Gå til innhold

eksternt kabinett av god kvalitet. Finnes det?


amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene hatt diverse eksterne harddisker. Western Digital, LaCie, Icybox med fler.

 

Jeg har ekstremt mye problemer med så og si alle sammen. Det er utrolig frustrerende hvordan backup-media svikter og i 90% av tilfellene spores feilen til disk-kontrolleren i det eksterne kabinettet.

 

Disker som står i en maskin derimot er det så godt som aldri problemer med.

 

Så: vet noen om et harddisk-kabinett som faktisk funker? Noe som har vært brukt flere år uten problem?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAS er en god idé. Det viktigste er at det er stabilt og ikke går i stykker. Tilkobling over nettverk har jeg ikke noe problem med! Kunne godt leid plass på en FTP et sted også, men har ikke funnet noe sted med realistiske priser på sånt...

 

Problemet med skytjenester er at de er ment for å gjøre innholdet på PCen din tilgjengelig over alt. Jeg er ikke interessert i å ha dette på PCen, eller tilgjengelig over alt. Dette er hovedsaklig ting som skal arkiveres.

 

Sjekker ut Synology!

Lenke til kommentar

Kunne godt leid plass på en FTP et sted også, men har ikke funnet noe sted med realistiske priser på sånt...

 

Nå kommer det jo an på hva slags tilgang du trenger, men AWS Glacier ligger vel på priser helt ned i 3 øre per gigabyte i måneden.

 

Ville nok uansett heller hatt backup lokalt, og en selvbygd eller ferdigkjøpt NAS er tingen.

Lenke til kommentar

Husk at det er viktig med NAS-ready eller bedre kvalitet. Dette fordi diskene er på hele tiden og kjører kontinuerlig. WD green, Seagate barracuda og lignende disker er ikke ment for konstant drift og vil gå i stykker raskere enn NAS-ready disker.

 

En annen ting du bør tenke på at disk-redundans, altså at om en disk feiler så taper du ikke data. Synology bruker både tradisjonelle Raid og SHR1/SHR2.

 

Du kan også se på billigere NAS fra andre produsenter men her kan ikke jeg komme med noen anbefalinger for jeg har ikke kjennskap til annet enn Synology.

 

Synology kan utvides med gratis apper. Disse appene lar deg logge inn på mobilen og se bildene dine, spille av film, laste ned filmer eller starte en torrent-nedlastning. Det finnes også en funksjon som er utrolig lik dropbox i både utseende og funksjon.

 

Både https og 2faktor finnes også om sikkerhet står i høysetet, eller du kan skru av all Internett slik at boksen kun kan brukes på LAN og ikke over WAN.

Lenke til kommentar

 

Kunne godt leid plass på en FTP et sted også, men har ikke funnet noe sted med realistiske priser på sånt...

 

Nå kommer det jo an på hva slags tilgang du trenger, men AWS Glacier ligger vel på priser helt ned i 3 øre per gigabyte i måneden.

 

Ville nok uansett heller hatt backup lokalt, og en selvbygd eller ferdigkjøpt NAS er tingen.

 

Jeg bruker backblaze B2 på ca 20 GB med viktig data. Koster meg vel under 5 kroner måneden.
Lenke til kommentar

NAS-ready er nok viktigst for disker som belastes av mange brukere hele døgnet. I min stasjonære (fra 2005!) har jeg vanlige WD blue-disker i et 4 diskers raid. Den har gått i ca 12 år uten problemer, og at diskene kjøler seg ned noen timer hver natt vil jeg tro forkorter levetiden sammenliknet å la de stå på kontinuerlig. Men det er ved "normal" bruk. Disker som står og jobber hele døgnet og kanskje utenfor optimal temperatur bør nok være av en helt annen kvalitet.

 

Men, jeg er bare ute etter et arkiv jeg kan stole på. Jeg kommer til å nappe ut strøm og signal hver gang jeg ikke bruker det, for å beskytte mot lyn-nedslag og spenningsvariasjoner. Dette er snakk om filer jeg vanligvis aldri trenger tilgang til, men det er ganske mye av de (10TB+)

 

en 4diskers NAS-boks i RAID5 bør funke fint!

 

Har Synology noen konkurrenter i samme klasse? Trenger ikke være billigere, jeg vil bare vite hva som finnes. Også en bonus om jeg kan bruke SATA-disker, da jeg har så mange... Ytelse er ikke viktig, kun stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...