Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mondeo 2013 går alltid tom for strøm


Mondeo13

Anbefalte innlegg

Kjøpte mondeon, 1,6, stasjonsvogn i januar i år. Hele veien har bilen rett som det er gått tom for strøm. Vi fikk satt inn nytt batteri, dette hjalp ikke.

Kjører mye mer med bilen nå enn før. I dag da jeg starta bilen fikk jeg ikke melding om lavt batteri, men da jeg parkerte en halvtime senere fikk jeg melding om lavt batteri. Har skrudd av Webasto under kjøring for lenge siden i tilfelle den tappet batteriet. Vi har skrudd av alle lys inni bilen også. Vil bare høre om noen kan tenke seg hva problemet er, for neste steg er å ha bilen på verksted en ukes tid, og prisen kan variere fra 4k-20k og vil prøve å minimere kostnadene. Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borte i, med en eldre versjon av den 1,6-literen, at kjølevifta hang seg opp og tappet strømmen. Det hang sammen med bruk av AC på et vis. Prøv å hør etter om vifta går hele tiden, og om den stopper når du parkerer, eller om den fortsetter å gå.

 

Alternativt er det mest sannsynlig jordingsfeil et sted, og da er det vel bare å gå løs med voltmeteret. :-} 

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske enkel feilsøking. Bruk av multimeter vil enkelt kunne vise deg om dynamoen lader batteriet tilstrekkelig når bilen er i gang. Dersom alt er greit vil neste steg være å måle strømforbruket mens bilen er avslått. Deretter er det bare å nappe ut sikringer frem til at multimeteret viser et normalt strømforbruk. Da har du ihvertfall funnet synderen.  I mitt tilfelle hadde jeg en integrert CD-spiller/stereo som stjal strøm mens bilen stod parkert og avslått. 

 

Det burde uansett ikke ta mer enn fem minutter for et verksted å sjekke om bilen bruker strøm når den er avslått, eller om dynamoen lader batteriet tilstrekkelig. Et serviceinnstilt verksted vil sannsynligvis gjøre dette gratis for deg, uten at du har bestilt time.  

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Skjedde også med min 2013 Mondeo. Da var det støpslet der hengeren skal plugges i som var full i vann og dette tappet batteriet. Stod bilen parkert i mer enn 48 timer så gikk selv det helt nyinnsatte, fulladede batteriet tomt.

Edit: må bare påpeke at det hadde samlet seg vann inni selve koblingene til kontakten, ikke under lokket der kontakten fra hengeren plugges i.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...