Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Generalforsamlingen fattet vedtak på sak som ikke stod på lista


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre det kort:

Fikk innkalling til generalforsamling i blokka, har leilighet der som vi leier ut (men tom for øyeblikket). Siden det kun stod tre helt standard punkter om budsjett og vedlikehold på lista + vi var bortreist så konkluderte vi med at det ikke var kritisk å stille på møtet.

Senere får vi referat fra møtet hvor det kun står hva som har skjedd med de punktene jeg nevnte (altså ikke noe nytt enn det som stod i innkallingen).

 

Noe senere har vi visning på leiligheten for å skaffe nye leieboere, og får samme kveld SMS fra styreleder om at "det har nok skjedd en misforståelse, det ble vedtatt på generalforsamlingen at utleie ikke lengre er tillatt". 

 

NB: det står i leiekontrakten mellom aksjeeierne og blokka at styret må godkjenne utleie, så der er uansett saken tapt nå som styret har bestemt seg for at de ikke godkjenner det lengre. Så utleie er likevel utelukket samme hva. 

 

Det jeg lurer på: har de på noen som helst måte LOV til å si og gjøre dette? Alt av lovverk og juss-sider jeg leser på sier at det ikke er lov. Jeg er mest interessert i å få frem et poeng med at de ikke kan oppføre seg cowboy på denne måten og styre på som de vil.  Nå må vi selv bo i leiligheten ett år, så jeg tenker det er greit at de skjønner at vi ikke lar oss herse med mer enn nødvendig. 

 

PS: skal ringe og snakke med advokaten som jobber for sameiet neste uke. Men han var jo på møtet, så i tilfelle er han "med på" det som har blitt gjort han også, selv om han skal ha juridisk kompetanse..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ikke står i innkallingen kan ikke vedtas, det som ikke står i protokollen er (i praksis) ikke vedtatt, men generalforsamlingen kan instruere styret om hvordan styret skal bruke sin godkjenningsmyndighet hvis de går frem på riktig måte.

 

Noe mer konkret enn det krever mer opplysninger om organisasjonsform (boligaksjeselskap, borettslag, boligsameie) mv. Du bruker flere av disse begrepene om hverandre.

 

EDIT: Det var altså ingen svar her da jeg begynte å skrive..

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Står det noe i vedtektene om utleie?

 

***
 
Hvis det er aksjeleiligheter så er det antakelig aksjeloven § 5-10 som gjelder for innkallingen til generalforsamlingen, og innkallingen skal "bestemt angi de saker som skal behandles". Så du har rett i at det ikke er lov å snike inn en avstemning om utleie.

Etter min mening kan man også diskutere mulig maktmisbruk, jf. § 5-21, for generalforsamlingen, eller § 6-28, for styret. Det å plutselig forby utleie i et boligaksjeselskap der det tidligere har vært tillatt kan ha store økonomiske konsekvenser for enkelte av aksjonærene, og fordelen for flertallet er etter min mening vag og hypotetisk. (Men jeg ville ikke vært for optimistisk.)

 

 

Man kan også merke seg at borettslagsloven kapittel 5 (og noen andre paragrafer) gjelder for boligaksjeselskap, jf. borettslagsloven § 1-4. Disse reglene, for eksempel brl. § 5-6, er vanligvis ufravikelige. Så i noen situasjoner kan styret uansett bare nekte godkjenning av utleie hvis de har saklig grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er litt vanskelig med forskjell på vedtektene og husregler, jeg skjønner at det er forskjell, men hvor finner man vedtektene? Jeg har lett gjennom permen med "alt" som tilhører boligkjøpet, blokka etc, men vet ikke helt hva jeg ser etter eller hvordan det ser ut? Vedtekter krever vel mer for å endres enn husregler?

 

Er forsåvidt enig i at det er maktmisbruk som gir dem "en urimelig fordel på vår bekostning", dette koster oss ganske mange tusen pga. leiligheten nå står der tom og vi bor et annet sted med oppsigelsestid, samt vi begynte å pusse opp kjøkkenet der med tanke på videre utleie (det sendte vi forresten noen meldinger med naboen om, som sitter i styret, og nevnte nye leieboere etc etc, tror dere hun nevnte et eneste ord om hva de hadde bestemt?!)..

 

Jeg tror som sagt situasjonen med utleie uansett er tapt og vi har konkludert og planlagt å bo der selv nå fra slutten av oktober (og pusser opp litt ekstra mtp. egen trivsel og salg så fort som mulig). De kan nok nekte oss utleie mtp. det som står i husreglene, at styret må godkjenne utleie tenker jeg?

Men jeg vil gjerne finne ut av hva slags business de holder på med. Det kan ikke gå an at man fatter ekstra vedtak på et møte og så sender sms to mnd senere?!

Sendte meldinger med styrelederen og etter min mening har han ikke greie på hva som gjelder og ikke. Han gikk vel egentlig bare rett til angrep på meg, selv om jeg spurte saklig om dokumenter og hvorfor jeg ville ha dem. Han sa, ordrett "dette går vel under kategorien Eventuelt, og må vel ikke stå i innkallingen uansett.. hadde dere bare vært der så hadde ikke dere stått der nå og diskutert med meg. Ta kontakt med advokaten hvis du må.. det er vedtatt uansett!".

 

Fant i aksjeselskapsloven at man kan saksøke osv, det tror jeg blir laaaangt over hva jeg har tenkt og orker å gjøre, men :p .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...