Gå til innhold

Skal utvide mitt lille hjemmestudio - hva ville du kjøpt?


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å interessere mer for blitsfotografering, og har i den forbindelse kjøpt inn litt utstyr og så vidt kommet i gang med å produsere et par bilder jeg er fornøyd med. Men jeg vil lære mer.

 

Til bursdagen min fikk jeg 3 000 kr øremerket fotoutstyr, og lurer litt på hva jeg burde gå for.

 

Jeg har nå 3 blitser + radiotrigger som fungerer sammen. 1 blits som kun fungerer som optisk slave, og en blits som jeg kun får trigget om den står på kamera (men der står jo radiotriggeren). I tillegg har jeg 2  små softbokser (som helst skulle vært litt større), en 3-i-1-reflektor, kamerastativ (som jeg bruker til en av blitsene) og ellers det jeg trenger av kamera og optikk. I tillegg har jeg 2 lysstativ på vei i posten.

 

Det jeg ønsker meg mest er en bakgrunn eller to, men jeg har rett og slett ikke noe fornuftig sted å sette det opp. Nå bruker jeg en hvit vegg.

 

Det jeg lurte på å kjøpe var en paraply eller to, eller kanskje en litt stor softboks, og kanskje en snute til en av blitsene. Er det noe annet en "trenger"?

 

Eller skal jeg heller spare de pengene og seinere oppgradere til fullformat? Det vil i så fall bli et eldre, brukt kamera. Vil for eksempel Nikon D700 gi bedre studiobilder enn et nyere aps-c kamera?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D5600

Nikon AF-S 35mm f/1.8

Nikon AF-S 50mm f/1.4

Nikon AF-S 70-300mm f/4.5 - 5.6 VR

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6

Sigma 17-50mm f/2.8 OS

Tamron 90mm f/2.8 Macro

 

Skulle gjerne hatt en rask 85mm, men det blir litt for likt Tamronen til at jeg har tatt meg råd. I tillegg er 50mm en mer egnet brennvidde til innendørsportrett på grunn av plassmangel.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt å spare til et nytt kamera med høy oppløsning. Men hvis jeg skulle kjøpt utstyr nå tror jeg kanskje en "green screen" hadde vert noe? 

 

Det som virkelig betyr noe er ikke utstyret, men å øve på portrettfotografering (er ingen ekspert selv). På youtube er det tonnevis med greie videoer om portrettfotografering, feks: https://youtu.be/TrF78_F9EAA

 

 

PS: Kanskje du ville like å ta portretter med mellomformat (film): https://youtu.be/_nephh7hPHE

Endret av KanonEOS
Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over at jeg har nok utstyr til å kunne ta gode bilder, og det hender til og med at jeg av og til klarer nettopp dette. Samtidig så er det vel få som ikke verdsetter litt nytt utstyr. Det er forresten videoer på youtube som har fått meg til å ønske å eksperimentere med forskjellige lysmodi...light modifiers.

 

Nytt kamera med høy(ere) oppløsning vil bli i dyreste laget, da må jeg enten bytte system eller gå for et nyere fullformat. Det er jo så klart en mulighet, men jeg blir nok raskt singel i samme slengen. Er det verdt det?

 

Film er jeg vokst opp med (Pentax Program A, ikke mellomformat), og jeg vet ikke helt om jeg vil tilbake. 

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg bruker Lightroom + Photoshop. Ikke helt stødig i Photoshop ennå, men jeg får stort sett til det jeg prøver på til slutt.

 

Når det kommer til skriver så er jeg litt usikker. Jeg hadde for noen år siden en A3 fotoskriver, men jeg ble egentlig aldri fornøyd med utskriftene, samme hvor mye jeg fiklet med kalibrering og lignende. Jeg pakket den derfor vekk et par år, men da jeg plutselig fikk nytt mot til å prøve igjen, da hadde blekkpatronene til denne skriveren blitt så dyr at den raskt gikk inn i skapet igjen. Nå printer jeg ikke så mye, og det jeg vil ha printet bestiller jeg fra JapanPhoto.

 

Det som kanskje er mer interessant er en skikkelig skjerm. Jeg hadde en gang en Eizo ett eller annet fotoskjerm, men jeg var dum nok til å kjøpe denne da den allerede var utdatert; det hjelper ikke med korrekte farger når hver piksel er på størrelsen med en knytteneve.

