Gå til innhold

Propaganda i vestlige medier - metoder og eksempler


zeebra

Anbefalte innlegg

Så akkurat en dokumentar på BBC om "frigjorte" Mosul som har vært fanget under ISIL tyranni. Fremstillingen fokuserte med riktighet på hvordan livet var under ISIL og livet etter, men det nevnes overhode ikke at situasjonen aldri hadde skjedd om ikke USA hadde gått til krig mot Iraq eller at det aldri hadde skjedd under Saddam Hussein.

 

Propanda "by omission". Altså når man unngår å nevne relaterte fakta, fordi disse er negative i forhold til f.eks UK eller USA.

 

Det snakkes mye om døde og skadede, konsekvenser og ødeleggelse, men det snakkes lite om at disse totalt sett er et resultat av USA sin krig i Iraq og konsekvensene av denne.

 

Uheldig at den overodnede årsaken til situasjonen ikke blir nevnte i det hele tatt. Ikke engang teoretisk.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne vært hundre ganger verre:

Bare se på alle ikke-vestlige land, slik som for eksempel Russland, hvor det ikke finnes fri og uavhengig presse, i praksis, fordi legitim kritikk mot regimet blir svart med fengsel eller mord.

 

Vestlig presse blir kanskje styrt av kapitalister, men det er i alle fall bedre enn statsstyrt presse.

Du mener statsstyrt som NRK? Eller mener du automatisk statsfinansier = statsstyrt når det gjelder andre enn oss selv og/eller våre allierte?

 

Du sier ikke engang Kina. Du sier Russland, noe som jo tyder på at du er offer for anti-Russisk propaganda i vestlige medier.

 

Russiske medier er nok ikke så annerledes enn våre medier. De fremmer et budeskap de ønsker å formidle. Men hei, Russland er jo ifølge "oss" et diktatur selv om de velger både parlament og president, mens Norge og andre land som har samme type valg er demokrati, ifølge "oss".

 

In the eye of the beholder blir feil å si her, fordi det handler ikke kun om "hvem" som ser det, men måten de ønsker å se det på. Problemet i dag er at måten de ønsker å se det på, nødvendigvis ikke er den måten folk selv ønsker å se det på, men den måten de har blitt fortalt og indiktrinert til å se det på.

 

Tja, det finnes kanskje ikke fri og uavhengig presse i Russland, men da gjør det neppe det her heller ifølge definisjonen du i så måte benytter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du bruker et så ladet ord som du gjør i overskriften (og i innlegget ditt) så etterlater du et inntrykk av at du mener at det ligger en ondsinnet, skjult agenda bak nyhetsdekningen og vinklingen av den som skal (vil)lede folks oppfatning i én bestemt retning.

 

Mener du virkelig det?

Et ladet ord? Propaganda? Du mener det ikke er propaganda hvis 90% av alle vestlige medier kjører anti-Russisk innehold basert på løgner i flere år?

 

Hva med valget i USA, var det heller ikke anti-Trump propaganda som gjennomstyret mediene da? Det gjennomsyrer fremdeles mediene fordi de er anti-demokratiske og ønsker å fjerne Trump.

 

Propaganda er et mildt utrykk. Det vi har i vesten idag grenser til hjernevasking.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående Russland:

 

Propaganda by double moral, hypocrisy and omission:

 

To like saker og situasjoner som blir fremstilt på helt forskjellige måter: Aleppo og Mosul. Begge områdene var overtatt av terrorister, begge byene ble frigjort fra terrorisme, i begge områdene døde og led sivile både under terroristene og under frigjøringskrigen.

 

Aleppo ble omtalt som en massakre, det ble fokusert på døde og lidende sivile, handlinger ble kritisert og den ble fremstilt som illegitim osv osv osv.

Mosul ble omtalt som en redningsaksjon med presises våpen, det ble fokusert frigjørelsen, det ble glorifisert militært og fremstilt som legitimt osv osv.

 

Propagandaen er så latterlig at man nesten må være hjernevasket eller overhode ikke følge med for å ikke se den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med "propaganda by shifting the blame"? Kritiserer BBC men tar RT for god fisk. Snakker om vestlig propaganda, og legger lokk på russisk propaganda. Høres ut som klassisk whataboutism om du spør meg.

 

Istedet for å rekke pekefingeren mot vestlig media så kan du heller komme med noen konkrete eksempler på saker eller tema, så kan vi heller illustrere med eksempler hvem som lyver mest.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sier russland -- fordi jeg vet at det gjør vondt ett eller annet sted inni deg når jeg minner deg på at Russland er et lite drittland, økonomisk, som har blitt skakkjørt av diktatoren som har regjert der siden 1999.

