Gå til innhold

Propaganda i vestlige medier - metoder og eksempler


zeebra

Anbefalte innlegg

 innvandringsmotstandere.

 

Det er vel ingenting galt i å være motstander av ukontrollert innvandring fra bakvendtland som endrer hele nasjonen? Per definisjon er jo de som er for masseinnvandring som foregår som idag landsforrædere. De gir bort landet til utlendinger og handler mot nasjonens interesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Associated Press og NTB er kilder til mange nyheter fra utlandet, for Norge og mindre og mer lokale nyhetshus.

 

Mediene i vesten er frie.

 

Jeg ba deg om synonymer til "blasts" som journalistene kunne brukt i stedet, som ikke er mindre beskrivende, og som ikke tar betydelig mye mer plass.

 

---

 

Det er ironisk at skap-fascister snakker om å kjempe for demokratiet, når det er nettopp Trump og Trumpettene, samt republikansk side, alt-right, tea-party og anti-sosialister som skaper demokratiske problemer i USA.

Fox News, ønsket om at bare de rike skal gå på skole, ønsker om større andel fattige kunnskapsløse arbeidere...

 

Jeg kjemper for demokratiet hver dag, ved å komme på forumet og diskutere med nynazister, fascister, Trump-tilhengere, homofobe, rasister, kristne, kreasjonister, klimabenektere og innvandringsmotstandere.

 

Ikke nødvendigvis enig i alt, men det kunne kanskje vært lagt til vaksinefornektere, konspirasjonsteoretikere og generelt personer som trenger beskyttelse mot seg selv ( i PFU / Vær varsom plakatens versjon).

 

Å angripe AP/NTB/Reuters m.m. fordi de selger stoff til kunder som så publiserer dette viser en fundamental mangel på forståelse på hvordan nyhetsformidling fungerer i praksis hos Zeebra. I grunn ikke overraskende. Alt kan ikke løses via en PC. Det trengs "boots on the ground" som må være tilstede når ting skjer. Det finnes ikke midler for en slik satsning blant de fleste nyhetshus og dermed er det mye enklere og rasjonellt å samle ressurser en plass for å så kjøpe tjenester derfra.

 

Er det litt dritt at tre eller fire norske medier har faksimiler av samme sak på sine sider som hovedoppslag? Ja, men det er en del av prisen av å bo i et lite land og samtidig ønske å holde befolkningen opplyst om utenlandske forhold.

Lenke til kommentar

Det er tre løsninger på problemet med at det er økonomisk uansvarlig å ha journalister tilstede over hele verden:

a) Kjøpe nyheter fra nyhetsformidlere som har mest mulig objektive journalister, som er tilstede

b) Lese hva andre har skrevet og så publisere en mening, som ikke nødvendigvis er basert på fakta i saken eller på korrekt forståelse av hendelsene
(Fox og Russia Today, Resett og... stort sett høyre-medier med lavere terskel for hva de publiserer)

c) Kreve betydelig mye høyere betaling for å lese nyheter

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er vel ingenting galt i å være motstander av ukontrollert innvandring fra bakvendtland som endrer hele nasjonen? Per definisjon er jo de som er for masseinnvandring som foregår som idag landsforrædere. De gir bort landet til utlendinger og handler mot nasjonens interesser.

Ukontrollert?

 

...

 

Bare ett spørsmål:

Ønsker du at Nordmenn skal få lov til å flytte ut av Norge..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom med deres synonymer til "blasts", som passer minst like godt for Trump sin oppførsel i denne saken."

 

"Hammers" er ett synonym som fungerer -- og det blir også brukt.

Men "hammers" har en betydning som gjør ordet litt dårligere, fordi det impliserer målrettet og faktabasert argumentasjon og riktige påstander -- å spikre inn en spiker.

 

Blasts passer slik sett bedre, da Trump går av i alle retninger og ikke treffer målet.

 

Hvorfor i alle dager henger du deg opp i "blasts"? Mener du at de har fått det ordet i en ferdig tekst, og har frihet til å justere det til et synonym selv?

 

"Trump blasts Sessions over ..."

 

"Dere må skrive det første, men hvis dere finner et bra synonym til blast, kan dere bruke det også...." ?

Lenke til kommentar

Jeg ser bare ikke problemet.
 

Subjekt verb objekt.

Det er den enkleste måten å beskrive hva som hendte.
Trump blasts Sessions.

