Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sykmelding grunnet familie og mye tid borte fra dem?


Anbefalte innlegg

Skyter inn fra sidelinjen;

Du har like mye ansvar som arbeidsgiver i å påse at du ikke overstiger reglement rundt bruk av overtid. Så ikke bruk det som et argument. Dog er det flott av deg å stille opp for bedriften.

Jeg ville holdt ut de siste ukene. Det er surt, men vil du virkelig risikere å få en dårlig referanse til fremtidig bruk bare fordi du ikke "orket"?

Stå på så løser det seg!

Jeg synes absolutt det bør tas med i vurderingen. Overtid er/skal være pålagt fra arbeidsgiver, og å overholde grensene er deres ansvar.

 

Anonymous poster hash: 8aa1c...c92

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skyter inn fra sidelinjen;

Du har like mye ansvar som arbeidsgiver i å påse at du ikke overstiger reglement rundt bruk av overtid. Så ikke bruk det som et argument. Dog er det flott av deg å stille opp for bedriften.

Jeg ville holdt ut de siste ukene. Det er surt, men vil du virkelig risikere å få en dårlig referanse til fremtidig bruk bare fordi du ikke "orket"?

Stå på så løser det seg!

Jeg synes absolutt det bør tas med i vurderingen. Overtid er/skal være pålagt fra arbeidsgiver, og å overholde grensene er deres ansvar.

 

Anonymous poster hash: 8aa1c...c92

Det er klart at arbeidsgiver bærer et stort ansvar ved bruk av overtid, men du har faktisk likefullt ansvar som arbeidstaker å passe på. Om du passerer grensene uten protokollført godkjenning med tillitsvalgt og arbeidsgiver er du ikke lenger dekket av forsikringene dine dersom det skulle skje en ulykke. Endret av TheHawk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med manglende dekning fra arbeidsgivers forsikringer kan være riktig iht. vilkårene, men det vil jeg tro blir en privatrettslig sak som jeg har lite tro på at arbeidstaker vil vinne h vis den føres for retten.

 

Manglende papirarbeid blir en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstilsynet. Arbeidstakers ansvar er i henhold til arbeidskontrakt.

 

Har du noen henvisninger til hvor arbeidstakers ansvar er nedfelt i lov eller forskrift?

Jeg finner lite ved (svært enkle) søk på arbeidstilsynets nettsider.



Anonymous poster hash: 8aa1c...c92
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1)Ja

2)Nei

3)Ja

 

Å sykemelde seg når man ikke er syk er trygdemisbruk og misbruk av fellesskapets penger. Jeg blir kvalm av folk som utviser slike holdninger som det du gjør. I tillegg stjeler du ressurser fra helsevesenet ved å legge beslag på fastlegens tid til å overbeivise vedkommende om at du er syk og en kreftpasient må vente på å møte legen. Samt at skattebetalerne må betale for dette misbruket ditt. Du skulle vært politianmeldt!

 

Føler deg som en dårlig far? Det bør du gjøre som vurderer å begå trygdemisbruk. Jeg håper dette er trolling for folk som deg er et samfunnsproblem!

 

Noen personer skulle ikke hatt anledning til å kommentere, og ja, du er en av de. 

 

Du antar at legen har fult booket tid hele dagen? Nei, ikke alle leger har det. 

 

Hadde du lest lenger over her, står det også klart flere ganger at det ikke skjer at jeg i det hele tatt kontakter legen, men ville få ut litt frustrasjon. 

 

Ja, bu fuckings hu, snylteper meg som betaler mer skatt i året enn hvermansen gjør på dobbelt så lang tid. 

 

Jeg har som sagt aldri vært sykemeldt, og ønsker heller ikke det. 

 

Du går å sier at en kreftpasient må vente med å besøke legen fordi du mener jeg ville tatt opp tid med å snakke med legen? Kjenner du helsevesenet vårt? Eller spiller du dum? 

 

Jeg har ikke sykemeldt meg, og jeg har dratt på jobb selv om jeg var dårlig og hadde sovet dårlig. 3 dager borte fra jobb ila. 4 år, og du kaller med snylter og mener jeg burde vært anmeldt, hva med å ikke beslaglegge politiets ressurser på idioti? 

 

Anyway, fikk luftet frustrasjonen min før ditt dumme svar kom, og fnyser av hvor trangsynt du er. 

 

Kanskje bra du bare er et nettroll morromann ;) 

 

Anonymous poster hash: 134c2...fdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1)Ja

2)Nei

3)Ja

 

Å sykemelde seg når man ikke er syk er trygdemisbruk og misbruk av fellesskapets penger. Jeg blir kvalm av folk som utviser slike holdninger som det du gjør. I tillegg stjeler du ressurser fra helsevesenet ved å legge beslag på fastlegens tid til å overbeivise vedkommende om at du er syk og en kreftpasient må vente på å møte legen. Samt at skattebetalerne må betale for dette misbruket ditt. Du skulle vært politianmeldt!

