Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Råd knyttet barnesak


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mulig denne kanskje bør være i økonomi tråd. Til saken: Polsk samboer og jeg (norsk) har to år datter sammen, født i Norge. Vi har bodd sammen hele tiden og deler likt ansvar. Datteren vår har både norsk og polsk pass, samt i senere tid har jeg fått vite at hun har bostedsadresse der og hos samboers foreldre. Det har pågått konflikt over tid, hvilket har medført i at samboer tok med vår datter uten min viten og vilje, og dro til sitt hjemland for å bo der langvarig, hvor hun uttrykker ønske om å avslutte forhold, og har også sagt opp sin faste jobb i Norge. Dette midt oppi bl.a. barnehagestart og andre utgifter som kun faller på meg. Har bestemt meg for å kjempe og har advokat som har bred erfaring innen emnet, men det kan virke som at dette kan ta litt tid.

 

Det jeg lurer på er, noen her som har vært oppi lignende eller kjenner til slike historier relatert til følgende spm: Hvor mye endte du med å betale i advokat utgifter, hvor mange timesarbeid? Er det mulig å søke om økonomisk støtte, hvor henvender jeg meg, fylkesmann, nav? Tjener 410.000 brutto. Spør da jeg også må betjene leil. vi leier (som hun har sagt opp, men jeg må allikevel beholde alene i tilfelle jeg får til en retur for barnet), samt betaler barnehage og andre faste utgifter.

 

 

Takker for alle eventuelle innspill!



Anonymous poster hash: ff0db...c4c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innboforsikringen din har vanligvis en rettshjelpsforsikring i seg. Visse fagforeningsmedlemskap inkluderer rettshjelpsforsikring i HELP. Rettshjelpslovens dekning av fri sakførsel forutsetter inntekt under 245 000 kr for en enslig uten forsørgeransvar

 

Hvor mye advokatbistanden vil koste kommer an på hvor komplisert saken blir. I utgangspunktet er dette en barnebortføringssak etter Haag-konvensjonen, og de er ikke nødvendigvis dyre i seg selv. Det er snevre vurderingstemaer og lite rom for skjønn. Barnefordelingssaken vil raskt kunne komme opp i 40-60k.

Lenke til kommentar

Innboforsikringen din har vanligvis en rettshjelpsforsikring i seg. Visse fagforeningsmedlemskap inkluderer rettshjelpsforsikring i HELP. Rettshjelpslovens dekning av fri sakførsel forutsetter inntekt under 245 000 kr for en enslig uten forsørgeransvarHvor mye advokatbistanden vil koste kommer an på hvor komplisert saken blir. I utgangspunktet er dette en barnebortføringssak etter Haag-konvensjonen, og de er ikke nødvendigvis dyre i seg selv. Det er snevre vurderingstemaer og lite rom for skjønn. Barnefordelingssaken vil raskt kunne komme opp i 40-60k.

Takk for innspill. Har du ellers noe kjennskap til hvorfor barnefordelingssaken-prosessen kan bli så høy? Hvis motpart motsetter seg og det drar ut? Selv er jeg ute etter rask fleksibel løsning og strekker meg langt såfremt datter er i Norge og har kontakt+følge henne opp, men dette vil nok bli vanskelig i denne saken slik jeg kjenner samboer

 

Anonymous poster hash: ff0db...c4c

Lenke til kommentar

Hvordan klarte egentlig moren å få omregistrert adressen til barnet uten din godkjenning? Må ikke begge foreldrene samtykke i dette?

 

Vår datter har fremdeles bostedsadresse i Norge hvor vi bodde, men som jeg nå bor alene. Men i tillegg har hun adresse i Polen, noe jeg ikke var kjent med.

 

 

Takk igjen herr krikkert! Litt trist hvis jeg må dekke alt, men nå er det jo jeg som startet denne prosessen med advokat, selv om situasjonen ble startet av samboer som sådan blir eks. Helt ny situasjonen å være i, men det var godt å få luftet slike spm som kanskje kan være åpenbare.

 

Anonymous poster hash: ff0db...c4c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...