Gå til innhold

TEST: iPhone 8


Anbefalte innlegg

 

Sikkert fint og flott å støtte PWA, men hvilke fordeler gir det sammenlignet med native apps? Regner med PWA har muligheten for å detektere hvilket OS du kjører og dermed gir deg optimalisert UX osv for den spesifikke plattformen? Og hvordan er dette med tanke på å integrere mot plattformspesifikke API-er osv..?

 

At man slipper å ha masse apps for alt mulig?

 

AtW

 

 

Er det enklere og mer oversiktlig og eventuelt forholde seg til diverse tabs i nettleseren (nettsider) eventuelt pinning av nettsider på telefonen som da fort blir mye det samme som å eventuelt ha installert en app?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sikkert fint og flott å støtte PWA, men hvilke fordeler gir det sammenlignet med native apps? Regner med PWA har muligheten for å detektere hvilket OS du kjører og dermed gir deg optimalisert UX osv for den spesifikke plattformen? Og hvordan er dette med tanke på å integrere mot plattformspesifikke API-er osv..?

 

At man slipper å ha masse apps for alt mulig?

 

AtW

 

 

Er det enklere og mer oversiktlig og eventuelt forholde seg til diverse tabs i nettleseren (nettsider) eventuelt pinning av nettsider på telefonen som da fort blir mye det samme som å eventuelt ha installert en app?

 

 

Ja, i mange tilfeller er det det, i særdelshet for ting man bruker sjelden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte da? Regner med at du refererer til tabs ettersom pinning blir jo lite uoversiktlig som det å ha installert bøttevis med apps. Det er jo ikke spesielt oversiktlig å ha masse tabs kjørende, og skal du lukke de hele tiden så må du jo eventuelt huske URL-er osv osv.. Ser ikke helt den store fordelen med dette kontra å ha en native app plassert i en mappe på telefonen som du søker deg frem til hver gang den trengs? Med mindre du har store utfordringer med lagringsplassen på telefonen, men her vil jo iOS11 automatisk off-loade lite brukte apps automatisk og hente de ned igjen ved behov om du sliter med lagring.

 

Og igjen. Hvordan stiller PWA seg iforhold til UX-optimalisering, ytelse, plattformspesifikke API-er osv..? Er de likestilte eller vil de potensielt fungere dårligere enn native apps?

Lenke til kommentar

På hvilken måte da? Regner med at du refererer til tabs ettersom pinning blir jo lite uoversiktlig som det å ha installert bøttevis med apps. Det er jo ikke spesielt oversiktlig å ha masse tabs kjørende, og skal du lukke de hele tiden så må du jo eventuelt huske URL-er osv osv.. Ser ikke helt den store fordelen med dette kontra å ha en native app plassert i en mappe på telefonen som du søker deg frem til hver gang den trengs? Med mindre du har store utfordringer med lagringsplassen på telefonen, men her vil jo iOS11 automatisk off-loade lite brukte apps automatisk og hente de ned igjen ved behov om du sliter med lagring.

 

Og igjen. Hvordan stiller PWA seg iforhold til UX-optimalisering, ytelse, plattformspesifikke API-er osv..? Er de likestilte eller vil de potensielt fungere dårligere enn native apps?

 

Bruker du internett? Kunne du tenkt deg å måtte ha en egen app for alt du bruker Internett til? En egen app for hver eneste side du besøker? Om nei, hvorfor ikke?

 

Apper har ulemper, de gjør telefonen mindre oversiktlig (spesielt med ios), de tar plass, de må oppdateres, de kan kjøres i bakgrunnen, du må huske hva de heter, de kan være mer avhengig av "riktig hardware" osv osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sikkert fint og flott å støtte PWA, men hvilke fordeler gir det sammenlignet med native apps? Regner med PWA har muligheten for å detektere hvilket OS du kjører og dermed gir deg optimalisert UX osv for den spesifikke plattformen? Og hvordan er dette med tanke på å integrere mot plattformspesifikke API-er osv..?

Det er mange apps som ikke krever plattformspesifikke APIer som ikke har JavaScript-støtte. Et godt eksempel er ruteplanlegger for offentlig transport. Her har tross alt JavaScript støtte for GPS-API.

Lenke til kommentar

Du drar du frem stråmannargumentasjon her. PWA skal jo ikke erstatte tradisjonelle nettsider? Det skal erstatte ting som Facebook, Twitter osv som har nettsider med endel funksjonalitet som normalt gjør seg godt via en egen app, men istedenfor en app så kan nettsiden fungere som en app for deg.

 

Det er da ingen som har en egen app per nettside de besøker, og det er det vel ingen som ønsker heller. Og det ville jo vært totalt meningsløst, da det er mange nettsider som ikke har dette behovet i det  hele tatt.

 

Men hvem ønsker vel å sitte med Twitter, Facebook Messenger osv i egne tabs i nettleseren på en mobil fremfor en egen app? På desktop så blir det jo noe helt annet da skjermstørrelse og alt mulig er helt annerledes så det er noe helt annet å forholde seg til kontra tabs på en mobilplattform.