 

Føler deg som en dårlig far? Det bør du gjøre som vurderer å begå trygdemisbruk. Jeg håper dette er trolling for folk som deg er et samfunnsproblem!

 

Noen personer skulle ikke hatt anledning til å kommentere, og ja, du er en av de. 

 

Du antar at legen har fult booket tid hele dagen? Nei, ikke alle leger har det. 

 

Hadde du lest lenger over her, står det også klart flere ganger at det ikke skjer at jeg i det hele tatt kontakter legen, men ville få ut litt frustrasjon. 

 

Ja, bu fuckings hu, snylteper meg som betaler mer skatt i året enn hvermansen gjør på dobbelt så lang tid. 

 

Jeg har som sagt aldri vært sykemeldt, og ønsker heller ikke det. 

 

Du går å sier at en kreftpasient må vente med å besøke legen fordi du mener jeg ville tatt opp tid med å snakke med legen? Kjenner du helsevesenet vårt? Eller spiller du dum? 

 

Jeg har ikke sykemeldt meg, og jeg har dratt på jobb selv om jeg var dårlig og hadde sovet dårlig. 3 dager borte fra jobb ila. 4 år, og du kaller med snylter og mener jeg burde vært anmeldt, hva med å ikke beslaglegge politiets ressurser på idioti? 

 

Anyway, fikk luftet frustrasjonen min før ditt dumme svar kom, og fnyser av hvor trangsynt du er. 

 

Kanskje bra du bare er et nettroll morromann ;)

Anonymous poster hash: 134c2...fdb

 

Morromann ble eid. Veldig bra svar det der :thumbup:

 

+1

Lenke til kommentar

 

1)Ja

2)Nei

3)Ja

 

Å sykemelde seg når man ikke er syk er trygdemisbruk og misbruk av fellesskapets penger. Jeg blir kvalm av folk som utviser slike holdninger som det du gjør. I tillegg stjeler du ressurser fra helsevesenet ved å legge beslag på fastlegens tid til å overbeivise vedkommende om at du er syk og en kreftpasient må vente på å møte legen. Samt at skattebetalerne må betale for dette misbruket ditt. Du skulle vært politianmeldt!

 

Føler deg som en dårlig far? Det bør du gjøre som vurderer å begå trygdemisbruk. Jeg håper dette er trolling for folk som deg er et samfunnsproblem!

 

Noen personer skulle ikke hatt anledning til å kommentere, og ja, du er en av de. 

 

Du antar at legen har fult booket tid hele dagen? Nei, ikke alle leger har det. 

 

Hadde du lest lenger over her, står det også klart flere ganger at det ikke skjer at jeg i det hele tatt kontakter legen, men ville få ut litt frustrasjon. 

 

Ja, bu fuckings hu, snylteper meg som betaler mer skatt i året enn hvermansen gjør på dobbelt så lang tid. 

 

Jeg har som sagt aldri vært sykemeldt, og ønsker heller ikke det. 

 

Du går å sier at en kreftpasient må vente med å besøke legen fordi du mener jeg ville tatt opp tid med å snakke med legen? Kjenner du helsevesenet vårt? Eller spiller du dum? 

 

Jeg har ikke sykemeldt meg, og jeg har dratt på jobb selv om jeg var dårlig og hadde sovet dårlig. 3 dager borte fra jobb ila. 4 år, og du kaller med snylter og mener jeg burde vært anmeldt, hva med å ikke beslaglegge politiets ressurser på idioti? 

 

Anyway, fikk luftet frustrasjonen min før ditt dumme svar kom, og fnyser av hvor trangsynt du er. 

 

Kanskje bra du bare er et nettroll morromann ;)

 

Anonymous poster hash: 134c2...fdb

 

 

 

Neivel, så hvorfor spør du da folk her inne om det er "greit" å sykemelde seg når man ikke er syk? Det er jo et spørsmål som er egnet til å fremprovosere reaksjoner. At man betaler skatt er aldri noe argument for å utnytte systemet. Sykemelding ligger i navnet. Det heter ikke "betalt fravær av sosiale årsaker". En slik ordning er ikke innført selv om en del misbruker sykemelding til dette formålet. Jeg vet en del om helsekøer ja.

Lenke til kommentar

 

1)Ja

2)Nei

3)Ja

 

Å sykemelde seg når man ikke er syk er trygdemisbruk og misbruk av fellesskapets penger. Jeg blir kvalm av folk som utviser slike holdninger som det du gjør. I tillegg stjeler du ressurser fra helsevesenet ved å legge beslag på fastlegens tid til å overbeivise vedkommende om at du er syk og en kreftpasient må vente på å møte legen. Samt at skattebetalerne må betale for dette misbruket ditt. Du skulle vært politianmeldt!

