Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring klasse B


mango123

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha oppkjøring om kort tid, og lurte derfor på noen tips fra noen som har hatt oppkjøring eller om noen har noe nyttig info.

 

Jeg føler meg som en trafikksikker sjåfør, og føler jeg har god kontroll på vikeplikt, forgjengere og generelt de viktigste tingene.

 

Noe jeg føler jeg kommer til å slite litt med er sikkerhetsspørsmålet og eventuell lukeparkering eller rygging mellom biler. Vet ikke om det har så mye å si å ikke være alt for god på dette, men gjerne kom med tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold sikker avstand hele tiden.

Senk farten i god tid før rundkjøring kryss, og kjør rolig og behersket gjennom.

Aldri "skynd deg" i kryss eller rundkjøring, da skulle du heller ventet.

Speilbruk og sjekk av blindsone er viktig,

Husk at det er lov å kjøre under fartsgrensen! Skiltet angir en maks-grense, ikke et påbud ;)  F.eks i bygater er det ikke naturlig å kjøre i 50.

Vikeplikt er veldig viktig: er du i tvil, vik. Man stryker ikke for å vike et par ganger unødig.

Ellers er samhandling med andre trafikanter noe de ser etter. Så her kan du score ekstrapoeng hvis du f.eks. slipper inn en bil foran deg fra aksellerasjonsfelt, eller en som står å venter i motsatt kjørebane for å svinge til venstre og det har bygget seg opp kø bak ham (masse poeng)  :)

Sikkerhetsspørsmålet er ikke viktig at man stryker på det hvis man ellers kjørte bra. Men er de i tvil på kjøringen kan det jo slå ut...

 

Kort sagt: Kjører du defensivt og smidig (ikke rykkete og brå), og viser tydelig at du får med deg all trafikken rundt, der ingenting kommer som en overraskelse på deg, og du kommer i mål uten en "hendelse", så har det gått bra  :yes:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har du noen som kan vise deg hvordan du sjekker nivå for kjølevæske, bremsevæske, spylervæske, hvor varseltrekanten og sikkerhetsvesten er, samt hvordan du sjekker at dekkene på bilen tilfredsstiller kravene i vognkortet (inkl laste- og hastighetsindeks)? Da har du vel vært innom de vanligste punktene på sikkerhetsspørsmålene også. 

Lenke til kommentar

Hold sikker avstand hele tiden.

Senk farten i god tid før rundkjøring kryss, og kjør rolig og behersket gjennom.

Aldri "skynd deg" i kryss eller rundkjøring, da skulle du heller ventet.

Speilbruk og sjekk av blindsone er viktig,

Husk at det er lov å kjøre under fartsgrensen! Skiltet angir en maks-grense, ikke et påbud ;)  F.eks i bygater er det ikke naturlig å kjøre i 50.

Vikeplikt er veldig viktig: er du i tvil, vik. Man stryker ikke for å vike et par ganger unødig.

Ellers er samhandling med andre trafikanter noe de ser etter. Så her kan du score ekstrapoeng hvis du f.eks. slipper inn en bil foran deg fra aksellerasjonsfelt, eller en som står å venter i motsatt kjørebane for å svinge til venstre og det har bygget seg opp kø bak ham (masse poeng)  :)

Sikkerhetsspørsmålet er ikke viktig at man stryker på det hvis man ellers kjørte bra. Men er de i tvil på kjøringen kan det jo slå ut...

 

Kort sagt: Kjører du defensivt og smidig (ikke rykkete og brå), og viser tydelig at du får med deg all trafikken rundt, der ingenting kommer som en overraskelse på deg, og du kommer i mål uten en "hendelse", så har det gått bra  :yes:

 

Lykke til!

Takk for svar! Men kan jeg forvente f.eks. lukeparkering eller parkering mellom to biler ved en butikk? Det er det jeg er litt mer bekymret for

Lenke til kommentar

Har du noen som kan vise deg hvordan du sjekker nivå for kjølevæske, bremsevæske, spylervæske, hvor varseltrekanten og sikkerhetsvesten er, samt hvordan du sjekker at dekkene på bilen tilfredsstiller kravene i vognkortet (inkl laste- og hastighetsindeks)? Da har du vel vært innom de vanligste punktene på sikkerhetsspørsmålene også. 

