Gå til innhold

Arbeidsgiver henter ikke skattekort?


Anbefalte innlegg

Jeg ble ansatt i en ny bedrift i vår. Da jeg begynte hadde jeg kun 14% skatt. Etter 2 måneder endret jeg denne til 29% skatt. Nå er det gått 3 måneder siden jeg endret skatteprosenten min på skatteetaten.no og jeg blir fortsatt bare trukket 14% skatt på lønnsslippene mine. Har vært inne der flere ganger for å dobbelsjekke at skattetrekket mitt faktisk er endret.

 

 

Jeg skal gi beskjed til arbeidsgiver, men jeg lurer egentlig på hva årsaken er til at arbeidsgiver ikke har hentet/mottatt ny informasjon om mitt skattekort. Er det noen arbeidsgivere her som vet hvordan den prosessen fungerer og kan fundere seg til hvorfor skatten min ikke er blitt endret..?

 

 

Må arbeidsgiver manuelt gå inn og hente skattekortet til alle ansatte, eller får de en epost/melding hver gang en ansatt endrer skattekortet?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg lurer egentlig på hva årsaken er til at arbeidsgiver ikke har hentet/mottatt ny informasjon om mitt skattekort.

Arbeidsgiver får ikke automatisk beskjed om at skattekortet er endret. Det er du som arbeidstaker som må gi beskjed til arbeidsgiver at de må hente det nye skattekortet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

jeg lurer egentlig på hva årsaken er til at arbeidsgiver ikke har hentet/mottatt ny informasjon om mitt skattekort.

Arbeidsgiver får ikke automatisk beskjed om at skattekortet er endret. Det er du som arbeidstaker som må gi beskjed om at arbeidsgiver må hente det nye skattekortet.

 

 

 

Jeg har hatt 3 forskjellige arbeidsgivere de siste 2 årene og alle har hentet skattekortet rett før lønnsutbetaling samme måned som jeg endret skattekortet på internett. Så det der er feil.

Og jeg har endret skattekortet mitt opptil flere ganger også.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Selv om dine tidligere arbeidsgivere har benyttet seg av datasystemer som benytter mulighetene i integrasjonen med altinn til å sjekke om skattekortet er endret ved hver lønnskjøring, så er det ikke sikkert din nye arbeidsgiver benytter seg av slike systemer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det følger av skattebetalingsloven § 5-1 annet ledd at arbeidsgiver plikter å innhente skattekort før inntektsårets begynnelse, og også å sørge for at skattekortopplysningene er oppdaterte før hver lønnskjøring, slik at forskuddstrekk blir foretatt etter siste beregnede skattekort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Fra min tidligere jobb, så har jeg fått utbetalt lønninger. fra  arbeidsgiver. Men han har ikke hentet skattekortet mitt og heller ikke sendt meg lønnsslipper. 
jeg har spurt om å hente inn skatte kortet mitt og føre inn lønningene jeg har fått. Men arbeidsgiver gjør ikke jobben. 

Hva er det jeg kan gjøre nå. Dersom jeg har fått alt av det arbeidsgiver skylder meg, men han har ikke ført inn skatt og ikke sendt meg lønnsslipper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...