Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det et krav at støyprognoser utarbeides ved byggeprosjekter?


d'espresso

Anbefalte innlegg

Jeg leier for tiden bolig ved et offentlig bygg, og Statsbygg har engasjert en totalentreprenør for å rive et stort bygg, bokstavelig talt 20 meter unna mitt vindu.. Etter dette er revet skal et nytt bygg opp.

 

Klima- og forurensningsdirektoratet (nå Miljødirektoratet) skriver i TA2988 - 2012 i punkt 3 at "Store arbeider må ha støyprognoser".

 

Jeg har nå vært i dialog med Statsbygg. Målet mitt er å finne ut hvordan type støy det vil være tale om at jeg må tåle, hvor lenge jeg må tåle den, og nivået/mengde på de ulike støytypene.

Statsbygg svarer kort og konsist at "Det foreligger ingen støyprognose. Statsbygg forutsetter at totalentreprenøren forholder seg til gjeldende regler for denne type byggeprosjekter".

 

Har jeg noe jeg skulle sagt her? Tenker umiddelbart Grannelova § 2, men om det er noe som er særregulert ved store offentlige prosjekter så er jo det mer interessant. 

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Retningslinjen sier "i god tid før arbeidet starter".

 

Dette er et naturlig tema å ta opp med kommunens plan- og bygningsavdeling (se Miljøkommunes veileder om kommunens myndighet og plikter i støysaker).

 

Støy er også definert som forurensning (forurensningsloven § 6 første ledd nr. 2), og Fylkesmannen er forurensningsmyndighet i støysaker. Din lokale fylkesmann kan det derfor også være verdt å ta en telefon til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Etter mangfoldige måneder uten svar har nå kommunen konkludert med at ansvarlig søker ikke må utarbeide støyprognoser.. Snakket med de på telefon i stad for å purre, og vedkommende var usikker på ordlyden, men mente det stod "bør eller kan" e.l.

 

Hva svarer man på dette? Greit nok at kommunen har plikt til å følge T-1442/2016, men i det reglementet finner jeg ikke noe spesifikt om støyprognoser..  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...