 

Nei -- stattsstyrt, som i Russland, hvor regjeringen kan bestemme over mediene.

NRK er StatsFINANSIERT.

 

Mener du at Russland er BEDRE enn Norge på NOEN punkter som betyr noe?

-Rettsikkerhet... hehe.

-Ytringsfrihet... haha.

-Demokrati... hihi.

-Pressefrihet... hoho.

 

Russland er klart dårligere på rettsikkerhet, de er dårligere på ytringsfrihet, men omtrent like på demokrati og presse"frihet". Men du mener jo Norge er et demokrati og at Russland er et tyranni. Jeg mener ingen av de er demokrati.

 

Russland er et stort drittland, som har kommet seg langt økonomisk etter Sovjet sin kollaps, spesielt etter at Putin tok over fra Jeltsin og oligarkene. Skal du kritisere land får du iallefall forholde deg til fakta heller enn følelser.

 

Russland er iallefall bedre enn USA selv om de er et gjennomkorrupt drittland. Det er bedre å være et gjennomkorrupt drittland enn den moderne versjonen av NAZI Tyskland slik USA er. Ånei, såret jeg deg nå fordi jeg kritiserer USA. Nå må du komme deg inn i benektelsessyklusen snarest mulig og glorifisere ditt elskede USA som draper flere mennesker i andre land i gjennomsnitt per uke enn det Russland gjør i gjennomsnitt hvert år.

 

Men relativitet er nok ikke din sterkeste side. Både Russland og USA er drittland på forskjellige måter. Men USA er langt verre. At USA er et rikt land unnskylder ikke deres globale overgrep, fascisme og ønske om verdensherredømme og globalt USA tyranni.

 

Men du får jo glorifisere USA videre. Mediene våre forteller deg jo tross alt at det er det du skal. Jeg regner med at du har rikelig med bevis på at Russiske medier er statskontrollerte som du påstår, men jeg tipper du ikke har det og at du bare videreformidler påstander fra vestlige medier på samme måte som du påstår Russland har diktatur når de har samme system som oss som du påstår har demokrati.

 

men, jeg skjønner ikke hva dette har med diskusjonen å gjøre? Eller er du bare så rabisk opptatt av Russland at du må mase om de på alle tråder? (fordi mediene våre forteller deg det?)

Lenke til kommentar

Hva med "propaganda by shifting the blame"? Kritiserer BBC men tar RT for god fisk. Snakker om vestlig propaganda, og legger lokk på russisk propaganda. Høres ut som klassisk whataboutism om du spør meg.

 

Istedet for å rekke pekefingeren mot vestlig media så kan du heller komme med noen konkrete eksempler på saker eller tema, så kan vi heller illustrere med eksempler hvem som lyver mest.

Hvem har sagt jeg tar RT for "god fisk"? Denne tråden handler ikke om hvem som lyver mest. Vi har en annen tråd om Russisk propaganda. Dette er en tråd om vestlig propaganda, men det gjør tydelig vondt for folk, siden de absolutt må trolle tråden og forsøke å avlede den.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt jeg tar RT for "god fisk"? Denne tråden handler ikke om hvem som lyver mest. Vi har en annen tråd om Russisk propaganda. Dette er en tråd om vestlig propaganda, men det gjør tydelig vondt for folk, siden de absolutt må trolle tråden og forsøke å avlede den.

 

 

Du har: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1759016&p=23713773

 

Selv om det er din tråd så får du ikke styre premissene for debatt. Motargumentet til ditt argument er hva du kaller for "en avledning".

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg sier russland -- fordi jeg vet at det gjør vondt ett eller annet sted inni deg når jeg minner deg på at Russland er et lite drittland, økonomisk, som har blitt skakkjørt av diktatoren som har regjert der siden 1999.

 

Nei -- stattsstyrt, som i Russland, hvor regjeringen kan bestemme over mediene.

NRK er StatsFINANSIERT.

 

Mener du at Russland er BEDRE enn Norge på NOEN punkter som betyr noe?

-Rettsikkerhet... hehe.

-Ytringsfrihet... haha.

-Demokrati... hihi.

-Pressefrihet... hoho.

 

Russland er klart dårligere på rettsikkerhet, de er dårligere på ytringsfrihet, men omtrent like på demokrati og presse"frihet". Men du mener jo Norge er et demokrati og at Russland er et tyranni. Jeg mener ingen av de er demokrati.