Rekkefølgen er også ganske åpenbar:

Hvem gjorde det?
Hva ble gjort?
Hvem eller hva ble det gjort mot?
Hvorfor ble det gjort?
 

...

Viktighetsordenen er også en faktor:
Viktigste person eller objekt involvert.
Nest viktigste person eller objekt involvert.

Hvis det er unntak, så er den viktigste personen beskrevet først, eller hvis handlingen er graverende, så er den også nevnt før hvem som gjorde det -- hvis hvem som gjorde det er mindre sjokkerende enn handlingen.

Trump killed by Sessions.
Trump kills Sessions.
Sessions hits a dog.
Dog eaten by shark.
Famous shark eats dog.

...

Altså; Det er veldig mange måter mange aviser kan ha endt opp på samme fire første ord i dette tilfellet -- uten å basere seg på samme kilde.
Blant annet at det ikke finnes bedre beskrivelser av handlingen enn blasts.
"Hammers" er brukt av Daily Mail.
"Criticizes" er for mildt.

Men det spiller ingen rolle; mange aviser har også garantert kjøpt saken av en eller annen nyhetsformidler -- og da kan de ikke gjøre store forandringer, bare legge til observasjoner fra egne undersøkelser, og utelate informasjon de synes er irrelevant.
Eller om de er lite objektive, legge til sin egen mening eller skrive om saken og gjengi sin egen tolkning.

Lenke til kommentar

Ukontrollert?

 

...

 

Bare ett spørsmål:

Ønsker du at Nordmenn skal få lov til å flytte ut av Norge..?

 

Ja, men det er eventuelt andre folks rett til å bestemme om de vil at nordmenn skal få lov å flytte til deres land. Iallefall bør det være slik per idag, med mindre vi fikser verden og alle kan bo hvor de vil og i hva slags type samfunn og land de ønsker.

 

Men per idag er det totalt urealistisk. Per idag så er innvandrerne som kommer til Norge og Europa ødeleggende for samfunnet. De kan faktisk ødelegge alt vi har bygget på noen få tiår hvis ting fortsetter som idag. Harmonien og tryggheten er allerede i ferd med å forsvinne. En del folk er villige til å gruslegge kultur, historie og tradisjoner, noe som sikkert kun er en del av samme tankegang. Merkelig at det er de folkene som mener vi har det så bra i Norge, som mener det ikke er verdt å bevare hva vi har og heller sakte men sikkert forbedre det, enn å ødelegge det og risikere å ødelegge alt.

 

Du har forresten ikke svart på det siste innlegget mitt. Det kan du jo gjøre siden du er tilbake.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1783657&page=8&do=findComment&comment=24572091

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Propaganda er det mye av, og det er skummelt for det er endel som har medier som eneste informasjons kilde. De stoler på denne kilden, og tar sjelden og stiller spørsmål ved den.

 

Ta feks https://www.digi.no/artikler/usa-navngir-nordkoreaner-som-skal-ha-statt-bak-det-katastrofale-dataangrepet-wannacry/445542

 

Der tar de for seg hvordan Nord Korea driver og presser ut penger av selskaper.

 

Men de unngår hele opprinnelsen til det verktøyet de bruker. Programmet er utviklet av NSA i USA, dette er et våpen laget av USA.

Uten dem hadde ikke Nord Korea hatt mulighet til og gjøre det de gjorde.

 

Hver gang jeg leser noe om Russland eller Kina er det ofte plukket ut fakta. Beskyldninger om hacking uten et form for bevis osv.

For de som vet hva VPN er, og en nasjon som Russland skulle ut og leke på nettet. Ville da tro de hadde kunnskap til og ha tunneler over hele verden som ikke er mulig og spore. Så det blir bare beskyldninger. Aldri har de kommet med noe bevis.

Lenke til kommentar

De beskriver Fox News og Russia today bedre enn CNN.
Hvem sprer frykt og løgn, og bygger en falsk virkelighet?

Eksempelet deres fra CNN er for eksempel feil.
Japans statsminister helte ikke ut boksen sin -- han spredte den siste resten av innholdet i sin boks.
Trump dumpet det mer betydelige innholdet i sin boks på ett sted.
Det var en vesentlig forskjell, og en grunn til at japans statsminister skvatt til og begynte å knise.
At trumpettene ikke ser forskjellen betyr ikke at det ikke er en vesentlig forskjell, som vi andre faktisk ser med en gang.
Dessuten viste de hele videoen på CNN.
 

