Gå til innhold

Hvordan lage budsjett for husleien, mat og andre ting?


Mir

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har fått studentbolig og kontrakt min startet i dag altså 16 august. 

Husleien vil variere mellom 5220-5679 kr. Husleien inkluderer energi og internet. Jeg skal få 111657 kr fra lånekassen i den har året. 

Hvordan skal jeg lage budsjett for hvor mye jeg skal betale for hver måned og hvor mye jeg skal jeg bruke på andre ting som mat?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5679*12 = 68148 kroner. Dette er maksimumsummen du må betale ila året for husleien.

 

111657-68148 = Dvs. at du har til overs 43509 kroner.

 

43509:12 = 3625 kroner. Dette er summen du kan bruke i måneden på andre ting.

 

Derfra må du nesten sette opp eget regnskap, alt ettersom hvor billig du er villig til å handle etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk gjennom hva du har av utgifter, også lager du et excel-dokument. Som student bruker jeg kanskje 1500-2000 kr på mat. Så har du mobiltelefon, forsikring, busskort, Spofity eller Netflix, hjemreise, skolebøker, hobbyer, klær, sko, treningssenter osv. Hvis du lager excel-arket slik at det summerer de planlagte utgiftene dine så ser du fort om regnestykket går opp eller ikke. Du finner mange eksempler på google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5679 er svært mye i husleie på studentbudsjett. Jeg levde på kun studielån første året, men jeg ville ikke klart det med så høy husleie (og jeg var lite på byen det første året). Hvis du ikke får ekstra tilskudd fra foreldre e.l. ville jeg forberedt meg på å skaffe meg deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Hei 

Jeg har fått studentbolig og kontrakt min startet i dag altså 16 august. 

Husleien vil variere mellom 5220-5679 kr. Husleien inkluderer energi og internet. Jeg skal få 111657 kr fra lånekassen i den har året. 

Hvordan skal jeg lage budsjett for hvor mye jeg skal betale for hver måned og hvor mye jeg skal jeg bruke på andre ting som mat?

 

Du har 50 000 kr etter husleie, dvs ca 130 kr om dagen til mat og andre ting. Du må med andre ord være flink til å bruke pengene økonomisk. Jobber du en kveld i uka ved siden av studiene, og/eller i feriene, så får du mer å rutte med. Lykke til. 

 

Anonymous poster hash: 5d18f...1c1

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg levde på den økonomien da jeg var student. Nå jobber jeg og har plutselig mye mer penger. I dag spiste jeg en biff fra Meny som kostet 80 kr i butikken. Sånne ting kan man ikke gjøre så ofte som student, med mindre man jobber ved siden av. Så ta en jobbekveld i uka, evt en dag i helgen. Aller helst unngå mastergrad. Tre års utdanning holder, særlig om det er ingeniørstudie. Kom deg ut i arbeid og få et forsprang på de evige studentene. Da får du raskere cash flow og får et hode foran på boligmarkedet. Finn deg en kjæreste og del leieutgiftene med om du kan. 



Anonymous poster hash: 5d18f...1c1
Lenke til kommentar

Ja, og én ting jeg så klart glemte å nevne. Hvis du ikke finner jobb -nå-, og hvis det blir lite å leve for, så vil jeg med forsiktighet anbefale at du låner litt penger for å leve normalt. 1000 kroner ekstra i måneden, frem til du finner deg litt arbeid, mener jeg er riktig å gjøre sånn at man kan føle seg motivért til å møte fremtiden.

Lenke til kommentar

 

2k i måneden på mat er massevis, om en lager maten selv og ikke spiser på McDonalds hvert måltid

Gi meg et enkelt forslag. Frokost, middag, lunsj og snacks. Sunn mat som smaker like godt som utemat, litt fett kan det jo naturligvis være.

 

Jeg lager ikke så mye mat selv, men jeg har lest artikler om sånt

Bruker under 2k i måneden, men så er jeg enkel i matveien, gidder ikke lage middag hver dag og går mye i brød, med pølse og egg

Lenke til kommentar

Greit nok.

 

En regel jeg har tenkt ut, er at hvis man spiser ca 1 kilo mat om dagen, så kan man dele antall kroner i budsjett på 30 (dager i måneden). 2000/30 = 66.66 kr per dag.

 

Ergo, må alt man kjøper ha en snittpris på 66 kr per kilo eller mindre. Så må man jo så klart ta med i beregningen næringsmengden, og eventuelt skall og avfall. Ta koteletter, for eksempel. Ca 50 kr/kg for first price, men med ca 30% bein, så blir jo det 30% høyere pris = 65 kr/kg.

 

Egg er ikke galt. Ca 40 kr/kg om jeg ikke tar helt feil (First price). Pølser er djevelen selv for meg ^^ MUK er noe lureri .. men jeg får kick 2-3 ganger i året for dét. Indoktrinéringen sitter for hardt i fra barndommen.

 

Så er det bare å mikse og matche med grønnsaker, kjøtt, korn og alt mulig.

 

Jeg kjøper for eksempel ofte ytre/indrefilét av svin til 110 kr/kg, eller brysfilét av kylling til 130 kr/kg, så lenge hele middagen består av 30% kylling, 40% tomatsaus (til pasta eller curry), og resten løk, hvitløk, ingefær, erter og sjampinjong, så blir snitt/totalprisen likevel ca 60 kr/kg per måltid. Hakkede tomater er ekstremt billig, ca 10 kr/kg. Jeg kjøper dog ferske tomater, ca 35 kr/kg, men det unner jeg meg pga smak. Løk 15 kr/kg, hvitløk 70 kr/kg, ingefær 90 kr/kg og sjampinjong ca 30 kr/kg. Frosne erter ca 20 kr/kg. Billig og næringsrikt, fin å bruke i ris, mér farge og næring.

 

Så lenge man tenker rasjonelt, så kan man spise temmelig bra på et rimelig lavt budsjett. Men jeg tenker at under 2000 i måneden, særlig under 1500, da blir det magert ^^ Mat er jo en stor motivasjonsfaktor i livet og viktig for trivsel og utvikling.

 

Det er forferdelig hvordan matprisene stiger hvert år.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt fra nyheter, uttalelser og tolking av regelverk, så brukes muk, men det går under betegnelsen kjøtt. Denne linjen om akseptable betegnelser er visstnok en konstant prosess. Men jeg tenker at det er så ekstremt mye penger involvért i det her, og så lenge folk spiser det uten å -tilsynelatende- bli syke av det, så går det greit fra myndighetenes side. Pølser er jo nasjonalmaten vår, hva spiser vi mest av på 17. Mai? Det burde vært røyketønner i gatene over hele landet med laks, lam, gris og ku.

 

Dessuten lurer jeg på; Siden det er så mange som forsvarer muk, hvorfor ikke selge innvoller som frossenvare? Hjerter, nyre, lever, hjerne? Folk hadde sikkert kjøpt det, selv om det kostet 300 kr/kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...