 

Russland er et stort drittland, som har kommet seg langt økonomisk etter Sovjet sin kollaps, spesielt etter at Putin tok over fra Jeltsin og oligarkene. Skal du kritisere land får du iallefall forholde deg til fakta heller enn følelser.

 

Russland er iallefall bedre enn USA selv om de er et gjennomkorrupt drittland.

 

Bedre på hvilke områder..?

De fleste amerikanere er mye mer velstående enn de fleste russere.

Og de er friere.

Har pressefrihet.

Har demokrati -- selv om det blir påvirket av markedskreftene.

...

 

Når hadde Russland sist et reellt valg hvor alternativene til den sittende presidenten fikk LOV til å stille til valg, uten å bli drept eller fengslet -- og det ikke fantes valgfusk..?

 

Russland sin president har nå en personlig formue på rundt 200 milliarder dollar.

Velfortjent lønn, er det ikke..?

Noen hundre millioner dollar i året, i et land med over 20 millioner fattige?

Det er bedre å være et gjennomkorrupt drittland enn den moderne versjonen av NAZI Tyskland slik USA er. Ånei, såret jeg deg nå fordi jeg kritiserer USA. Nå må du komme deg inn i benektelsessyklusen snarest mulig og glorifisere ditt elskede USA som draper flere mennesker i andre land i gjennomsnitt per uke enn det Russland gjør i gjennomsnitt hvert år.

Det er bare fordi Russland sitt militære har rustet i stykker;

Hvis Russland sitt militære hadde startet når de skrudde om tenningen, og de hadde nok diesel til å drive rustholkene inn i Europa, så hadde de allerede gjort det.

USA er den eneste grunnen til at mange land ikke har russisk som nasjonalspråk.

 

...jeg er enig i at det er kritikkverdig at USA bomber i stedet for å bruke bakkestyrker, og går til angrep mot diktaturer uten godt planlagte maktovertagelser med langsiktig demokratibyggelse.

 

"Hearts and minds" pleide å være et motto.

Bombefly, kamphelikoptre, laserstyrte missiler, droner og landminer er ganske stikk motsatt av det mottoet.

 

Men relativitet er nok ikke din sterkeste side. Både Russland og USA er drittland på forskjellige måter. Men USA er langt verre. At USA er et rikt land unnskylder ikke deres globale overgrep, fascisme og ønske om verdensherredømme og globalt USA tyranni.

 

Men du får jo glorifisere USA videre. Mediene våre forteller deg jo tross alt at det er det du skal. Jeg regner med at du har rikelig med bevis på at Russiske medier er statskontrollerte som du påstår, men jeg tipper du ikke har det og at du bare videreformidler påstander fra vestlige medier på samme måte som du påstår Russland har diktatur når de har samme system som oss som du påstår har demokrati.

 

men, jeg skjønner ikke hva dette har med diskusjonen å gjøre? Eller er du bare så rabisk opptatt av Russland at du må mase om de på alle tråder? (fordi mediene våre forteller deg det?)

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/russia

 

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/united-states

 

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/norway

 

...

 

Hvilke frie, uavhengige kilder, utenfor Russland, har DU som forteller at Russland har noen form for pressefrihet..?

 

---

 

Poenget mitt er:

 

De fleste vestlige land er bedre enn de fleste ikke-vestlige land, på alle områder som omhandler sosial frihet og ytringsfrihet:

 

Vesten er kan bli bedre på mange områder -- men er allerede de beste landene på disse områdene, sammenlignet med ikke-vestlige land.

 

...hvis bare USA ikke går til angrepskrig så ofte.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Et ladet ord? Propaganda? Du mener det ikke er propaganda hvis 90% av alle vestlige medier kjører anti-Russisk innehold basert på løgner i flere år?

 

Hva med valget i USA, var det heller ikke anti-Trump propaganda som gjennomstyret mediene da? Det gjennomsyrer fremdeles mediene fordi de er anti-demokratiske og ønsker å fjerne Trump.

 

Propaganda er et mildt utrykk. Det vi har i vesten idag grenser til hjernevasking.

 

Det høres ut som at du lider av forfølgelsesvanvidd. Nei, jeg klarer ikke å stille meg bak noen påstand om at det ligger en ondsinnet, skjult agenda bak nyhetsdekningen som skal villede folk, selv om du tydeligvis kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg gidder ikke å diskutere når det ikke har noe som helst med tråden å gjøre.