Ja jeg har det, må gå litt gjennom dette også

Lenke til kommentar

Gjør du noe feil, som tar et dårlig valg i trafikken så kan du spare deg noen minuspoeng på å nevne at du gjorde slik og slik når du kunne gjort det på en bedre måte. Da viser du sensor at du vet du gjorde noe feil og hva du kunne gjort bedre.

 

For eksempel ble jeg bedt om å snu så snart som mulig. Jeg var da på nippet til å snu i en busslomme. Dette var i utkanten av en bydel jeg ikke hadde kjørt særlig mye i fra før, så innså jeg at jeg har jo en rundkjøring 100 meter foran som jeg kan bruke, sa til sensor at jeg ombestemmer meg, og bruker rundkjøringen for å snu, blinker ut og sjekker speil og snur i rundkjøringen.

 

Vær bevist på at du skal kjøre med samme bil som du har kjørt på kjøreskolen med. Det hjelper ikke at de har 4 identiske biler for det vil være noe på bilen som er annerledes. Jeg fikk ikke samme bil som jeg øvde med, og bilen på oppkjøringen hadde noe tull med girkassen, hver gang jeg skulle gire fra andre til tredje så styrte den seg inn i første. Jeg varslet sensor at jeg gjør et raskt stopp i en sidelomme for girspaken var så merkelig, testet giring for å få en feeling og kjørte videre. Jeg påpekte da at jeg fikk en annen bil enn jeg normalt kjørte med kjøreskolen.

Lenke til kommentar

Gjør du noe feil, som tar et dårlig valg i trafikken så kan du spare deg noen minuspoeng på å nevne at du gjorde slik og slik når du kunne gjort det på en bedre måte. Da viser du sensor at du vet du gjorde noe feil og hva du kunne gjort bedre.

 

For eksempel ble jeg bedt om å snu så snart som mulig. Jeg var da på nippet til å snu i en busslomme. Dette var i utkanten av en bydel jeg ikke hadde kjørt særlig mye i fra før, så innså jeg at jeg har jo en rundkjøring 100 meter foran som jeg kan bruke, sa til sensor at jeg ombestemmer meg, og bruker rundkjøringen for å snu, blinker ut og sjekker speil og snur i rundkjøringen.

 

Vær bevist på at du skal kjøre med samme bil som du har kjørt på kjøreskolen med. Det hjelper ikke at de har 4 identiske biler for det vil være noe på bilen som er annerledes. Jeg fikk ikke samme bil som jeg øvde med, og bilen på oppkjøringen hadde noe tull med girkassen, hver gang jeg skulle gire fra andre til tredje så styrte den seg inn i første. Jeg varslet sensor at jeg gjør et raskt stopp i en sidelomme for girspaken var så merkelig, testet giring for å få en feeling og kjørte videre. Jeg påpekte da at jeg fikk en annen bil enn jeg normalt kjørte med kjøreskolen.

Måtte du rygge inn på en parkeringsplass eller lukeparkere?

Lenke til kommentar

Rygge på parkeringsplass vil du pent bli bedt om om ruten du har fått tilsier det, eller sensor finner passende sted/har god tid. Lukeparkering var ikke en del av pensum når jeg tok lappen. Jeg fikk ihvertfall ikke opplæring før jeg spesifikt bad om å få bruke fem minutter på det selv. Og jeg fikk ikke lukeparkering på oppkjøring.

Lenke til kommentar

Rygge på parkeringsplass vil du pent bli bedt om om ruten du har fått tilsier det, eller sensor finner passende sted/har god tid. Lukeparkering var ikke en del av pensum når jeg tok lappen. Jeg fikk ihvertfall ikke opplæring før jeg spesifikt bad om å få bruke fem minutter på det selv. Og jeg fikk ikke lukeparkering på oppkjøring.

 

Spurte om å kunne ha lukeparkering en kjøretime, men kjørelæreren mente det ikke var nødvendig. Har pr dags dato ennå ikke lukeparkert - og det begynner å bli noen år siden jeg tok lappen. :)

Lenke til kommentar

Hvor bor du da? Jeg lukeparkerer nesten hver dag jeg kjører. Har lukeparkert med tilhenger også noen ganger, det krever litt mer øvelse :-)

Lukeparkering med tilhenger er artig..

I fjor måtte jeg ha campingvogna hjem til leiligheten min sentralt i Oslo en tur, det var en krevende øvelse.. Vogna er 7,35 meter lang og har to akslinger, plassen jeg satt den på var nøyaktig 8,10 meter lang. Det måtte til litt manuelt arbeid for å få den helt inn der ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...