Gå til innhold

Ingeniør utdanning


ame91

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er kommet inn på Industriell Elektronikk, bachelor, ingeniør studiet i Narvik. Har fullt bestått forkurs. Jeg søkte 1. valg som industriell elektronikk i Narvik og 2. valg som Automasjonsingeniør i Tromsø. Ettersom jeg har forstått kan jeg skifte valg til andre valget når første året av bacheloren er fullført, altså å bytte til Automasjonsingeniør i Tromsø om jeg skulle ønske dette. Det jeg lurer på er om ikke disse linjene er like, ettersom jeg ser det, er det prosessteknikk på Automasjonsstudiet i Tromsø, mens i Narvik er det ikke det. Ellers ser disse studiene like ut. Hvordan er arbeidsmarkedet i denne bransjen ? Er det lett å få jobb både on-shore og off-shore ? Og hva er egentlig forskjellen på Industriell Elektronikk  ingeniør og Automasjonsingeniør ?. Spør fordi de virker ganske like, men heter noe annet.

 

Håper på raskt svar.

 

 

Mvh Ingeniør student.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg regner med at Automasjon har mer programmering av PLS'er enn industriell elektronikk, men det er jo bare å sjekke ut fagplanene til de to linjene, så skal man kunne se forskjellen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, begge disse linjene er innenfor elektroteknikk vitenskap, det betyr at du blir elektroingeniør uansett hvilken linje du velger, forskjellen er at på elektronikk er du mer fokusert på å konstruere og lage PCBs (hardware og software), mens på automasjon er du mer fokusert på prossesser og systemer.

 

Når det gjelder jobb er dette et bredt tema. Det er ikke tittelen på bachelorgraden som bestemmer hva slags ingeniør du kommer til å jobbe som, men hva slags jobb du kommer til å gjøre, uansett om dette er innenfor elektronikk eller automasjon. Du blir likevel elektroingeniør. 

 

La oss si at det er sånn at noen bedrifter leterer etter spesifikt automasjonsingeniører og noen leter etter systemingeniører eller hardware utviklere. Om du da sitter med elektronikk eller auto spiller liten rolle egentlig. Da i annonsene ut i fra min erfaring så står det elektro, auto, elektronikk, mekatronikk eller lignende at de trenger for eksempel.

 

Det er helt opp til arbeidsgiver å bestemme seg på hvilken ingeniør de vil ansette. 

 

Men det er ditt fokusområde som har mest å si, altså hva som mest interesserer deg og kan du tilby arbeidsgiveren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...