Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc fryser for 1sec


Anbefalte innlegg

ok jeg sliter litt med et problem. PCen min virker som at den fryser seg for 1 sec før den virker fint igjen rett etter dette høres også i lyd fra f.eks en video der det blir en buzzing lyd.

 

Jeg har oppdatert drivere, prøvd disk check og prøvd winfix 10. jeg har kjørt virus program også. I tillegg til å tilbake stille pcen. Pcen er 1 år gammelt og kjøpt alt fra komplett. Hadde et problem tidligere i sommer hvor pcen frøs seg totalt å da fixet jeg det med å bytte CPUen ut. (komplett fant ingen problemer med skjermkort, cpu eller cpu kjøler. Har ikke hatt hovedkortet inne så mulig det er problemet? men har så lite tro på komplett akkurat nå at jeg vil ungå å sende noe som helst inn om jeg kan)

 

Før noen spør om temp. jeg kjører en idle temp på 33c å har fortsatt dette problemet så tviler sterkt på at det er temperaturen som er problemet.

 

Kan noen hjelpe meg å finne ut av hva problemet er?

 

Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 @ 3.60GHz
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown (16-16-16-39)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z170-Gaming K3-CF (U3E1)
Graphics
2770G4 (1920x1080@59Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1080 (MSI)
Storage
465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SSD)
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA High Definition Audio

Endret av Frutsi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første ser ut til å være skjermkortet.

Har du prøvd siste versjon av bios/uefi til hovedkortet?

Det andre er nettverkskortet, jeg forstår det slik at du har installert siste drivere til skjermkort og nettverkskort?

I følge Nvidia geforce og MSI Last update 6 er alle drivere siste versjon.

Jeg har også instalert siste driver til nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Første steg for en friskere maskin er å installere en ren Windows uten all driten fra de som har laget maskinen.

Hvis du har en ren windows install med drivere og oppdateringer uten alt det som pc-produsentene pakker inn på maskinen, vil det hjelpe ganske mye.

Jeg bygde denne pcen selv for 1 år siden og jeg har instalert en ren windows 1 gang i sommer..

Lenke til kommentar

Rett etter at det fryser, gå inn og sjekk i loggen hva som har skjedd.

I windows7 høyreklikker du på my computer og trykker på manage, deretter event viewer og windows logs.

I din versjon av windows ligger det kanskje et annet sted, men det kan gi svar på en del sånt.

 

Jeg ville også prøvd å la den stå natta over med memtest86+ eller liknende, for å utelukke problemer med RAM-brikkene. Mest sannsynlig ville du fått større problemer, men det kan være verdt et forsøk.

 

Hvor ofte skjer dette her? Er det noe du kan gjøre for å fremprovosere problemet?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Rett etter at det fryser, gå inn og sjekk i loggen hva som har skjedd.

I windows7 høyreklikker du på my computer og trykker på manage, deretter event viewer og windows logs.

 

I din versjon av windows ligger det kanskje et annet sted, men det kan gi svar på en del sånt.

 

Jeg ville også prøvd å la den stå natta over med memtest86+ eller liknende, for å utelukke problemer med RAM-brikkene. Mest sannsynlig ville du fått større problemer, men det kan være verdt et forsøk.

 

Hvor ofte skjer dette her? Er det noe du kan gjøre for å fremprovosere problemet?

Jeg finner ingenting i loggen som kan fortelle meg hva som skjer.

 

Det er veldig forskjellig på hvor ofte dette skjer. Noen ganger 5-6 ganger per min og andre ganger kan det være kanskje bare 1 per min. Det virker ikke som at det er noe jeg kan gjøre for å framprovosere det heller

Endret av Frutsi
Lenke til kommentar

 

Første steg for en friskere maskin er å installere en ren Windows uten all driten fra de som har laget maskinen.

Hvis du har en ren windows install med drivere og oppdateringer uten alt det som pc-produsentene pakker inn på maskinen, vil det hjelpe ganske mye.

Jeg bygde denne pcen selv for 1 år siden og jeg har instalert en ren windows 1 gang i sommer..

 

Windows er desverre ikke verken feilfritt eller perfekt, selv om det virker ganske bra i de fleste tilfeller. Å kjøre en ren installasjon av windows fra bunn av, kan være at du blir kvitt dårlige drivere, malware eller annen dritt som ligger og suger ressurser. Evt. se om du har muligheter til å prøve med en annen disk og om problemet er der fortsatt.

Lenke til kommentar

 

 

Første steg for en friskere maskin er å installere en ren Windows uten all driten fra de som har laget maskinen.

Hvis du har en ren windows install med drivere og oppdateringer uten alt det som pc-produsentene pakker inn på maskinen, vil det hjelpe ganske mye.

Jeg bygde denne pcen selv for 1 år siden og jeg har instalert en ren windows 1 gang i sommer..

 

Windows er desverre ikke verken feilfritt eller perfekt, selv om det virker ganske bra i de fleste tilfeller. Å kjøre en ren installasjon av windows fra bunn av, kan være at du blir kvitt dårlige drivere, malware eller annen dritt som ligger og suger ressurser. Evt. se om du har muligheter til å prøve med en annen disk og om problemet er der fortsatt.

 

Enig. Jeg ville nok også gjort dette. Se om en helt fersk installasjon uten en eneste ting installert gjør det samme. Evt. plukk ut harddisken og gjør dette med en annen disk, som del av feilsøkingen. Gjør maskinen dette på clean install vil jeg tro du har et problem med hovedkortet eller skjermkortet. Jeg har aldri opplevd feil på CPU, og RAM-feil betyr nesten alltid blåskjerm, kræsj og andre former for ustabilitet.

 

Men først, har du sjekket SMART for feilmeldinger på harddisken? Jeg vil tro at en maskin kan oppføre seg sånn om du har mange dårlige sektorer.

Lenke til kommentar

 

Sjekk med LatencyMon, mulig det er en driver som fører til høy latency.

Ram er det ikke da jeg har 16 gb ram og 11,6gb er fortsatt ledig.

 

Når det kommer til latency så må jeg ærligtalt innrømme at jeg har ikke peiling på hva jeg ser her..

 

http://prntscr.com/ga9w8g

 

Hva er problemet å hvordan får jeg fikset dette?

Problemet ser ut til å være nettverkskortet, med mindre driveren ble rammet av problemet selv. Gå inn i device management, disable nettverkskortet og restart, og se om problemet forsvinner (obs. da har du ikke nett til du slår det på igjen samme sted).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...