 

Hvordan er det å koble en ekstern skjerm til en laptop som ikke føles superrask i utgangspunktet?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Det jeg lurte på å kjøpe var en paraply eller to, eller kanskje en litt stor softboks, og kanskje en snute til en av blitsene. Er det noe annet en "trenger"?

Ville strøket paraplyene på lista og heller valgt et par store flexible softbokser....snoot er utrolig kjekt supplement...

 

Softbox-Grid-Work-Effect-Compare.jpg?hei

 

shooting-with-grids-4-570x320.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

Vil for eksempel Nikon D700 gi bedre studiobilder enn et nyere aps-c kamera?

Hvis du ikke får bra nok resultater med Nikon D5600 og den objektivparken du allerede har.....er det ikke utstyret som må oppgraderes.

 

Selv om jeg skjønner hva du mener, og er fullstendig enig, så er ikke nødvendigvis "bra nok resultat" en god målestokk når det kommer til en hobby hvor følelser er involvert. Når det er sagt, så er det stort sett min evne til å kontrollere lyset som er den største hindringen for gode bilder, i hvert fall for å kunne øke andelen gode bilder.

 

En stor softboks er absolutt noe jeg føler jeg trenger. Jeg vet ikke hvor stor de jeg har nå er, men øyemålet mitt sier kvadratisk på rundt 40-50cm.

 

Hvordan festes i så fall en større softboks? De jeg har nå trer jeg på blitsen også henger de sånn halvveis godt fast. De kan ikke vinkes mer enn et par grader nedover før de faller av.

Lenke til kommentar

har du vurdert et blitskit fra ex. Elinchrom?

 

WEB_Image%20-1731273230.Jpeg

Grøss ;)

 

Det gir lys; softbox og octabox som følger med er meningsløse; stativene er dritt. Blitser uten batteri er et styr; og Elinchrom er som en dårlig og billig etterligning av Profoto. Kjøp heller høyere kvalitet og mindre; trenger bare 1 lampe og en stor paraply så er man dekket. Legg til en beautidish for utendørs bruk i vind så er du dekket (trenger bare 1 skikkelig stativ).

 

Anbefaler på det sterkeste å se på profoto B1/B2 (som i utgangspunktet kan brukes uten softboxer/paraplyer) eller D1/D2 for bruk innendørs (B1/B2 kan også brukes innendørs selvsagt).

 

Edit:

Jeg ville heller brukt pengene på et par Nikon-blitser (om det er Nikon trådstarter har?) og et par stativ. Samt AF-S 85mm f/1.8 er fantastisk uten å koste en formue.

 

Edit2:

Mitt syn er at du faktisk ikke trenger mer utstyr; gå ut og bruk naturlig lys i kombinasjon med blits (trenger bare 1 via kabel-trigging som du holder i hånda (eventuelt et lite stativ). Folk har en tendens til å gjøre ting så komplisert. Man må mestre 1 lys før man skal kline på med flere. Man trenger faktisk bare 1 blits for å få bra bilder. Standard Nikon blits duger til det meste. ND filter kan også bistå om du skal ta bilder ute i sol med tynn DOF (jeg har 20+ blitser, men bruker vanligvis 1 eller 2 :))

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle forslag.

 

Jeg har en SB-600, men D5600 kan ikke styre denne trådløst. Ellers har jeg 3 YN560 IV + YN560 TX (trigger) og en YN560 som optisk slave. Føler ikke jeg trenger mer lys nå, og i hvert fall ikke til 20 000 kr. ND filter har jeg også, men kun til 17-50mm f/2.8.

 

I dag har jeg handlet litt. Kjøpte en paraply, feste for paraplyen, et sett med gels (hva kan en forresten bruke sløvfarget reflektere gel til?), en softbox (60x90) og feste til denne. Festet til softboxen hadde de imidlertid ikke inne, så det kommer i posten seinere. Så nå venter jeg på stativene mine og festet for softboxen, og så står Nikon 85mm f/1.8 på ønskelisten.

 

Nå er det vel kun øvelse som skal til...

Lenke til kommentar

 

har du vurdert et blitskit fra ex. Elinchrom?

