Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Jerntabletter/Mageproblemer?


XaviX

Anbefalte innlegg

Hei, de tre siste ukene har jeg hatt veldig rare problemer med magen (tror jeg?) og finner ikke noen gode svar på hva det kan være.. Jeg har problemer med veldig rar raping, om jeg for eksempel puster inn (helt inn) så raper jeg, men det føles ut som det kommer fra halsen eller noe, det er ikke lett å forklare. Noen dager så skjer det, andre dager ikke, men det kom plutselig av seg selv. Bytter også mye mellom diare og forstoppelse de siste ukene, men har ikke vondt i magen eller andre deler av kroppen. Akkuratt nå så går jeg på Jern og Vitamin D/D3 tabletter fordi jeg har Anemi, kan dette være grunnen? er jeg allergisk mot jern tablettene eller er dette normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det ikke an å spise spinat, brennesle istedetfor piller. Eller velg noen annet du evt. liker fra listen nedenfor. En lege fortalte meg at man bør unngå å spise brennesle i lengre tid enn 2 uker i strekk, fordi man kan få i seg for mye jern:

 

Foods rich in iron include:
  • Red meat, pork and poultry.
  • Seafood.
  • Beans.
  • Dark green leafy vegetables, such as spinach.
  • Dried fruit, such as raisins and apricots.
  • Iron-fortified cereals, breads and pastas.
  • Peas.

 

En digresjon, siden trådstarter tenker at det er jerntilskuddet som er synderen. Det er at jeg tar D-vitamintilskudd og har aldri opplevd noen voldsomme reaksjoner fra det.

Endret av G
Lenke til kommentar
  •  
  • Bruk hansker når du jobber med neslebladene. Skyll bladene i kaldt vann. ...
  • Fres løk og hvitløk i smør i en kasserolle. Rør inn bladene når løken har blitt blank og mør. ...
  • Tilsett kyllingkraft, kok opp og kok suppen i 5–10 minutter. ...
  • Tips: Brennesle kan også stues eller brukes i pai eller sufflé for å nevne noe.
Brenneslesuppe med bløte egg - Godt.no - Finn noe godt å spise

 

www.godt.no/#!/oppskrift/371/brenneslesuppe-med-bloete-egg

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nesleslekta

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Nettle_soup

 

 

 

 

 

 

De fleste artene har stikkende hår som inneholder maursyreserotonin og histamin.

Synes det var artig at brennesle inneholder serotonin, det var jeg ikke klar over:

Man antar at serotonin er viktig for regulering av kroppstemperatur, humørsøvn, oppkast, seksualitet og appetitt. Lave mengder av serotonin kan være årsaken til blant annet klinisk depresjonmigrenetinnitusfibromyalgibipolar lidelsetvangslidelser og angstlidelser

 

Næringsinnhold:

Minerals in Nettle Root and Leaves

 

Bastyr University, a natural-medicine education center in Washington State, notes that nettle is a nutritious food that has vitamins and minerals, including iron, potassium and silica. Stinging nettle is naturally high in iron, with 1.46 milligrams per 1-cup serving of cooked leaves -- the equivalent of 2 cups of fresh leaves or 2 tablespoons of crushed, dried leaves -- which makes 1 cup of nettle tea. Stinging nettles supply iron -- each 1-cup portion contains 7.7 percent to 17.5 percent of the daily recommended intake, depending on your nutritional requirements. The calcium content of stinging nettles is also significant: 1 cup provides 32.9 to 42.8 percent of the amount you require daily. Calcium promotes strong teeth and bones, and it may also lessen the symptoms of premenstrual syndrome, preventing headaches, mood swings and bloating.

 

 

Vitamins in Nettle Tea

 

Including stinging nettles in your diet gives you a huge boost in vitamin A. A 1-cup serving contains 1,790 IU of this vitamin, nearly three times the amount you need in a single day. Vitamin D works with calcium to strengthen your teeth and bones, although its main role in the body is to normalize the amount of calcium and phosphorus in your bloodstream. Your body is able to store extra vitamin A, so the additional vitamins you consume are not wasted. Stinging nettles also serve as an excellent source of vitamin K, a vitamin your body requires for blood clotting. Each 1-cup portion contains 369 to 493 percent of the daily recommended intake. Like vitamin D, your body can store vitamin K for later use.

 

Kilde: http://www.livestrong.com/article/350785-stinging-nettles-nutrition/

 

 

UTFYLLENDE Næringsinnhold:

 

https://www.nutritionvalue.org/Stinging_Nettles,_blanched_(Northern_Plains_Indians)_nutritional_value.html

 

 

http://www.matvaretabellen.no/nettle-raw-06.118

Endret av G
Lenke til kommentar

Mye inntak av sukker har en tendens til å gi dårlig ånde.
 
Har du forsøkt å spise persille?
 
Googlet det, og det er lite som tilsier at det hjelper så voldsomt mye:
 
http://www.nytimes.com/2009/04/28/health/28real.html
 
 
Sink har jeg hørt om, men en kan vel neppe spise for mye sinktilskudd heller. Ser at det finnes i enkelte tannkremer og munnskyll, som man naturligvis ikke svelger.
 

The recommended daily zinc intake (reference nutrient intake) for an adult man in the UK is 9.5 mg. The recommended daily zinc intake for an adult woman in the UK is 7 mg. The Food Standards Agency and the Department of Health in the UK advise that intake of zinc should not exceed 25 mg per dayApr 28, 2014


En del av årsakene til dårlig ånde sitter også i munnhule. F.eks. om man slurver med bruk av tanntråd, eller å rengjøre tungen. Selv om noe dårlig ånde nok også kan komme i fra magesekk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ekstremt vanlig å få mørk avføring og hard mage av jerntabletter. Ta mindre doser, oftere.

Å spise rødt kjøtt for å få i seg mer jern er ikke noe særlig lurt. Dessuten er jern i animalia hem-jern.

Du kan også lage mat i jernpanner f.eks, eller kjøpe deg en "lucky iron fish". Det er en greie som selges rundtomkring, en fiskeform i jern, som du legger i maten mens du varmebehandler den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...