Poenget mitt er at det er minst propaganda i vestlige medier, av alle medier i verden, fordi vestlige medier er frie og journalister får sakene sine etterprøvd av redaksjonen, andre nyhetsformidlere og pressens faglige utvalg (i Norge).

 

Jeg er uenige i at vestlige medier er frie og uenig i at vi alltid skal sammenlikne oss med det dårligste. Jeg mener målet må være å bli bedre istedenfor å tro at vi er gode. Har vi holdningen at vi tror vi er gode, så vil vi være de dårlige i fremtiden. Våre medier er ikke frie, de er kontrollerte.

 

Hvorfor mediene våre er fulle av propaganda er et annet spørsmål igjen. Jeg mener grunnen enten er at de har blitt omgjort til propaganda eller fordi mediene er døde og full av copy/paste journalisme som fører til at de er sentralstyrt i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ut som at du lider av forfølgelsesvanvidd. Nei, jeg klarer ikke å stille meg bak noen påstand om at det ligger en ondsinnet, skjult agenda bak nyhetsdekningen som skal villede folk, selv om du tydeligvis kan.

Selvfølgelig vil du ikke det. Det er bedre å leve i benektelse.

 

Hvis alle tenker som deg blir det enkelt å omgjøre våre samfunn til tyranni. Enklere enn jeg ønsker det skal være.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg gidder ikke å diskutere når det ikke har noe som helst med tråden å gjøre.

Poenget mitt er at det er minst propaganda i vestlige medier, av alle medier i verden, fordi vestlige medier er frie og journalister får sakene sine etterprøvd av redaksjonen, andre nyhetsformidlere og pressens faglige utvalg (i Norge).

 

Jeg er uenige i at vestlige medier er frie og uenig i at vi alltid skal sammenlikne oss med det dårligste. Jeg mener målet må være å bli bedre istedenfor å tro at vi er gode. Har vi holdningen at vi tror vi er gode, så vil vi være de dårlige i fremtiden. Våre medier er ikke frie, de er kontrollerte.

 

Hvorfor mediene våre er fulle av propaganda er et annet spørsmål igjen. Jeg mener grunnen enten er at de har blitt omgjort til propaganda eller fordi mediene er døde og full av copy/paste journalisme som fører til at de er sentralstyrt i praksis.

 

Best i verden, og fremdeles ikke gode nok.

 

Joda. Greit.

Men vi prøvde, i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På forsiden av VG: Enorme militærøvelser nær Nato-grense

Artikkeloverskrift: Russisk militær maktdemonstrasjon nær grensen til Nato

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/russisk-militaer-maktdemonstrasjon-naer-grensen-til-nato/a/24133649/

 

Typisk fryktpropaganda. Jeg har aldri hørt at NATO er et eget land eller har egen grense. Dessuten har jeg aldri sett en liknende overkrift i VG om NATO øvelser nær Russland sin grense.

 

Her sprer man frykt om en side, mens man fullstendig unngår å nevne den andre siden av mynten eller den andre siden av saken som er:

Enorme NATO militærøvelser nær Russland sin grense

eller

NATO militær maktdemonstrasjon nær Russland sin grense

 

Dermed bygger media oppunder en ensidig empatiløs fremstilling av to sider av saken som de fremstiller som helt forskjellig og totalt blottet for analyse og realitet. Her snakkes det ikke om at Russland øver fordi NATO bygger opp på Russland sin grense, og det snakkes aldri når NATO øver om at dette oppleves som en trussel for Russland og logisk nok blir sett som provokasjon fra Russisk side. Neida. slik er det aldri i disse fremstillingene fra våre medier.

 

Så bindes saken selvsagt opp til Russisk aggresjon, mens alle tilsvarende saker for USA aldri bindes opp mot USA sine kriger og ønske om verdensdominanse eller USA sine forsøk på å diktere over andre land osv.

 

Klar og tydelig propaganda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forside Dagbladet:

Slik lærer nord-koreanske barn å hate USA

Artikkeloverskrift: (video)

Nord-koreanske barn bruker videospill til å lære hvordan de skal skyte amerikanere

 

https://www.dagbladet.no/video/yxwkb0JRP4A

 

Her glemmes det helt å beskrive alle Amerikanske spill hvor Amerikanere "lærer å hate" andre land og hvor Amerikanske barn lærer "hvordan de skal skyte folk fra andre land".

 

I mange spille er jo fiendene land som Nord-Korea, Cuba osv. Dette er nok langt mer utbredt enn spill hvor USA er fienden. Alikevel fremstilles det som om det er noe galt når Nord-Korea bruker USA som fienden i et spill.

 

Total propaganda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...