Lenke til kommentar

Du forsøker med avledningsmanøver og "skyld på andre" å diskreditere videoen og inneholdet uten faktisk å argumentere mot noe som helst, men ved å ta tak i irrelevante detaljer og skape et argument om dette, som deretter lager en illusjon om at du har diskreditert inneholdet i videon.

 

Imponerende.

 

Videoen har forresten ingenting med CNN å gjøre, det handler om generelle metoder som kan brukes i propaganda. Disse metoden er forresten lett verifiserbare og gjenkjennelige om man ser på mediene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kom med et konkret eksempel med opprinnelse fra CNN; Trump og koidammen.

 

Og det er ingen tvil om hvilke nyhetsformidlere som er mest objektive og minst manipulerende, og hvilke som er minst objektive og mest manipulerende, i dagens mediebilde.

 

Hint; Verstingene i vestlige medier er stort sett høyredominerte, som ikke engang prøver å være så objektive som mulig.

 

Videoen var også bare meninger, med få eksempler fra virkeligheten.

 

Kanskje du kan oppsummere videoen og konkretisere påstandene med konkrete henvisninger -- i stedet for tåkeprat?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En liten samlepost fra en annen tråd, om diverse propaganda mediene driver med for tiden:

 

Latterlig at mediene kan få folk til å tro at en reel situasjon er manipulert. At folk angriper den reele situasjonen basert på konspirasjonsteorier om manipulasjon er dumhet, at mediene gjør det grenser til alvorlig kriminalitet.

 

Han nektet å gi fra seg mikrofonen. Det bør da være nok? Om han brukte fysisk vold utover grepet rundt mikrofonen er egentlig irrelevant. Han hadde spurt en rekke spørsmål og hadde fått svar. Normal høflighet og oppførsel i slike presserom er at man overlater mikrofonen til andre slik at de også kan stille spørsmål.

 

Jeg anser episoden likt som om Alex Jones hadde kapret en pressekonferanse i senatet, nektet å gi fra seg mikrofonen og fortsatt å stille spørsmål selv om det også var andre der som ønsket å stille spørsmål.

 

Alex Jones og han CNN fyren er egentlig rimelig sammenliknbare. Han fra CNN er minst like opptatt av konspirasjonsteorier som Alex Jones.

Folk som er imot Trump er så rabiate at de er villige til å se bort fra virkeligheten for å understøtte sitt syn som ikke er understøttet av annet enn fantasier, konspirasjonsteorier, løgner og propaganda.

 

--------

 

Dere er rett og slett helt utrolige.

 

At dere ikke skammer dere. Gi blaffen i politikk og hva andre sier! Tenk selv og sett sannheten først. Politikk er irrelevant i forhold til sannheten.

 

Høyre og venstre er enda mindre relevant enn politikk. Det er rett og slett rent fjas.

 

SANNHETEN ER VIKTIG. PÅ TIDE Å VÅKNE OPP FOLK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Hva feiler det folk nå til dags?

CNN er latterligere. De står for det motsatte av sannheten. Men for 100 millioner dollar per år (Cooper) kan man vel få folk til å si og gjøre omtrent hva som helst. Ikke det at Cooper trenger dette, for han stammer jo fra en "elitefamilie"..

 

Det virker som det ikke finnes noe vei tilbake nå og at CNN åpent har erklært at de driver med propaganda og løgn som går imot alle sannheter og som beviselig er feil, men at de sier, "dere kan ikke skade oss alikevel", "vi kan fortelle alle løgner vi vil uten at noen kan gjøre noe som helst med det". Osv osv..

 

Situasjonen er svært alvorlig for demokratiet. Millioner lar seg lure av løgnene og manipulasjonen til disse løgnfabrikkene. De lever i en slags 'egen' realitet skapt av media. Når jeg sier "egen", da mener jeg ikke egen, for de har jo ikke noen egen realitet, de bare adopterer andre sin realitet som de blir fortalt.

 

Om ondskapens krefter kun er 5% av befolkningen, så er det alikevel farlige når de klarer å dra med seg 50% eller me av befolkningen til å støtte dem.

 

-------

 

Det nytter ikke, du kan like gjerne bare gi opp. Disse folkene vil vri seg ut av enhver situasjon med manipulerende argumenter, løgner osv. De er ikke interessert i sannheten. De vil faktisk gjøre alt de kan for å unngå å høre sannheten.