Lenke til kommentar

 

Sikkert fint og flott å støtte PWA, men hvilke fordeler gir det sammenlignet med native apps? Regner med PWA har muligheten for å detektere hvilket OS du kjører og dermed gir deg optimalisert UX osv for den spesifikke plattformen? Og hvordan er dette med tanke på å integrere mot plattformspesifikke API-er osv..?

Det er mange apps som ikke krever plattformspesifikke APIer som ikke har JavaScript-støtte. Et godt eksempel er ruteplanlegger for offentlig transport. Her har tross alt JavaScript støtte for GPS-API.

 

 

 

Det klart, men samtidig så er det jo mange apper som vil dra fordel av plattformspesifikke API-er. Og en reiseplanlegger, hvilke fordeler har den av å være PWA kontra en native app? Skal du da åpne nettleser og aksessere nettsiden hver gang du skal få opp informasjon? Vil denne informasjonen kunne snakke med widget på låseskjermen (iOS) eller hjemskjermen (Android?). Du kan jo eventuelt pinne nettsiden så har du den raskt tilgjengelig, men da er resultat nøyaktig det samme som en native app bare at du det er en web-app? Mulig jeg er gammeldags, men jeg ser ikke helt de store fordelene her.

 

Men iOS kunne jo med fordel ha støttet begge deler så får jo folk velge å bruke det de selv føler for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Sikkert fint og flott å støtte PWA, men hvilke fordeler gir det sammenlignet med native apps? Regner med PWA har muligheten for å detektere hvilket OS du kjører og dermed gir deg optimalisert UX osv for den spesifikke plattformen? Og hvordan er dette med tanke på å integrere mot plattformspesifikke API-er osv..?

Det er mange apps som ikke krever plattformspesifikke APIer som ikke har JavaScript-støtte. Et godt eksempel er ruteplanlegger for offentlig transport. Her har tross alt JavaScript støtte for GPS-API.

 

 

 

Det klart, men samtidig så er det jo mange apper som vil dra fordel av plattformspesifikke API-er. Og en reiseplanlegger, hvilke fordeler har den av å være PWA kontra en native app? Skal du da åpne nettleser og aksessere nettsiden hver gang du skal få opp informasjon? Vil denne informasjonen kunne snakke med widget på låseskjermen (iOS) eller hjemskjermen (Android?). Du kan jo eventuelt pinne nettsiden så har du den raskt tilgjengelig, men da er resultat nøyaktig det samme som en native app bare at du det er en web-app? Mulig jeg er gammeldags, men jeg ser ikke helt de store fordelene her.

 

Men iOS kunne jo med fordel ha støttet begge deler så får jo folk velge å bruke det de selv føler for.

 

Det er mange apper som trenger plattformspesifikke API-er, men også en haug som ikke trenger det. PWA-støtte betyr ikke at en kun har PWA-apper :)

 

Og når det gjelder rutetider: Selv bruker jeg sjeldent eller aldri rutetiderwidgets, og du må uansett ha nettilgang for å sjekke rutetidene. Jeg har ofte billett-apper installert derimot.

Lenke til kommentar

Han skriver jo + USB-C til Lightningkabel da, som du jo strengtatt trenger. Nå er ikke dette den nye laderen til iPhone 8, 8 Plus og X. Dette er en 29W USB-C lader, det er den som følger med MacBook 12-tommer men som også støtter lading av de nye telefonene og vil lade raskere enn bruk av Apple 5W og 12W adapter.

Lenke til kommentar

Du drar du frem stråmannargumentasjon her. PWA skal jo ikke erstatte tradisjonelle nettsider? Det skal erstatte ting som Facebook, Twitter osv som har nettsider med endel funksjonalitet som normalt gjør seg godt via en egen app, men istedenfor en app så kan nettsiden fungere som en app for deg.

 

Det er da ingen som har en egen app per nettside de besøker, og det er det vel ingen som ønsker heller. Og det ville jo vært totalt meningsløst, da det er mange nettsider som ikke har dette behovet i det  hele tatt.

 

Men hvem ønsker vel å sitte med Twitter, Facebook Messenger osv i egne tabs i nettleseren på en mobil fremfor en egen app? På desktop så blir det jo noe helt annet da skjermstørrelse og alt mulig er helt annerledes så det er noe helt annet å forholde seg til kontra tabs på en mobilplattform.

 

Ja og nei, det er mange apper som ikke har noen nevneverdig funksjonalitet utover det en nettside har.

 

Stemmer, mange nettsider har ikke behov for en egen app, det er jo nettopp det som er poenget, istedet for å ha en app har man en app.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å bytte ut både Twitter og Facebook messenger med gode nettsider. Det er andre ting jeg heller vil ha som en app dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

PWA har vel et rimelig klart bruksområdet?

