Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snu min mors negativitet til motivasjon


Anbefalte innlegg

Tittelen sier egentlig det meste. Jeg er en veldig ambisiøs person på 17 år som drømmer stort. Min mor oppmuntret meg på dette helt til jeg begynte å gjøre drømmer til handling.Nå bryr hun seg ikke lengre, og er kritisk og negativ til alt jeg foretar meg for å oppnå mitt fulle potensiale. Hun er konstant sur og gretten og dette påvirker meg. Jeg er også bare 17 år og jeg kak derfor ikke «begrense» kontakten med moren min. Prøver derfor å finne motivasjon i hennes negativitet men jeg klarer ikke helt dette. Hva slags synsvinkel burde jeg ha på saken?

 

Anonymous poster hash: 2fec7...e29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Talk to the hand" typ synsvinkel bør vel være greit. Det er viktig å lære seg å ikke alltid bry seg om hva andre sier og mener. Litt kjipt at det er din mor, men du må rett og slett bare gi f.

 

Har selv hatt litt for mye negativitet rundt meg i oppveksten og det tok meg altfor mange år å lære hvordan man skal ignorere familie/de som betyr mest. Bare ikke la det gå for langt, du må ikke la ignoreringen og gi f'en gjøre at du blir en dritt mot moren din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan si til din mor at, hvis hun har satt deg til verden bare for at du skal leve etter hennes kjerneverdier, så kunne hun like godt latt være. Du skal identifisére og utvikle dine egne verdier -uavhengig- av din mors. Noen vil jo så klart bli ganske like, som å leve etter loven, ikke blande seg borti kriminalitet osv. Men du er jo et fritt individ, som skal leve ditt eget liv. Greit nok, så lenge du er under 18, så er loven slik den er, men så lenge du ikke blander deg borti kriminalitet og bullshit, så er det meste ganske åpent.

 

Du kan også si at så lenge hun fortsetter å binde deg fast, så vil du bare fortsette å distansére deg, og dét vil fortsette helt til hun ikke innsér at du er et fritt individ.

 

Med tanke på bosituasjon, så har hun plikt til å gi deg sted å bo så lenge du er under 18. Det gjelder noen lover og regler likevel om du er over 18, men kjenner ikke til det så godt. Du burde sikte på å bo for deg selv fortest mulig. Da kan ingen tvinge/låse seg inn på rommet ditt og snoke i tinga dine lenger.

 

Psykologisk sett, så er det svært ugunstig å leve med slik mistillit til sine nærmeste. Men du må ta dine valg.

Lenke til kommentar

For meg så høres det litt ut som om drømmene dine er noe ligenende av "slutte skolen og starte XXXX", enhver drøm som starter med å slutte skolen er en dårlig ide og hvis det er tilfellet har jeg stor forståelse for din mors holdning.

Enig, jeg er litt spent på hva disse drømmene går ut på. Å gjøre ferdig skolegangen vil i de aller fleste tilfeller ikke være i konflikt med å "oppnå sitt fulle potensial".

Lenke til kommentar

For meg så høres det litt ut som om drømmene dine er noe ligenende av "slutte skolen og starte XXXX", enhver drøm som starter med å slutte skolen er en dårlig ide og hvis det er tilfellet har jeg stor forståelse for din mors holdning.

Lese diverse lærebøker angående finans, forretninger og entreprenørskap. Hun mener jeg heller burde «slappe av» og leve livet som en tenåring flest. Mens jeg heller vil lære.

 

Anonymous poster hash: 2fec7...e29

Lenke til kommentar

Mer spesifikt da; Jeg tilbringer mye av fritiden min på å lese/høre på bøker, ta diverse nettkurs mm. Mens hun vil at jeg skal ta ting mer med ro. Og spør meg om «Jeg ikke bare kan ta ring med ro å få en vanlig jobb»

 

Anonymous poster hash: 2fec7...e29

 

Hva gjør du utenom dette? Det jeg mener er hvordan betaler du for kursene og slikt? Lurer bare på hva som er planen videre og hva som er ditt fulle potensiale? Hvis du ikke bedriver dagene med noe annet enn litt lesing så er det en mulighet kanskje å finne seg en jobb som gir noen kroner i kassa. Kanskje hun blir mer positiv da?

Lenke til kommentar

 

Mer spesifikt da; Jeg tilbringer mye av fritiden min på å lese/høre på bøker, ta diverse nettkurs mm. Mens hun vil at jeg skal ta ting mer med ro. Og spør meg om «Jeg ikke bare kan ta ring med ro å få en vanlig jobb»

 

Anonymous poster hash: 2fec7...e29

Hva gjør du utenom dette? Det jeg mener er hvordan betaler du for kursene og slikt? Lurer bare på hva som er planen videre og hva som er ditt fulle potensiale? Hvis du ikke bedriver dagene med noe annet enn litt lesing så er det en mulighet kanskje å finne seg en jobb som gir noen kroner i kassa. Kanskje hun blir mer positiv da?

Ingen vet hva som er ens fulle potensial. Men vet ihvertfall at dødtid som spilling mm ikke bringer meg noe sted i livet. Låner forresten bøkene på biblioteket og nettkursene jeg snakket om er for en billig penge/gratis.

 

Anonymous poster hash: 2fec7...e29

Lenke til kommentar

Du tar initiativ og det koster lite til ingen penger. Jeg ser ikke noe galt i dét. Jobb skal jo alle få seg uansett, om man skal gå på skole i 3-5-10 år for å få det, eller om man kaster seg rett ut i det i 15-17-års alder, har ikke så mye å si. Det er målene en har, hva man lærer, og hva man ender opp med som i min erfaring teller mest. For noen er drømmen fra tidlig alder, å jobbe som doktor eller politi. For andre er det finans og entreprenørskap.

 

Så lenge du ikke låner masse penger og kaster deg uti noe du overhodet ikke har erfaring med, så får det ikke gått så galt! Lær deg å tjen pengene før du bruker dem, det kan være på hva som helst. Det behøver ikke å koste så mye penger, å tjene penger. Kjøp og salg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For meg, så virker det litt som du kanskje har litt mange baller i luften, og kanskje din mor ikke ser helt hva du faktisk vil gjøre. Sett en plan, skriv ned det du allerede har gjort, det du gjør, og hva neste steg er når det er ferdig.

Kan jo hende din mor kan komme med gode råd når man ser hele bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...