 

Hvert gyldige argument du gir vil møtes med manipulasjon for å overbevise andre og "vinne" diskusjonen. Om det er saklig, riktig eller løgn er for disse "menneskene" totalt irrelevant og ubetydelig så lenge de "vinner" diskusjonen. Det vil de forsøke med ALLE midler.

 

De reflekterer massemediene og CNN på en god måte.

Det er ingen konspirasjon. Du trenger bare å bry deg om sannheten.

 

Mediene driver løgner og propagdanda. Hvorfor? Det vet da ikke jeg, men det endrer ikke faktum at de bedriver løgner og propaganda. Det er heller ingen tvil om sannheten rundt dette. Man kan se på mediene isolert sett og forstå det, med mindre man er blind og døv.

 

Det de sier henger ikke engang sammen med det de sier. Det de sier henger ikke sammen med realiteten. Det er kun for en hjernevasket at hjernevasking samsvarer med realiteten, eller hva?

 

Hva skal jeg si til mine foreldre som ser på nyheter og løgner på tv hver dag? Skal jeg fordømme dem? Skal jeg krangle med dem på grunn av det? Jeg blir kvalm av å se på nyhetene de ser på. Jeg ser rett igjennom dritten. Jeg har nevnt dette på en moderat måte til dem flere ganger. Bare for å nevne det, bare for å i det hele tatt å ha tatt det opp med dem. Men selv om de ser på propaganda og blir påvirket av det, så er det ikke verdt for min del å krangle med dem om det. Jeg har sagt de bør slutte å se på nyhetene og sagt litt om hvorfor, og det er nok, da er det opp til dem selv.

Det var faktisk interessant at en av foreldrene i en annen relatert liten snakk om slike ting, nevnte at de ikke blir påvirket av nyhetene sine budskap og hva nyhetene forteller at de skal tro og synes om x,y,z.. Men som dagen etterpå hadde noen rimelig merkelig meninger om et tema, som overhode ikke hang på greip, men som rett og slett samsvarte med det "nyhetene" forteller dem. Det viser meg at selv intelligente mennesker ikke vet at de er påvirket av propaganda.

 

Så, nei, det er ingen konspirasjon, det er høyst alvorlig. Men hva skal man gjøre med det? Vi lever i et samfunn fullt av løgner og propaganda. Vi får gjøre vår del for å rette opp i dette på lang sikt, men i mellomtiden må vi jo tross alt leve med det.

Lenke til kommentar

Å i det hele tatt tro at Russland hadde en avgjørende eller viktig eller relevant rolle i valget utover anti-Russisk propagandabruk, blir bare helt fjernt og tullete. Alle som ikke har mistet alle sine logiske tenkeevner er klar over det. Det er naivt å tro at det som foregår i Washington DC er rent spill når det selv på overflaten er så skittent...

 

En konspirasjonsteori er jo at Washington DC er så råttent at det kun er psykopater og kriminelle igjen som i det hele tatt orker å delta i den konkurransen, og at ergo har blitt en giftig sump og at resultatet er at samfunnet styres av det som best kan omtales som en grotesk mafia og at en slik grotesk kriminell organisasjon som sitter med makten støttes av råtne løgnere som lyger til folk om samfunnet og gjør seg til forrædere mot menneskeheten. Så samles like gjerne denne klubben av råttenhet og ansetter sine venner til å ta over næringslivet i samfunnet også slik at stort sett hele verden og all utvikling i verden styres av avskyelige råtne forrædere, avskum og andre kriminelle monstre som egentlig hører hjemme i det som best kan beskrives som helevete. Da har man sikkert også en viss mengde tyrannistøttespillere blant befolkningen som understøtter et slikt system hvorav en betydelig andel er rabide mennesker helt blottet for alt det som er menneskelig.

 

Hvis du påstår at jeg mener at ting er en konspirasjon på den måten, så tar du helt feil. Men hvis du mener jeg ikke avskriver det som en mulighet og at det kan hende at ting er slik, så har du rett.

Jeg regner med at med "sinte hvite menn" så refererer du til majoriteten i landene i Europa, som faktisk er hvit, og at disse nå er sinte og forbanna på det politiske systemet som har sviktet dem og deres nasjon?

 

Har du problemer med at majoriteten nå begynner å involvere seg fordi ting har gått altfor langt, styrt av landsforrædere på vegne av utlendinger, minoriteter og fremmede makter?

 

For min del er det verken problematisk at hvite folk involverer seg i Europeisk politikk, eller at disse er sinte på utviklingen i Europa de siste 20 årene. Det er forståelig om man er oppmerksom på virkeligheten.