 

Føler deg som en dårlig far? Det bør du gjøre som vurderer å begå trygdemisbruk. Jeg håper dette er trolling for folk som deg er et samfunnsproblem!

 

Noen personer skulle ikke hatt anledning til å kommentere, og ja, du er en av de. 

 

Du antar at legen har fult booket tid hele dagen? Nei, ikke alle leger har det. 

 

Hadde du lest lenger over her, står det også klart flere ganger at det ikke skjer at jeg i det hele tatt kontakter legen, men ville få ut litt frustrasjon. 

 

Ja, bu fuckings hu, snylteper meg som betaler mer skatt i året enn hvermansen gjør på dobbelt så lang tid. 

 

Jeg har som sagt aldri vært sykemeldt, og ønsker heller ikke det. 

 

Du går å sier at en kreftpasient må vente med å besøke legen fordi du mener jeg ville tatt opp tid med å snakke med legen? Kjenner du helsevesenet vårt? Eller spiller du dum? 

 

Jeg har ikke sykemeldt meg, og jeg har dratt på jobb selv om jeg var dårlig og hadde sovet dårlig. 3 dager borte fra jobb ila. 4 år, og du kaller med snylter og mener jeg burde vært anmeldt, hva med å ikke beslaglegge politiets ressurser på idioti? 

 

Anyway, fikk luftet frustrasjonen min før ditt dumme svar kom, og fnyser av hvor trangsynt du er. 

 

Kanskje bra du bare er et nettroll morromann ;)

Anonymous poster hash: 134c2...fdb

 

Morromann ble eid. Veldig bra svar det der :thumbup:

 

+1

 

 

Nei; jeg ble ikke "eid". Du skjønner det; selv om noen "vinner" en diskusjon i smaksdommernes lyne betyr det ikke at man har rett. Og et legebesøk koster faktisk mye mer enn de latterlige lave egenandelene som den besøkende betaler legen. Hver legetimen koster faktisk i realiteten opp mot 1000 kroner. Betalt av skattebetalerne. JEG betaler skatt for at folk som ikke er syken går til legen og lyver på seg sykdom for å få fri fra jobben - også på det offfentliges regning. Dette er et kjempeproblem som koster skattebetalerne milliarder i året. Men over 90% av befolkningen tror tydeligvis at vi i Norge har uendelig med penger som aldri tar slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det der skjønte jeg ikke bæret av. Går det an å forklare det på en ikke-juridisk måte?  :nei:

Krikkert skriver at det koster 1000 kroner for en time

 

 

Var det det det sto? Jaja; isåfall var det temmelig vanskelig å forstå for en person uten jussutdannelse. Men sånn var det også med brevene som offentlige etater sendte ut til vanlige folk med kaudervelske sjargonger som de fleste ikke forstod bæret av helt til politikerne grep inn og ba dem skrive på et språk som er forståelig. Men bør eha forståelse for at vanlige folk ikke alltid forstår alt som sikkert er vanlig tone innad i juridiske miljøer, men at dette kanskje blir veldig ubegripelige for andre. Samme med medisin. Leger har sitt fagspråk, men de pleier ikke åb ruke dette ovenfor sine pasienter. De snakker til pasientene så de forstår. Det burde kanskje også de som driver med juss.

Lenke til kommentar

En legekonsultasjon hos spesialist i allmennmedisin med sykemelding koster totalt 316,- kr, hvorav staten betaler 50,- kr og resten er egenandel.

 

Vil du tolke det bokstavelig, altså en klokketime hos legen, koster det 892,- kr. Statens bidrag er nå 626,- kr.

 

Blir dette riktig da?

 

Hvis staten betaler 50kr pr 20 minutt så er vel statens bidrag 150,- kr pr klokketime, mens 798 blir egenandel? Eller missforsto jeg noe her? 

Lenke til kommentar

En legekonsultasjon hos spesialist i allmennmedisin med sykemelding koster totalt 316,- kr, hvorav staten betaler 50,- kr og resten er egenandel.

 

Vil du tolke det bokstavelig, altså en klokketime hos legen, koster det 892,- kr. Statens bidrag er nå 626,- kr.

 

OK, nå forstod jeg det. Tusen takk. Klokketime=vanlig konsultasjon ikke sant?

 

Uansett et enormt pengesluk som kun en nasjon med milliarder i oljeinntekter kan ha råd til.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Blir dette riktig da?

 

Hvis staten betaler 50kr pr 20 minutt så er vel statens bidrag 150,- kr pr klokketime, mens 798 blir egenandel? Eller missforsto jeg noe her?

Ja. Du forutsetter at statens bidrag er likt. Statens bidrag er progressivt - staten bidrar mer for tidsbruk over 20 minutter.

 

 

OK, nå forstod jeg det. Tusen takk. Klokketime=vanlig konsultasjon ikke sant?

En gjennomsnittlig "legetime" er på 15 minutter, ikke på en klokketime. TS' sykemelding vil koste staten 50,- kr.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...