bare las flyte sin egen sjø om tilsluttet IT nett. Selv ville jeg i så tilfelle i det minste ha omhyllet de tre laderne i en ytre reguleringssløyfe som sørget for å sentrere stjernepunktet mellom fasene. Men denne løsningen er altså, slik jeg tolker saken, ikke tillatt. Men du besitter tydeligvis standarden(e,) så du må gjerne sitere.

 

Min løsning med galvanisk skilte ladere er heller ikke mer far-fetched som at den bare krever tre kontaktorer for å fungere. Alternativt en kontaktor pluss en vekslende kontaktor. ‘Twinflower’ sin påståtte eksisterende ‘to-fase’ Åpen Delta løsning for e-Golf og Tesla krever i så tilfelle samme antall kontaktorer. Hvorav bare den ene kontaktoren er ‘juridisk’ nødvendig – resten kan fint erstattes av halvledere.

 

Gjetter i den sammenheng på at Google sin ‘Little Box Challenge’ er et direkte resultat av at de ble lei himlingen med øynene fra sine mer tradisjonsbundne power-utviklere. Og Google fikk levert hva de ville ha. Vil samtidig få påpeke at 230VAC allerede er å strekke strikken for MOSFET, at 400VAC i praksis krever IGBT, Silisiumkarbid- eller helst Wide Bandgap halvledere. Men så er jo batteriene allerede på 400..800VDC, noe i det minste synkronlikeretteren kommer til å bli eksponert for, om til stede.

 

Vil også få påpeke at en slik bastard ‘to-fase’ Åpen Delta løsning ut i fra et rent balanseringshensyn likevel er langt å foretrekke over en 32Amp enfaseladere. Så min opprinnelige påstand om at slike 32Amp enfaseladere må forbys (i EU) står følgelig ved lag. Og om noe, så demonstrerer problematikken rundt IT nettet i Norge at netteierne så likevel må bytte ut transformatorene sine.

 

 

Det er kun deler av Norge og Albania som har IT-nett, og ingen brydde seg om tenke noe særlig på våre to små land når standarden ble skrevet.  Så at IT-.nett er utbredt er nok en rimelig sterk overdrivelse. Europa har i all hovedsak TN.

 

Du er selvfølgelig ved din fulle rett til å be store deler av Norge ryke og reise. Ikke stort forskjellig fra å be bilfabrikkene droppe høyrerattede biler, da det jo bare er Storbritannia som kjører på feil side av veien i Europa. Men løft blikket litt, og man vil oppdage at opp mot en tredjedel av verden kjører på feil side av veien.

 

Og slik er det mye godt også med distribusjonsnettene. Personlig har jeg sluttet med å gjenta-tre-ganger-og-det-blir-en-evig-sannhet. I dette tilfellet påstanden om Norge og Albania. For kaster du et blikk på det dokumentet jeg allerede tidligere har vist til, så ser du at Albania har 220/380VAC TN nett. I henhold til denne nyere referansen så har Albania nå oppjustert spenningen sin til paneuropeisk standard på 400VAC TN Nett. I likhet med alle sine nærmeste naboland. Til gjengjeld har Belgia, Østerrike, Italia, Peru, Uruguay, og deler av USA som North Carolina, New York, Pennsylvania, Oregon og California rester av ~220VAC IT nett slik som oss.

 

Kanskje mer interessant er at jeg telte intet mindre som 44 nasjoner (der USA teller som en enkelt) som har Residential eller Commercial distribusjonsnett på rundt omkring 208/120VAC i TN nett eller som delta nett med en eller flere splitfase viklinger. Altså nett med rundt 208VAC langs sidene på triangelet. Disse kan også med fordel bruke en slik omkastet 230VAC lader for IT nett i henhold til mitt forlslag. Opplysningene for Kina forstår jeg dessverre ikke, men vi vet de har standarisert på en tidlig utgave av Mennekes VDE trefasekontakt. Japan er derimot bare tapt.

 

Interessant nok listes Norge opp med stjernekonfigurasjon [Type 7] på trafoene, ikke delta [Type 10] som forventet. Men så lenge stjernepunktet ikke er tilkoblet så er begge disse effektivt samme sak, gitt at sidene i det omskrevne triangelet forblir like lange (230VAC.)

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Interessant nok listes Norge opp med stjernekonfigurasjon [Type 7] på trafoene, ikke delta [Type 10] som forventet. Men så lenge stjernepunktet ikke er tilkoblet så er begge disse effektivt samme sak, gitt at sidene i det omskrevne triangelet forblir like lange (230VAC.)

I TT-nett, som eg har heime, er midtpunktet på trafoen jorda. Jordleidningen er ikkje med til huset. IT-nett skal vel ha eit gneistgap mellom jord og midtpunktet på trafoen? Då må den trafoen òg vere av type 7. Det er uansett ikkje viktig, for som du nemner er 7 og 10 effektivt same sak.

Lenke til kommentar

 

Interessant nok listes Norge opp med stjernekonfigurasjon [Type 7] på trafoene, ikke delta [Type 10] som forventet. Men så lenge stjernepunktet ikke er tilkoblet så er begge disse effektivt samme sak, gitt at sidene i det omskrevne triangelet forblir like lange (230VAC.)

I TT-nett, som eg har heime, er midtpunktet på trafoen jorda. Jordleidningen er ikkje med til huset. IT-nett skal vel ha eit gneistgap mellom jord og midtpunktet på trafoen? Då må den trafoen òg vere av type 7. Det er uansett ikkje viktig, for som du nemner er 7 og 10 effektivt same sak.

Jo, du har rett i det. Og dette prinsipp er da også nedfelt i Schneider Electric sin illustrasjon av IT nett som jeg lenket til over. Skulle nok ha tenkt meg litt om før jeg sa hva jeg gjorde. Men jeg har egentlig alltid og feilaktig sett for meg at kjernen i IT transformatorer var den delen som var jordet. Men kjernen består nødvendigvis av en mengde stålplater som er elektrisk isolert fra en annen som tiltak mot ufrivillig roterende strømmer. Og da vil det jo være en tanke tåpelig å koble dem alle i sammen og ned mot jord (PE.)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...