Jeg blir faktisk dårlig når jeg ser på nyheter på Norsk tv. Løgnene, propagandaen og manipulasjonener er kvalmende.

 

Jeg leser Norske aviser, men propagandaen, løgnene og manipulasjonen er jo ikke så rett i trynet som på TV. Jeg leser tross alt Norske aviser selv om de skriver massevis av propaganda og misledende artikler som passer sammen med akkurat de samme sakene som f.eks CNN driver propaganda og manipulasjon i forhold til. Man kunne nesten tro at alle disse organisasjonene er en eneste stor organisasjon. Prooaganda i Norske aviser har nå blitt så vanlig at jeg har blitt herdet mot den. Men å lese Norske aviser som inneholder masse propaganda er ikke like uutholdelig som å se en hel nyhetssending som inneholder diverse propaganda.

 

Jeg ser jo ikke mye TV, men jeg er langt ifra herdet fra propaganda på TV. Jeg blir rett og slett kvalm og sint når man så klart og tydelig kan se live; manipulasjonen, propagandaen, løgnene osv.

 

Ser man mediene som helhet er det sjokkerende. De har erklært krig mot sannheten og folket. De er i åpen krig. De er ikke engang redde for å drive latterlig tragisk og åpen propaganda i beste sendetid eller på forsider. Det er helt utrolig. Aldri hadde jeg trodd da jeg vokste opp på 1990 tallet at vi bare noen få tiår sendere skulle ende opp i en slik situasjon som vi har idag. Verken i Norge eller i verden.

 

Det er nok ikke lenge til det blir krig nå. Men det har vi jo blitt vant til, for fredsnasjonen Norge driver jo krig og aggressivitet verden rundt sammen med USA. Vi er bare ikke vant til at krigen er i vår nasjon. Folk er i ferd med å våkne opp og lukte faren. Men hvis disse syke menneskene som driver politkken og styrer mediene ikke vil gi fra seg makten på en demokratisk måte, så vil det nok ende opp med både transnasjonale konflikter, borgerkrig og muligens en ny verdenskrig.

Acosta er ikke en journalist, har en en ansatt demonstrant, politisk aktivist, løgner og manipulator.

 

Det er neppe mulig at Acosta faktisk handler ut fra egen tro og overbevisning heller, isåfall er han åndssvak og har svært lave intellektuelle evner, på grensen til å være hjerneskadet. Han fremstår ikke som en som faktisk har alvorlige hjerneskader, så da er det naturlig å anta at han ikke handler utfra sin egen tro og overbevisninger, men bevisst lyger og manipulerer på vegne av noen andre.

Vel, det er ikke så enkelt å forklare ting som det er å tenke dem. Jeg har gjentatte ganger tenkt på akkurat det og har svært konkrete tanker om ting, men det er vanskelig å utrykke disse på en konkret og korrekt reflekterende måte.

 

Hyperboli: mediene har lenge drevet propaganda som de driver idag, men pakket denne inn og skjult den i budskapet. Det har vært normen lenge. Normen nå er at mediene ikke engang pakker denne inn og skjuler den, men driver åpen propaganda uten frykt. Det er på samme måte som jeg tidligere har sagt at tyrannene i samfunnet har kommet arrogant ut av skapet. De har så mye makt nå at de ikke frykter for konsekvensene av å avsløre seg selv. De er ikke lenger redde for å vise sin tyranniske natur og sitt grep på samfunnet. På samme måte gjelder vel dette mediene. Denne stygge arrogante troen de har på seg selv, betyr vel at de tror de allerede har vunnet samfunnet og all makten i samfunnet og verden og at ingenting kan stoppe dem.

 

Det var muligens en dårlig forklaring, men hvis du tenker skikkelig på det kan du nok tolke hva jeg egentlig forsøker å si.

 

Det jeg mener er nå at mediene driver åpenbar propaganda og åpent driver med løgn, fanteri og manipulasjon. Det er så klart og tydelig at det er mulig for ALLE å se om de bare åpner øynene. Det er ikke lenger krypterte budskap, det er løgner som ikke engang passer sammen med logikken de selv forsøker å presentere og hvis ikke har eller kan ha et logisk resonnement. Å tro på løgnene og propagandaen som nå foregår i mediene krever ikke tanker, det krever at man tror på dem. Blindt.. Har man den minste kritiske tankeevne kan alle som ønsker se at det er propaganda og løgner de driver med, det er så ute i det åpne nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...