 

Apps er bedre enn nettsider, og i dag har alle apps for alt, men du kan ikke bare laster ned hundrevis av apps for alt.

 

Jeg bruker f.eks ikke twitter mye, og har ingen twitter app. Hvis nettsiden oppfører seg som en app istedenfor så er det utmerket. Jeg hadde brukt nettleser uansett, og den bare blir forbedret. 

 

Bruker heller ikke FB app, fordi helt ærlig så er FB appen dårligere en en nettside, og chrome har bare power-management for facebook enn de selv har. Vil ikke ha noe så elendig på mobilen min.

 

Og så har du alle andre tilfeller der du trenger en eller annen app til noe som du skal bruke litt men ikke mye. Da er det ofte lettere og bedre å bare gjøre det via nettleser. 

 

Jeg mener, alle mennesker er jo selvfølgelig forskjellige. For noen har det kanskje ikke noe å si, men jeg tror de fleste ville hatt god nytte om dette var implementert for mange sider. Og sannsynligvis vil nok Apple komme med støtte når mange sider har det. 

Lenke til kommentar

Hva mener du med å se bildene i 100%? Og som diverse fotografer har sagt over på TWiT (This-Week-In-Tech) en ganske så bra podcast for litt løs diskusjon og oppdatering innenfor teknologi så har faktisk markedet og verden blitt sånn at brorparten av folk ser bildene sine på telefonen så det blir stadig mindre relevant (hvertfall for folk flest) hvordan bildene ser ut utenfor telefonen.

Lenke til kommentar

Hva mener du med å se bildene i 100%? Og som diverse fotografer har sagt over på TWiT (This-Week-In-Tech) en ganske så bra podcast for litt løs diskusjon og oppdatering innenfor teknologi så har faktisk markedet og verden blitt sånn at brorparten av folk ser bildene sine på telefonen så det blir stadig mindre relevant (hvertfall for folk flest) hvordan bildene ser ut utenfor telefonen.

 

Så vi trenger ikke mer enn 2-3 MP, er det det som er tanken? Eller at mobilskjermer er så dårlig at man ikke ser andre svakheter?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skrekk og gru, hva øyne har dere Tek?

Bildene ser jo rett og slett "kriminelle ut", se dem i 100% så burde dere se at bildene her er rett og slett ubrukelige, selv for web.

Jeg mistenker at noen må ha endret innstillinger på test modellen deres, for Iphone kan mye bdre enn det her.

Jeg tror du snakker om kvaliteten på artikkel-bildene, altså ikke test bildene som er tatt med iPhone 8? Jeg syns bildene tatt med iPhone 8 er bedre enn bildene som er brukt inne i artikkelen..
Lenke til kommentar

 

Hva mener du med å se bildene i 100%? Og som diverse fotografer har sagt over på TWiT (This-Week-In-Tech) en ganske så bra podcast for litt løs diskusjon og oppdatering innenfor teknologi så har faktisk markedet og verden blitt sånn at brorparten av folk ser bildene sine på telefonen så det blir stadig mindre relevant (hvertfall for folk flest) hvordan bildene ser ut utenfor telefonen.

 

Så vi trenger ikke mer enn 2-3 MP, er det det som er tanken? Eller at mobilskjermer er så dårlig at man ikke ser andre svakheter?

 

AtW

 

 

 

Du elsker virkelig å sette ting helt, helt på spissen gjør du ikke? Om dette er alt du klarer å få ut av innlegget mitt så tror jeg vi lar være å diskutere det videre.

Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du med å se bildene i 100%? Og som diverse fotografer har sagt over på TWiT (This-Week-In-Tech) en ganske så bra podcast for litt løs diskusjon og oppdatering innenfor teknologi så har faktisk markedet og verden blitt sånn at brorparten av folk ser bildene sine på telefonen så det blir stadig mindre relevant (hvertfall for folk flest) hvordan bildene ser ut utenfor telefonen.

 

Så vi trenger ikke mer enn 2-3 MP, er det det som er tanken? Eller at mobilskjermer er så dårlig at man ikke ser andre svakheter?

 

AtW

 

 

 

Du elsker virkelig å sette ting helt, helt på spissen gjør du ikke? Om dette er alt du klarer å få ut av innlegget mitt så tror jeg vi lar være å diskutere det videre.

 

 

Jeg lurer genuint på hva de mener, det er ikke for å sette ting på spissen. Er det oppløsningen de snakker om, så er vi langt forbi for lenge siden, men er det de mener?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke på en Apple telefon f.o.m. iPhone 7 av, og det var sikkert poenget hans også.

 

 

Hvor lenge har dere tenkt å ha "Ingen hodetelefonkontakt" på minus siden? Den er død og begravet og kommer aldri tilbake. Andre produsenter kommer til å følge etter om kun kort tid uansett..

 

Er den "død og begravet"? Hva er dekningen din for en slik påstand? Jeg tipper det fortsatt er den vanligste tilkoblingsmetoden. 

 

AtW

 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...