Gå til innhold

Kommunen signerte IT-avtale verdt 300 millioner kroner, men vil ikke fortelle hva pengene skal brukes til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge man ikke kutter stillinger er det ingen effektivisering å innføre IT..

 

Her om dagen fikk jeg beskjed om barnehageplass. 1 mail, 1 konvolutt i posten. De inneholdt ikke samme tekst og budskapet var forskjellig.

 

Hvis IT fører til bedre tjenester og mindre bortkastet tid for brukerne (uten å kutte stillinger), er ikke det effektivisering (jeg er ikke inne på sjargongen)?

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så lenge man ikke kutter stillinger er det ingen effektivisering å innføre IT..

 

Her om dagen fikk jeg beskjed om barnehageplass. 1 mail, 1 konvolutt i posten. De inneholdt ikke samme tekst og budskapet var forskjellig.

 

Hvis IT fører til bedre tjenester og mindre bortkastet tid for brukerne (uten å kutte stillinger), er ikke det effektivisering (jeg er ikke inne på sjargongen)?

 

-k

Tja, søkte om foreldrepenger (elektronisk). De brukte 6 månedre på å behandle en svært enkel søknad. Hva er besparelsen?

Lenke til kommentar

 

Så lenge man ikke kutter stillinger er det ingen effektivisering å innføre IT..

 

Her om dagen fikk jeg beskjed om barnehageplass. 1 mail, 1 konvolutt i posten. De inneholdt ikke samme tekst og budskapet var forskjellig.

 

Hvis IT fører til bedre tjenester og mindre bortkastet tid for brukerne (uten å kutte stillinger), er ikke det effektivisering (jeg er ikke inne på sjargongen)?

 

-k

Du har helt rett - det er effektivisering dersom det gir en samfunnsmessig tidsbesparelse, selv om det ikke medfører redusering av stillinger i opprinnelig organisasjon. Faktisk er det effektivisering om antall stillinger i opprinnelig organisasjon økes, men samfunnet totalt sett bruker mindre tid på oppgaven.

 

Det er også effektivisering dersom kvalitet og omfang av tjenesten bedres uten å øke antall stillinger.

 

For andre kommentarer. Det Oslo har inngått med disse 4 aktørene er rammeavtaler knyttet til et sett med konsulenttjenester. Avtalene har en maksramme på 300 mill kr for de neste 4 årene. Hvor mye av avtalen som vil bli brukt, er det ingen som vet pr dato - det vil avhenge av hvilke "prosjekter" som blir initiert internt i Oslo og som har behov for denne type bistand. Teoretisk sett kan resultatet etter 4 år bli null kroner, dog svært lite sannsynlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, søkte om foreldrepenger (elektronisk). De brukte 6 månedre på å behandle en svært enkel søknad. Hva er besparelsen?

Hvis søknaden var svært enkel så brukte du kanskje lite tid på å fylle den ut, noe som er en besparelse for deg.

 

Jeg er enig i at det er rart at saksbehandlingen skal ta 6 mnd, men det betyr ikke nødvendigvis at det offentlige har lagt mange timer inn i responsen.

 

Jeg hørte i et intervju for 5-6 år siden hvor mange saksbehandlere som jobber med foreldrepenger, sammenlignet hvor mange søknader de får per år. Det var et skremmende tall (dvs hver sakbehandler trengte betydelig antall arbeidsdager per søknad). På dette tidspunktet var søknaden svært manuell, jeg får fortalt at den er mer automatisert nå?

 

 

Gitt at "den Norske modellen" består i å kreve inn skatt og avgifter fra de som har råd, og å dele ut midler til de som trenger i temmelig stor grad, så burde vi kreve at systemet for å faktisk gjøre denne omfordelingen er underlagt demokratisk kontroll, og med minst mulig ressursbruk (tap langs veien).

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...