 

WEB_Image%20-1731273230.Jpeg

Grøss ;)

 

Det gir lys; softbox og octabox som følger med er meningsløse; stativene er dritt. Blitser uten batteri er et styr; og Elinchrom er som en dårlig og billig etterligning av Profoto. Kjøp heller høyere kvalitet og mindre; trenger bare 1 lampe og en stor paraply så er man dekket. Legg til en beautidish for utendørs bruk i vind så er du dekket (trenger bare 1 skikkelig stativ).

 

Anbefaler på det sterkeste å se på profoto B1/B2 (som i utgangspunktet kan brukes uten softboxer/paraplyer) eller D1/D2 for bruk innendørs (B1/B2 kan også brukes innendørs selvsagt).

 

Edit:

Jeg ville heller brukt pengene på et par Nikon-blitser (om det er Nikon trådstarter har?) og et par stativ. Samt AF-S 85mm f/1.8 er fantastisk uten å koste en formue.

 

Edit2:

Mitt syn er at du faktisk ikke trenger mer utstyr; gå ut og bruk naturlig lys i kombinasjon med blits (trenger bare 1 via kabel-trigging som du holder i hånda (eventuelt et lite stativ). Folk har en tendens til å gjøre ting så komplisert. Man må mestre 1 lys før man skal kline på med flere. Man trenger faktisk bare 1 blits for å få bra bilder. Standard Nikon blits duger til det meste. ND filter kan også bistå om du skal ta bilder ute i sol med tynn DOF (jeg har 20+ blitser, men bruker vanligvis 1 eller 2 :))

 

Merkelig, jeg har tatt masse flotte bilder med Elinchrom, men det kan være noe feil med kameraet mitt. Det er ikke helt sikkert at en amatør som har lyst å leke seg litt med et lite fotostudio har behov for proffe blitser til 30-40.000 Kr???

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste begynt å interessere mer for blitsfotografering, og har i den forbindelse kjøpt inn litt utstyr og så vidt kommet i gang med å produsere et par bilder jeg er fornøyd med. Men jeg vil lære mer.

 

Til bursdagen min fikk jeg 3 000 kr øremerket fotoutstyr, og lurer litt på hva jeg burde gå for.

 

Jeg har nå 3 blitser + radiotrigger som fungerer sammen. 1 blits som kun fungerer som optisk slave, og en blits som jeg kun får trigget om den står på kamera (men der står jo radiotriggeren). I tillegg har jeg 2  små softbokser (som helst skulle vært litt større), en 3-i-1-reflektor, kamerastativ (som jeg bruker til en av blitsene) og ellers det jeg trenger av kamera og optikk. I tillegg har jeg 2 lysstativ på vei i posten.

 

Det jeg ønsker meg mest er en bakgrunn eller to, men jeg har rett og slett ikke noe fornuftig sted å sette det opp. Nå bruker jeg en hvit vegg.

 

Det jeg lurte på å kjøpe var en paraply eller to, eller kanskje en litt stor softboks, og kanskje en snute til en av blitsene. Er det noe annet en "trenger"?

 

Eller skal jeg heller spare de pengene og seinere oppgradere til fullformat? Det vil i så fall bli et eldre, brukt kamera. Vil for eksempel Nikon D700 gi bedre studiobilder enn et nyere aps-c kamera?

Her finner du en del softbokser til en rimelig penge:

http://www.fotoexperten.no/studioutstyr-softbokser-c-132_263

 

Den største utfordringen vil jeg tro er rommet du fotograferer i. Taket er sikkert lavt og hvitt, og lyset blir kastet alle veier. Du vil ikke ha noen kontroll over lyset. Paraplyer er rimeligere, men de kaster også lyset mer rundtomkring enn en softboks. De vil være mer uhåndterlig, lysmessig. Vil tro at rommet er din største utfordring. 

 

Du kan jo male tak og vegger sort/grått, men det spørs jo hvor populært det vil være. En ide er å trekke sort tøy i taket, noe du lett kan fjerne etter bruk. 

 

Siden lysstyrken faller kvadratisk med avstanden, så kan du faktisk regulere bakgrunnen ved å flytte modellen bort fra den (har du stort nok rom, så kan du få helt sort bakgrunn, selv med hvit vegg). Jo nærmere modellen du plasserer lyset, jo større vil denne effekten bli. Men dette er igjen avhengig av rommet.

 

Tre lyskilder holder i massevis. Det er bare snakk om å lære å bruke dem. Jeg vet heller ikke hvilke softbokser du har. Vil anbefal en oktaboks (se link). Helst med inner og ytterduk. Da kan du regulere om du ønsker en hard eller myk lyskilde. Modellen får også en rund catchlight i øyet, i stedet for en firkantet.

 

Vet ikke hvilke blitser du har, om det er studioblitser eller vanlige flashlights. Det er ingen forskjell. Flashlights er som regel dyrere med tanke på lys/pris, og så mangler de innstillingslys. Men for all del, slå av automatikken. Kjør blitser og kamera på manuell.

 

Det viktigste er hva du har framfor lyskilden (modifikatoren). Det er den som bestemmer hvor hardt/mykt lys du får, og hvordan skyggene blir.

 

Det viktigste er at du lærer deg hvordan lyskilden (modifikatorene) virker, og hvordan lys kan påvirke modellen (få et rundt ansikt til å bli tynnere, få et tynt ansikt til å bli rundere).

 

Så kan du skaffe deg noen isoporplater (slike som man benytter i vegger). Mal den ene siden sort, la den andre siden være hvit. Bruk gaffatape på kantene, så de ikke smuldrer. Ta en liten sponplatebit, og to L-jern (slik man benytter til hylle). Så kan du lage et feste, slik at de står oppreist.Så kan du leke deg en masse. 

 

Kameraet holder i massevis. Ville ikke ha brukt penger å bytte.

Innendørs med blits er det vel typisk å benytte ISO 100-200, blender 5.6-8. Her fungerer kameraet ditt utmerket.

 

Er enig med TGB om at du kan få virkelig morsomme bilder med å kombinere blits og sollys. Men her i nord, så er det kjekt å også kunne beherske å ta bilder innendørs.

 

Her er en video, om posering og lyssetting (klassisk med grei nok):

 

 

Her lærer du mye om softbokser:

https://www.slrlounge.com/understanding-softboxes-lighting-tutorial-and-behind-the-scenes-with-phlearn/

Endret av Egil Johnsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

har du vurdert et blitskit fra ex. Elinchrom?

Grøss ;)

 

Det gir lys; softbox og octabox som følger med er meningsløse; stativene er dritt. Blitser uten batteri er et styr; og Elinchrom er som en dårlig og billig etterligning av Profoto. Kjøp heller høyere kvalitet og mindre; trenger bare 1 lampe og en stor paraply så er man dekket. Legg til en beautidish for utendørs bruk i vind så er du dekket (trenger bare 1 skikkelig stativ).

 

Anbefaler på det sterkeste å se på profoto B1/B2 (som i utgangspunktet kan brukes uten softboxer/paraplyer) eller D1/D2 for bruk innendørs (B1/B2 kan også brukes innendørs selvsagt).

 

Edit:

Jeg ville heller brukt pengene på et par Nikon-blitser (om det er Nikon trådstarter har?) og et par stativ. Samt AF-S 85mm f/1.8 er fantastisk uten å koste en formue.

 

Edit2:

Mitt syn er at du faktisk ikke trenger mer utstyr; gå ut og bruk naturlig lys i kombinasjon med blits (trenger bare 1 via kabel-trigging som du holder i hånda (eventuelt et lite stativ). Folk har en tendens til å gjøre ting så komplisert. Man må mestre 1 lys før man skal kline på med flere. Man trenger faktisk bare 1 blits for å få bra bilder. Standard Nikon blits duger til det meste. ND filter kan også bistå om du skal ta bilder ute i sol med tynn DOF (jeg har 20+ blitser, men bruker vanligvis 1 eller 2 :))

 

 

I mitt studio kjører vi Elinchrom - seks profesjonelle fotografer som jobber for de største reklamebyråene i landet. Så det går da helt fint å bruke Elinchrom. Stativene som følger med er veldig greie, og lette å ha med ut på location. Det der er et helt fint starter kit. 

 

Er dog enig med det du skriver til slutt, at det er best å holde det enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...